معرفی رمز ارز زی کش (ZEC)

قبل از معرفی رمز ارز زی کش، قصد داریم فلسفه پول های کاغذی و دیجیتالی را بررسی کنیم. ابتدا به صورت مقدماتی با دلایل پیدایش پول ها آشنا می شویم و سپس به بررسی و معرفی ارز دیجیتال زی کش به عنوان یک رمز ارز می پردازیم.

در زمان های دور، انسان ها برای معاملات خود از روش های مختلفی استفاده می کردند. مبادله کالا به کالا یا تهاتر (Barter) اولین شکل معاملات بشر بود. در این نوع مبادلات، دو طرف معامله، در ازای کالایی که می دادند، یک کالا دریافت می کردند. این نوع از معاملات تا جایی نیاز بشر را رفع می کرد که دو طرف معامله به کالای یکدیگر نیاز داشته باشند. مثلاً اگر کسی بخواهد با دادن پیاز به فرد دیگری از او گوجه دریافت کند و فرد دوم به پیاز نیاز نداشته باشد، این معامله نیازمند شخص ثالث است. کسی که از فرد اول پیاز بخرد و به فرد دوم کالای مورد نیازش را بفروشد.

در بسیاری از مواقع پیدا کردن این شخص بسیار دشوار می شد. به همین دلیل از ابزارهای مبادله مانند پول ها استفاده شد. پول های جدیدی به وجود آمدند که در طول زمان تکامل یافتند. در ابتدا سکه هایی از جنس طلا و نقره، سپس اسکناس و اکنون پول های دیجیتالی! ساخت این پول ها، راهکاری بود که دولت ها برای راحتی معاملات بشر ارائه کردند. آخرین نسل پول ها 13 سال پیش برای اولین بار به وجود آمد.

 

اولین ارزهای دیجیتال

بیت کوین (BTC) نخستین ارز دیجیتال بود که در سال 2008 ساخته شد. خالق آن ساتوشی ناکاموتو بود. ساتوشی یک لقب و اسم مستعار بود و هویت اصلی او مشخص نبود. از این رو افراد زیادی در طول این سال ها خود را ساتوشی ناکاموتو جا زدند. پس از بیت کوین ارزهایی مانند لایت کوین و ریپل در همان سال های اول ساخته شدند. ساخت لایت کوین (LTC) به سال 2011 و ساخت ریپل (XRP) به سال 2012 بر می گردد. این دو ارز در بازار ارز دیجیتال جایگاه بسیار خوبی دارند و سرمایه گذاران زیادی به بازار آن ها وارد شده اند.

پس از گذشت چند سال و در سال 2016، رمز ارز زی کش به عنوان یک هارد فورک از بیت کوین منتشر شد. در همین زمان یک هارد فورک دیگر از بیت کوین به نام بیت کوین کش (BCH) هم ارائه شد. موضوع این مقاله معرفی رمز ارز زی کش می باشد و بیت کوین کش در مقالات جداگانه ای تحلیل و بررسی خواهد شد.

 

ارز دیجیتال زی کش

 

معرفی رمز ارز زی کش

رمز ارز زی کش (ZEC) را می‌توان به‌عنوان نسخه جهش یافته بیت کوین معرفی کرد. این ارز در سال 2016 معرفی شد. رمز ارز زی کش در مقایسه با بیت کوین امنیت بالاتری دارد و از این حیث می‌توان آن را با مونرو (XMR) مقایسه کرد. دلیل امنیت بسیار بالای دو شبکه زی کش و مونرو، عدم دسترسی به اطلاعات تراکنش‌ها است. در این شبکه گیرنده و فرستنده و حتی مبلغ تراکنش قابل رهگیری نیست. به همین دلیل به این ارزها پیگیر گریز هم می‌گویند. در شبکه بیت کوین، علی رغم حفظ سطح امنیت بالا، این قابلیت وجود دارد. دلیل عمدۀ مشکل دولت ها با ارزهایی مانند زی کش و مونرو هم همین موضوع می باشد.

در این دو شبکه به دلیل حفظ کامل حریم شخصی، هیچکس اجازه دسترسی به اطلاعات تراکنش ها را ندارد. از طرفی دولت ها می خواهند بر فعالیت این شبکه ها نظارت داشته باشند تا از کلاهبرداری و پولشویی جلوگیری شود. به همین دلیل این دو با هم ناسازگار هستند و دولت ها این ارزها را تحریم کرده اند. البته ارز دیجیتال زی کش برای رفع این مشکل فکری کرده است که می تواند کارساز باشد. رمز ارز زی کش با در نظر گرفتن امکان افشای پرداخت، اجازه دسترسی به تراکنشی خاص در صورت لزوم را داده است. با این کار دولت ها هم می توانند در مواقع خاص نظارت خود را اعمال کنند.

 

ویژگی های ارز دیجیتال ZEC

رمز ارز زی کش توسط فردی به نام زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) ساخته شد. این ارز یک کوین است و دارای بلاک چین اختصاصی می باشد. بلاک چین، زنجیره ای از بلاک های حاوی اطلاعات تراکنش است که به یکدیگر متصل اند. شبکه زی کش دو نوع آدرس مختلف برای کیف پول ها ارائه می دهد. یکی از این آدرس ها مانند بیت کوین و سایر ارزها عمومی است و قابل مشاهده توسط افراد دیگر می باشد. نوع دیگر، به منظور حفظ حریم خصوصی معامله گرها، محرمانه می ماند و در دسترس عموم قرار داده نمی شود.

کیف پول های مختلفی برای ذخیره این ارز وجود دارد که کیف پول مجازی سایت بیت ایمن یکی از آن ها است. این کیف پول به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و می توانید رمز ارز زی کش و 48 ارز دیگر را در آن نگهداری کنید. رمز ارز زی کش هم مانند بیت کوین قابل استخراج است و تنها 21 میلیون کوین از آن موجود می باشد. این میزان در مقایسه با دیگر ارز پیگیر گریز معروف، یعنی مونرو، مقداری بیشتر است. عرضه کل مونرو، 18 میلیون است. در مقاله های قبلی سایت، می توانید با مونرو به طور کامل آشنا شوید و تحلیل آن را بخوانید.

 

زی کش چیست؟!

 

قیمت رمز ارز زی کش

به دلیل تحریم شدن توسط دولت ها، رمز ارز زی کش تاکنون نتوانسته به جایگاه حقیقی خود در بین مردم برسد. اگر پروتکل های امنیتی این شبکه به دولت ها اجازه دسترسی می داد، شاید قیمت زی کش 100 برابر حال حاضر بود! در آینده هم امکان وقوع این اتفاق وجود دارد. باید در نظر داشت که زی کش علی رغم تحریم های اعمال شده، اصالت خود را به عنوان یک ارز دیجیتال حفظ کرده است. غیر متمرکز بودن یکی از اصلی ترین آرمان های ارزهای دیجیتال بوده که شبکه زی کش آن را زیر پا نگذاشته است. قیمت رمز ارز زی کش در حال حاضر 178 دلار می باشد.

این قیمت نشان دهندۀ رشد 28 درصدی زی کش در 24 ساعت اخیر است! یعنی اگر دیروز صد میلیون زی کش می خریدید، تا الان 28 میلیون سود می کردید. برای دیدن قیمت لحظه ای ارز دیجیتال زی کش می تواند به صفحۀ اصلی سایت بیت ایمن مراجعه کنید.

 

جایگاه زی کش در بازار ارز دیجیتال

طبق داده های سایت coinmarketcap رمز ارز زی کش اخیراً با 8 پله صعود و با ارزش بازار 2,101,439,822 دلار، در رتبه 47 بازار کریپتوکارنسی قرار گرفته است. این صعود 8 پله ای نشان دهنده پامپ مجدد زی کش و ورود مجدداً سرمایه گذاران به این ارز می باشد. در این بازار، ارزهای بیت کوین، اتریوم، تتر، بایننس کوین و کاردانو در جایگاه های اول تا پنجم قرار دارند.

رمز ارز زی کش برای رتبه های بالاتر، راه زیادی را در پیش دارد. با توجه به رشد ارزهای دیجیتال در ماه ها و سال های اخیر، این عمل غیر ممکن به نظر نمی رسد. فراموش نکنید که دوج کوین ظرف چند ماه توسط خود را از رتبه 20 بازار به رتبه 4 برساند. همچنین شیبا با رشدی 3 هزار پله ای در طول یک سال، خود را به جایگاه 30 بازار کریپتو رساند.

 

ارز دیجیتال ZEC

 

خرید رمز ارز زی کش چگونه است؟

اگر تا به حال در بازار ارز دیجیتال معامله نکرده اید، شاید این کار برایتان سخت به نظر برسد. ما به شما اطمینان می دهیم که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. معامله در بازار رمز ارزها به راحتی خوردن یک لیوان آب است. علاوه بر خرید زی کش، هزاران ارز دیگر را در این بازار می توانید بخرید. صرافی های مختلف تعداد و نوع متفاوتی از این ارزها را پشتیبانی می کنند. رمز ارز زی کش در صرافی های زیادی یافت نمی شود.

در بین صرافی های آنلاین (P2P)، بیت ایمن با داشتن 30 ارز، کاملاً ترین سبد ارزی را دارد. همین الان با چند کلیک ساده می تواند زی کش را در صرافی آنلاین بیت ایمن بخرید! علاوه بر ارز دیجیتال زی کش، رمز ارزهای معروف دیگر مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو، بایننس کوین، مونرو، لایت کوین، ریپل، دوج کوین، شیبا و… هم در سبد معاملاتی صرافی بیت ایمن قرار دارند. خرید همه این ارزها به سادگی امکان پذیر است. کافی است وارد سایت بیت ایمن شوید و ثبت نام و احراز هویت خود در این سایت را تکمیل کنید.

 

آینده Zcash

دربارۀ آینده رمز ارز زی کش نظرات متفاوتی وجود دارد. از آن جایی که این کوین هم مثل ریپل و لایت کوین از بالاترین قیمت ثبت شدۀ خود فاصله زیادی دارد، عده ای اعتقاد دارند که به اندازه کافی رشد کردند. از طرفی همین افت قیمت در سال های اخیر، باعث شده بعضی تحلیل گران برای آن شانس رشد مجدد قائل شوند. با توجه به قابلیت هایی که Zcash دارد، بعید نیست که در آینده به جایگاه های بسیار بهتری برسد. محدودیت عرضه و نصف شدن پاداش ماینرها (مانند هاوینگ بیت کوین)، می تواند رمز ارز زی کش را بسیار ارزشمند کند. در این بین همه چیز به افزایش تقاضا برای این ارز و عملکرد آن دارد.

بعضی ارزها مانند دوج کوین هدف خاصی را دنبال نمی کردند و صرفاً برای سرگرمی ساخته شدند. این ارزها در طول دوران فعالیت خود پیشرفت چشمگیری از نظر کارکرد نداشته اند. تنها عاملی که باعث رشد آن ها شد افزایش تقاضایی بود که در پی حمایت افراد معروف مانند ایلان ماسک حاصل شد. ارز دیجیتال زی کش هم می تواند با افزایش تقاضا برای خرید، ارزشی بسیار بالاتر پیدا کند. می توانید مقداری از این ارز را برای آینده تهیه کنید تا از آن سود خوبی کسب کنید. به طور کلی می توان ارز دیجیتال زی کش را رمز ارزی آینده دار معرفی کرد و به رشد آن امیدوار بود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بارانا
بارانا
2 سال قبل

کلی اطلاعات کسب کردم واقعا ممنون که این مطالب و با زبان ساده در دسترس قرار دادید