آموزش خرید NFT از مبتدی تا پیشرفته

توکن های غیرمثلی یا NFT یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشد که به دلیل منحصر به‌فرد بودن توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند. اگر شما شخصی هستید که در زمینه نقاشی و گرافیک، هنر دیجیتال و خلق سایر آثار هنری فعالیت دارید. توکن های غیرمثلی می‌تواند به شما در ثبت منحصر به‌فرد بودن اثر هنری و کسب درآمد ناشی از فروش آن کمک کند. همچنین در بازار توکن های غیرمثلی، امکان خرید و فروش و حتی شرکت در حراجی‌های آثار هنری و کلکسیون دارهای NFT و فرصت هایی برای معامله و کسب سود از NFT وجود دارد.

برهمین اساس افراد زیادی به دنبال پلتفرم‌های معاملاتی برای خرید و فروش NFT می‌گردند. اما بهتر است بدانید پیش از پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن باید اطلاعات کافی در خصوص خرید فروش NFT به دست آوردید و راجع‌به خرید و فروش این رمز ارز آموزش ببینید. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص خرید و فروش NFT و موارد زیر بپردازیم.

  1. توکن غیر مثلی یا NFT  چیست؟
  2. آیا می توانیم NFT خود را بسازیم؟
  3. توکن های غیرمثلی چه تفاوتی با سایر رمز ارزها دارد؟
  4. NFT شامل چه مواردی است؟
  5. بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT
  6. چگونه می توان اقدام به خرید و فروش NFT کرد؟
  7. آموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم OpenSea
  8. خرید و فروش NFT در سایر پلتفرم ها
  9. سایت رریبل (Rarible)
  10. سایت سوپر ریر (SuperRare)
  11. سایت فاندیشن (Foundatoin)
  12. سایت بیکری سواپ (BakerySwap)
  13. سایت اتومیک مارکت (AtomicMarket)

 

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

 

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

ابتدا پیش از اطلاع در خصوص نحوه خرید NFT و فروش آن بهتر است با مفهوم توکن غیر مثلی یا (NFT (Non-Fungible-Token آشنا شوید. NFT یا به عبارت دیگر توکن غیر مثلی دارایی یا موارد منحصر به‌فردی هستند که به صورت دیجیتالی با مالکیت شخصی و مدیریت توسط بلاک چین راه اندازی شده‌اند. به عنوان مثال از انواع NFT می توان به آثار هنری دیجیتال، موارد واقعیت مجازی، مجموعه کلکسیون‌های قابل جمع‌آوری، شخصیت‌ها و آیتم‌های داخل بازی‌های کامپیوتری، بلیط رویدادها، نام دامنه‌های کریپتو و حتی سوابق مالکیت دارایی‌های فیزیکی و سایر موارد اشاره کرد.

 

آیا می توانیم NFT خود را بسازیم؟

 

آیا می توانیم NFT خود را بسازیم؟

اگر تمایل به خلق اثر هنری و فروش آن‌ها را دارید می‌توانید آن‌‌ها را به شکل یک آثار منحصر به فرد در آورید و از طریق مارکت‌های NFT با قیمت خوبی آن‌ها را به فروش بگذارید. در این بین بهتر است ابتدا تجربه کافی در زمینه تولید این آثار را کسب کنید. البته جالب است بدانید فروش NFT ممکن است برای بعضی از افراد سخت‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد.

زیرا در نحوه فروش NTF فروشندگان باید در بیشتر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، توییتر و دیسکورد فعالیت داشته باشند. چرا که انجام تبلیغات و معرفی آثار هنری شما به سایر خریداران و کالکتورها بسیار ضروری است. برهمین اساس شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن آثار هنری شما باشد.

 

توکن های غیرمثلی چه تفاوتی با سایر رمز ارزها دارد؟

 

توکن های غیرمثلی چه تفاوتی با سایر رمز ارزها دارد؟

توکن های غیر مثلی به طور کلی با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی ارزهای دیجیتال، رمزنگاری شده‌اند ان اف تی ها یا توکن های غیرمثلی همچون سایر رمز ارزها بر روی بستر بلاک چین راهاندازی شده‌اند. اما این فناوری تفاوت‌هایی با سایر ارزهای دیجیتال دارند. به طور مثال ارزهای دیجیتال قابل معامله هستند. یعنی می‌توان رمز ارزها را با یکدیگر معامله یا معاوضه کرد. زیرا هرکدام از آن‌ها از نظر ارزش با یکدیگر برابراند، این موضوع به این معنی است که یک بیت کوین همیشه با یک بیت کوین دیگر برابر است.

اما توکن های غیر مثلی NFT برخلاف سایر رمز ارزها با یکدیگر متفاوت هستند. زیرا هرکدام دارای یک امضای دیجیتالی می‌باشند که توانسته آن‌ها را منحصر به فرد کند و امکان مبادله ان اف تی‌ها با یکدیگر یا برابر دانستن آن‌ها را غیرممکن کند. برهمین اساس توکن های غیرمثلی غیر قابل معاوضه هستند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک دارایی ارزش گذاری کرد. البته با خرید و فروش NFT مالکیت آن بین افراد مختلف منتقل می‌شود و در این میان ممکن است بارها ارزش آن کم و زیاد شود.

 

NFT شامل چه مواردی است؟

 

NFT شامل چه مواردی است؟

اکنون که با مفهوم توکن های غیر مثلی آشنا شدید ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که کاربران چه مواردی را می‌توانند به صورت ان اف تی در بیاروند. در این بین بهتر است بدانید برای تولید و ساخت NFT می‌توان تقریبا از هر نوع کالای دیجیتال و یا واقعی استفاده نمود. برهمین اساس قصد داریم به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم.

  • آثار هنری دیجیتال و نقاشی در سبک‌های مختلف، پیکسل آرت و…
  • آیتم‌های مجازی بازی‌های کامپیوتری مانند شخصیت‌ها، ارز مجازی، اسلحه و آواتار
  • مکان‌هایی در دنیای مجازی
  • قطعات موسیقی و کاور آلبوم‌ها
  • نام دامنه‌های کریپتو
  • تصاویر ورزشکاران و ویدیوهایی از صحنه‌های مهم بازی
  • دارایی‌های دنیای واقعی، از املاک و مستغلات گرفته تا اسب‌های مسابقه و کفش‌های کتانی 

 

بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT

 

بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم بسیاری از کاربران به دنبال پلتفرم‌های مطمئن برای خرید و فروش NFT هستند. برهمین اساس در سال‌های گذشته بسیاری از پلتفرم‌ها از این رمز ارزهای متفاوت پشتیبانی کردند. اما بهتر است به دنبال یک پلتفرم امن وبرای خرید و فروش NFT باشید. برهمین اساس ما در این بخش یک لیست از بهترین و معروف‌ترین پلتفرم های خرید و فروش توکن غیرمثلی را به شما معرفی می‌کنم تا پس از آموزش خرید و فروش NFT رمز ارزهای خود را از این پلتفرم‌های مطمئن خریداری کنید.

  • OpenSea
  • SuperRare
  • Rarible
  • Foundation
  • BakerySwap
  • Myth Market
  • Atomic Market
  • Nifty Gateway
  • KnownOrigin

معامله‌گران توکن های NFT، در این پلتفرم‌ها می‌توانند توکن‌های خود را به فروش برسانند یا اقدام به خرید آن‌ها کنند.

 

چگونه می توان اقدام به خرید و فروش NFT کرد؟

 

چگونه می توان اقدام به خرید و فروش NFT کرد؟

محصولات هنرهای دیجیتال، فروشندگان دامنه‌های اینترنتی، محصولات حوزه موسیقی، نام‌های تجاری و هر آن چیزی که منحصر به فرد است می‌شود به عنوان یک توکن NFT آن را به حراج گذاشت.

نکته بسیار مهم، کلمه حراج برای خرید و فروش توکن های NFT است. مکانیزم حراج این دارایی های منحصر به فرد، همان مکانیزم حراجی است که در گالری های هنری استفاده می شود. یک تابلو یا مجسمه منحصر به فرد با یک قیمت پایه که توسط کارشناسان مشخص می شود به حراج می گذارند. خریداران شروع به اعلام قیمتی که متمایل به پرداخت هستند می کنند که این یک قیمت بالاتر از قیمت پایه است. سپس محصول به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می شود.

به عنوان یک تابلو نقاشی با قیمت پایه 1 دلار وارد حراج می شود. یک خریدار قیمت 2 دلاری را برای خرید پیشنهاد می دهد. یک خریدار دیگر اگر بخواهد این تابلو را خریداری کند، باید قیمتی بالاتر از 2 دلار پرداخت کند و در صورت نبودن پیشنهادی بالاتر از آخرین پیشنهاد، تابلو نقاشی به بالاترین قیمت به فروش می رسد. شایان ذکر است؛ برای خرید و فروش NFT ها معمولا از ارزهای دیجیتال، مخصوصا ارز دیجیتال اتریوم استفاده می شود. با ارزهای فیات نمی توان NFT خرید.

 

آموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم OpenSea

 

اموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم OpenSea

مارکت پلیس OpenSea از پرطرفدارترین پلتفرم های خرید و فروش توکن NFT در میان کاربران می‌باشد. به نوعی سادگی، انعطاف‌پذیری فنی، امکان فروش توکن NFT برای همه افراد و غیره از جمله ویژگی‌ها و دلایل محبوبیت این مارکت پلیس است.

 

آموزش ثبت نام از اوپن سی

 

آموزش انتخاب توکن از اوپنسی

 

اکنون ممکن است این سوال برایتان ایجاد شد که خرید و فروش NFT در OpenSea چگونه است؟ هنگام بازدید از این وب‌سایت، دسته‌بندی‌های مختلفی مشاهده می‌شود، در این آموزش از دسته‌بندی Collectible یک توکن NFT را انتخاب کردیم. در این قسمت عددی که برای قیمت نمایش داده می‌شود بر مبنای ارز دیجیتال اتریوم است. به عنوان مثال قیمت این توکن 5,000 واحد اتریوم مشخص شده است. خریدارانی که قصد مالکیت این توکن را دارند، باید بهای آن را توسط ارز دیجیتال اتریوم بپردازند. نکته قابل ذکر این است که امکان پرداخت با هیچ گونه ارز فیات برای خرید این توکن NFT وجود ندارد.

 

اتصال کیف پول به پلتفرم OpenSea

همانطور که همه کاربران حوزه ارزهای دیجیتال مطلع هستند، برای ذخیره سازی توکن یا کوین ها و محرمانه نگه داشتن آن‌ها، انواع کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری بسیار زیادی وارد بازار شد. برهمین اساس برای خرید توکن ها از OpenSea، نیاز است تا کاربران از کیف پول متامسک MetaMask استفاده کنند. پس از کلیک روی دکمه Buy Now، کاربر به صفحه اتصال کیف پول متامسک هدایت می‌شود.

 

اتصال به کیف پول به اوپن سی

 

اتصال کیف پول تراست به OpenSea 

گاها کاربران تمایلی به استفاده از کیف پول‌هایی مانند متامسک ندارند و از کیف پول های دیگر مانند Turst Wallet استفاده می‌کنند. برای اتصال این کیف پول ها در قسمت اتصال کیف پول روی گزینه Use a different Wallet کلیک کنید و از لیست نمایش داده شده روی گزینه Wallet Connect نیز کلیک کنید.

کاربران غیر موبایلی یک QR Code را پس از کلیک مشاهده خواهند کرد که با اسکن درون برنامه‌ای می‌توانند کیف پول خود را به OpenSea متصل کنند. در صورتی که شما از موبایل استفاده می‌کنید، صفحه‌ای مانند عکس زیر را می‌بینید که کافی است روی لوگو Trust Wallet کلیک کنید تا اتصال انجام شود.

 

اتصال کیف پول تراست به اوپن سی

 

اتصال اوپن سی به کیف پول شخصی

تسویه حساب خرید NFT

در صورتی که بتوانید قیمت مورد نظر فروشنده را پرداخت کنید در نهایت پس از اتصال کیف پول، شما می‌توانید توکن NFT خود را خریداری کنید 

 

تسویه حساب در اوپن سی

 

آموزش فروش NFT در OpenSea 

اکنون که با آموزش خرید ان اف تی آشنا شدید بهتر است با نحوه فروش ان اف تی نیز آشنا شوید. برهمین اساس فروشندگان توکن NFT یک فرآیند بسیار ساده را در پیش خواهند داشت. این فرآیند به قدری ساده است که یک کودک خردسال و نوجوان نیز می‌تواند یک اثر هنری همچون نقاشی را برای فروش در این پلتفرم بارگذاری کند.

 

آموزش فروش در اوپن سی

 

در مرحله اول، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در صفحه اصلی پلتفرم OpenSea یک دکمه با عنوان Create قابل مشاهده است که برای فروش توکن NFT باید روی آن کلیک کرد.

 

مشخصات توکن NFT 

در صفحه بعد باید یک تصویر، نام، توضیحات، دسته‌بندی و بلاک چین توکن NFT انتخاب شود و سپس روی دکمه Create در انتهای صفحه کلیک شود تا توکن ساخته شود.

 

نحوه فروش NFT در اوپن سی

 

نحوه فروش NFT

 

داشبورد مالک توکن NFT

پس از وارد کردن مشخصات توکن، وارد پروفایل توکن که مخصوص صاحب آن است می‌شوید. در قسمت بالا سمت راست، روی دکمه Sell کلیک می‌کنید تا وارد مرحله مشخصات مالی توکن شوید

 

داشبورد مالک توکن NFT

 

امور مالی توکن NFT

در این مرحله گزینه های Set Price و Highest Bid و Bundel قابل انتخاب است که با مطالعه توضیحات آن، تفاوت آن‌ها را درک می‌کنید. همچنین گزینه قیمت با تخفیف، زمان‌بندی فروش و هاید کردن توکن برای عموم توکن ها قابل انتخاب است.

 

امور مالی توکن NFT

 

لیست کردن توکن NFT

در انتها برای لیست کردن توکن NFT برای شما یک هزینه ثبت توکن در نظر می‌گیرند که باید توسط شبکه‌ای که انتخاب کردید، پرداخت کنید. پس از پرداخت عملیات‌ لیست کردن توکن و ارزش گذاری انجام می‌شود و در نهایت توکن NFT آماده برای فروش است.

 

 

خرید و فروش NFT در سایر پلتفرم ها

 

خرید و فروش NFT در سایر پلتفرم ها

فرآیند کلی خرید یا فروش توکن NFT همانند آموزشی است که در قسمت قبل مطالعه کردید. اما گاها برخی پلتفرم‌ها فرآیندی سخت‌تر و برخی دیگر آسان‌تر یا کم هزینه‌تر را برای کاربران خود ارائه می‌دهد. نکاتی که باید در نظر بگیرید قبل از اتصال کیف پول به پلتفرم، امنیت و اعتبار آن پلتفرم است. زیرا احتمال هک شدن توسط مارکت پلیس‌های کلاهبردار کم نیست.

 

 

آموزش فروش NFT در رریبل

 

آموزش فروش NFT در رریبل (Rarible)

سایت Rarible یک بازار NFT است که صاحبان آن توکن RARI را در اختیار دارند. این توکن یک توکن ERC-20 است. Rarible توکن RARI را به کاربران فعال در این پلتفرم، که خرید و فروش NFT انجام می‌دهند، اهدا می‌کند و هر هفته 75,000 RARI توزیع می‌کند. این پلتفرم تمرکز ویژه‌‌ای بر دارایی‌های هنری دارد. همچنین سازندگان می‌توانند از Rarible برای ایجاد ان اف تی های جدید و خرید و فروش آثار خود، اعم از کتاب، آلبوم موسیقی، هنر دیجیتال یا فیلم استفاده کنند.

خالق ان اف تی ها حتی می‌تواند برای همه کسانی که به Rarible می‌آیند، مختصری از اثر خود را به نمایش بگذارند، اما دریافت پروژه کامل را به خریدار محدود کند. وب سایت Rarible در دسته‌هایی مانند هنر، عکاسی، بازی، متاورس، موسیقی، میم ها ، دامنه‌ها و سایر موارد دیگر NFT خرید و فروش می‌کند.

 

 

سایت سوپر ریر

 

سایت سوپر ریر (SuperRare)

سایت سوپر ریر (SuperRare) خرید و فروش توکن غیر مثلی کاربرد دارد وتمرکز زیادی بر روی بازار آثار هنرهای دیجیتالی منحصر به فرد و تک نسخه دارد. در این سایت هر اثر هنری به صورت حقیقی و واقعی توسط یک آرتیست در شبکه ایجاد می‌شود. البته این آثار هنری به عنوان یک قطعه دیجیتالی قابل جمع آوری رمزنگاری شدند و افراد زیادی می توانند مالک آن شوید و به خرید و فروش آن‌ها بپردازند. همچنین بهتر است بدانید توسعه‌دهندگان سوپر ریر کارکرد این سایت را مشابه با شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرامی با قابلیت فروش آثار هنری می‌دانند و روش جدیدی برای تعامل با هنر، فرهنگ و جمع آوری مجموعه‌های هنری در اینترنت ارائه می‌دهند.

هر اثر هنری در Super Rare یک مجموعه دیجیتالی است؛ یک شی دیجیتالی است که توسط رمزنگاری ایمن شده و در بلاک چین ردیابی می‌شود. SuperRare یک شبکه اجتماعی در بالای بازار ایجاد کرده است. از آنجا که مجموعه‌های دیجیتال دارای سابقه شفاف مالکیت هستند، برای محیط اجتماعی مناسب هستند. همه معاملات با استفاده از اتر، رمز ارز بومی شبکه اتریوم انجام می‌شود.

در حال حاضر، SuperRare با تعداد کمی از هنرمندان کار می‌کند. با این حال، می‌توانید از یک فرم برای ارسال پروفایل هنرمندانه خود استفاده کنید تا برای توسعه‌های آینده مورد بررسی قرار گیرد.

 

سایت فاندیشن

 

 

سایت فاندیشن (Foundation)

سایت Foundation یک پلتفرم تخصصی است که برای جمع‌آوری سازندگان دیجیتال و مجموعه‌داران برای پیشبرد فرهنگ طراحی شده است. به نوعی این سایت خود را اقتصاد خلاق جدید می‌نامد و تمرکز اصلی خود را بر روی هنر دیجیتال قرار داده است.

در این سایت هر زمان که یک NFT به فروش می‌رسد، هنرمند 10% از نتیجه معاملات آینده را نیز به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، هر زمان که یک مجموعه‌دار، آن اثر را به فروش برساند، هنرمند اصلی 10% از ارزش فروش را دریافت می‌کند. البته این قابلیت در اکثر سایت‌های فروش NFT نظیر OpenSea نیز وجود دارد و به عنوان نحوه فروش NFT شناخته می‌شود.

 

 

سایت بیکری سواپ

 

سایت بیکری سواپ (BakerySwap)

خرید و فروش NFT در سایت BakerySwap که یک بازار ساز خودکار (AMM) و صرافی غیرمتمرکز (DEX) در شبکه بایننس (BSC) بایننس اسمارت چین است و از توکن (BAKE) بیکری سوآپ برای مبادلات استفاده می کند. BakerySwap یک مرکز رمزنگاری چند منظوره است که طیف وسیعی از خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین یک صفحه راه‌اندازی رمزنگاری و مارکت توکن (NFT) را ارائه می‌دهد.

مارکت NFT آن میزبان هنرهای دیجیتالی، مسابقات میم و ان اف تی های استفاده شده در بازی‌هایی است که کاربران می‌توانند با توکن های BAKE هزینه آن را پرداخت کنند. البته خرید و فروش آثار هنری در این سایت ساده است و برای افراد تازه کار کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

سایت اتومیک مارکت

 

 

سایت اتومیک مارکت (AtomicMarket)

وب سایت AtomicMarket یک قرارداد هوشمند بازار نقدینگی NFT است که توسط چندین وب سایت استفاده می‌شود. نقدینگی مشترک به این معناست که همه چیزهایی که در یک بازار ذکر شدند در سایر بازارها نیز ارائه می‌شود. این بازار دارایی‌های Atomic است و از استانداردی برای توکن های غیرقابل تعویض در شبکه بلاک چین EOSIO استفاده می‌کند. همچنین هر کسی می‌تواند از استاندارد دارایی Atomic برای توکن‌ سازی و ایجاد دارایی‌های دیجیتالی، خرید و فروش و حراج دارایی‌ها استفاده کند.

 

جمع بندی

شما می توانید NFT های خود را برای فروش در AtomicMarket لیست کنید و می توانید لیست های موجود را مرور کنید. NFT های مجموعه های معروف یک علامت تایید دریافت می کنند که تشخیص NFT های معتبر را آسان تر می کند. همچنین مجموعه های مخرب در لیست سیاه قرار می گیرند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاوه
کاوه
2 سال قبل

از چه طریقی میتونم اثار هنری مثل نقاشی بکشیم که بتونیم توی بازار NFT بفروشیم؟
و اینکه چجوری باید وارد بازار NFT بشیم برای خرید نقاشی؟
اگه یه مطلب هم راجب این موضوع بذارید ممنون میشم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  کاوه

سلام دوست عزیز
پاسخ سوالاتتون در مقاله هست
تمام مارکت پلیس های معتبر NFT و نحوه خرید و فروش در OpenSea در این مقاله توضیح داده شده

حامی
حامی
2 سال قبل

بنظرم قطعات موسیقی بهترین قسمتش میتونه باشه

مریم
مریم
2 سال قبل

پس یعنی با این برنامه ها راحت میتونیم اثار خودمون رو به nft تبدیل کنیم؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  مریم

سلام دوست عزیز
بله
البته بهتره که از برنامه های تغییر آی پی استفاده کنید

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
توی مقاله محتواهای NFT توضیح داده شده که چه چیز هایی می تونند NFT بشن

سهیل
سهیل
2 سال قبل

ممنون از توضیحاتتون خیلی کامل بود🙏🙏

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سهیل

خواهش می کنم ممنون از توجهتون