ماینر چیست و چگونه کار می کند؟

بازار ارزهای دیجیتال از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث شده معامله گران و سرمایه گذاران زیادی به فعالیت در این بازار مالی علاقه‌مند شوند. برهمین اساس برای ورود به بازار کریپتو و کسب درآمد از این بازار مالی روش‌های متفاوتی راه اندازی شدند که هر یک از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است. یکی از روش‌های کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال استخراج ارزهای دیجیتال می‌باشد که در چندین سال اخیر در میان فعالان بازار کریپتو محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در اوایل فعالیت این بازار مالی کاربران تنها با استفاده از کامپیوتر می‌توانستند به استخراج بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بپردازند.

اما با گذشت مدتی با پیچیده شدن شبکه رمز ارزها و پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال باید از تجهیزات تفاوتی همچون ماینر استفاده می‌کردند. البته ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که ماینر چیست؟ به افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند ماینر گفته می‌شود. اما جالب است بدانید به تجهیزاتی که این افراد برای استخراج ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارند نیز ماینر می‌گویند. برهمین اساس ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که ماینر چیست و چگونه کار می کند؟ با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص دستگاه ماینر و موارد زیر بپردازیم تا بدانید کار ماینر چیست؟

  1. ماینر چیست؟
  2. دستگاه ماینر چیست؟
  3. فارم ماینینگ چیست؟
  4. دستگاه ماینر بیت کوین چگونه کار میکند؟

 

ماینر چیست؟

 

ماینر چیست؟

استخراج ارزهای دیجیتال فرایندی پیچیده و گسترده است از همین رو ماینرها یا افرادی که به انجام این کار می‌پردازند باید برای کسب درآمد مراحل متفاوتی را طی کنند. زیرا با استفاده از استخراج ارزهای دیجیتال تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز تایید و ثبت می‌شود و در اثر این فرایند بلوک جدید به وجود می‌آید و ماینرها در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند. البته پاداش به دست آمده همان رمز ارز استخراج شده است.

از همین رو ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال باید به سراغ تهیه تجهیزات مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال بروند تا بت. که این تجهیزات شامل دستگاه‌های سخت افزاری پیچیده‌ای می‌باشند که با نام ماینینگ یا ماینر در بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. البته قابل ذکر است که امکان استخراج تمامی رمز ارزها وجود ندارد. برهمین اساس افراد می‌توانند به سراغ استخراج دوج کوین یا سایر رمز ارزهایی که امکان استخراج آن‌ها وجود دارد بپرداند.

 

دستگاه ماینر چیست؟

 

دستگاه ماینر چیست؟

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم برای استخراج ارزهای دیجیتال تجهیزات سخت افزاری متفاوت طراحی شده است که این تجهیزات به حل مسائل بسیار پیچیده و سخت ریاضی به نام الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) و همچنین تأیید تراکنش‌های ارز دیجیتال بر روی شبکه‌های بلاک چینی می‌پردازد. البته هر چقدر قدرت پردازش دستگاه‌های ماینر بیشتر باشد امکان حل مسائل، ساخت بلوک و در آخر دریافت پاداش بیشتر می‌شود.

از همین رو زمانی که مسائل محاسباتی پیچیده توسط ماینرها حل شود، تراکنش‌های جدیدی که در شبکه بلاک چین ارسال شده‌اند، به صورت بلوکی در یک زنجیره بلاک چین ثبت می‌شوند. با در نظر داشتن این موضوع، امکان تغییر و تقلب در تاریخچه تراکنش‌ها کاهش می‌یابد و اعتماد در سیستم‌ها به وجود می‌آید. برهمین اساس، ماینینگ نه تنها به منظور استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، بلکه نقش حیاتی در امنیت و پایداری شبکه‌های بلاک چین دارد. البته دستگاه‌‌های ماینینگ ارز دیجیتال انواع متفاوتی دارد که در ادامه به معرفی بهترین دستگاه ماینر می‌پردازیم.

  1. اسیک ماینر (ASIC)
  2. دستگاه CPU
  3. دستگاه GPU
  4. دستگاه FPGA

 

فارم ماینینگ چیست؟

 

فارم ماینینگ چیست؟

اکنون که به سوال ماینر چیست پاسخ مناسبی دادیم بهتر است بدانید استخراج ارزهای دیجیتال روش‌های متفاوتی دارد که فارم ماینینگ یا استخراج مزرعه‌ای یکی از انواع روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال می‌باشد. این روش استخراج ماینرها باید به جمع‌آوری تعداد زیادی دستگاه‌های استخراج بپردازند که این کار برای ماینرها هزینه‌بر است. اما در کنار هزینه‌های بالا، سود زیادی را نیز به همراه دارد زیرا استفاده از چندین دستگاه استخراج ارز دیجیتال می‌تواند شانس ماینرها را برای حل معادلات ریاضی و در نهایت دریافت پاداش بیشتر کند.

 

دستگاه ماینر بیت کوین چگونه کار میکند؟

 

دستگاه ماینر بیت کوین چگونه کار می کند؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم در ابتدای فعالیت بازار ارزهای دیجیتال ماین کردن بیت کوین کار پیچیده‌ای نبود و ماینرها تنها می‌توانستند با استفاده از کامپیوترهای خانگی به استخراج بیت کوین بپردازند. اما با گذشت زمان و پیشرفت‌های این بازار مالی استخراج بیت کوین تنها توسط کامپیوترهای قدرتمند انجام می‌شود. از همین رو ماینرها باید برای انتخاب تجهیزات مورد نیاز برای استخراج بیت کوین مشخصه‌های متفاوتی را در نظر بگیرند. که یکی از این مشخصه‌ها هش ریت است.

به صورت کلی هش ریت تعداد محاسباتی است که ماینر می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد. البته این مشخصه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا هر چه هش‌ریت بالاتر باشد، شانس حل یک مسئله ریاضیاتی بیشتر می‌شود و در واقع، بلاک بیت‌ کوین ایجاد می‌شود و جایزه آن به ماینرها پرداخت می‌شود. البته در کنار هش ریت مشخصه‌های دیگری همچون مصرف برق و بهره‌وری انرژی وجود دارد که ماینرها در زمان انتخاب دستگاه ماینر باید به آن‌ها توجه کنند. برهمین اساس قصد داریم چند مورد از بهترین دستگاه ماینر بیت کوین را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:

 

جمع بندی

ماینرها یکی از تجهیزات مطرح بازار ارز دیجیتال هستند که در استخراج رمز ارزها نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از توان پردازشی و قدرت سخت افزاری خود، به ایجاد بلاک‌ها و رمز ارزهای جدید بپردازند و همچنین امنیت شبکه را تامین کنند. علاوه بر این تایید تراکنش‌های شبکه نیز دست ماینرها را می‌بوسد. از این رو ماینرها در شبکه‌هایی همچون بیت کوین، لایت کوین اتریوم اثبات کار، عضوی کلیدی به شمار می‌روند.

 

سوالات متداول

 

مصرف برق ماینرها چقدر است؟

ماینرها از سخت افزار قدرتمندی برخوردار هستند و به طور مداوم با استفاده از نیروی آن‌ها در شبکه فعالیت می‌کنند. به همین خاطر مصرف برق آن‌ها در طول شبانه روز بسیار زیاد است.

 

آیا استفاده از ماینر در ایران قانونی است؟

افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه های ماینر علاقه دارند، باید ابتدا از وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مجوز بگیرند. پس از تهیه مجوزها و تامین پیش‌نیازهای قانونی، امکان استفاده از ماینر با شرایط تعیین شده برای آن‌ها به وجود می‌آید.

 

کدام ارزهای دیجیتال ماینر دارند؟

ارزهای دیجیتالی که شبکه آن‌ها از الگوریتم اجماع PoW یا اثبات کار استفاده می‌کند، معمولا دارای ماینری اختصاصی یا اشتراکی می‌باشند که با استفاده از آن‌ها می‌توان کوین مربوط به آن شبکه را استخراج کرد. بیت کوین و لایت کوین دو نمونه از این رمز ارزها هستند.

 

چگونه بدون ماینر ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

در شبکه هایی که از الگوریتم اثبات کار پیروی نمی‌کنند، موارد مختلفی جایگزین ماینرها می‌شوند. شبکه‌های PoS یا اثبات سهام، Validator (اعتبارسنج) را جایگزین ماینرهای غول‌پیکر می‌کنند که کاری مشابه ماینر را بدون نیاز به تهیه تجهیزات گران قیمت انجام می‌دهند.

 

از کجا ماینر بخریم؟

در ایران مجموعه‌هایی فعال هستند که به شما امکان خرید ماینر را می‌دهند. ایران ماین و دارا ماینر دو نمونه از این مجموعه‌ها می‌باشند. در صورتی که به تهیه ماینر از این مجموعه‌ها تمایل دارید حتما پیش از اقدام به خرید، ملاحظات قانونی و اعتبارسنجی فروشنده را در دستور کار خود قرار دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها