ICO چیست و فرآیند ICO در ارز دیجیتال چگونه است؟

اگر از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشید یا به تازگی فعالیت خود را در بازار کریپتوکارنسی شروع کرده‌اید ممکن است نام ICO را تا به حال شنیده باشید. اما عرضه اولیه سکه یا همان ICO چیست؟ بهتر است بدانید در بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد. البته تعدادی از این اصطلاحات تخصصی می‌باشد اما معامله گران و کاربران تازه کار بهتر است برای شناخت هرچه بیشتر این بازار مالی با اصطلاحات رایج بازار آشنا شوند تا بتوانند معاملات بهتری برای خود به ارمغان آورند. در همین بین عرضه اولیه سکه یا ICO یکی از اصطلاحات کاربردی و مهم در بازار ارزهای دیجیتال که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اکنون ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که ICO مخفف چیست؟ ICO مخفف عبارت Initial Coin Offering می‌باشد که در فرهنگ لغت فارسی به آن عرضه اولیه سکه نیز می‌گویند. این اصطلاح رایج در بازار ارزهای دیجیتال ویژگی‌های زیادی با خود به همراه دارد. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص این مفهوم کاربردی بپردازیم.

  1. ICO چیست؟
  2. روش‌های جایگزین ICO چیست؟
  3. مزایا و معایب ICO چیست؟
  4. بهترین سایت های عرضه اولیه سکه

 

ICO چیست؟

 

ICO چیست؟

ICO یا عرضه اولیه سکه یکی از روش‌های جذب سرمایه گذاران به پروژه‌های بلاک چینی و ارزهای دیجیتال جدید می‌باشد. برای انجام این کار توسعه دهندگان به معرفی پروژه خود می‌پردازند و اعلام می‌کند که در یک بازه زمانی عرضه اولیه این رمز ارز انجام می‌شود و در زمان مشخص شده تعداد معینی از توکن‌ های خود را عرضه می‌کند. در این زمان کاربران و سرمایه گذاران می‌توانند در صورت تمایل این رمز ارزها را خریداری کنند. البته ICO ممکن است که قبل یا بعد از فعالیت پروژه اجرا شود که اغلب توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند پیش از راه اندازی پروژه عرضه اولیه آن را انجام دهند.

زیرا با انجام این کار توسعه دهندگان می‌توانند با میزان دریافتی به دست آمده به پیشرفت و گسترش پروژه خود بپردازند. البته این روش تنها برای توسعه دهندگان سودآور نیست بلکه کاربران نیز در زمان ICO با قیمت پایین‌تری رمز ارزها را خریداری می‌کنند و می‌توانند پس از پایان عرضه اولیه با قیمت بالاتری آن را بع فروش بگذارند و سود زیادی دریافت کنند.

به صورت کلی خرید رمز ارزها در عرضه اولیه نشان دهنده سهم کاربران در سرمایه گذاری استارتاپ‌ها می‌باشد. در این روش هر چه میزان پول بیشتری پرداخت کنیدُ توکن های بیشتری نیز به شما تعلق می‌گیرد و در آینده و اتمام کامل پروژه با استفاده از این ارزهای دیجیتال می‌توانند به خرید سرویس‌ها یا محصولات پروژه بپردازند.

 

مزایا و معایب ICO چیست؟

 

مزایا و معایب ICO چیست؟

اکنون که به سوال ICO چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید این فناوری در کنار داشتن مزایا و ویژگی‌های بسیار زیاد از معایبی نیز برخوردار است. در زمان ICO توسعه دهندگان وایت پیپر (White Paper) پروژه نیز منتشر می‌شود و کاربران می‌توانند به صورت شفاف و واضح پروژه را بررسی کنند و از اهداف و امنیت آن نیز مطلع شوند. که این موضوع را می‌توان به عنوان مزایای مهم عرضه اولیه سکه معرفی کرد. یکی‌دیگر از ویژگی‌های مهم عرضه اولیه سکه پتانسیل سوددهی بالا برای خریداران می‌باشد.

البته بهتر است به معایب این فناوری نیز اشاره کنیم. تمامی پروژه‌های ICO سودآور نیستند و ممکن است برخی از آن‌ها سود چشمگیری نداشته باشند. همچنین قابل ذکر است که بیشتر عرضه اولیه کوین ها پیش از راه اندازی پروژه انجام می‌شود. از همین کاربران می‌توانند پس از تکمیل پروژه می‌توانند به رمز ارزهای خود دسترسی پیدا کنند. از همین رو ممکن است این فرایند طولانی مدت باشد. برهمین اساس عده‌ای از سرمایه گذاران از شرکت در ICO خودداری می‌کنند. در همین بین ممکن است افرادی سودجو پروژه‌های کلاهبرداری را برای ICO به کاربران معرفی کنند که این کار باعث از بین رفتن دارایی کاربران می‌شود.

 

روش‌های جایگزین ICO چیست؟

 

روش‌های جایگزین ICO چیست؟

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم ICO از ویژگی‌های زیادی برخوردار است اما معایبی نیز به همراه داد که این معایب می‌تواند کاربران را با مشکلات زیادی روبرو کند. برهمین اساس توسعه دهندگان برای رفع این معایب جایگزینی برای ICO انتخاب کردند. جایگزین کردن روش‌های متفاوت می تواند تا حد زیادی مشکلات و نقص‌های ICO را بپوشاند.

یکی از روش‌های جایگزین برای عرضه اولیه سکه IEO می باشید. IEO یا عرضه اولیه صرافی با قوانین و سیست‌های صرافی های متمرکز تطبیق دارد از همین‌رو توسعه دهندگان زیادی براین باورند که IEO نسبت به ICO از امنیت بالایی برخوردارند. البته به جز IEO روش‌های جایگزین دیگری نیز برای ICO وجود دارد. یکی دیگر از این روش‌ها IDO یا عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز نام دارد و تفاوت‌هایی با عرضه اولیه سکه دارد.

زیرا در عرضه اولیه سکه سرمایه گذاران باید زمان زیادی را منتظر بمانند تا پروژه تکمیل شود و در صرافی ها لیست شود در آن زمان خریداران می توانند به رمز ارزهای خود دست پیدا کنند. اما عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز شرایط متفاوت دارد و در این روش زمانی که عرضه اولیه به پایان برسد رمز ارزها در صرافی غیرمتمرکز لیست می‌شود. برهمین اساس IDO به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی ICO شناخته می‌شود.

 

بهترین سایت های عرضه اولیه سکه

 

بهترین سایت های عرضه اولیه سکه

در چندین سال اخیر سایت‌ها و پلتفر‌های متفاوتی برای عرضه اولیه کوین یا همان ICO راه اندازی شد که هر یک از آنها از ویژگی‌ها و امکانات زیرا برخوردار است. برهمین اساس سرمایه گذاران باید برای انتخاب بهترین سایت برای عرضه اولیه به امکانات و امنیت سایت‌ها دقت کنند‌ زیرا نمی‌توان از تمامی این وب‌سایت‌ها برای خرید کوین استفاده کرد و ممکن است بعضی از آن‌ها کلاهبرداری باشد. با در نظر داشتن این موضوع  در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین وب‌سایت‌ها را برای ICO به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

  1. کوین فکتوری (Coin Factory)
  2. کورال (Coral)
  3. کوین لانچ (Coinlaunch)
  4. بلاک استارتر (Blockstarter)

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با عرضه اولی سکه یا کوین آشنا کنیم تا بدانید ICO چیست؟ برای پاسخ به سوال ICO چیست باید بگوییم عرضه اولیه سکه یا همان ICO روش برای جذب کاربران به پروژه‌های بلاک چینی می‌باشد و توسعه دهندگان برای اینکه بتوانند پروژه‌های خود را گسترش دهند پیش از راه اندازی پروژه رمز ارزها را به فروش می‌گذارند. در این بین متقاضیان خرید ارزهای دیجیتال نیز اگر قصد شرکت در ICO را دارند می‌توانند با استفاده از یک سری سایت‌ها یا پلتتفرم‌ها در این عرضه اولیه شرکت کنند.

 

سوالات متداول

 

چگونه از برگزاری ICO مطلع شویم؟

برای اطلاع از زمان برگزاری عرضه اولیه سکه ها، کاربران می‌توانند وب سایت‌های رسمی پروژه و شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر را رصد کنند تا از آخرین ICO مطلع شوند.

چگونه معتبر بودن ICO را تشخیص دهیم؟

در چندین سال اخیر بسیاری از پروژه‌های ICO کلاهبرداری شناخته شدند و کاربران برای جلگوگیری از این شکل باید در خصوص توسعه دهندگان پروژه اطلاعات کامل دریافت کنند و در خصوص اهداف این پروژه‌ها تحقیق کنند تا از صحت و درستی پروژه مطلع شوند.

آیا تمامی استارتاپ نیاز به عرضه اولیه دارند؟

عرضه اولیه سهام یا عرضه اولیه سکه تفاوتی چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو با هدف جذب سرمایه راه اندازی شده‌اند. برهمین اساس بهتر است هر پروژه نوپایی برای شناخته‌تر شدن و جذب سرمایه از عرضه اولیه استفاده کند تا بتواند پروژه خود را به سایرین معرفی کنند و برای شروع کسب و کار خود سرمایه جذب کند.

اولین عرضه اولیه در چه تاریخی بود؟

برای اولین بار در سال 2013 فردی به نام جی.آر.ویله (J.R Willet) در یک نشست و خبر از عرضه اولیه پروژه خود با نام مسترکوین (Maste rcoin) را داد. او در نشست خبری اعلام کرد که مستر کوین پروژه مکمل بیت کوین می‌باشد.

آیا شرکت در ICO قانونی است؟

برای شرکت در ICO هیچ گونه مشکلی و این روش جذب سرمایه قانونی می‌باشد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها