هویت دیجیتال چیست و چگونه به وجود می آید؟

واژه هویت یک اصطلاح ناشناخته یا جدید نمی باشد بلکه این موضوع از گذشته تا به امروز در بسیاری از مسائل روزمره ما تاثیر گذار بوده است. اما در این سال‌ها نوع ثبت هویت تغییر کرده است، حتی جالب است بدانید باید از بدو تولد هویت شخصی شما مشخص شود. یعنی زمانی که متولد می‌شوید در ثبت احوال اطلاعات شخصی شما که شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام مادر، زمان و محل تولد شما در شناسنامه ثبت می‌شود.

اما پس از فراگیری فضای وب نوع ثبت هویت تغییر کرده است و این روزها به ثبت هویت دیجیتال یا آنلاین تبدیل شده است. البته در ابتدا افراد زیادی مخالف ثبت اطلاعات خود در فضای وب بودند. اما با افزایش کاربرد اینترنت و اهمیت هویت آنلاین، این فناوری در میان عموم مردم شناخته‌تر شد و توانست جایگاه ویژه‌ای در جامعه پیدا کند. برهمین اساس برای آشنایی بهتر شما با این فناوری قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص هویت دیجیتال و مباحث زیر بپردازیم.

  1. هویت دیجیتال چیست؟
  2. آیا هویت دیجیتال اهمیت دارد؟
  3. انواع هویت دیجیتال

 

هویت دیجیتال چیست؟

 

هویت دیجیتال چیست؟

هویت دیجیتال (Digital Identity) یا همان هویت آنلاین در ابتدا تنها در بعضی از سایت‌های متفاوت راه‌اندازی شده بود. اما با گذشت زمان این فناوری در بیشتر وقایع زندگی روزمره تاثیر گذار بود. فراگیری هویت آنلاین به شکلی بود که اگر زمانی شما قصد ثبت نام در سامانه‌ای را داشتید یا حتی اگر بخواهید در سایتی کالایی را خریداری کنید. در این صورت پیش از انجام هرگونه عملیاتی یا حتی ورود به آن سایت، باید اطلاعات خود را ثبت کنید تا بتوانید عملیات مورد نظر را انجام دهید.

این فناوری تا جایی پیشرفت کرد که پای هویت آنلاین به حوزه ارزهای دیجیتال نیز کشیده شد و پلتفرم‌های معاملاتی برای کاربران خود هویت دیجیتالی به نام احراز هویت در نظر گرفتند. البته در گذشته بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی خارجی احراز هویت را برای کاربران خود اجباری نکرده بود. اما پس از گذشت مدتی صرافی‌هایی همچون بایننس، کوین بیس و کوکوین برای امنیت بیشتر کاربران، احراز هویت را اجباری کرده است. البته احراز هویت یا ثبت هویت آنلاین در صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی مشکلات زیادی به همراه داشت. زیرا به دلیل تحریم‌هایی که در چند سال اخیر برای کشور ایران در نظر گرفته‌ شده است، کاربران ایرانی قادر به فعالیت در این پلتفرم‌ها نمی‌باشند

 

آیا هویت دیجیتال اهمیت دارد؟

 

آیا هویت دیجیتال اهمیت دارد؟

به نوعی هویت آنلاین نشان می‌دهد که کاربران همان اشخاصی هستند که ادعا می‌کنند یا می‌خواهند از اطلاعات شخص دیگری سو استفاده کنند. به طور مثال فرض کنید اگر قصد خرید از یک پلتفرم معاملاتی را دارید اگر این پلتفرم از روند احراز هویت استفاده نکند کاربران سعی می‌کنند به سراغ پلتفرم دیگری برود. زیرا این موضوع ممکن است امنیت کاربران را به خطر بنیدازد.

حتی فرض کنید یک سایت آموزشی قرار است پکیج‌هایی به فروش بگذارد. اگر این سایت از هویت آنلاین کاربران خود مطلع نباشد ممکن است افرادی سودجو برای کلاهبرداری اقدام کنند. برهمین اساس زمانی که وارد سایتی می‌شوید و اطلاعات هویتی شما را می‌خواهد در ابتدا ممکن است با خود فکر کنید، قصد سوءاستفاده از اطلاعات شما را دارد. ولی این کار تنها برای امنیت بیشتر سایر کاربران می‌باشد.

 

انواع هویت دیجیتال

 

انواع هویت دیجیتال

اکنون که با هویت آنلاین و کاربرد آن در حوزه ارزهای دیجیتال‌ آشنا شدید بهتر است بدانید هویت آنلاین به دو شکل متفاوت تقسیم می‌شود. اولین نسخه این فناوری یک سند احراز هویت فزیکی می‌باشد. مانند اسکن مدارک شناسایی که در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. دومین نسخه شامل انواع روش‌های اعتبار سنجی برای دسترسی به خدمات آنلاین می‌باشد که از طریق یک فرآیند احراز هویت اولیه ایجاد می‌شوند.

به طور مثال زمانی که برای تلفن همراه خود رمزی را در نظر بگیرید می‌توانید به جای پین از اثر انگشت و چهره شما استفاده کند. همچنین بهتر است بدانید هویت دیجیتال انواع متفاوتی دارد که هر کدام با یکدیگر متفاوت است. با در نظر داشتن این موضوع ما در این بخش قصد داریم چند نوع از هویت آنلاین را به شما معرفی کنیم.

  •  هویت دیجیتال اعتبارنامه (Digital ID as credential)
  •  هویت دیجیتال کاربر (Digital ID as user)
  •  هویت دیجیتال یک شخصیت (Digital ID as character)
  • شناسه دیجیتال به عنوان سابقه (Digital ID as reputation)

اکنون که با این نوآوری آشنا شدید بهتر است بدانید اگر سایت یا پلتفرمی برای ثبت هویت، اطلاعات شخصی را بخواهد بهتر است ابتدا باید از آن سایت و پلتفرم مطمئن شوید تا اطلاعات خود را وارد کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها