ماتیک چیست؟ همه چیز درباره ارز متیک (MATIC)

در چندین سال گذشته، با گسترش روز افزون فناوری‌های رمزنگاری و بلاک چین، ارزهای دیجیتال به یکی از موضوعات پرطرفدار و مورد توجه در دنیای مالی و فناوری تبدیل شده‌ است. اما با گریز به تاریخچه بازار ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک چین به این درک می‌رسیم که مقیاس پذیری یکی از چالش‌های اصلی در این بازار مالی می‌باشد. برهمین اساس توسعه دهنگان برای حل این مشکل پروژه‌های زیادی را راه اندازی می‌کنند که تعدادی از آن‌ها شکست مواجه شد.

اما ارز دیجیتال ماتیک یکی از پروژه‌های بلاک چینی است که تا حد زیادی توانسته مشکل مقیاس پذیری دنیای بلاک چین را برطرف کند. اکنون ممکن است این سوال برایتان به میان آید که ارز ماتیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم پاسخی مناسب به سوال ارز ماتیک چیست دهیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. ارز ماتیک چیست؟
  2. تاریخچه ارز ماتیک چیست؟
  3. ویژگی های رمز ارز ماتیک چیست؟
  4. قیمت ارز دیجیتال متیک
  5. خرید ماتیک
  6. کیف پول ارز ماتیک چیست؟

 

ارز ماتیک چیست؟

 

ارز ماتیک چیست؟

برای اینکه بتوانیم به سوال ارز ماتیک چیست پاسخ مناسبی دهیم بهتر است ابتدا با شبکه آن آشنا شوید. شبکه ماتیک یا شبکه پالیگان یک راهکتار مقیاس پذیر لایه دوم است که این نوع راهکارها را به عنوان ساید چین نیز شناخته می‌شود. به صورت کلی اتریوم یک شبکه بلاک چینی منحصر به فرد می‌باشد که از ویژگی‌های زیادی برخوردار است. اما این شبکه بلاک چینی مشکلات زیادی همچون مقیاس پذیری، کارمزد بالا و غیره را به همراه دارد.

برهمین اساس ماتیک یا همان پالیگان با هدف برطرف کردن مشکل مقیاس پذیری و کارمزد بالای اتریوم راه اندازی شد. همچنین این شبکه در کنار ویژگی‌های بسیار زیاد از رمز ارز بومی با نام ارز ماتیک نیز برخوردار است. که ارز دیجیتال ماتیک با نماد اختصاری MATIC در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و بر روی بستر شبکه ماتیک راه اندازی شده است. از آنجایی که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می‌کند برای تایید هر تراکنش کاربران باید ارز متیک را به عنوان کارمزد پرداخت کنند.

 

تاریخچه ارز ماتیک چیست؟

 

تاریخچه ارز ماتیک چیست؟

برای بدانید ارز ماتیک چیست باید در خصوص تاریخچه آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. ماتیک نام جدید پروژه ماتیک، پالیگان (Polygon) است که به معنی «چند وجهی» می باشد. در نگاهی دقیق به پروژه پالیگان متوجه می شویم که این تغییر نام بی دلیل هم نیست! این پروژه بلاک چینی در واقعیت هم ابعاد مختلفی دارد که به پیشرفت تکنولوژی بلاک چین به ویژه در ارتباط با اتریوم کمک می‌کند.

در ابتدا ایده ساخت ماتیک به سال 2017 باز می‌گردد؛ جایی که دو برنامه نویس بلاک چین و یک سرمایه گذار شروع به همکاری کردند. همکاری این افراد که Jaynti Kanani، Sandeep Nailwal و Anurag Arjun نام داشتند، نهایتا در سال 2019 موجب انتشار ماتیک شد. این شبکه بعدها با نام پالیگان به فعالیت خود ادامه داد اما تا به امروز نام توکن آن تغییری نکرد.

 

ویژگی های رمز ارز ماتیک چیست؟

 

ویژگی های رمز ارز ماتیک چیست؟

این پروژه چند وجهی و چند اسمی ویژگی‌های جذابی دارد که آن را به سیستمی خاص در فضای بلاک چین تبدیل می‌کند. اگر اتریوم (Ethereum) را یک هسته مرکزی در نظر بگیریم، ماتیک یکی از شاخه‌هایی است که به آن متصل می‌گردد و فضای فعالیت آن را گسترش می‌دهد. زنجیره‌های جانبی (Side-chain) متعددی می‌توانند به شبکه ماتیک وصل شوند که اتصال آن‌ها به نفع اتریوم نیز می‌باشد. افزایش این اتصالات گنجایش اتریوم را بیشتر می‌کند و مقیاس پذیری شبکه آن را افزایش می دهد. این امکان باعث می‌شود که ماتیک به مبحث اینترنت بلاک چین ها نیز ورود کند و خود را به عنوان پلی بین بلاک چین اتریوم و سایر بلاک چین ها معرفی کند.

البته ویژگی‌های ماتیک در همین موارد خلاصه نمی‌شود. این شبکه برای انجام به روز رسانی نیازی به تغییر لایه پایین‌تر خود یعنی اتریوم ندارد. همین ویژگی آن را برای برنامه نویسان به یک مورد مناسب برای توسعه تبدیل می‌کند. به همین منظور یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه علاوه بر افزایش مقیاس پذیری اتریوم و بهبود وضعیت سرعت و کارمزد انجام تراکنش‌ها، تسهیل فعالیت توسعه دهندگان نیز می‌باشد. شبکه پالیگان از یک چارچوب مبتنی بر سیستم اجماع PoS (اثبات سهام) به نام پلاسما (Plasma) نیز استفاده می‌کند. این تکنولوژی منحصر به فرد به زنجیره‌های جانبی امکان اتصال و تایید بیش از 65 هزار تراکنش در هر بلاک را می‌دهد.

 

قیمت ارز دیجیتال متیک

 

قیمت ارز دیجیتال متیک

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم متیک از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که همین موضوع باعث جلب توجه تعداد زیادی از سرمایه گاران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال شده است. البته بهتر است بدانید طبق داده‌های سایت coinmarketcap، ارز دیجیتال متیک در طول فعالیت خود نوسانات بسیار زیادی را از سر گذرانده است که همین موضوع نیز تاثیر زیادی بر روی محبوبیت این رمز ارز گذاشته است. البته به صورت کلی ارز دیجیتال ماتیک در جایگاه ۱۵ بازار ارز دیجیتال قرار دارد و در حال حاضر با قیمت 1.11 دلار معامله می‌شود و با ارش بازار 11,036,317,648 دلار معامله می‌شود.

 

خرید ماتیک

 

خرید ماتیک

اکنون که توانستیم به سوال ارز ماتیک چیست پاسخ دهیم بهتر است بدانید به دلیل محبوبیت هر چه بیشتر ارز ماتیک بیشتر صرافی های ارز دیجیتال خارجی از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند. از همین رو کاربران می‌توانند با ثبت نام در صرافی هایی همچون بایننس، اوککس، بای بیت، کوین بیس و غیره ارز دیجیتال متیک را خریداری کنید. البته تعدادی از صرافی های ایرانی نیز این رمز ارز را در لیست ارزهای دیجیتال خود قرار دادند که صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن نیز جزو این صرافی ها می‌باشد. از همین رو تنها با گذراندن مراحل ثبت نام و احراز هویت می‌توانید به خرید ماتیک در صرافی ارز دیجیتال بپردازید.

 

کیف پول ارز ماتیک چیست

 

کیف پول ارز ماتیک چیست؟

طبیعتا از یک پروژه قدرتمند، مشهور و پر طرفدار مثل ماتیک انتظار می‌رود که توسط کیف پول های معتبر پشتیبانی شود. این انتظار معقول است و پالیگان به خوبی به آن پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید با تهیه کیف پول های دیجیتالی غیر امانی در قالب‌های مختلف، ماتیک را با خیالی راحت ذخیره کنید. در این بخش چند نمونه از کیف پول های ماتیک را به شما معرفی می کنیم تا بدانید کیف پول ارز دیجیتال ماتیک چیست و بتوانید با انتخاب یکی از آن ها، کیف پول مناسبی را برای این رمز ارز پیدا کنید و به شارژ کیف پول ارز دیجیتال بپردازید.

  • کیف پول نرم افزاری کوین بیس (coinbase)
  • کیف پول نرم افزاری متامسک (MetaMask‌)
  • کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول سخت افزاری تزروز (TREZOR)
  • کیف پول سخت افزاری سیف پال (SafePal)

در بخش بالا چند مورد از بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای اندروید و IOS و همچنین بهترین کیف پول های سخت افزاری را به شما معرفی کردیمتا بتوانید با خیال راحت با استفاده از این ولت ها به نگهداری ارزهای دیجیتال بپردازید.

 

جمع بندی

پالیگان، ماتیک، متیک یک شبکه کاربردی در فضای بلاک چین اتریوم است رمز ارز بومی این شبکه با نماد اختصاری MATIC در بازار کریپتوکارنسی خرید و فروش قرار می‌شود. بهتر بدانید شبکه و ارز دیجیتال ماتیک از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که این موضوع باعث شده سرمایه گذاران زیادی به این پروژه علاقه‌مند شوند. با در نظر داشتن این موضوع در این مقاله به توضیح کاملی در خصوص ماتیک پرداختیم تا بدانید ارز ماتیک چیست و ویژگی‌های ارز matic چیست؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حداد
حداد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید برای برداشت ماتیک کدام شبکه را دارید؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  حداد

سلام
سلامت باشید
برای چک کردن شبکه های انتقال همه ی ارزهای دیجیتال میتوانید به صفحه کارمزد بروید
برای ماتیک دو شبکه انتقال ERC_20 و BEP_20 رو داریم