اتریوم کلاسیک چیست؟ همه چیز درباره اتریوم کلاسیک (ETC)

تنوع و تحول، دو عنصر جدایی ناپذیر زندگی بشر از ابتدای آغاز تمدن بوده اند. در هر بعد از زندگی انسان ها که می نگریم، رد پایی از تنوع و تحول را در آن می بینیم. بازارهای مالی متعدد، این تنوع را در سرمایه گذاری ایجاد کردند. به وجود آمدن سهم های مختلف، بازارهای مالی را متنوع کردند. در بازار کریپتوکارنسی هم این تنوع را در بیش از 10 هزار ارز دیجیتال شاهد هستیم. اتریوم یکی از معروف ترین این ارزها است که از قاعده متحول شدن پیروی کرد. تحول در اتریوم زمانی ایجاد شد که کاربران آن به دو دسته تقسیم شدند و نیاز به پیدایش کوین جدیدی به نام اتریوم کلاسیک شکل گرفت!

 

اتریوم کلاسیک چیست؟

 

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که با نماد ETC نشان داده می شود و به نوعی هاردفورک اتریوم است. به صورت کلی در سال 2013، جرقه ایجاد انقلابی در بازار ارز دیجیتال شکل گرفت. این جرقه در ذهن فردی به نام ویتالیک بوترین  که به عنوان تحلیل گر و برنامه نویس روسی-کانادایی، شکل گرفت و او در سن 19 سالگی، توانست خالق یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بلاک چینی در تاریخ رمز ارزها شود و ارز دیجیتال اتریوم را راه اندازی کند.

با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید در آن‌ سال‌ها همه چیز به خوبی پیش می‌رفت تا این که در سال 2015، اتریوم با یک حمله هکری مواجه شد و در صدد این اتفاق، ضرری 50 میلیون دلاری به شبکه اتریوم وارد شد. کاربران و توسعه دهندگان این پروژه، برای جبران این ضرر و جلوگیری از بروز دوباره آن، راهکارهای مختلفی پیشنهاد کردند. برخی اعتقاد داشتند که قوانین پایه و بنیادی اتریوم باید تغییر کند و برخی دیگر این کار را مخالف اصل تمرکز زدایی در شبکه اتریوم می‌دانستند. این اختلاف به حدی شدید شد که موجب پیدایش یک رمز ارز جدید به نام اتریوم کلاسیک شد.

از آن پس نسخه قدیمی اتریوم با نام اتریوم کلاسیک و نسخه جدید با همان نام اتریوم به کار خود ادامه دادند. نکته نا امید کننده برای اتریوم کلاسیک این بود که 90% از کاربران و توسعه دهندگان این شبکه، به شبکه اتریوم منتقل شدند. این اتفاق باعث شد تا اتریوم با رشد زیادی مواجه شود و Ethereum Classic مدت‌ها درجا بزند. در این بین عده‌ای اعتقاد داشتند که اتریوم کلاسیک یک پروژه شکست خورده است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با این حال، این شبکه توانست با سرعت کم ولی به طور پیوسته پیشرفت کند و خود را در بین بزرگان بازار رمز ارزها نگه دارد.

 

مقایسه اتریوم کلاسیک با اتریوم

 

مقایسه اتریوم کلاسیک با اتریوم

اتریوم به طرز حیرت انگیزی توانست خود را در بین سرمایه گذاران ارز دیجیتال مطرح کند. تا قبل از اوج گرفتن اتریوم، این ارز دیجیتال ریپل بود که بر سایر آلت کوین ها فرمانروایی می‌کرد. ریپل در سال 2014 و در دوران طلایی خود، نزدیک‌ترین تعقیب کننده بیت کوین در بازار کریپتو بود.

اتریوم در این سال‌ها، جای ریپل را گرفته است و اختلافی بسیار زیاد با رقبا ایجاد کرده است. اتریوم کلاسیک هم آهسته و پیوسته پیش می‌رود و خود را به صدر جدول نزدیک می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر ات بدانید که ارز اتریوم کلاسیک تفاوت‌های زیادی با اتریوم دارد از همین رو در قسمت زیر به چند مورد از تفاوت‌ها و شباهت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک اشاره کرده‌ایم.

شباهت ها:

  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند
  • داشتن ارز دیجیتال اختصاصی و بومی
  • فرآیند استخراج و سود حاصل از آن
  • زبان های برنامه نویسی
  • اندازه بلاک ها

تفاوت ها:

  • جایگاه در بازار
  • قیمت کوین ها
  • الگوریتم های متفاوت
  • حجم معاملات در بازار

 

ویژگی های اتریوم کلاسیک

 

ویژگی های اتریوم کلاسیک

اکنون که با مفهوم کلی ارز اتریوم کلاسیک و شباهت‌ها و تفات‌های آن با ارز اتریوم آشنا شدید بهتر است بدانید که این پروژه از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. اتریوم کلاسیک هم، مانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند. به صورت کلی قرارداد هوشمند، یک توافق نامه مجازی است که در صورت فراهم بودن همه شرایط آن به طور خودکار انجام می‌شود. به طور مثال یک کشاورز با دوست خود توافق می‌کند که در صورت آمدن باران، 20% از سود حاصل از فروش محصولات خود را به او بدهد. قرارداد هوشمند شرایط این توافق را ثبت می‌کند.

برهمین اساس هنگامی که باران می‌آید، اطلاعات هواشناسی از طریق بلاک چین به این قرارداد داده می‌شوند و آن هم به صورت خودکار، 20% از سود فروش محصولات را به نام دوست کشاورز ثبت می‌کند. در این نوع قرارداد نیازی به تنظیم دستی و استفاده از واسطه‌ها نیست. علاوه بر این در صورت فراهم بودن تمامی شرایط هیچگونه خللی در آن ایجاد نمی‌شود. همچنین بهتر است بدانید شبکه اتریوم کلاسیک، برای پرداخت‌های داخل شبکه رمز ارز بومی به نام ارز اتریوم کلاسیک را راه اندازی کرده است که این مرز ارز با نماد اختصاری ETC شناخته می‌شود و در بازار ارزهای دیجیتال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

یکی دیگر از ویژگی‌های شبکه اتریوم کلاسیک در استفاده از الگوریتم PoW یا اثبات کار، است به صورت کلی شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک هر دو از این الگوریتم پشتیبان می‌کنند اما اتریوم رفته رفته خود را به سمت الگوریتم اثبات سهم یا PoS می‌کشاند، در حالی که اتریوم کلاسیک همچنان قصد تغییر مسیر ندارد و به استفاده از این الگوریتم ادامه می دهد.

 

قیمت ارز اتریوم کلاسیک

 

قیمت ارز اتریوم کلاسیک

ارز اتریوم کلاسیک از ابتدای فعالیت تا به امروز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است و همین موضوع باعث شده توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که این رمز ارز در سال‌های ابتدای فعالیت خود با ریزش‌های شدیدی مواجه بود و در تاریخ 25 جولای 2016 بازار ارزهای دیجیتال شاهد پایین‌ترین قیمت تاریخی این رمز ارز یعنی 0.4524 دلار بود و شرایط نا به سامان ارز اتریوم تا اواسط سال 2021 ادامه دار بود.

اما پس از اتریوم کلاسیک با رشد قیمتی زیادی مواجه شد و در تاریخ 6 می 2021 باین رمز ارز به قیمت 176.16 دلار رسید که این رقم بالاترین قیمت تاریخی یا همان ATH اتریوم کلاسیک بود، اما پس از گذشت مدتی مجددا این رمز ارز با نوسنات شدیدی روبرو شد. با در نظر داشتن این موضوع ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک در زمان نوشتن این مقاله با قیمت 18.91 دلار معامله می‌شود و با مارکت کپ 2,808,384,655 دلاری جایگاه 31 بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است

 

خرید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

 

خرید ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک یکی از رمز ارزهایی است که در چندین سال اخیر با استقبال زیادی از سوی سرمایه گذاران ومعامله گران روبرو شده است. از همین رو بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال این رمز ارز را در لیست رمز ارزهای خود قرار داده‌اند. برهمین اساس از معروف‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند می‌توان به بایننس، کوین بیس، اوککس، بای بیت و کراکن اشاره کرد. البته در این بین صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن نیز این رمز ارز را در لیست خود قرار داده است برهمین اساس می‌توانید با گذاران مراحل ثبت نام و احراز هویت به خرید اتریوم کلاسیک بپردازید.

 

بهترین کیف پول اتریوم کلاسیک

 

بهترین کیف پول اتریوم کلاسیک

پس از خرید ارز اتریوک کلاسیک یا انواع ارزهای دیجیتال بهتر است دارایی خود را به یک کیف پول اختصاصی انتقال دهد. البته سرمایه گذاران پس از گذراندن مراحل احراز هویت در صرافی بیت امن یک کیف پول در حساب کاربری خود دارند اما بهتر است دارایی خود را به کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری انتقال دهند.

برهمین اساس بهتر است بدانید که در چندین سال اخیر کیف پول های زیادی از ارز اتریوم کلاسیک پشتیبانی کردند این حال باید به دنبال یک کیف پول ایمن برای نگهداری از دارایی‌های خود باید. با در نظر داشتن این موضوع در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین کیف پول هایی که از ارز اتریوم کلاسیک پشتیبانی می‌کنند را به شما معرفی کنیم که این کیف پول ها عبارت‌اند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X Wallet)
  • کیف پول نرم افزاری اکسودوس (Exodus Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری مای اتر (My Ether Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor Model T)
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور وان (Trezor One Wallet)

 

جمع بندی

اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) یک پروژه‌های بلاک چینی است که در سال 2016 پس از یک هارد فورک از اتریوم به وجود آمد. این فورک به دلیل اختلاف نظر در مورد چگونگی رسیدگی به هک DAO ایجاد شد. به صورت کلی اتریوم کلاسیک نسخه‌ای از بلاکچین اصلی اتریوم را حفظ کرد که در آن هیچ‌گونه تغییرات یا بازپرداخت‌های هک نشده است.

با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که این شبکه بلاک چینی پس از گذشت مدتی رمز ارز بومی خود را با نام اتریوم کلاسیک راه اندازی کرد. این ارز به‌عنوان مدافع اصول غیرقابل تغییر بودن بلاکچین شناخته می‌شود. البته با وجود اینکه اتریوم کلاسیک از نظر مقبولیت و استفاده از اتریوم عقب‌تر است، اما همچنان جامعه‌ای از توسعه دهندگان و طرفداران خود را دارد که به ایدئولوژی آن پایبند هستند و به توسعه آن ادامه می‌دهند

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها