NFT چیست؟ آشنایی با توکن های غیرمثلی

در سال‌های اخیر رمز ارزها و توکن‌های متفاوتی با قابلیت‌های گوناگون وارد بازار شد که هریک از ویژگی‌های بسیار زیادی نیز برخوردار بودند. اما در یک سال اخیر، توکن‌هایی با نام NFT در فضای مجازی و بازار ارز دیجیتال بسیار مطرح شدند. با این حال هنوز هم عده زیادی توکن های غیر مثلی را نمی‌شناسند و اطلاع ندارند که NFT چیست و چگونه ساخته می‌شود.

اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اید بهتر است با انواع توکن‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص ای نوع توکن‌ها بپردازیم تا کاملا با مفهوم توکن های غیرمثلی یا NFT آشنا شوید و بدانید که NFT چیست و چه کاربردی دارد. همچنین برای درک بهتر این رمز ارز قصد داریم به موارد زیر نیز بپردازیم تا شما با مفهوم صفر تا صد NFT آشنا شوید.

  1. توکن NFT در ارز دیجیتال چیست؟
  2. ویژگی های ان اف تی چیست؟
  3. خرید و فروش NFT
  4. چگونه می توان از NFT کسب درآمد کرد؟

 

NFT چیست؟

 

توکن NFT در ارز دیجیتال چیست؟

در معنای لغوی، واژه NFT مخفف عبارت non-fungible token است که به‌معنای توکن غیر قابل تعویض می‌باشد. به‌نوعی NFT یک توکن متفاوت است که نسخه مشابهی ندارد. به‌طور مثال شیبا یک توکن مثلی است و هر واحد آن با واحد دیگر برابر است. ولی Bored ape یک توکن غیر مثلی است و با سایر توکن ها متفاوت می‌باشد. در یک مثال راحت‌تر می‌توان گفت که ارزش هر اسکناس هزار تومانی با یک اسکناس هزار تومانی دیگر برابر است و این دو قابل تعویض هستند. اما توکن های غیر مثلی مانند اثر انگشت منحصر به‌فرد هستند و ارزش یکسانی ندارند. به‌همین دلیل به آن‌ها توکن های غیر قابل تعویض نیز می‌گویند.

پس تفاوتی ندارد که شما این توکن ها را با چه نامی خطاب کنید؛ مهم ماهیت غیر قابل تعویض و منحصر به‌فرد آن‌ها می‌باشد. همچنین این توکن‌ های غیرمثلی از ویژ‌گی‌های بسیار زیادی برخوردارند که ما قصد داریم در بخش بعدی به آن ها بپردازیم. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، ممکن است که دید شما نسبت به توکن های غیر قابل تعویض عوض شود و بیش از پیش به اهمیت آن‌ها پی‌ببرید.

 

ویژگی های ان اف تی

 

ویژگی های ان اف تی چیست؟

علاوه بر این که هر ان اف تی منحصر به‌فرد بوده و با سایرین متفاوت است، ویژگی‌های دیگری هم در آن به چشم می‌خورد. در واقع این نوع توکن انتقال مالکیت یک اثر را انجام می‌دهد و فرد را مالک حقیقی آن می‌کند. این اثر می‌تواند یک تابلوی نقاشی، قطعه موسیقی، کاریکاتور یا هر چیز دیگری باشد. به این ترتیب شما با خرید تابلوی نقاشی ان اف تی شده، آن تابلو را به‌صورت فیزیکی دریافت نمی‌کنید و فقط به مالک حقیقی آن تبدیل می‌شوید. این گونه شما می‌توانید بدون نیاز به انجام سفرهای طولانی و پر هزینه، آثار مختلفی را در سراسر جهان خریداری کنید.

یکی از مسائلی که منتقدان ان اف تی به آن می‌پردازند، قابلیت دریافت آن‌ها بدون پرداخت هزینه است. این افراد اعتقاد دارند که شما می‌توانید به‌‌راحتی از صفحه خود عکس بگیرید و آن اثر را در موبایل یا کامپیوترتان ذخیره کنید. در این بین موضوعی قابل‌توجه وجود دارد! شما با عکس گرفتن از یک NFT به مالک آن تبدیل نمی‌شوید و فقط آن را به دست می‌آورید. گرچه هیچ پیگرد قانونی برای انجام این کار وجود ندارد ولی آن گاه NFT موجود در گالری شما فاقد ارزش است. در صورتی که آن NFT را خریداری کنید، می‌توانید در آینده با مبالغ دلخواه بفروشید و از این راه نیز کسب درآمد کنید.

 

خرید و فروش NFT

 

خرید و فروش NFT

روزانه افراد زیادی در تمام جهان به خرید و فروش توکن های غیر مثلی می‌پردازند. همچنین پلتفرم‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. به طور مثال خرید و فروش NFT در Opensea، جاگرنات، بیکری سواپ و سوپرفارم و غیره امکان‌پذیر است. البته بهتر است بدانید بسیاری از بازارهای خرید و فروش توکن های غیر مثلی در بلاک‌چین اتریوم قرار دارند. اما برخی از بلاک‌چین‌های دیگر هم میزبان این مارکت پلیس‌ها هستند.

حتی جالب است بدانید ارزهای دیجیتال مختلفی در صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن قرار دارند که با ان اف تی ها در ارتباط‌‌‌اند. که یکی از آن‌ها اکسی اینفینیتی (AXS) می‌باشد که به‌عنوان یک بازی بلاک‌چینی روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند. این ارز دیجیتال از اولین رمز ارزهای مرتبط با توکن های غیر مثلی بود که توانست شهرت زیادی را به‌دست آورد. خرید و فروش NFT در این پلتفرم با اتریوم (ETH) نیز انجام می‌شود. برهمین اساس شما نیز می‌توانید برای خرید و فروش توکن های غیرمثلی در یکی از پلتفرم‌های موجود شروع به فعالیت کنید. با درنظر داشتن این موضوع با وارد کردن و ثبت جزئیات اطلاعات ان اف تی، به یکی از فعالان آن شبکه تبدیل شوید.

 

چگونه می توان از NFT کسب درآمد کرد؟

در نظر داشته باشید که شروع فعالیت شما در یک بازار خرید و فروش ان اف تی، نیازمند پرداخت مبلغی به عنوان ورودی است. در بین مثال‌های موجود در مقاله، پلتفرم‌های جاگرنات و بیکری سواپ گزینه های ارزانی برای معامله این توکن‌ها می‌باشند. با در نظر داشتن این موضوع شما پس از پرداخت مبلغ لازم برای ثبت ان اف تی، می‌توانید منتظر دریافت پیشنهادات قیمتی باشید و آن را به‌قیمت دلخواه بفروشید. در موارد بسیاری این کار می‌تواند بسیار سودآور باشد.

به‌طور مثال یک نوجوان اندونزیایی با منتشر کردن عکس‌های سلفی خود به‌صورت توکن ان اف تی، یک میلیون دلار به‌دست آورد. همچنین موارد مشابه زیادی در بازار توکن های غیر قابل تعویض وجود دارد که پس از ورود به آن، شخصا مشاهده خواهید کرد. اکنون که ما در این مقاله توانستیم با درک مفهوم NFT چیست و چگونه از آن کسب درآمد کنیم آشنا شویم همچین متوجه شدیم که بازار NFT چیست. برهمین اساس با در نظر داشتن این موضوع می‌توانید با اطلاعات کامل معاملات این توکن ها را انجام دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبا
صبا
2 سال قبل

میشه تو کیف پول بیت ایمن هم nft رو نگهداری کرد؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  صبا

سلام
خیر NFT رو نمی شه در کیف پول نگهداری کرد. می توان توکن های پروژه NFT رو توی کیف پول نگه داشت مثه اکسینفینیتی

امیرعلی
امیرعلی
2 سال قبل

مبلغ ورودی بازار NFT چقدره؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  امیرعلی

سلام
بسته به پلتفرم فرق داره
معمولا اونایی که وابسته به شبکه ERC-20 هستند به خاطر کارمزد بالا شبکه مبلغشون بالاتره
در کل هر پلتفرم قیمت خودشو داره

پیمان
پیمان
2 سال قبل

سلام وقتتون به خیر
آیا بدون هزینه هم میشه NFT ساخت؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پیمان

بله
آیوتا در حال کار کردن روی این مساله هست