استخراج بیت کوین (BTC) در ایران افزایش می یابد

در این سال ها، با افزایش گرایش ایرانیان به ارزهای دیجیتال، استخراج آن ها شدت گرفته است. بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتال برای استخراج در ایران بوده است. گرچه فرآیند هاوینگ (Halving) بیت کوین، پاداش استخراج آن را کم کرده است، اما هنوز هم افراد زیادی به دنبال آن هستند. خوشبختانه یا متاسفانه ایران اکنون به رتبه پنجم استخراج بیت کوین در جهان رسیده است. از این جهت می گوییم خوشبختانه، که این امر برای اقتصاد کشور بسیار مفید است. با این وجود، رتبه پنجم برای ایران با این منابع غنی انرژی، رتبه مناسبی نمی باشد. کشور ما با چنین منابعی، امکان رسیدن به رتبه اول را هم دارد.

ولی ابتدا باید بدانیم که این امر این قدر برای ما ضروری است و استخراج بیت کوین چه لزومی دارد؟ ابتدا با نحوه استخراج بیت کوین و سپس ضرورت انجام آن در ایران آشنا می شویم.

 

چگونه بیت کوین استخراج کنیم؟

 

استخراج بیت کوین چگونه انجام می شود؟

این فرایند، یکی از راه هایی به دست آوردن ارزشمند ترین ارز دیجیتال یعنی BTC می باشد. انجام آن در سال های گذشته امری پر طرفدار و پر درآمد بود که سرمایه زیادی را به دارایی کشور ما اضافه می کرد. برای انجام این کار، در مرحله اول به ماینر نیاز داریم. ماینر در اینجا 2 معنی مجزا دارد:

  • ماینر: کسی که ارز دیجیتال استخراج می کند.
  • ماینر: دستگاهی که ارز دیجیتال استخراج می کند.

پس ما و دستگاهی که از آن برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می کنیم هر دو ماینر نامیده می شویم. پس از تهیه دستگاه های ماینر، باید آن ها را به بلاک چین بیت کوین وصل کنیم. با انجام این کار، دستگاه وظایفی را بر عهده می گیرد که در ازای انجام آن ها، پاداش دریافت می کند. پس از اتصال، دستگاه علاوه بر استخراج کوین های جدید، تراکنش های انجام شده را تایید کرده و امنیت شبکه را هم حفظ می کند. به همین منظور میزان مشخصی بیت کوین به آن پاداش داده می شود که هر 4 سال یک بار این پاداش نصف می شود. این اتفاقات با حل کردن معادلات پیچیده ریاضی انجام می شوند. به همین منظور، کوین های تولید شده رمزگذاری می شوند.

الگوریتم PoW

الگوریتم اثبات کار یا PoW (Proof-of-Work)، یک روش استخراج ارز دیجیتال است. در این روش، به ماینرها اجازه استخراج داده می شود. شبکه هایی مثل بیت کوین، مونرو، زی کش و اتریوم از این روش برای استخراج استفاده می کنند. البته اتریوم اکنون در پی تغییر روش خود و استفاده از سیستم اثبات سهام (PoS) می باشد. این روش در مقایسه با PoW مصرف انرژی کمتری دارد. به همین دلیل است که کشورهایی مانند ایران، که در تامین انرژی لازم مشکلی ندارند، می توانند به راحتی این ارزها را در مقیاس بسیار بالا استخراج کنند.

 

ضرورت ماینینگ BTC

اهمیت استخراج بیت کوین در ایران

ایران منبع غنی انرژی در جهان می باشد. حجم بالای برق در این کشور، از بقیه کشورها بسیار بیشتر بوده و در نتیجه هزینه آن هم بسیار کمتر می باشد. از طرفی ایران توسط بسیاری از کشورهای دنیا تحریم می باشد و به همین منظور، ورود سرمایه به آن به سختی انجام می شود. یکی از راه هایی که سرمایه را به راحتی وارد کشور می کند همین استخراج ارز دیجیتال است.

متاسفانه افراد نا آگاه در ماه های اخیر، مشکل قطعی برق را به ماینرهای بیت کوین نسبت داده اند. بسیاری از مسئولین هم به دلایل نا معلوم با انجام این کار مخالفت کردند و آن را نیازمند قانون گذاری شدن دانستند. با این حال، اقتصاد دانان که اهمیت و ضرورت این امر را بیش از سایرین می دانند، بر انجام آن اصرار دارند. با این کار می توان به راحتی تحریم ها را دور زد و سرمایه را از خارج کشور به داخل آن انتقال داد. علاوه بر این، در حال حاضر ورود بسیاری از اقلام مورد نیاز که تحریم هستند (مانند دارو)، با ارزهای دیجیتال انجام می شود. پس چرا وقتی می توانیم از آن ها استفاده کنیم این کار را نکنیم؟

به نظر می رسد با توجه به پیشنهاد اقتصاد دانان، استخراج بیت کوین افزایش یابد. در صورت بروز این اتفاق، ایران می تواند بیشترین میزان ذخیره بیت کوین را در بین دولت ها داشته باشد. این امر به قدرت اقتصادی کشور ما کمک شایانی می کند و اثر تحریم ها را به شدت کاهش می دهد.

 

جمع بندی

ایران ظرفیت بالایی برای استخراج ارز دیجیتال دارد. با این کار به اقتصاد کشور کمک بسیار بزرگی می شود. باید با افزایش توجه به بحث استخراج، جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. اکنون کشورهای چین، آمریکا، قزاقستان و روسیه، میزان استخراج بیشتری نسبت به ایران دارند. با این که همه این کشورها برق گران تری نسبت به ما دارند اما از اهمیت این امر غافل نشده اند. بیت کوین یکی از 10 دارایی ارزشمند جهان است که روز به روز بر ارزش آن افزوده می شود. ایران می تواند حجم زیادی از آن را به دست آورد تا قدرت اقتصادی خود را چند برابر کند. کشورهایی مانند آمریکا، چین و روسیه که قدرت های برتر اقتصادی هستند، اکنون به این سمت آمده اند. ایران در صورت جدی گرفتن این موضوع، می تواند آن ها را به راحتی پشت سر بگذارد.

این کار علاوه بر ورود سرمایه به کشور، میزان تسلط بر آینده دار ترین دارایی را هم افزایش می دهد. بیت کوین آینده بسیار روشنی دارد و کشورها و افرادی که حجم بیشتری از آن را تصرف کنند برنده اند!

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بارانا
بارانا
2 سال قبل

مگه نمیگن این کار غیر قانونیه؟ والا من نفهمیدم استخراج آزاده اما معاملات ممنوع!!!!!