پروپوزال بهبود اتریوم (EIP) چیست؟

ظهور شبکه اتریوم با بازخوردهای بسیار زیادی از سوی توسعه‌دهندگان و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال روبرو شد. همچنین این شبکه به دلیل ویژگی‌ها و امنیت بسیار زیاد پس از گذشت مدتی توانست محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. محبوبیت این شبکه به حدی رسید که بسیاری از رمز ارزهایی که بلاک چین اختصاصی نداشتند از بستر اتریوم استفاده می‌کردند. اما پس از گذشت مدتی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با مشکلات زیادی روبرو شدند. مشکلاتی همچون مقیاس پذیری پایین یا هزینه‌های بالای تراکنش‌ها همواره گریبان‌گیر این شبکه بود.

البته این مشکلات نتوانست چیزی از محبوبیت اتریوم کم کند و توسعه دهندگان اتریوم همچون ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) برای رفع این مشکلات و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به شبکه اتریوم به فکر راه‌اندازی پروتکل غیرمتمرکز جدیدی افتادند. این پروتکل، پروپوزال بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal) نام دارد و به عنوان EIP نیز شناخته می‌شود. EIP برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان شرایطی فراهم کرده است تا بتوانند برای بهبود شبکه اتریوم راه‌حل‌ها و ایده‌های جدیدی را مطرح کنند. البته پس از ارائه ایده برنامه‌نویسان و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال یک سری افراد به عنوان ادیتور پروپوزال بهبود اتریوم سلامتی فنی، مشکلات فرمت و نگارش و دستور زبان ایده‌های جدید را بازنگری می‌کنند.

همچنین پیش از روی کار آمدن پروپوزال بهبود اتریوم یک فناوری با نام ریپازیتوری گیت‌هاب پروپوزال‌های اتریوم در سال 2015 راه‌اندازی شد. برهمین اساس در آن سال‌ها افرادی همچون ویتالیک بوترین و گوین وود در این پروتکل به عنوان ادیتور فعالیت می‌کردند. با در نظر داشتن تمامی این موضوعات ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص EIP و مباحث زیر بپردازیم.

 

شباهت پروپزال بیت کوین و اتریوم

 

شباهت پروپوزال بیت کوین و اتریوم

می‌توان گفت ایده پروپوزال اتریوم از پروپوزال بیت کوین نشات گرفته است و کاربردی مشابه با این فناوری دارد. زیرا پروپوزال بیت کوین (Bitcoin Improvement) یا BIP نیز یک پروتکل مشخص برای ارائه نظرات و ایده‌های توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان برای بهبود روند کار شبکه بیت کوین می‌باشد. البته عده‌ای فکر می‌کنند که انجام هرگونه عملیاتی در شبکه بیت کوین نیاز به پروپوزال دارد. اما این موضوع کامل غلط است و تنها مواردی که می‌تواند در هاردفورک یا سافت فورک بیت کوین تاثیر بگذارد نیاز به پروپوزال دارد. همچنین ارائه پروپوزال بیت کوین همچون پروپوزال اتریوم نیاز به ادیتور دارد و افرادی باید این نظرات و ایده‌ها را بررسی کنند.

 

اهمیت پروپوزال بهبود اتریوم

 

اهمیت پروپوزال بهبود اتریوم

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم پروپوزال بهبود اتریوم برای بهبود روند کار شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. برهمین اساس برنامه‌نویسان و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال می‌توانند ایده و نظرات خود را برای بهبود این شبکه مطرح کنند. پس از بررسی‌های لازم توسط ادیتور‌ها اگر ایده‌ها و نظرات قابل اجرا باشد توسعه دهندگان اتریوم از آن‌ها استقبال می‌کند. برهمین اساس این پروتکل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا اگر این پروتکل راه‌اندازی نمی‌شد توسعه‌دهندگان نمی‌توانستند از نظرات و تجربه کاربری فعالان این حوزه مطلع شوند و حتی یک سری ایده‌ها هیچوقت بیان نمی‌شد و از آن‌ها مطلع نبودند.

 

انواع پروپوزال بهبود اتریوم

 

انواع پروپوزال بهبود اتریوم

اکنون که با پروپوزال اتریوم و اهمیت آن آشنا شدید بهتر است بدانید این فناوری جدید از انواع متفاوتی دارد و هرکدام با یکدیگر متفاوت است و همچنین از کاربرد‌های گوناگونی نیز برخوردار است. برهمین اساس ما در این بخش قصد داریم چند نمونه از پروپوزال اتریوم را به شما معرفی کنیم تا با این فناوری متفاوت بیشتر آشنا شوید.

 

Standard Track EIP

Standard Track EIP اولین نوع پروپوزال اتریوم می‌باشد که مرتبط با هسته اصلی اتریوم، پروتکل‌ها، رابط‌های برنامه‌نویسی و شبکه ERC است. در این پروتکل ‌می‌توان تغییراتی همچون هاردفورک شبکه، تغییر پروتکل اجماع و حتی ساخت استاندارد‌های جدید توکن‌ها را انجام داد.

 

Informational EIP

این نوع پروپوزال دومین نوع EIP می‌باشد که نشان‌دهنده مشکلات طراحی شبکه اتریوم است که حاوی یک دستورالعمل برای رفع این مشکلات می‌باشد. این نوع پروپوزال تغییرات زیادی ایجاد نمی‌کند بلکه تنها مشکلات شبکه را اصلاح می‌کند.

 

Meta EIP

Meta EIP سومین نوع پروپوزال بهبود اتریوم می‌باشد که در تغییر عناصر خارج از شبکه همچون رویه‌ها، فرآینده‌های تصمیم‌گیری و غیره کاربردهای بسیار زیادی دارد.

همانطور که همواره به آن اشاره کردیم بازار ارزهای دیجیتال با اصطلاحات زیادی روبرو است. پورپوزال بهبود اتریوم یکی اصطلاحات این بازار مالی است که برای ورود به این بازار مالی باید در خصوص آن اطلاعاتی داشته باشید. برهمین اساس ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با این فناوری آشنا کنیم.

 

جمع بندی

پروپوزال بهبود اتریوم (EIP) مستندی است که پیشنهاداتی برای بهبود شبکه اتریوم ارائه می‌دهد. این پیشنهادات شامل تغییرات فنی، بهبود عملکرد، امنیت و افزودن قابلیت‌های جدید به شبکه است. به صورت کلی پروپوزال بهبود اتریوم توسط توسعه دهندگان و جامعه اتریوم بررسی و بحث می‌شوند و پس از تایید، در به روزرسانی‌های آینده شبکه اعمال می‌شوند.

با در نظر داشتن این موضوع فرایند EIP برای شبکه اتریوم شرایطی فراهم می‌کند تا به صورت مستمر تکامل یابد و به نیازهای کاربران و توسعه دهندگان پاسخ دهد. از همین رو به عنوان بهترین پروپوزال بهبود اتریوم می‌توان به پروپوزال‌های مهم همچون EIP-1559 که مدل کارمزد تراکنش‌ها را تغییر داد و EIP-3675 که مقدمه‌ای برای انتقال به اتریوم 2.0 و الگوریتم اثبات سهام (PoS) است، اشاره کرد. این پروپوزال‌ها نقش مهمی در بهبود کارایی و مقیاس پذیری اتریوم دارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها