بازار کریپتو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

از گذشته تا به امروز افراد به دنبال راه‌های سرمایه‌گذاری بودند تا بتوانند از طریق دارایی‌های خود کسب درآمد کنند. برهمین اساس آن‌ها ابتدا  به خرید خانه، زمین، طلا و سایر دارایی‌های ارزشمند می‌پرداختند یا دارایی‌های خود را وارد بازارهای معاملاتی همچون بورس می‌کردند. اما پس از گذشته مدتی با ظهور بازار کریپتو یا بازار ارزهای دیجیتال روند سرمایه‌گذاری با تغییرات بسیار زیادی روبرو شد. زیرا کریپتوکارنسی با استفاده از فناوری بلاک چین از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار است و با خود یک روش سرمایه‌گذاری جدید را به ارمغان آورده است.

از همین رو بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس و سایر بازارهای مالی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی سوق پیدا کردند و دارایی‌های خود را در این بازار مالی سرمایه‌گذاری کردند. زیرا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال تفاوت‌های زیادی با بورس دارد. البته از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات و پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است، معامله‌گران باید پیش از ورود سرمایه خود به این بازار مالی اطلاعات خود را تکمیل کنند. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به جنبه‌های متفاوت در بازار کریپتو بپردازیم.

  1. بازار کریپتو چیست؟
  2. مزایای بازار کریپتو کارنسی چیست؟
  3. معایب بازار کریپتو
  4. چه راه‌ هایی برای درآمد از طریق بازار کریپتو وجود دارد؟
  5. روش های شناسایی بازار کریپتو چگونه است؟
  6. انواع بازارهای معاملاتی در بازار کریپتوکارنسی
  7. تفاوت بازار کریپتو و فارکس

 

بازار کریپتو چیست؟

 

بازار کریپتو چیست؟

بازار کریپتو (Crypto market) یکی از انواع بازارهای مالی می‌باشد که سرمایه‌گذاران در تمامی دنیا می‌توانند به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال در این بازار معاملاتی بپردازند. البته این فناوری به صورت غیرمتمرکز می‌باشد و از جنبه‌های دیگری نیز برخوردار است و در سال‌های اخیر توانسته تاثیرات زیادی در زندگی روزمره افراد بر جا بگذارد. همچنین در سال‌های گذشته بازار ارزهای دیجیتال در بیشتر حوزه‌ها ورود کرده است به طور مثال با پیشرفت صنعت گیمینگ، افراد زمان زیادی را صرف بازی می‌کنند و حتی گیمرها این فعالیت را به عنوان تفریح خود می‌شناسند.

برهمین اساس بازار کریپتوکارنسی بازی‌هایی طراحی کرده است که بازیکنان بتوانند با بازی کردن ارز دیجیتال دریافت رایگان دریافت کنند و پس از اجرای این ایده صنعت گیمینگ تغییرات متفاوتی به همراه داشت. زیرا در سال‌های اخیر بازی هایی که ارز دیجیتال می‌دهند با استقبال زیادی روبرو شدند. همچنین این ایده باعث شد افرادی که در خصوص بازار ارزهای دیجیتال اطلاعاتی نداشتند با بازار کریپتوکارنسی آشنا شوند و به سرمایه‌گذاری در این بازار مالی سوق پیدا کنند.

به عنوان مثال در چند ماه اخیر بازی همستر کامبت محبوبیت زیادی پیدا کرده است به صورتی که کمنر کسی است که اسم این بازی تلگرامی نشنیده باشد، با این حال تلگرام بازی‌های دیگری هم در اختیار کاربرانش گذاشته است که ممکن است به شهرت همستر نباشند ولی همچنان شما می‌توانید با بازی کردن قبل از ارزه شدن این توکن روی آن به صورت رایگان سرمایه گذاری کنید. بازی تپ سواپ یکی از این بازی‌ها است که شهرت زیادی پیدا نکرده ولی شما می‌توانید با بازی کردن روی آن سرمایه گذاری کنید، اگر هنوز شک دارید که با بازی کردن می‌تواند به شما ارز دیجیتال به صورت رایگان بدهد پیشنهاد می کنیم مقاله  نات کوین چیست را مطالع کنید در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شده که چطور کسانی که با بازی کردن سکه جمع آوری کرده اند و بعد از ارزه شدن این توکن توانسته اند ارز دیجیتال به صورت رایگان دریافت کنند.

یکی دیگر از فناوری‌های هیجان انگیز در این بازار مالی، متاورس می‌باشد زیرا افرد با استفاده ارزهای متاورسی می‌توانند در این دنیای متفاوت فعالیت کنند. البته بازار کریپتو همچون سایر بازارهای مالی از مزایا و خطرات زیادی برخوردار است که در ادامه به توضیح کامل‌تری در خصوص این موضوع می‌پردازیم.

 

مزایای بازار کریپتوکارنسی چیست؟

 

مزایای بازار کریپتوکارنسی چیست؟

بازار کریپنوکارنسی به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند که این موضوع توانسته واسطه‌ها را در ابن بازار مالی از میان بردارد. برهمین اساس زمانی که کاربران قصد دارند رمز ارزهای خود را انتقال دهند به دلیل حذف واسطه‌ها و عدم نظارت نهادهایی متفاوتی همچون بانک‌ها انتقالات به سرعت انجام می‌شود. در این خصوص کاربران به راحتی می‌توانند رمز ارزهای خود را با کارمزد پایین و سرعت بالا به کشورهای دیگر نیز انتقال دهند.

همچنین داده‌ها و اطلاعات در بازار کریپتو در اختیار یک سرور مرکزی قرار نمی‌گیرد و تنها به صورت توزیع شده در میان نود یا گره‌های شبکه پخش می‌شود. برهمین اساس اگر برخی از نودهای شبکه به هر دلیلی از شبکه خارج شوند یا نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اطلاعات و داده‌ها از بین نمی‌رود و شبکه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته تمامی موارد که به آن اشاره شد چند مورد از ویژگی‌ها و مزایای حائز اهمیت بازار کریپتو می‌‌باشد.

 

معایب بازار کریپتو

 

معایب بازار کریپتو

اکنون که با مزایای کریپتو آشنا شدید بهتر است در خصوص معایب آن نیز اطلاعاتی در دست داشته باشید. زیرا هر فناوری در کنار داشتن مزایا از معایبی نیز برخوردار است. یکی از موضوعات مهمی که توانست توجه کاربران را به این فناوری جلب کند نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. زیرا این موضع می‌توانند باعث سود بسیار زیاده کاربران شود، اما همانطور که نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال برای بسیاری از کاربران خوش آبند است و می‌تواند به عنوان مزایای این فناوری محسوب شود بهتر است بدانید می‌تواند به عنوان یکی از خظرات این بازار مالی نیز شناخته شود. زیرا ممکن است نوسانات بالای ارزهای دیجیتال ضررهای بسیار زیادی برای کاربران به بار بیاورد.

همچنین از آنجایی که در چند سال اخیر حجم بازار کریپتو افزایش یافته است و کاربران زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند ممکن است در زمان انتقال شبکه‌های ارزهای دیجیتال با شلوغی مواجه شوند و سرعت انجام انتقالات کند شود. البته باید بدانید که هنوز قوانین یکسانی برای بازار ارزهای دیجیتال ذکر نشده است برهمین اساس هر کشور قوانین و مقررات متفاوتی برای این بازار مالی در نظر گرفته‌اند و ممکن است کلاهبرداران از نداشتن قوانین یکسان سوء استفاده کنند.

 

چه راه‌ هایی برای درآمد از طریق بازار کریپتو وجود دارد؟

 

چه راه‌ هایی برای درآمد از طریق بازار کریپتو وجود دارد؟

در گذشته کاربران برای کسب درآمد و دریافت رمز ارزها باید به خرید و فروش آن‌ها می‌پرداختند. اما با پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال توسعه‌دهندگان به دنبال روش‌هایی بودند که کاربران بتوانند بدون انجام معامله ارزهای دیجیتال دریافت کنند. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم ورود ارزهای دیجیتال به صنعت بازی و اعطای رمز ارز رایگان به بازیکنان یکی از روش‌های کسب درآمد می‌باشد.

اما در سال‌های اخیر روش‌های متفاوتی به وجود آمده است تا کاربران به راحتی بتوانند رمز ارزهای متفاوت دریافت کنند. مدتی قبل پروژه‌ای با نام استپن (STEPN) به صورت متفاوت راه‌اندازی شد در این پروژه کاربران می‌توانند راه بروند و ارز دیجیتال رایگان دریافت کنند. البته روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد از بازار کریپتو وجود دارد که سرمایه‌گذاران با کمک آن‌ها می‌توانند با داشتن سرمایه اندکی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند. روش‌هایی همچون استیکنگ، استخراج ارزهای دیجیتال، آربیتراژ رمز ارزها، لاک دراپ و ایردارپ جزو روش‌های کسب درآمد ازطریق بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد.

 

روش های شناسایی بازار کریپتو چگونه است؟

 

روش های شناسایی بازار کریپتو چگونه است؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم بازار کریپتو با نوسانات بسیار زیادی روبرو است. از همین رو کاربران و سرمایه‌گذارانی که قصد دارند سرمایه خود را وارد این بازار مالی کنند باید در خصوص شرایط یازار اطلاعات کافی به دست آورد. پس از دریافت اطلاعات می‌توانند روند صعودی و نزولی بازار را مورد بررسی قرار دهند. برای انجام این کار باید سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال کمک بگیرند. در این بین تحلیل فاندامنتال به عوامل تاثیرگذار بیرونی توجه بسیار زیادی می‌کند. اما در تحلیل تکنیکال عوامل زیادی همچون کندل استیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برهمین اساس کاربران باید در خصووص کندل شناسی اطلاعات کاملی در دست داشته باشند. همچنین برای نوسانگیری بازار ارزهای دیجیتال در روش تحلیل تکنیکال باید از انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها استفاده کنند. با در نظر داشتن تمامی این موضوعات می‌توانیم بگوییم تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، البته در بازار ارزهای دیجیتال تنها با کمک تحلیل‌‌ها نمی‌توان روند بازار را تشخیص داد بلکه باید دامیننس تتر، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داد.

 

انواع بازارهای معاملاتی در بازار کریپتوکارنسی

 

انواع بازارهای معاملاتی در بازار کریپتوکارنسی

ابتدا در بازار کریپتو کاربران تنها می‌توانستند از یک روش به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازند. اما با گذشت زمان و استقبال هرچه بیشتر کاربران بازارهای معاملاتی در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمد. اکنون کاربران می‌توانند طبق استراتژی که برای انجام معاملات خود در نظر دارند یکی از روش‌های معاملاتی را انتخاب کنند. برهمین اساس بهتر است بدانید بازارهای معاملاتی در کریپتوکارنسی شامل معاملات اسپات، فیوچر و معاملات مارجین می‌شود که هر کدام تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. برهمین اساس ما قصد داریم به توضیح مختصری در خصوص این نوع معاملات بپردازیم.

معاملات اسپات (Spot): معاملات اسپات به معاملاتی گفته می‌شود که کاربران بتوانند به صورت لحظه‌ای رمز ارزهای مورد نظر خود را خریداری کنند و پس از گذراندن مراحل خرید دارایی به صورت فوری در اختیار کاربر قرار گیرد. البته معاملات اسپات تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد بلکه در سایر بازارهای مالی نیز پرکاربرد است.

 

معاملات مارجین (Margin Trading): کاربران برای انجام معاملات مارجین تنها بخشی از دارایی خود را وارد این بازار مالی می‌کنند و برای انجام معاملات بزرگ بخش دیگر را از صرافی یا بروکر مورد نظر وام می‌گیرند. در این شرایط آن‌ها باید مقداری دارایی مشخص شده را به عنوان ضامن در صرافی‌ ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری کنند تا صرافی بتواند به آن‌ها وام بدهد.

 

معاملات فیوچرز (Futures): در معاملات فیوچرز کاربران می‌توانند طبق توافقاتی با صرافی مورد نظر از آن‌ها وام بگیرند و تجربه معاملاتی بزرگی را برای خود به ارمغان آورند. همچنین بهتر است بدانید در معاملات فیوچرز اگر روند بازار طبق پیش‌بینی کاربران پیش برود با سود بسیار زیادی روبرو می‌شوند. اما اگر روند بازار برخلاف پیش‌بینی آن‌ها جلو برود متحمل ضررهای بسیار زیادی می‌شوند و این ضررها می‌تواند کاربران را به سمت لیکوئید شدن بکشاند.

اکنون ممکن است با خود فکر کنید که معاملات فیوچرز و مارجین مشابه یکدیگرند اما باید بدانید در کنار شباهت‌های بسیار زیاد این دو روش معاملاتی، تفاوت زیادی در معاملات فیوچرز و مارجین به چشم می‌خورد. البته معاملات فیوچرز به دلیل داشتن اهرم معاملاتی بالا بیشتر در معاملات فارکس پرکاربرد می‌باشد.

 

تفاوت بازار کریپتو و فارکس

 

تفاوت بازار کریپتو و فارکس

در بازار ارزهای دیجیتال کاربران می‌توانند به معامله رمز ارزهای متفاوتی همچون بیت کوین، اتریوم و غیره بپردازند و حتی در بعضی از صرافی‌های شناخته شده همچون بایننس نیز می‌توانند معاملات جفت ارز را انجام بدهند. اما بازار فارکس و ارزهای دیجیتال کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند، زیرا در بازار فارکس (Foreign Exchange) کاربران می‌توانند به معامله سهام، فلزات، طلا و غیره بپردازند و همچنین شرایط معاملات جفت ارز در بازار Forex متفاوت است.

حتی در این بازار معاملاتی کاربران به راحتی می‌توانند معاملات جفت ارز فیات را انجام دهند. به طور مثال می‌توانند پوند خود را به یورو تبدیل کنند و هیچ محدودیتی در خصوص تبدیل ارزهای فیات در بازار فارکس وجود ندارد. اما در بازار ارزهای دیجیتال به این شکل نمی‌باشد و در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران تنها می‌توانند به معاملات جفت ارزهای اصلی بپردازند.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با بازار کریپتو این فناوری متفاوت آشنا کنیم و به بخش‌های متفاوت این بازار مالی همچون روش‌های کسب درآمد، بازارهای معاملاتی، روند شناسایی وضعیت بازار و حتی تفاوت بازار کریپتو و فارکس نیز پرداختیم تا اطلاعات کاملی در خصوص ارزش بازار کریپتو داشته باشید. در آخر بهتر است بدانید بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته پیشرفت‌های بسیار زیادی با خود به همراه داشته است و بعضی از کشورها که در گذشته خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده‌ بودند اکنون تا حدی آن‌ها را پذیرفته‌اند و حتی فوانینی برای آن‌ها وضع کرده‌اند. برهمین اساس تحلیلگران آینده خوبی را برای این بازار مالی در نظر دارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها