تست نت چیست؛ تفاوت TestNet و MainNet

شبکه اتریوم یکی از فناوری‌های مهم در فضای ارزهای دیجیتال می‌باشد که به عنوان بستری امن شناخته می‌شود. شبکه اتریوم از مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است برهمین اساس بسیاری از رمز ارزهایی که از بلاک چین اختصاصی برخوردار نیستند توسعه‌دهندگان رمز ارزهای خود را بر رو بستر اتریوم راه‌اندازی می‌کنند که به آن‌ها توکن اتریوم می‌گویند. با در نظر داشتن این موضوعات توجه بسیار زیادی به سمت شبکه‌های ارزهای دیجیتال جلب شد. در همین بین بهتر است با تست نت (TestNet) یا همان شبکه آزمایشی که یکی از مفاهیم مهم و اساسی در خصوص شبکه‌‌های انتقال می‌باشد آشنا شوید.

شبکه‌های انتقال یکی از موضوعات مهم و اساسی در فضای بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. برهمین اساس اگر این شبکه‌ها با ایرادات و خطا روبرو شوند کاربران و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. برهمین اساس توسعه‌دهندگان برای آزمون و خطا از شبکه آزمایشی به نام تست نت استفاده می‌کنند. اکنون برای درک بهتر این موضوع در ادامه قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص مفهوم تست نت و موارد زیر بپردازیم.

  1. تست نت چیست؟
  2. TestNet چه کاربردهایی دارد؟
  3. مین نت چیست؟
  4. تفاوت تست نت و مین نت چیست؟
  5. آیا امکان جلوگیری از کلاهبرداری در TestNet وجود دارد؟

 

تست نت چیست؟

 

تست نت چیست؟

زمانی که توسعه‌دهندگان تصمیم می‌گیرند شبکه بلاک چینی را راه‌اندازی کنند باید به موضوعات مهمی توجه کنند. یکی از مسائلی که باید مد نظر داشته باشند مشکلات و ایرادات آن شبکه است. برهمین اساس برای آزمون و خطا ابتدا شبکه را در یک محیط آزمایشی به نام تست نت که مشابه شبکه اصلی است راه‌اندازی می‌کنند تا ایرادات و خطاهای آن شبکه را برطرف کنند. سپس اگر تمامی مشکلات شبکه مورد نظر برطرف شد و اکثریت اعضای پروژه موافق بودند شبکه بر روی مین نت (MainNet) یا همان شبکه اصلی اجرا می‌شود.

البته بهتر است بدانید کاربردهای تست نت تنها برای راه‌اندازی اولیه شبکه کاربرد ندارد. بلکه زمانی که تیم پروژه تصمیم می‌گیرد شبکه را به روز رسانی کند ابتدا آپدیت جدید شبکه را بر روی نسخه تست نت آزمون و خطا می‌کند. سپس با برطرف کردن مشکلات، آپدیت جدید بر روی شبکه اصلی انجام می‌شود.

 

تست نت چه کاربردهایی دارد؟

 

TestNet چه کاربردهایی دارد؟

در قسمت بالا به دو مورد از کاربردهای تست نت اشاره کردیم اما این فناوری از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است. به نوعی توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای متفاوت را در یک محیط آزمایشی و امن اجرا کنند. زیرا استفاده از TestNet به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از نتیجه نهایی موضوعات متفاوتی را امتحان کرده و سپس ایرادات آن را برطرف کنند.

امروزه مشکلات زیادی همچون مقیاس پذیری در شبکه‌های بزرگ بلاک چین وجود دارد که برای بسیاری از کاربران مشکلات ساز است. برهمین اساس توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون دخالت درون شبکه اصلی یا همان مین نت این چالش‌ها را برطرف کنند. همچنین با استفاده از تست نت ها توسعه‌دهندگان می‌توانند ایده‌های خود را ابتدا بر روی شبکه آزمایشی پیاده سازی کنند سپس اگر با موفقیت روبرو بود بر روی شبکه اصلی اجرا کنند.

 

مین نت چیست؟

 

مین نت چیست؟

در بخش‌های بالا چندین بار از نام مین نت استفاده کردیم برهمین اساس ممکن است این سوال برای شما به میان آید که مین نت چیست؟ زمانی که ایرادات و مشکلات شبکه در محیط آزمایشی TestNet برطرف شد و اعضای تیم پروژه با آن موافقت کرد پروژه بر روی شبکه اصلی یا همان مین نت (MainNet) راه‌اندازی می‌‌شود.

مین نت همان شبکه اصلی و کاربردی می‌‎باشد که به عنوان آخرین و مهم‌ترین نسخه بلاک چین شناخته می‌شود. اگر بخواهیم به صورت کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم این فناوری یک بلاک چین مستقل است که به صورت آخرین نسخه بلاک چینی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. همچنین جایی است که تراکنش‌های واقعی در دفتر کل توزیع شده در آن انجام می‌شود. البته بهتر است بدانید مین نت ها می‌توانند برای انتقال و دریافت هرگونه تراکنشی همچون رمز ارزهای پایه یا توکن های غیر مثلی (NFT) کاربرد داشته باشند.

 

تفاوت تست نت و مین نت چیست؟

 

تفاوت تست نت و مین نت چیست؟

اکنون که با مفهوم این دو فناوری آشنا شدید می‌توانید درک بهتری از تفاوت آن‌ها داشته باشید. این دو فناوری به صورت کلی تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند.  یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تست نت و مین نت در هدف به وجود آمدن آن‌ها است. زیرا شبکه TestNet تنها برای آزمایش و خطا بر روی پروژه‌های متفاوت راه‌اندازی شده است. اما مین نت یک شبکه اصلی می‌باشد که به صورت آخرین نسخه ارائه می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های مین نت و تست نت در تعداد نود این دو شبکه می‌باشد.

زیرا تست نت ها به دلیل آزمایشی بودن نسبت به مین نت ها از گره های کمتری برخوردارند. همچنین ارزهای دیجیتال در مین نت ها از ارزش واقعی برخوردارند و تنها در این شبکه‌ها امکان خرید رمز ارزهایی همچون Tether و Bitcoin وجود دارد. اما در تست نت ها ارزهای دیجیتال واقعی نیستند و تنها برای آزمایش از آن‌ها استفاده می‌شود. برهمین اساس کاربران در شبکه‌های آزمایشی قادر به خرید ارزهای دیجیتال نمی‌باشند.

 

آیا امکان جلوگیری از کلاهبرداری در TestNet وجود دارد؟

 

آیا امکان جلوگیری از کلاهبرداری در TestNet وجود دارد؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم توکن هایی که در شبکه تست نت قرار می‌گیرد هیچ ارزش مادی ندارند و تنها به عنوان تست از آن‌ها استفاده می‌شود. برهمین اساس ممکن است عده‌ای سودجو از این موقعیت سواستفاده کنند. با در نظر داشتن این موضوع  باید به دنبال راه‌حلی برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری بود. پس باید دقت کنید که خرید ارزهای دیجیتال را تنها توسط افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید انجام دهید.

البته بهترین راه برای جلوگیری از سواستفاده افراد سودجو خرید و فروش در یک صرافی ارز دیجیتال امن و مطمئن می‌باشد. البته کیف پول‌ های ارزهای دیجیتال یکی دیگر از موارد است که می‌تواند هدف کلاهبرداران قرار بگیرد. برهمین اساس برای انتخاب کیف پول ارز دیجیتال حتما دقت کنید که کیف پول مورد نظر شما تست نت نباشد. اکنون که با این فناوری متفاوت و کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدید می‌توانید با اطلاعات در این بازار مالی و فضای بلاک چین فعالیت کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها