معرفی ارز دیجیتال یونی سواپ (UNI)

با پیشرفت روز افزون دنیای کریپتوکارنسی ارزهای زیادی وارد بازار شدند که هرکدام از ویژگی های خاصی برخورد دار بودند. یکی از این رمز ارزها ارز دیجیتال یونی سواپ می باشد که برای آشنایی با این رمز ارز، ابتدا باید با مفاهیم پایه بیشتر آشنا شویم. پس از آشنایی با این موارد، به سراغ یونی سواپ، کارکرد آن، قیمت آن و ارتباط این ارز با سایر ارزهای دیجیتال می رویم. برای آشنایی با ارز دیجیتال یونی سواپ و کارکرد آن در حوزۀ دیفای، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

رمز ارز چیست و چه اهمیتی دارد؟

رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده، ترجمه عبارت Crypto Currency می‌باشد. به رمز ارزها به خاطر حالت دیجیتالی که دارند، ارز دیجیتال یا پول دیجیتال هم گفته می‌شود. این ارزها توسط انواع صرافی آنلاین و آفلاین در داخل و خارج ایران به فروش می‌رسند. ارزهای دیجیتال انواع زیادی دارند و به لطف شبکه اتریوم، روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می‌شود. پس از آشنایی کامل با رمز ارزها به بررسی تأثیر شبکه اتریوم در پیشرفت ارزهای دیجیتال دیفای می‌پردازیم. ارزهای رمز‌نگاری شده ابتدا توسط بیت کوین معرفی شدند. بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که خود را به خوبی در میان مردم محبوب کرد.

بیت کوین هم مثل سایر ارزهای دیجیتال،حالت غیر‌متمرکز و بدون واسطه دارد. امنیت و سرعت انتقال در این شبکه نسبت به ارزهای فیات یا همان پول‌های کاغذی بسیار بالاتر است. با این وجود بعد از بیت کوین پول‌های دیجیتال دیگری به وجود آمدند که در این زمینه ها عملکرد به مراتب بهتری داشتند. در ساختار این ارزها، سرعت و امنیت انجام تراکنش‌ها و سایر فعالیت‌های جانبی بسیار بالا بود.

 

ارز دیجیتال یونی سواپ

 

اتریوم و ارتباط آن با یونی سواپ

اتریوم نامی بود که بعد از بیت کوین به شدت شهرت پیدا کرد. این شبکه به واسطه فعالیت‌های بی‌نظیرش همواره مورد ستایش سرمایه‌گذاران واقع شده‌است. با این‌حال، ایراداتی در شبکه اتریوم وجود دارد که در نسخه دوم آن رفع یا مدیریت خواهد شد. همچنین رمز ارز اتریوم به نوعی مادر یونی سواپ معرفی می‌شود. زیرا یونی سواپ یک صرافی آنلاین غیر متمرکز است که بر روی شبکه اتریوم واقع شده‌است. یونی سواپ دارای یک ارز دیجیتال با نماد UNI می‌باشد. این ارز در دسته ارزهای دیفای (DeFi) قرار می‌گیرد. قبل از نقد و بررسی کامل یونی سواپ، به معرفی دیفای و اجزای آن خواهیم‌پرداخت. زیرا دیفای و یونی سواپ پیوندی نزدیک با یکدیگر دارند.

مقاله مرتبط: اتریوم چیست

 

نقش ارز دیجیتال یونی سواپ در دیفای

ارز دیجیتال یونی سواپ به عنوان یکی از عناصر کلیدی دیفای در سال‌های اخیر معرفی شد. این ارز توانست در مدت بسیار کوتاهی توانست خود را به یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال تبدیل کند. شروع به کار نسخه اول رمز ارز یونی سواپ به سال 2018 بر می‌گردد. جایی که هیدن آدامز (Hayden Adams) که یکی از توسعه دهندگان اتریوم بود، با دریافت بودجه‌ای 100 هزار دلاری از بنیاد اتریوم، توانست صرافی غیر‌متمرکز یونی سواپ (UniSwap) را راه اندازی کند. این کار توسط تیمی کوچک انجام شد که کمتر از 10 نفر عضو داشت! در‌همین‌مدت‌کوتاه و با جذب سرمایه‌ای بسیار زیاد، ارز دیجیتال یونی سواپ به ارزشمندترین ارز دیفای در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شد.

 

خرید یونی سواپ

 

دیفای چیست؟!

در مقالات قبلی به صورت کامل درباره اینکه ” دیفای چیست ” توضیح داده‌ بودیم. اگر خاطرتان باشد، گفتیم که DeFi مخفف عبارت Decentralized Finance است. این عبارت در زبان فارسی به معنای امور‌مالی غیرمتمرکز می‌باشد. همانطور که از اسم آن پیدا است، هدف پیدایش دیفای انجام امور‌مالی به‌صورت غیرمتمرکز و شخصی می‌باشد. دیفای وجود خود را تا حد زیادی مدیون اتریوم می‌باشد. اکثر ارزهای دیفای روی شبکه اتریوم بنا شده‌اند. ارز دیجیتال یونی سواپ، سوشی سواپ، پنکیک سواپ و آوه چند نمونه مهم از آن‌ها هستند.

 

 ارز دیجیتال یونی سواپ چیست

اکنون که با مفاهیم بنیادین رمز ارز و دیفای آشنا شدیم، می‌توانیم به سراغ اصل مطلب برویم. ارز دیجیتال یونی سواپ یکی از اعضای خانواده سواپ ها می‌باشد. یک صرافی غیرمتمرکز که در شبکه اتریوم نقش مهمی دارد. مدت‌ها است که در بین 24 ارز اول بازار ارز دیجیتال، نام یونی سواپ به چشم می‌خورد. در بررسی قیمتی ارز دیجیتال یونی سواپ حتماً به جایگاه آن در بازار کریپتو اشاره خواهیم‌کرد. در پروتکل متن باز یونی سواپ، کاربران شبکه اتریوم می‌توانند به صورت مستقیم توکن‌های ERC-20 را معامله کنند.

به صرافی‌هایی مانند یونی سواپ، DEX گفته می‌شود. DEX کوتاه شده Decentralized Exchange است که صرافی غیرمتمرکز ترجمه می‌شود. از آن جایی که این مقاله برای آشنایی مقدماتی با ارز دیجیتال یونی سواپ نوشته شده‌است، توضیحات پیشرفته آن را در مقاله ای جداگانه ارائه می‌کنیم که بتوانید به صورت کامل بر این ارز تسلط پیدا کنید.

 

توکن Uniswap

 

قیمت و جایگاه در بازار کریپتوکارنسی

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ ارز دیجیتال یونی سواپ ترک‌عادت‌نکرده و همچنان عضو 24 ارز برتر بازار ارز دیجیتال مانده‌است. بزرگی ارزش‌بازار (Market cap) این رمز ارز، 3,078,818,684 دلار است. قیمت یونی سواپ در حال حاضر 5.33 دلار است. با نرخ تتر 263,836 تومان است. این قیمت بالاترین قیمت تاریخی ارز دیجیتال یونی سواپ نیست. این رمز ارز زمانی حتی از 40 دلار هم عبور کرده‌ که با دامپ (Dump) اخیر ارزهای دیجیتال، تا این مقدار کاهش یافت. مدتی قبل نسخه سوم یونی سواپ منتشر شد که با خود افزایش قیمت این ارز را در پی‌داشت.

 

مقایسه با پنکیک سواپ (Cake)

پنکیک سواپ یا کیک سواپ یکی‌دیگر از اعضای خانواده سواپ ها می‌باشد. نماد آن در بازار کریپتو، CAKE است. به پنکیک سواپ کیک سواپ هم گفته می‌شود. این ارز هم، مانند برادرش یونی سواپ، طرفداران زیادی دارد. تفاوت عمده‌ای که دو ارز یونی و پنکیک با یکدیگر دارند، بستر آن‌ها است. از آن‌جایی که ارز دیجیتال یونی سواپ بر‌بستر بلاک‌چین اتریوم بنا شده و کارمزد بالای این شبکه (GAS) به آن تعلق می‌گیرد، برخی کاربران ترجیح می‌دهند که با یک نسخه کم کارمزد کار کنند. به همین منظور می‌توانند از پنکیک سواپ استفاده کنند که با استفاده از بلاک چین هوشمند بایننس عرضه شده‌ است.

پنکیک سواپ هم یک صرافی غیر‌متمرکز (DEX) می‌باشد. در ارز دیجیتال یونی سواپ 1500 توکن و در پنکیک سواپ 200 توکن لیست شده‌اند. هر دو این صرافی‌ها از مدل غیر‌متمرکز AMM یا بازارساز خودکار استفاده می‌کنند. سال جدید میلادی برای هر دو ارز بسیار پر سود بود. پنکیک سواپ تا قبل از آغاز سال 311,893,857 ارزش، در رتبۀ 99 بازار رمز ارزها قرار دارد. قیمت لحظه ای ارز دیجیتال کیک، 1.49 دلار می‌باشد.

 

خرید یونی سواپ از صرافی آنلاین

 

چرا ارز دیجیتال یونی سواپ بخریم؟!

چند‌دلیل برای خرید یونی سواپ وجود دارد که می‌توانند قانع کننده‌باشند. برای خرید یک ارز ابتدا باید استراتژی خود نسبت به آن را معلوم کنید. اگر نوسان‌گیر هستید و به دنبال استفاده از سودهای دقیقه‌ای، ساعتی و روزانه می‌باشید، برخی ارزها مناسب شما نیستند. اگر هم قصد هولد یا نگه‌داشتن دارایی خود برای بازه‌ای بلند مدت را دارید، باید دور یک سری ارزها را خط بکشید.

به‌طور‌مثال، لایت کوین در کوتاه مدت سودهای شگفت‌انگیزی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد اما آینده‌ای روشن برایش پیش‌بینی می‌شود. بر‌خلاف این ارز، دوج کوین دقیقا مناسب سودهای کوتاه‌مدت و بسیار بالا است. ارز دیجیتال یونی سواپ هم پس از موج‌های صعودی که داشته، اکنون مشغول استراحت است. با این تفاسیر می‌توان گفت که شاید ارز دیجیتال یونی سواپ نتواند در کوتاه مدت سود بسیار زیادی به شما برساند، اما در چشم‌انداز بلند‌مدت، ارزی کارآمد به نظر می‌رسد.

دلیل این ادعا، گام برداشتن دنیا به سمت تمرکز‌زدایی است. کاری که ارز دیجیتال به خوبی مسئولیت آن را بر‌عهده‌گرفته. به طور کلی حوزه دیفای میزان این تمرکز‌زدایی را بیشتر می‌کند. یونی سواپ هم به عنوان با ارزش‌ترین ارز دیفای، می‌تواند در آینده نقشی اساسی ایفا کند.

 

خرید Uni

 

چگونه یونی سواپ بخریم؟!

خرید ارز دیجیتال یونی سواپ به راحتی امکان‌پذیر است. صرافی آنلاین می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای خرید شما باشد. شما با ثبت‌نام و احراز‌هویت در یک صرافی آنلاین، به‌راحتی می‌توانید یکی از دارندگان یونی سواپ باشید. این ارز در صرافی‌های ایرانی هم به فروش می‌رسد. یکی از این صرافی‌ها بیت ایمن است که بهترین امکانات را برای خرید به شما ارائه می‌‌دهد. در بیت ایمن علاوه بر یونی سواپ 48 ارز دیگر را هم برای خرید و فروش به شما معرفی می‌کند.

پنکیک سواپ، لایت کوین، اتریوم و دوج کوین که در این مقاله از آن ها نام بردیم، همگی در صرافی آنلاین بیت ایمن معامله می‌شوند. خرید از این صرافی خدمات جانبی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. مسابقات هفتگی اینستاگرامی، اخبار و آموزش‌های رایگان در فضای‌مجازی وبلاگ بیت ایمن، کیف‌پول رایگان ارز دیجیتال، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مربوط به ارزها، پشتیبانی 24 ساعته و غیره، همگی از جمله دلایلی هستند که می‌توانند شما را از صحت انتخاب‌تان مطمئن کنند.

سایت بیت ایمن با ارائه رایگان این خدمات می‌تواند بهترین مرجع شما برای خرید ارز دیجیتال آینده‌دار یونی سواپ و سایر ارزها باشد. در پست بعدی می‌توانید تحلیل تکنیکال و فاندامنتال مربوط به این ارز را ببینید تا در خرید و فروش آن تصمیم‌گیری بهتری داشته‌باشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها