کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

با پیدایش فناوری خارق‌العاده بیت کوین و سایر رمز ارزها، تکنولوژی‌های دیگری نیز پس از این پروژه ابداع شدند. یکی از این تکنولوژی‌های مهم کیف پول دیجیتال یا کیف پول ارز دیجیتال است. این تکنولوژی به نوعی برای ذخیره رمز ارزها ابزاری مجازی اما مهم به شمار می‌رود. اگر بخواهیم به زبانی ساده‌تر مفهوم کیف پول ارز دیجیتال را توضیح دهیم، باید بگوییم یک کیف پول مجازی با تمامی قابلیت‌های کیف پول‌های معمولی و یا حتی بیشتر است که برای ذخیره و نگهداری رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع هر شخصی که اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کند، باید رمز ارزهای خریداری شده را مانند پول سنتی در والت‌های ارز دیجیتال ذخیره کند. البته این کیف پول‌های دیجیتالی انواع متفاوتی دارد که اگر بخواهیم به انواع کیف پول ارز دیجیتال اشاره کنیم باید بگوییم والت‌های ارزدیجیتال به سه نوع نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود. همچنین هر کدام از این نسخه‌ها از قابلیت‌های گوناگونی برخوردار هستند. اکنون برای اطلاع بیشتر از کیف پول ارزهای دیجیتال ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص والت ارزهای دیجیتال و موارد زیر بپردازیم.

  1. کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
  2. تاریخچه کیف پول ارز دیجیتال
  3. کلید خصوصی (Private key) چیست؟
  4. دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال
  5. کلید عمومی (Public key) چیست؟
  6. معرفی کیف پول نرم افزاری (Software)
  7. آشنایی با کیف پول سخت افزاری (Hardware)
  8. کیف پول ارز دیجیتال کاغذی چیست؟
  9. تفاوت کیف پول سرد و کیف پول گرم
  10. بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

 

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال ابزار پرداخت آنلاین و نگهداری و انتقال رمز ارزها و توکن‌های غیرمثلی یا NFT است که معمولا در قالب یک اپلیکیشن ارائه می‌شود. درواقع کیف پول‌های الکترونیکی مانند کارت‌های عابر بانک هستند که به‌صورت دیجیتالی در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرند تا افراد بتوانند رمز ارزهای خود را به‌صورت امن ذخیره کنند. با این نوع کیف پول‌ها می‌توانید مانند کارت‌های بانکی به انجام تراکنش و خرید و فروش از طریق ارز دیجیتال بپردازید. کیف پول ارز دیجیتال در قالب‌های گوناگونی ارائه می‌شود که در زیر دسته‌بندی کرده‌ایم:

  • کیف پول‌های نرم افزاری
  • کیف پول‌های سخت افزاری
  • کیف پول ارز دیجیتال کاغذی
  • کیف پول ارز دیجیتال ابری یا آنلاین

هر یک از موارد بالا که نام بردیم قابلیت‌های گوناگونی داشته و کاربردهای متفاوتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. اما تمامی این ولت‌ها با هدف مشخص یعنی حفظ و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال و ارسال و دریافت آن‌ها ایجاد می‌شوند. نکته مهمی که در استفاده از این کیف پول‌ها باید در نظر گرفته شود کلید عمومی و خصوصی است. هر کیف پول ارز دیجیتال از یک کلید عمومی و کلید خصوصی است که از دست دادن کلید خصوصی مساوی است با از دست دادن سرمایه‌تان.

 

تاریخچه کیف پول ارز دیجیتال

از گذشته نه چندان دور تا به امروز، بشر برای نگهداری از دارایی‌های خود نیاز به یک بستر امن دارد. برهمین اساس برای برطرف کردن این نیاز کیف پول‌های سنتی در طرح‌های مختلف به وجود آمدند. بیت کوین و سایر رمز ارزها نیز یک نوع دارایی مالی هستند که از ارزش بالایی برخورداراند. به‌همین دلیل کاربران برای نگهداری از این دارایی‌های مجازی به کیف پولی امن نیاز دارند. از آنجا که ساتوشی ناکاموتو یک فناوری مهم را خلق کرد و قصد داشت این فناوری بی‌نقص و مطمئن باشد، همزمان با ابداع بیت کوین اولین کیف پول نرم افزاری با نام Bitcoin-Qt نیز ساخته شد.

کیف پول Bitcoin-Qt، که بعدها نام آن به Bitcoin Core تغییر یافت اولین کیف پول ارز دیجیتال است که برای ذخیره واحدهای بیت کوین به‌وجود آمد. پس از آن چندین کیف پول ارز دیجیتال در بازار عرضه شدند که در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

کلید خصوصی کیف پول

 

کلید خصوصی (Private key) چیست؟

کلید خصوصی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کیف پول ارز دیجیتال است که یک بخش جدا نشدنی از آن نیز محسوب می‌شود. این کلید که در تمامی کیف پول‌های الکترونیکی وجود دارد، شکل پیچیده‌ای از فناوری رمزنگاری است که به کاربر اجازه می‌دهد به دارایی‌های دیجیتالی خود دسترسی داشته باشد و امنیت کیف پول‌ها را افزایش می‌دهد. این کلید یک جنبه جدایی ناپذیر با بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها است و ساختار امنیتی آن به محافظت از کاربر در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز کمک می‌کند.

همچنین در معاملات دیجیتالی، معمولا به کاربر یک آدرس عمومی و یک کلید خصوصی برای ارسال و دریافت کوین یا توکن داده می‌شود. آدرس عمومی محل واریز و دریافت وجه است، اما حتی اگر یک کاربر توکن‌هایی را در آدرس خود ذخیره کرده باشد، نمی‌تواند آن‌ها را بدون کلید خصوصی منحصر به فرد برداشت کند.

هنگام نصب و راه‌اندازی هر کیف پول دیجیتال، یک کلید خصوصی و عمومی به شخص تعلق می‌گیرد که کلید خصوصی مانند رمز باید محفوظ باشد. زیرا دسترسی به کلید خصوصی یک کیف پول ارز دیجیتال مساوی با دسترسی به سرمایه موجود در کیف پول مورد نظر است. همچنین کلید خصوصی از 51 کاراکتر حروف انگلیسی و اعداد تصادفی تشکیل می‌شود که کلید خصوصی هر شخص با فرد دیگر تفاوت دارد و کاملا انحصاری است.

 

دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال

تنها از طریق این کلید خصوصی است که شما می‌توانید به وجه خود دسترسی داشته باشید و یا آن‌ها را انتقال دهید. بدون داشتن کلید خصوصی هیچ انتقال رمز ارزی انجام نمی‌شود. به‌همین دلیل نوشتن کلید خصوصی و نگهداری آن در جایی امن از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در صورت بروز هر مشکلی برای کیف پول ارز دیجیتال و یا خرابی آن، با در دست داشتن کلید خصوصی خود می‌توانید به راحتی دارایی خود را در کیف پول دیگری بازیابی کنید. اما در مقابل اگر کلید خصوصی خود را گم کرده باشید از هیچ طریقی نمی‌توانید به دارایی خود دسترسی داشته باشد.

 

کلید عمومی (Public key) چیست؟

کلید عمومی به همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال گفته می‌شود که برعکس کلید خصوصی در معرض عموم قرار می‌گیرد. این کلید از الگوریتم‌های سخت ریاضی تشکیل می‌شود که مربوط به کلید خصوصی است. با این حال محاسبه کلید خصوصی بر اساس کلید عمومی از نظر محاسباتی کاری غیرممکن است. همچنین ارتباط میان کلید خصوصی و عمومی مالکیت دارایی شما را اثبات می‌کند. اما این امر از ساختار پیچیده ریاضی میسر می‌شود که عمل هک را دشوار می‌سازد.

 

کیف پول نرم افزاری

 

معرفی کیف پول نرم افزاری (Software)

کیف پول نرم افزاری مانند یک حساب بانکی دیجیتال برای رمز ارزهای شما است. که از طریق اتصال به اینترنت کار می‌کنند. به‌همین دلیل به این کیف پول‌ها، کیف پول گرم نیز می‌گویند. که با استفاده از آن، می‌توانید رمز ارزهای خود را ارسال، دریافت و مدیریت کنید. در واقع کیف پول نرم افزاری برنامه‌ای است که برای ذخیره ارز دیجیتال بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه شما نصب می‌شود. ممکن است به نظر برسد که نگهداری کوین‌های شما در کیف پول‌های نرم افزاری در رایانه یا تلفن همراه شما ذخیره می‌شود، اما این یک تصور غلط است و رمز ارزها ماهیت مجازی دارند.با این کیف پول‌ها و کلید خصوصی شما تنها می‌توانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید.

در واقع کیف پول‌ های نرم افزاری نوعی رابط برای متصل کردن شما به رمز ارزها می‌باشد. همچنین کیف پول‌های دیجیتالی نرم افزاری از یک عبارت 12 یا 24 کلمه‌ای به نام seed یا عبارت بازیابی تشکیل می‌شوند. این عبارت برای بازیابی رمز ارزها لحظه بروز مشکل به کار می‌رود. البته نکته قابل ذکر این است که هنگامی که می‌خواهید کیف پول نرم افزاری را روی رایانه شخصی یا تلفن همراه خود دانلود کنید، حتما مطمئن شوید که آن را از وب سایت رسمی ارائه دهنده کیف پول دانلود کنید. در غیر این صورت ممکن است به دام وب سایت‌های جعلی و بد افزارها دچار شوید.

 

آشنایی با کیف پول سخت افزاری (Hardware)

برای بسیاری از افراد خوشایند است که با توجه به ماهیت مجازی رمز ارزها، توانایی استفاده آن به صورت سخت افزاری و غیر مجازی را داشته باشند. به‌همین دلیل کمی بعد از پیدایش کیف پول‌های دیجیتالی، کیف پول‌ های سخت افزاری نیز به‌وجود آمدند. البته لازم به ذکر است همچنان بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به صورت مجازی قابل استفاده هستند، اما کیف پول‌های سخت افزاری به صورت فیزیکی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. این نوع کیف پول‌ها ظاهری شبیه به یک فلش مموری دارند که با استفاده از این کیف ولت‌ها تنها با متصل شدن به دستگاه می‌توانید به راحتی دارایی خود را کنترل کنید.

طبق داده‌های به دست آمده  کیف پول سخت افزاری نسبت به انواع کیف پول دیجیتال از امنیت بیشتری برخوردارند و غیر قابل هک می‌باشند. همچنین این کیف پول‌ها مانند کیف پول نرم افزاری، دخالتی در ذخیره کوین ندارند و تنها از طریق کلید خصوصی کاربر را به دارایی‌ که بر روی شبکه بلاک‌چین قرار دارد متصل می‌کند. البته توجه داشته باشید تمامی رمز ارزها تنها بر روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و کیف پول ارز دیجیتال تنها رابطی است که دسترسی کاربر را به دارایی‌ها میسر می‌سازد. همچنین کیف پول‌های سخت افزاری نیاز به اتصال اینترنت نداشته و به‌صورت آفلاین فعالیت می‌کنند. پس می‌توان آن‌ها را جزو دسته کیف پول سرد محسوب کرد.

 

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی نوع دیگری از کیف پول ارز دیجیتال است که که برای تسهیل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیف پول نوعی برگه چاپی است که کاربران می‌توانند از طریق اسکن کد QR، به دارایی دیجیتالی خود دسترسی داشته باشند. کیف پول کاغذی نیز همچون سایر کیف پول‌های الکترونیکی از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌کند. همچنین کاربران ارزهای دیجیتال که مایل‌اند دارایی‌های خود را در یک کیف پول کاغذی ذخیره کنند، معمولاً فرایند چاپ کلید خصوصی را روی یک تکه کاغذ انجام می‌دهند.

برای کسانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی کیف پول کاغذی هستند، اولین قدم این است که به سایت تولید کننده کیف پول مراجعه کنند که کلیدها و کدهای QR مربوطه را به‌صورت تصادفی ایجاد می‌کند. البته استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری گزینه مناسب‌تری نسبت به کیف پول‌های کاغذی محسوب می‌شود. زیرا این نوع کیف پول‌ها از امنیت کم‌تری نسبت به سایر ولت‌ها برخوردارند. اما هر یک از کیف پول‌های دیجیتالی مزایا و معایب مخصوص به خود را شامل می‌شوند. کیف پول‌های کاغذی نیز بهترین انتخاب برای هدیه دادن رمز ارز به افراد مهم زندگی‌ شما می‌باشند.

 

کیف پول گرم و کیف پول سرد

 

تفاوت کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری

اگر شما نیز یکی از تازه واردان دنیای ارز دیجیتال باشید، ممکن است ندانید که کیف پول گرم و سرد چه تفاوتی با یکدیگر دارند. اگر بخواهیم تفاوت این دو را به‌زبان ساده توضیح دهیم، کیف پول گرم یا همان کیف پول نرم افزاری نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که برای استفاده از آن اتصال به اینترنت الزامی است. اما کیف پول سرد یا همان کیف پول سخت افزاری به‌نوعی کیف پول ارز دیجیتال می‌گویند که برای دسترسی به دارایی در آن نیازی به اتصال اینترنت نیست. برهمین اساس از این کیف پول‌ها می‌توان به صورت آفلاین استفاده کرد.

هرکدام از انواع کیف پول ارز دیجیتال مزایا و معایب خود را شامل می‌شوند. برای مثال، کیف پول‌های گرم به دلیل استفاده از اینترنت بسیار سریع‌تر از کیف پول‌های سرد عمل می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل متصل بودن به اینترنت هر چقدر هم کم اما امکان هک شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم از سرعت پایین‌تری برخورداراند. این نوع کیف پول ارز دیجیتال برای دسترسی افراد به دارایی باید همیشه همراه کاربر باشد. اما از سوی دیگر به دلیل استفاده نکردن از اینترنت می‌توان گفت خطر هک برای آن‌ها وجود ندارد.

 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

در این مقاله قصد داریم بهترین کیف پول ارز دیجیتال خارجی را نام بردیم و تفاوت آن‌ها را برای شما عزیزان نام بردیم. حال نوبت آن می‌رسد که بهترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی را نام ببریم و نوع آن‌ها را مشخص کنیم:

  • کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet): مناسب برای نصب در تلفن همراه.
  • کیف پول اینترنتی اکسودوس (Exodus): مناسب برای نصب در ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و IOS
  • کیف پول نرم افزاری الکتروم (Electrum): مناسب برای نصب در ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و دسکتاپ
  • کیف پول نرم افزاری کوین بیس (Coinbase): مناسب برای نصب در اندروید و IOS
  • کیف پول نرم افزاری مایسلیوم (Mycelium): مناسب برای نصب در اندروید و IOS
  • کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet): کیف پول دیجیتال برای ویندوز، مک، دبیان، فدورا، اوبونتو، IOS و دسکتاپ
  • کیف پول بلاک چین (Blockchain): مناسب برای وب، اندروید و IOS
  • کیف پول لجر نانو اکس (Ledger Nano X): اتصال به کامپیوتر، اندروید و IOS
  • کیف پول ترزور مدل تی (Trezor Model T): قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر
  • کول ولت پرو (CoolWallet Pro): قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند و رایانه
  • کیف پول (KeepKey): امکان اتصال به گوشی‌های هوشمند و رایانه
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S): قابل استفاده در گوشی‌های هوشمند و رایانه

 

کلام پایانی

کیف پول ارز دیجیتال نوعی کیف پول الکترونیکی است. این کیف پول در انواع نرم افزاری، سخت افزاری، کاغذی، سرد و گرم به کاربران عرصه ارز دیجیتال ارائه می شود. این کیف پول ها برای ذخیره، ارسال و دریافت کریپتوکارنسی ها به کار می روند. تمام کیف پول های دیجیتالی شامل یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی هستند. نگهداری کلید خصوصی در مکانی امن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از طریق کیف پول های دیجیتالی می توانید به راحتی به دارایی دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید و به انتقالات ارز دیجیتال مشغول شوید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
2 سال قبل

مطالب واقعا مفید بود ممنون👌🏻
توصیه شما برای نگهداری رمز ارز کدوم یک از انوع کیف پول هست؟