آیا بیت کوین در اروپا ممنوع خواهد شد؟

 تا ساعاتی دیگر، نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا، برای تصویب قانونی که می تواند عملا به معنای ممنوعیت بیت کوین باشد، رای گیری خواهند کرد. با این حال هنوز نتیجه این رای گیری کاملا نامشخص است. کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا قرار است درباره پیش نویس چارچوب پیشنهادی مرتبط با بازار دارایی های دیجیتال رای گیری کند. این چارچوب پیشنهادی یا همان “MiCA” در واقع مجموعه قوانین گسترده اتحادیه اروپا برای کنترل ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار مثل بیت کوین و اتریوم هستند.

این پیشنویس حاوی یک بند جدید است که به نظر می رسد استفاده از ارزهای دیجیتال با فرآیند محاسباتی پر مصرف را که به عنوان اثبات کار می شناسند، محدود می کند. با این حال، به نقل از افرادی که با این موضوع آشنایی دارند، اگرچه رای گیری همچنان یک خطر بالقوه به حساب می آید، ممکن است برخی از اعضای این کمیته به چنین قانونی رای منفی دهند.

 دیروز هم کوین دسک اعلام کرد که مقررات مورد بحث، از تمامی دارایی های دیجیتال می خواهند تا پیش از صدور، عرضه یا پذیرش برای تجارت در اروپا، از حداقل استانداردهای پایداری زیست محیطی اتحادیه اروپا برای سازوکار اجماع اعتبارسنجی تراکنش های خود استفاده کنند. برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم که از قبل در اتحادیه اروپا معامله می شوند، این قانون یک طرح برای حذف تدریجی آنها پیشنهاد کرد تا مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار به روش های دیگری که انرژی کمتری مصرف می کنند، مانند اثبات سهام، تغییر دهند. برای آشنایی با بیت کوین و مکانیسم اثبات کار می توانید به بلاگ بیت کوین چیست سری بزنید.

برنامه هایی برای انتقال اتریوم به مکانیسم اجماع اثبات سهام در اتریوم 2.0 وجود دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا همین گزینه برای بیت کوین نیز در دسترس است یا خیر. علاوه بر این، حتی اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، احتمالا بخشی از جامعه بیت کوین با تغییر سازوکار شبکه مخالفت خواهد کرد. این طرح قانونی تا کنون با واکنش سریع جامعه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان مواجه شده است.

 

واکنش ها به رای گیری ممنوعیت بیت کوین در اروپا

 

واکنش ها به رای گیری ممنوعیت بیت کوین در اروپا

جرمی الایر (Jeremy Allaire)، بنیانگذار شرکت خدماتی پرداختی سیرکل پی (Circle Pay)، در توییتر خود گفت:

“این رای گیری در اتحادیه اروپا بسیار حیاتی است. اینکه چنین پیشنهادی تا اینجای کار دوام آورده، فوق العاده نگران کننده است. بعید می دانم بتوان در برابر دلایلی که اتحادیه برای انجام این کار دارد، مقاومت کرد.” 

تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار(PoW)، مثل بیت کوین، اصرار دارند. زیرا نگرانی هایی از مصرف بالای انرژی تجدیدپذیر در ماینینگ وجود دارد. آنها می ترسند به جای شبکه برق ملی که برای استفاده عمومی هست، انرژی های تجدیدپذیر به سمت شبکه های بلاک چین مبتنی بر اثبات کار هدایت شوند.

نسخه قبلی این ماده پیشنهاد می کرد ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار، از ژانویه 2025 (دی 1403) در اتحادیه اروپا ممنوع شوند. این ماده قبل از اینکه نسخه اصلاحی آن را وارد پیش نوبس اخیر شود، به دنبال انتقاد طرفداران ارزهای دیجیتال حذف شد.

استفان برگر (Stefan Berger)، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا و مسئولیت نظارت بر محتوا و پیشرفت چارچوب MiCA، در تلاش است تا بر سر محدود کردن اثبات کار به یک توافق جامع برسد. برگز در مصاحبه ای با کوین دسک در فوریه (بهمن) با اشاره به احزاب سیاسی که بحث انرژی را پیش می کشند، گفت:

“همان طور که می دانید، احزاب اروپایی سبز (The Greens) و سوسیالیست‌ ها، از ماهیت فناوری اثبات کار و مصرف بالای آن انتقاد می‌ کنند. آنها می‌ گویند که مصرف انرژی بیت کوین از کل کشور هلند بیشتر است.”

برگر همچنین در آن زمان می گفت که فکر می کند هدف چارچوب MiCA، قانون گذاری برای ارزهای دیجیتال به عنوان یک دارایی است. همچنین اضافه کرد، این قانون قصد ندارد مشکلات قوانین مرتبط با فناوری یا انرژی را حل و فصل کند.

نظر شما در باره این موضوع چیست؟ به نظر شما این قانون گذاری ها باعث حذف بیت کوین و ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار (PoW) خواهد شد؟ در این صورت این ممنوعیت ها چه تاثیری روی بازار می گذارد؟ کدام ارزها می توانند جایگذین بیت کوین یا سایر ارزهای PoW شوند؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شوکا
شوکا
2 سال قبل

اگه اتفاق بیوفته روی وضع بازار تاثیر میذاره درسته؟

محمد صارمی
محمد صارمی
2 سال قبل

خدا رو شکر که ممنوع نشد انگار هیچکی نمیتونه جلوی بیت کوین رو بگیره

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  محمد صارمی

بله خوشبختانه

فرزاد
فرزاد
2 سال قبل

خیلی وقته که این قضیه لغو شد
خبرش رو بردارین آدم می بینه می ترسه