OCO چیست؛ مزایا و معایب OCO در بازار ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال تحول است و به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین عرصه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. از همین رو در چندین سال اخیر سرمایه گذاران و معامله گران زیادی به دلیل ویژگی‌های متعدد و نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال به سرمایه گذاری در این بازار مالی علاقه‌مند شده‌اند. در این بازار پویا و ناپایدار، استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مناسب برای مدیریت ریسک و بهینه‌سازی سود اهمیت زیادی دارد. از همین رو توسعه دهندگان روش‌های متعددی را برای مدیریت ریسک در بازار ارزهای دیجیتال راه اندازی کرده‌اند که یکی از این روش‌ها OCO است. با در نظر داشتن این موضوع اکنون ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که OCO چیست؟

به صورت کلی OCO یکی از روش‌های سفارش گذاری در بازارهای مالی است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا که دو دستور معاملاتی مختلف را به‌طور همزمان ثبت کنند تا بتوانند در نوسانات شدید بازار ریسک‌های خود را مدیریت کنند و تا حد امکان از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص معاملات OCO بپردازیم تا بدانید OCO چیست؟

 

سفارشات OCO چیست؟

 

سفارشات OCO چیست؟

سفارش OCO مخفف عبارت One Cancels Other است و به عنوان یکی از مهمم‌ترین اصطلاحات ترید در بازارهای مالی شناخته می‌شود. به صورت کلی این روش معاملاتی برای سرمایه گذاران و معامله گران شرایطی فراهم می‌کند تا افراد بتوانند به کمک OCO دو روش سفارش گذاری به نام‌های لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit) را به صورت همزمان ثبت کنند. در واقع در این روش شما یک استراتژی معاملاتی برای افزایش قبمت و یک استراتژی معاملاتی برای کاهش قیمت طراحی می‌کنید که در این صورت اگر هر یک از این دو سفارش ثبت شود دیگری به صورت خودکار لغو می‌شود.

البته بهتر است بدانید این نوع سفارش به ویژه در بازارهای پرنوسان همچون بازار ارزهای دیجیتال کاربرد به‌سزایی دارد. زیرا سرمایه گذاران و معامله گران می‌توانند به کمک این روش معاملاتی در موقعیتی که بازار شرایط نا به سامانی دارد و امکان تحلیل و ارزیابی بازار به صورت دقیق وجود ندارد می‌توانید همزمان یک سفارش فروش بالاتر از قیمت کنونی و یک سفارش فروش پایین‌تراز قیمت کنونی ثبت کنید. البته این موضوع تنها برای فروش دارایی‌ها صدق نمی‌کند بلکه در خرید ارزهای دیجیتال نیز شرایط به همین شکل است و معامله گران می‌توانند به کمک این نوع سفارش گذاری ریسک‌های خود را مدیریت کنند و معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورند.

 

مزایای سفارشات OCO چیست؟

 

مزایای سفارشات OCO چیست؟

اکنون که به سوال OCO چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید که این روش سفارش گذاری از مزایا و ویژگی‌های زیادی بهره‌مند است و با استفاده از آن سرمایه گذاران و معامله گان می‌تونند همزمان با تعیین دو هدف سود و ضرر از تغییرات بازار بهره‌برداری کنند و رسیک‌های خود را مدیریت کنند. البته همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم این ویژگی بیشتر در بازار پرنوسان همچون بازار ارزهای دیجیتال تاثیر به سزایی دارد. زیرا در این بازار مالی تغییرات قیمت به سرعت انجام می‌شود و گاهی اوقات ممکن است بازار با ریزش‌های شدید روبرو شود و شما با ضررهای هنگفتی روبرو شوند.

از همین رو می‌توانید با استفاده از معاملات OCO دستورات را در سطوح قیمتی مختلف تنظیم کنید تا به اهداف خود دست یابید. همچنین بهتر است بدانید، از آنجا که دستورات OCO به طور خودکار عمل می‌کنند، نیاز به نظارت مداوم و مستمر بر روی تغییرات قیمت ندارد. که این موضوع به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به پایش و نظارت مداوم بر روی روند بازار، تصمیمات آگاهانه و هوشمندانه بگیرید و از تصمیم‌گیری‌های احساسی و فوری که ممکن است در شرایط نوسان بازار به وجود بیاید، جلوگیری کنید.

 

چالش ها و مشکلات OCO چیست؟

 

چالش ها و مشکلات OCO چیست؟

سفارشات OCO در کنار داشتن مزایای بسیار زیاد با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو است. از همین رو سرمایه گذاران و معامله گران بهتر است پیش از شروع معاملات خود با چالش‌ها و مشکلات معاملات OCO آشنا شوید. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص این موضوع بپردازیم. به صورت کلی یکی از مشکلات اصلی در سفارشات OCO، احتمال لغو خودکار یکی از دستورات به دلیل نوسانات شدید بازار است که می‌تواند منجر به عدم استفاده بهینه از فرصت‌ها شود.

همچنین، پیش بینی نادرست قیمت‌ها و تنظیمات نادرست دستورات نیز می‌تواند باعث اجرای ناقص یا غیر مطلوب سفارشات OCO شود. با در نظر داشتن این موضوع در بازارهای مالی با حجم پایین یا عمق کم، ممکن است کیفیت اجرای دستورات کاهش یابد. حتی در شرایط پیچیده بازار، این دستورات ممکن است نتوانند به طور موثر عمل کنند، که این موضوع می‌تواند به ضرر معامله‌گر منجر شود.

 

چگونه معاملات OCO انجام دهیم؟

 

چگونه معاملات OCO انجام دهیم؟

گاهی اوقات به دلیل نوسانات شدید بازارهای مالی امکان تحلیل و ارزیابی شرایط بازار وجود ندارد و نوسانات شدید منجر به نگرانی از دست رفتن دارایی‌ها شود. از همین رو توسعه دهندگان برای رفع این مشکلات، معاملات OCO را راه اندازی کردند. به صورت کلی همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم معاملات OCO از ترکیب دو روش معاملاتی لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit) تشکیل شده است. از همین رو برای انجام این نوع معاملات ابتدا باید یک پلتفرم معاملاتی مناسب انتخاب کنیم، سپس براساس استراتژی معاملاتی خود یک سفارش بالاتر از قیمت کنونی و یک سفارش پایین‌تراز قیمت کنونی ثبت کنیم تا بتوانیم ریسک‌های معاملات خود را کاهش دهیم.

برای درک بهتر این موضوع قصد داریم معاملات OCO در بایننس به شما توضیح دهیم. از همین رو با خود فرض کنید که قصد خرید بیت کوین را دارید، به صورت کلی صرافی ارز دیجیتال Binance چهار روش معاملاتی برای خرید انواع ارزهای دیجیتال طراحی کرده است که این روش‌ها شامل Limit ،Market ،Stop loss و OCO است. البته در این بخش باید بر روی گزینه OCO کلید کنیم که در این صورت سه کادر متفاوت با نام‌های Price، Stop و Limit به ما نمایش داده می‌شود.

به صورت کلی در قسمت Price باید عددی بالاتر از قیمت کنونی بازار ثبت کنیم و در قسمت Stop باید میزان حد ضرر خود را مشخص کنیم و در قسمت Limit نیز رقمی کمتر از حد ضرر ثبت کنیم. در این صورت پس از انتخاب سطوح قیمتی باید گزینه Buy را انتخاب کنیم تا سفارش به درستی انجام شود. با در نظر داشتن این موضوع با ایجاد تغییرات در روند قیمتی بیت کوین یکی از سفارشات ما انجام می‌شود و دیگری به صورت خودکار لغو می‌شود.

 

OCO در مقابل سایر روش های سفارش گذاری

 

OCO در مقابل سایر روش های سفارش گذاری

در چندین سال اخیر روش‌های متفاوتی برای سفارش گذاری معرفی شده است که هر کدام از مزایا و ویژگی‌های متعددی برخوردارند. که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به سفارش محدود (Limit Order)، سفارش بازار (Market Order) و استاپ لاس (Stop Loss Order) اشاره کرد. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید سفارشات OCO به شما این امکان را می‌دهد تا دو دستور مختلف، را به‌طور هم زمان ثبت کنید؛ بدین صورت با اجرای یکی از سفارشات، دیگری به‌طور خودکار لغو می‌شود.

این موضوع در حالی است که سفارشات محدود تنها به تعیین قیمت ورود یا خروج می‌پردازند و سفارشات بازار به سرعت اجرا می‌شوند، اما ممکن است قیمت دقیق را تضمین نکند. همچنین سفارشات حد ضرر و حد سود نیز به تنهایی برای مدیریت ریسک و سود استفاده می‌شوند، اما OCO هر دو را ترکیب می‌کند. برهمین اساس بهتر است بدانید، OCO به طور مؤثری ریسک و سود را مدیریت کرده و نیاز به نظارت مداوم ندارد.

 

نتیجه گیری

در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال، سفارش OCO یک روش حیاتی برای مدیریت ریسک و سود به شمار می‌آید. این نوع دستور به شما این امکان را می‌دهد تا به طور هم‌زمان استراتژی‌ معاملاتی خود را برای مدیریت سرمایه پیاده‌سازی کنید، که این موضوع شامل قفل کردن سود در سطوح مورد نظر و جلوگیری از ضررهای بزرگ می‌شود.

از همین رو با استفاده از دستور OCO، شما می‌توانید به طور خودکار و هوشمندانه به تغییرات سریع قیمت پاسخ دهید و از نوسانات شدید بازار به نفع خود بهره‌برداری کنید. به صورت کلی این ویژگی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال که پرنوسان است، می‌تواند به حفظ سرمایه و بهینه‌سازی تصمیمات معاملاتی کمک کند. در نتیجه، دستور OCO به یکی از روش‌های اساسی برای شما در این بازار تبدیل شده است. از همین رو ما در این مقاله سعی داشتیم به توضیح کاملی در خصوص OCO بپردازیم تا بدانید معامله oco چیست و چه کاربردهایی دارد.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان سطوح قیمتی مختلف را برای سفارشات OCO ثبت کرد؟

بله، می‌توانید قیمت‌های مختلف را برای دستور خرید و فروش خود تعیین کنید.

چه زمانی باید از دستور OCO استفاده کرد؟

زمانی که قصد دارید به طور همزمان بر روی نقاط ورود و خروج مشخصی تمرکز کنید و در عین حال ریسک خود را مدیریت کنید.

آیا ممکن است یک دستور OCO به طور کامل اجرا نشود؟

بله، اگر هیچ یک از شرایط خرید یا فروش به قیمت‌های مشخص شده نرسد، دستورات OCO اجرا نخواهند شد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها