آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است که سرمایه گذاران و معامله گران می‌توانند با استفاده از آن به بررسی روند بازار بپردازند. با در نظر داشتن این موضوع این روش رایج تحلیل بازار از ابزارهای مختلفی تشکیل شده است که سرمایه گذاران بهتر است برای استفاده از تحلیل تکنیکال با ابزارهای مختلف این فناوری آشنا شوند تا بتوانند معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورند.

از همین رو اندیکاتور استوکاستیک rsi یکی از ابزارهای شناخته شده در تحلیل تکنیکال می‌باشد که در میان سرمایه گذاران از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. به صورت کلی اندیکاتور استوکاستیک متشکل از تعداد زیادی اسیلاتور و ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌باشد که به معامله گران کمک می‌کند تا با استفاده از نوسانات قیمتی انواع ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi بپردازیم.

 

آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi

 

آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi

برای آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi بهتر است بدانید که استوکاستیک (stochastic) یکی از انواع اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال می‌باشد که در سال 1994 توسط استنلی کراول و توشار چانده راه اندازی شد.که از آن زمان تا به امروز به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کرده است و همین ویژگی‌ها باعث متمایز شدن این اندیکاتور در برابر سایر ابزارهای تحلیل بازار شده است. زیرا stochastic برخلاف سایر اندیکاتورهای موجود سرعت و حرکت روند بازار را بررسی می‌کند اما سایر اندیکاتورها به بررسی قیمت و حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

برهمین اساس اندیکاتور از همین رو Stochastic rsi در چندین سال اخیر توجه معامله گران زیادی را به خود جلب کرده است. البته برای شناخت بهتر این موضوع و آموزش اندیکاتور استوکاستیک باید به این نکته توجه کرد که این ابزار تحلیل به بررسی حرکت و آخرین قیمت بسته شدن یک سهام یا ارز دیجیتال در مقایسه با یک دوره 6 ماهه می‌پردازد تا بتواند مثبت یا منفی بودن روند آن پروژه را بسنجد.

 

اندیکاتور stochastic چه تفاوتی با شاخص قدرت نسبی دارد؟

 

اندیکاتور stochastic چه تفاوتی با شاخص قدرت نسبی دارد؟

اکنون که به آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi پرداختبم و با این ابزار تحلیل بازار آشنا شدید بهتر است بدانید که در بازار ارزهای دیجیتال اندیکاتورهای متفاوتی وجود دارد که هر یک از ویژگی‌های متعددی برخوردار است و همین ویژگی‌ها باعث تفاوت‌های این اندیکاتورها شده است. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که اندیکاتور استوکاستیک تا حدی مشابه با اندیکاتور قدرت نسبی است و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال در بیشتر مواقع این دو اندیکاتور را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. زیرا استوکاستیک و اندیکاتور RSI هر دو نوسانگر حرکت قیمت می‌باشند و در چندین سال اخیر مورد استقبال تحلیل گران زیادی قرار گرفته است.

البته برای آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi بهتر است با تفاوت‌‌های استوکاستیک و قدرت شاخص نسبی نیز آشنا شوید. در این صورت باید به این نکته توجه کرد که در استوکاستیک باید قیمت‌های بسته شده باید نزدیک به جهتی باشد که خطر روند قرار دارد. که اگر شرایط برخلاف این موضوع باشد حرکت خط روند بازار قدرت خود را از دست می‌دهد. البته این موضوع در حالی است که RSI به محاسبات سرعت حرکت قیمت، سطوح اشباع خرید و فروش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

مزایا و معایب اندبکاتور استوکاستیک RSI

 

مزایا و معایب اندیکاتور استوکاستیک RSI

اندیکاتور استوکاستیک همچون هر فناوری در کنار داشتن ویژگی‌های متعدد از معایبی نیز برخوردار است. یکی از ویژگی‌های اندیکاتور استوکاستیک به عنوان یک شاخص محبوب شناخته می‌شود که می‌تواند تا حد زیادی روند قیمتی بازار را مورد بررسی قرار دهند. البته باید به این نکته توجه کرد که بازار ارزهای دیجیتال به صورت صد درصد قابل پیش بینی نمی‌باشد از همین رو سرمایه گذاران بهتر است برای پیش بینی روند بازار تنها به بررسی اندیکاتور استوکاستیک اعتنا نکنند بلکه نمی‌توان تنها به بررسی این اندیکاتور پرداخت بلکه سرمایه گذاران بهتر است برای شناسایی روند قیمتی بازار به بررسی اسیلاتور، سایر اندیکاتورها، اخبار و غیره توجه کنند.

البته این ابزار مزایای دیگری نیز به همراه دارد که ارائه سیگنال‌های معاملاتی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم اندیکاتور استوکاستیک به شمار می‌آید. از همین رو افراد می‌توانند با استفاده از این نوع سیگنال‌های معاملاتی واضح و دقیق در روند معاملات خود استفاده کنند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است برای آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi به معایب این فناوری نیز بپردازیم.

همانطور که در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم اندیکاتور استوکاستیک از نوسانگر برخوردار است اما ممکن است این نوسانگرها سیگنال‌های نادرست و اشتباهی تولید کنند که این موضوع می‌تواند مشکلاتی زیادی را برای سرمایه گذاران به بار بیاورد. البته برای رفع این مشکل راه‌حلی تعبیه شده است و در زمان بروز این مشکل سرمایه گذاران بهتر است کمی صبوری کنند تا سیگنال‌های معاملاتی با روند کلی بازار تطابق پیدا کند.

 

سیگنال های معروف اندیکاتور استوکاستیک

 

سیگنال های معروف اندیکاتور استوکاستیک

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از اندیکاتور استوکاستیک RSI از سیگنال‌های این ابزار تحلیل تکنیکال در معاملات خود استفاده کنند. البته باید این موضوع را مدنظر داشته باشید که بهتر است سیگنال‌های استوکاستیک را تنها مبنا معاملات خود قرار ندهند زیرا بازار کریپتوکارنسی از نوسانات بسیار زیادی برخوردار است و یک خبر مهم می‌تواند روند بازار را تغییر دهد. اما با داشتن استراتژی معاملاتی مناسب و بررسی سایر عوامل تاثیرگذار در بازار می‌توانتد از سیگنال‌های معروف استوکاستیک استفاده کنند. از همین رو برای آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi قصد داریم معروف‌ترین سیگنال‌های این فناوری را به شما معرفی کنیم.

 

واگرایی (Divergences): واگرایی یکی از سیگنال‌های اندیکاتور استوکاستیک است که سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این این فناوری به بررسی روند قیمتی بازار بپردازند. زیرا واگرایی به حالتی گفته می‌شود که در آن روند قیمتی یک دارایی دیجیتال بر خلاف جهت اندیکاتور تحلیل تکنیکال حرکت می‌کند. البته بهتر است بدانید که اندیکاتور استوکاستیک تنها از واگرایی برخوردار نیست بلکه معامله گران می‌توانند از واگرایی RSI و مکدی (MACD) برای پیش بینی روند بازار استفاده کنند.

 

معکوس شدن خط روند (Trend Reversal): یکی دیگر از سیگنال‌های استوکاستیک معکوس شدن خط روند یا همان Trend Reversal است و سرمایه گذاران با استفاده از آن می‌توانند تا حد زیادی روند بازار را مورد بررسی قرار دهند. زیرا زمانی که اندیکاتور استوکاستیک شروع به تغییر جهت می‌کند و منطقه بالاترین یا پایین‌ترین قیمت را ترک می‌کند، خط روند با وضعیت معکوسی روبرو می‌شود. که در این شرایط اگر اندیکاتور تغییر جهت داد و از سطح ۸۰ از بالا به پایین حرکت کرد، معامله گران معکوس شدن خط روند را مشاهده می‌کنند.

 

معاملات شکست (Breakout Trading): از اندیکاتور استوکاستیک می‌توان برای تحقق اهداف استراتژی شکست نیز استفاده کرد. وقتی سرمایه گذاران متوجه شدند که اندیکاتور به صورت ناگهانی در یک جهت خاص شتاب گرفته است و 2 خط آن در حال وسیع شدن می‌باشد، می‌توانند شروع یک خط روند جدید را تفسیر کنند.

 

جمع بندی

استوکاستیک یکی از اندیکاتورهای محبوب و شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد که سرمایه گذاران می‌توانند با کمک این اندیکاتور به بررسی حرکت قیمتی دارایی‌های دیجیتال بپردازند. از همین رو بهتر است بدانید استوکاستیک به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد تفاوت‌های زیادی با سایر اندیکاتورها دارد. اما با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت در کنار تفاوت‌ها شباهت‌هایی نیز با شاخص قدرت نسبی یا همان RSI دارد که این موضوع باعث می‌شود فعالان حوزه کریپتوکارنسی به مقایسه این دو شاخص بپردازند. با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله به آموزش اندیکاتور استوکاستیک rsi پرداختیم تا بدانید اندیکاتور stochastic rsi چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها