تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین

پیش از اینکه بخواهیم به تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین بپردازیم بهتر است بدانید ظهور بازار ارزهای دیجیتال توجه بسیار از معامله‌گران را به خود جلب کرد و باعث شد سرمایه‎‌گذاران زیادی به این بازار مالی علاقه‌مند شوند. اما پس از گذشت مدتی توسعه‌دهندگان روش‌های معاملاتی بسیار زیادی را طراحی کردند تا افراد با هر مقدار سرمایه‌ای که در دست دارند بتوانند در بازار کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنند. حتی جالب است بدانید در بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از روش‌هایی همچون ایردراپ و لاک دراپ می‌توانید بدون داشتن سرمایه اولیه کسب درآمد کنید.

البته یکی‌دیگر از روش‌های معاملاتی که در چند سال اخیر توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده معاملات مارجین و فیوچرز می‌باسد که این دو روش معاملاتی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. اما در کنار شباهت‌ها، تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین نیز بسیار زیاد است. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این دو روش معاملاتی آشنا کنیم و به تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین نیز بپردازیم.

  1. آشنایی با معاملات فیوچرز 
  2. آشنایی با معاملات مارجین
  3. تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین در چیست؟
  4. ریسک معاملات فیوچر چگونه است؟
  5. ریسک معاملات مارجین چگونه است؟

 

آشنایی با معاملات فیوچرز 

 

آشنایی با معاملات فیوچرز

پیش از اطلاع در خصوص تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین بهتر است ابتدا با مفهوم این دو روش معاملاتی آشنا شوید. فیوچرز (Futures) یا معاملات آتی یکی از روش‌های معاملاتی است که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. البته تا حدی کارکرد این روش معاملاتی همچون معاملات اسپات می‌باشد، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این روش معاملاتی یک دارایی مشخص همچون ارزهای دیجیتال، فلزات گران‌بها در بازار فارکس یا سایر بازارهای مالی در تاریخ مشخص با توافق هر دو طرف، معامله انجام می‌شود.

به زبان ساده‌تر کاربران می‌توانند مقداری بیشتر از مقدار دارایی خود را سرمایه‌گذاری کنند. برای انجام این کار صرافی های ارز دیجیتال زیادی وجود دارند که مقدار مشخص شده‌ای نقدینگی را به کاربران در تایم مشخصی وام می‌دهند. همچنین در این روش معاملاتی اگر بازار طبق پیش‌بینی شما حرکت کند سود زیادی دریافت می‌کنید و اگر برخلاف روند پیش‌بینی شما جلو برود با ضرر مواجه می‌شوید و ممکن است دارایی خود را برای همیشه از دست بدهید.

 

آشنایی با معاملات مارجین

 

آشنایی با معاملات مارجین

بازار ارزهای دیجیتال از ابتدا تا به امروز از نوسانات زیادی برخوردار بوده است. برهمین اساس در معاملات مارجین  (Margin Trading) کاربران تمامی دارایی خود را وارد بازار نمی‌کنند بلکه بخش کوچکی از آن را سرمایه‌گذاری می‌کنند. برهمین اساس معامله‌گران با استفاده از مارجین می‌توانند به انجام معاملات بزرگ بپردازند. برای انجام این کار آن‌ها باید چندین برابر دارایی خود را نسبت به اهرمی که در نظر دارند از بروکر یا صرافی ارز دیجیتال وام بگیرند.

البته در این روش معاملاتی تریدرها باید مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را به عنوان ضامن در صرافی ارز دیجیتال یا بروکر سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند در ازای آن مبلغ قابل‌توجهی نقدینگی دریافت کنند. همچنین سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات مارجین و فیوچرز باید اطلاعات کافی کسب کنند زیرا همانطور که این دو روش معاملاتی از سود زیادی برخوردار است، ریسک و ضررهای زیادی را نیز به همراه دارند.

 

تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین در چیست؟

 

تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین در چیست؟

اکنون که با مفهوم مارجین و فیوچرز آشنا شدید بهتر است در خصوص تفاوت آن‌ها نیز اطلاعاتی در دست داشته باشید. برهمین اساس تا به اینجای کار ممکن است متوجه شباهت‌های معاملات فیوچرز و مارجین شده باشید. اما همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم فرق معاملات فیوچرز و مارجین بیشتر از شباهت آن‌ها است. یکی از مهم‌ترین تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین در بازار معامله آن‌ها می‌باشد. زیرا معاملات مارجین در بازار اسپات انجام می‌شود اما معاملات فیوچرز در بازار‌های مشتقه که معاملات آتی در آن‌ها انجام می‌شوند، صورت می‌گیرد.

تفاوت دیگر معاملات فیوچرز و مارجین در لوریج یا اهرم معاملاتی می‌باشد. زیرا اهرم معاملاتی در معاملات مارجین بین 5 تا 20 درصد می‌باشد، اما در معاملات فیوچرز ممکن است اهرم معاملاتی از 100 درصد نیز بیشتر شود. یکی دیگر از تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین زمان پرداخت وامی است که سرمایه‌گذاران برای این نوع معاملات دریافت می‌کنند. در معاملات مارجین برای پرداخت وام تا زمان لیکوئید نشدن زمان مشخصی از سمت صرافی ارز دیجیتال تعیین نمی‌شود و سرمایه‌گذار خود مشخص می‌کند که چه زمانی وام را پرداخت کند. اما در معاملات فیوچرز قراردادی وجود دارد که درون آن تاریخ انقضا و تاریخ سر رسید درج شده است و سرمایه‌گذار بر اساس همان تاریخ باید وام خود را پرداخت کند.

 

ریسک معاملات فیوچر چگونه است؟

 

ریسک معاملات فیوچر چگونه است؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم گاهی اوقات اهرم معاملاتی فیوچرز می‌تواند بیشتر 100 درصد باشد که این موضوع یکی از مهم‌ترین تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین است . از همین رو اگر روند بازار طبق پیش‌بینی سرمایه‌گذاران پیش رود آن‌ها با سود بسیار زیادی روبرو می‌شوند. اما اگر روند بازار برخلاف پیش‌بینی آن‌ها جلو رود امکان لیکوئید شدن و کال مارجین در معاملات فیوچرز افزایش پیدا می‌کند

 

ریسک معاملات مارجین چگونه است؟

 

ریسک معاملات مارجین چگونه است؟

به دلیل نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری در این بازار مالی با ریسک زیادی همراه است. اما معاملات مارجین به دلیل استفاده از لوریج ریسک بیشتری را نسبت به معاملات اسپات به‌ همراه دارد که این موضوع می‌تواند منجر به سود یا ضرر بسیار زیاد شود. برهمین اساس سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از ضررهای احتمالی و لیکوئید نشدن باید سرمایه بیشتری را به عنوان وثیقه درون صرافی ارز دیجیتال سپرده‌گذاری کنند.

همچنین بهتر است بدانید برای انجام معاملات مارجین، کاربران باید از همان ابتدا کارمزد وام خود را پرداخت کنند. برهمین اساس با گذر زمان و افزایش بهره، بدهی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع بسیاری از تریدرها برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت از معاملات مارجین استفاده می‌کنند.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم فیوچرز و مارجین آشنا کنیم تا بتوانید تفاوت معاملات فیوچرز و مارجین را بهتر درک کنید. از همین رو به تفاوت و شباهت این دو روش معاملاتی و ریسک سرمایه‌گذاری بر روی معاملات فیوچرز و مارجین نیز پرداختیم. تا اگر قصد سرمایه‌گذاری در این دو روش معاملاتی را دارید با اطلاعات کافی دارایی خود را وارد بازار کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها