الگوهای شمعی ژاپنی

الگوهای شمعی ژاپنی

پیدایش الگوهای شمعی ژاپنی

قرن هفدهم بود فردی به نام مانهیسا هما دریافت که میتوان از گذشته قیمت، آینده و روندی که قیمت طی میکند را پیش بینی کرد، مانهیسا در بازار برنج مشغول فعالیت بود او با چنین تکنیکی و پیدایش الگوهایی که میتوانند قیمت گذشته را در آینده تکرار کنند به ثروتی افسانه ای دست یافت. یافته های او بعدها پایه ای شد در یکی از مهمترین مباحث تکنیکال که به آن الگوهای شمعی ژاپنی یا “کندل استیک” گفته می شود.

طبقه بندی الگوهای کندل استیک که شامل 3 دسته است:

  • الگوهای تک کندلی
  • الگوهای دو کندلی
  • الگوهای سه کندلی

ساختار یک کندل چگونه است ؟

  • نقطه High یا بالاترین قیمت دوره
  • نقطه Low یا پایین ترین قیمت دوره
  • بخش Open یا قیمت باز شدن دوره
  • بخش Close یا قیمت بسته شدن دوره

در کندل صعودی نقطه Open پایین تر از نقطه Close است، اما این قضیه در کندل نزولی برعکس است. اندازه بدنه کندل، احساسات و جهت غالب بازار را نشان می دهد.

تفسیر کندل

برای داشتن یک تفسیر خوب از کندل باید آن را به 3 قسمت تقسیم کنیم.

زمان بسته شدن قیمت در دوره های زمانی مختلف اهمیت زیادی در ترجمه یک کندل دارد؛ زمان بسته شدن در نقاط، در تصویر بالا نام گذاری شده است، کندل بهترین فرم برای درک رفتار قیمت است. مهمترین علائم برای تغییر روند، ابتدا در الگوهای کندلی به نمایش در می آیند که به آن الگوهای تغییر روند می گویند.

انواع کندل ها

  • کندل های تو پُر با بدنه ای بلند

این کندل نشان دهنده رشد یا افت واضح در این دوره است، سایه هایی که بر روی این کندل کم ارتفاع است نشان دهنده نوسان کم این کندل می باشد، بیشتر تریدرها بر اساس رنگ کندل به رشد یا افت کندل به توافق می رسند.

  • کندل های تو پُر با بدنه کوچک

وجود همچین کندلی در نمودارهای بازار مالی نشان دهنده این است که افت و سود آنچنانی در نمودار نداریم و اگر سایه های این کندل کوتاه باشد یعنی نوسان آن کم بوده اما اگر سایه های این کندل بلند باشد یعنی نوسان های زیادی در این بازه صورت گرفته است.

  • کندل های بدون بدنه با سایه کم ارتفاع

کندلی با این مشخصات نشان دهنده این است نقطه باز شدن و بسته شدن یکی است، همچنین وجود سایه های کم ارتفاع نشان دهنده نوسان پایین است در واقع در این حالت بازار آرام است.

  • کندل های بدون بدنه با سایه بلند

مشخصات کندل های بدون بدنه و با سایه کم را دارد اما با این تفاوت که نوسانات این کندل زیاد بوده است، سایه ها میزان سردرگمی تریدر هاست؛ اگر سایه کم ارتفاع باشد سردرگمی کم است اما اگر سایه بلند باشد قاعدتا سردرگمی هم بیشتر است.

برای تعیین الگوهای قیمت باید به محله قرار گرفتن بدنه در کندل دقت شود:

کندل توپُر با بدنه بلند = بازار روند دار و قوی

کندل توپُر با بدنه کوچک و سایه های کوچک = کم شدن سرعت و ضعیف شدن روند

کندل بدون بدنه با سایه های کوچک = بازار آرام و خسته و بدون نوسان

کندل بدون بدنه با سایه های بزرگ = بازار پر نوسان و سردرگم و خسته و بدون روند

الگوهای تک کندلی

الگو کندل چکش و ستاره دنباله دار:

دلیل نام گذاری چنین الگویی؛ شباهت ظاهری این کندل با چکش است، طوری که سایه ای کوتاه در بالای بدنه و سایه ای بلند در پایین بدنه دیده میشود.

در الگوی چکش، بدنه در ثلث بالایی قرار دارد، قرار گرفتن در این قسمت به معنی رسیدن قدرت خریداران به فروشندگان است، نکته مهم اهمیت نداشتن صعودی یا نزولی(قرمز – سبز) بودن کندل های چکشی است.

الگوی ستاره دنباله دار

نحوه قرار گرفتن بدنه در این کندل در ثلث سوم است دقیقا برعکس الگوی کندلی چکشی، همانند کندل چکشی صعودی یا نزولی بودن آن تاثیری ندارد، عواملی که باعث بازگشت قیمت میشودند نتیجه تغییر شکل های این کندل ها هستند.

برای رسیدن به دانش های بیشتر اینجا کلیک کنید ! تشخیص تمام نمودار ها

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها