آشنایی با بلاک چین به زبان ساده

در چندین سال گذشته جهان با پیشرفت‌های بسیار زیادی روبرو بود و فناوری‌های متفاوتی نیز روی کار آمدند. بلاک چین یکی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی بود که توانست توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کند. زیرا این فناوری یک نوع روش برای ذخیره اطلاعات به‌حساب می‌آید.

همچنین بزرگترین رمز ارزهای جهان مثل بیت کوین، اتریوم و غیره از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و به عنوان رمز ارزهای اختصاصی شناخته می‌شوند. روی کار آمدن این فناوری به حدی بود که حوزه بلاک چین در یک دهه اخیر توانست، جهان را به شدت تحت‌تاثیر قرار داد. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص اینکه بلاکچین چیست و چگونه کار میکند همچنین قصد داریم به موارد زیر بپردازیم تا درک بهتری راجع‌به این تکنولوژی متفاوت داشته باشید.

  1. بلاک چین چیست؟
  2. تاریخچه بلاکچین
  3. مفهوم فناوری بلاکچین
  4. نحوه کارکرد بلاک چین
  5. ویژگی‌های بلاک چین
  6. الگوریتم اجماع چیست؟
  7. انواع بلاک چین
  8. بلاک چین عمومی
  9. بلاک چین خصوصی
  10. بلاک چین هیبرید
  11.  بلاک چین کنسرسیوم
  12. کاربردهای بلاکچین
  13. بلاکچین و ارزهای دیجیتال
  14. مزایا و معایب بلاک چین
  15. آینده بلاک چین

 

بلاک چین چیست؟

یک زنجیره بلوکی که اطلاعات را به‌صورت گروهی جمع‌آوری می‌کنند بلاک یا Block نام دارند. این بلاک‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود جای دادند. ظرفیت این بلوک‌ها محدود است و یک مقدار معین دارند برهمین‌ اساس هنگامی که ظرفیت یک بلوک تکمیل می‌شود، به بلوک پر شده قبلی اضافه و متصل می‌شود. به‌این شکل این زنجیره‌ها به زنجیره‌ای از بلوک‌های حاوی اطلاعات در می‌آیند که به آن بلاک چین (Blockchain) یا زنجیره بلوکی نیز می‌گویند. 

در عصر تکنولوژی، دیتا و اطلاعات حرف‌اول را می‌زنند و روزانه انبوهی از اطلاعات مهم در دنیای تکنولوژی تولید می‌شود. اما ثبت و نگهداری، استفاده درست از این اطلاعات است که بشر را به‌سمت پیشرفت و آسایش جهت می‌دهد؛ همچنین فناوری‌جدید Blockchain که از آن به‌عنوان بزرگترین اختراع‌بشر پس از اینترنت یاد می‌شود، نقشی بزرگ در این راه ایفا می‌کند. البته تکنولوژی Blockchain با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خود نشان داد که قصد کمک هر چه بیشتر و سریع‌تر پیمودن این راه را دارد.

 

تاریخچه بلاکچین

 

تاریخچه بلاکچین

شاید یکی از دلایلی که اکثرا بیت کوین را با Blockchain یکی می‌دانند است که تکنولوژی Blockchain برای اولین‌بار در سال 2009 در کد برنامه بیت کوین معرفی شد. پس از آن علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیگری نیز توانستند از این تکنولوژی استفاده کنند و کوین خود را راه‌اندازی کنند. پس از گذشت مدتی با شناخت بیشتر و بهتر نسبت به این تکنولوژی توسعه‌دهندگان دریافتند که این تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد.

همچنین پی بردند که از فناوری بلاکچین می‌توان در زمینه‌های مختلف استفاده‌های گوناگونی کرد. البته بلاکچین‌ها انواع تفاوتی داردند. البته باید به این نکته اشاره کرد که مزایای بلاکچین بسیار زیاد است و ویژگی‌های متفاوتی نیز برخوردار است از همین رو کارکرد و کاربرد هر یک از آن‌ها به همین ویژگی‌ها و مزایا بستگی دارد.

 

مفهوم فناوری بلاک چین

بلاکچین به زبان ساده از دو کلمه (Block) و چین (chain) تشکیل می‌شود که به‌معنی زنجیره‌ بلاک یا همان زنجیره‌ بلوک است. اما چرا این نام را برای این تکنولوژی انتخاب کردند؟ اطلاعات در فناوری Blockchain داخل یک سری بلاک‌هایی قرار می‌گیرند که این بلاک‌ها زنجیره‌وار به‌هم متصل‌اند و از این رو این تکنولوژی را بلاک چین می‌نامند، درست مطابق با نوع کارکردی که دارد.

 

نحوه کارکرد بلاک چین

 

نحوه کارکرد بلاک چین

اکنون که با مفهوم بلاکچین چیست آشنا شدید بیایید بررسی‌کنیم که این فناوری چگونه کار می‌کند و نحوه کارکرد آن چگونه است. احتمالا اگر با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا باشید، واژه پایگاه‌ داده (دیتابیس) به گوشتان خورده‌ است. اگر به خواهیم به زبان ساده‌تر به گوییم دیتابیس، فضایی است برای ذخیره‌ اطلاعات که طبیعتا این دیتابیس‌ها توسط یک فرد یا مرکزیت، ایجاد و کنترل می‌شود. همچنین فناوری Blockchain را می‌توان شبکه‌ای در نظر گرفت که کارکردی مانند دیتابیس دارد. اما مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی کنترل نمی‌شود یعنی به صورت کاملا غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

همچنین اطلاعاتی که در بلاک‌چین ذخیره می‌شود یک سری تفاوت‌هایی با اطلاعات ذخیره‌شده در دیتابیس‌ها دارد، در بلاک چین تمامی اطلاعات ثبت‌شده بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. جالب‌ است بدانید که این اطلاعات به‌هیچ‌عنوان قابل ویرایش و یا حذف نیستند. برای فهم راحت‌تر این موضوع باید بیشتر در مورد Blockchain مطالعه کنیم. همانطور که گفتیم، اطلاعات در بلاکچین داخل یک‌سری بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. که این اطلاعات تنها به تراکنش‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه می‌توانند هر چیزی‌ باشند. البته هر بلاک علاوه بر اطلاعاتی که درون آن ذخیره می‌شوند دارای هش است. به صورت ساده‌تر هش تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزنگاری تبدیل می‌کند.

همچنین به‌صورت مجموعه‌ای از کاراکترها و اعداد است که برای ساخت آن از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌شود. البته هر بلاک با توجه به اطلاعاتی که درون آن قرار دارد، هش مربوط به خودش را دارد و این هش به‌عنوان نماد اطلاعات درون آن بلاک است.

البته بهتر است بدانید که حتی اگر بخش بسیار کوچکی از اطلاعات تغییر کند یا حذف شود، هش به‌طور کلی عوض می‌شود. حتی هش بلاک‌های دیگر نیز عوض می‌شود. اکنون ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چرا این موضوع اتفاق می‌افتد؟ اگر بخواهیم جواب این سوال را بدهیم باید بگوییم هر بلاک علاوه بر هش خودش، هش بلاک‌ قبلی را درون ساختار خودش ذخیره می‌کند. بنابراین از این جهت است که به‌ آن زنجیره بلاک‌ ها می‌گویند.

 

ویژگی های بلاکچین

 

ویژگی‌های بلاک چین

در این قسمت می‌خواهیم ویژگی‌های بلاک چین را نام ببریم و هریک را توضیح دهیم. البته باید متذکر شویم که بلاک چین‌ها، بسته به کاربردشان ویژگی‌های مختلفی دارند. برخی از این ویژگی‌ها مشترک و برخی متفاوت‌اند. ما چند ویژگی که معمولا در تمام بلاک چین‌ها مشترک است را در این بخش نام بردیم:

1- امنیت: اطلاعات در Blockchain رمزنگاری و سپس ذخیره می‌شوند، که این امر باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود. مسائل مربوط به‌ هش که بیان کردیم نیز در جهت افزایش امنیت است.

2- شفافیت: نکته دیگری که باید بدانید، این است که در Blockchain، اطلاعات برای همه‌ اعضای آن قابل مشاهده‌ است، بنابراین شفافیت در اوج خود قرار دارد.

3- غیرقابل تغییر: قابلیت جالب دیگر بلاک چین این است که اطلاعات در این فناوری قابل تغییر و یا قابل حذف‌شدن نیست. در بخش بالا دلیل این امر را ذکر کردیم. یعنی اگر اطلاعاتی ثبت‌ شود دیگر تمام است، اولا همه اعضا می‌توانند آن را ببینند، دوما قابل حذف و تغییر نیست و سوما از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

 

الگوریتم اجماع چیست؟

 

الگوریتم اجماع چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی‎‌های Blockchain و سایر دفاتر اطلاعات مشابه؛ غیرمتمرکز بودن آن‌هاست. در واقع غیرمتمرکز بودن به‌این معنی است که تمامی اطلاعات روی سرور اصلی قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعات پردازش‌نشده نیز بر روی چندین رایانه گوناگون ذخیره و نگه‌داری می‌شود. به سرورهایی که مسئول نگهداری و حفظ این اطلاعات هستند، نود (Node) یا گره می‌گویند. از سوی دیگر، اصلی‌ترین دلیل استفاده از دفاتر کل‌ توزیع‌ اطلاعات مثل Blockchain، بالابردن سطح امنیت و اطمینان از عدم نابودی دیتاها است. در حقیقت اگر اطلاعاتی که بر روی یکی از گره‌ها قرار دارند به دلایل مختلف خراب‌ شوند و از بین‌ بروند، بی‌شمار گره دیگر وجود دارند که این اطلاعات را بر روی خود ذخیره کنند.

اما در زمان استفاده از بلاک چین یا انواع دیگر دفاتر کل‌ توزیع‌ اطلاعات، یک موضوع بسیار حیاتی وجود دارد؛ در واقع زمانی که قرار باشد دیتاها مداوم به‌روز‌رسانی شوند، این به‌روزرسانی‌ها الزاما باید بر روی تمامی گره‌ها یا سرورها انجام‌ شود و برای انجام  این کار، از مکانیزم یا الگوریتمی به‌نام “الگوریتم‌اجماع” (Consensus Mechanism) استفاده می‌کنند. به‌طور اساسی در حوزه Blockchain و ارزهای دیجیتال، الگوریتم‌اجماع اهمیت بسیار زیاذی دارد به‌طوری که این مکانیزم مهم‌ترین نقش را در امنیت سیستم‌های توزیع دیتا و شبکه Blockchain دارد.

 

انواع بلاک چین

 

انواع بلاک چین

اگر بخواهیم Blockchain را دسته‌بندی کنیم، به‌طور کلی دو دسته داریم؛ بلاک چین عمومی و بلاک چین خصوصی. اگر چه انواع دیگری مثل کنسرسیوم و هیبرید نیز وجود دارد که در ادامه انواع Blockchain را با جزییات توضیح می دهیم.

 

بلاک چین عمومی

این نوع بلاک چین بک سیستم دفتر کل‌ توزیع‌ دیتا بدون‌ محدودیت و بدون‌ نیاز به اجازه یا (غیرمتمرکز) است. این نوع از بلاک‌چین  نقطه آغاز این تکنولوژی است. بیت کوین، لایت کوین و اتریوم پلتفرم‌های بلاک چین و نمونه بارز یک بلاک چین  عمومی هستند. اکنون بهتر است‌ بدانید که بلاک چین عمومی چیست؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع از بلاک‌چین برای همه مردم است و توسط کاربران کنترل می‌شود. یعنی هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، می‌تواند با دانلود بلاک چین به یک نود (عضو شبکه) مجاز تبدیل‌ شود و پس از آن به‌عنوان بخشی از شبکه Blockchain در نظر گزفته می‌شود.

همچنین یک نود یا کاربر بلاک چین عمومی صلاحیت انجام ماینینگ، دسترسی به‌سوابق فعلی و گذشته و تایید تراکنش را دارد. در این نوع Blockchain هیچ‌کس مسئول‌نهایی نیست و هر کسی قادر است در نوشتن، خواندن یا بازبینی بلاک چین شرکت کند. این‌گونه بلاک چین‌ها متن‌باز و شفاف هستند. در بلاک چین عمومی، تصمیم‌گیری از طریق الگوریتم‌های اجماع مانند گواه اثبات‌سهام (PoS) و گواه اثبات‌کار (PoW) انجام می‌شود. الگوریتم‌های اجماع به فرآیند تصمیم‌گیری برای یک گروه اطلاق می‌شود که در آن افراد آن گروه از تصمیمی که برای همه بهتر است استفاده می‌کنند.

 

بلاک چین خصوصی

بلاک چین خصوصی یک شبکه بلاکچین بسته‌ است (محدودیت در پذیرش میزبان دارند) که مانند Blockchain عمومی به‌طور کامل توزیع می‌شود و غیرمتمرکز نیست. این بلاک چین محدود و نیازمند به‌کسب اجازه دارد که تنها در یک شبکه بسته اجرا می‌شود. برخلاف بلاک چین عمومی در اینجا مسئولیت با یک شخص است و از موارد مهم مانند خواندن یا نوشتن مراقبت می‌کند و برای مشاهده، اجازه این شخص نیاز است. در اینجا اجماع یا تصمیم‌گیری به‌عهده مسئول مرکزی است. مسئول‌مرکزی کسی است که تصمیم می‌گیرد حقوق‌ ماینینگ را بدهد یا حتی اصلا ندهد.

بلاک چین‌‌های خصوصی از نودهای سازنده‌‌ای تشکیل شدند که حق ایجاد، مشاهده و مجوز تراکنش‌‌ها را به آن‌ها می‌دهند. توسعه‌دهندگان Blockchain در مورد نودی که حقوق تراکنش را دریافت می‌‌کند، تصمیم می‌‌گیرند. مجوزها، اختیارات، دسترسی و سطح امنیت در دست سازمان کنترل‌کننده‌ست. بلاکچین‌‌های خصوصی یک شبکه کوچک و محدود دارند. Hyperledger Fabric ،Hyperledger Sawtooth ،Corda و Multichain  پلتفرم‌هایی هستند که در دسته‌بندی بلاک چین خصوصی قرار می‌گیرند.

 

بلاک چین هیبرید

این نوع Blockchain ترکیبی از بلاک چین عمومی و خصوصی است که می‌تواند ویژگی‌های هر دو را با هم ترکیب کند. این ترکیب‌سازی امکان این را می‌دهد که یک سیستم بدون نیاز به اجازه عمومی و یک سیستم نیازمند به اجازه خصوصی باشد. همچنین نودها یا کاربران می‌توانند، بررسی کنند که چه کسی به صفحه‌ اصلی دسترسی دارد و دسترسی آن را کنترل کنند. دراگون چین (Dragonchain) نمونه بارز یک بلاک چین هیبرید است.

این انعطاف‌پذیری دیتاهایی را که می‌خواهند عمومی و شفاف نگه داشته‌ شوند و دیتاهایی را که می‌خواهند خصوصی و پرایوت نگه‌دارند، در اختیار مشاغل قرار می‌دهند. ماهیت هیبرید پلتفرم بلاک چین دراگون چین از طریق قابلیت ثبت‌ شده میان زنجیره‌ای امکان‌پذیر است و به ما کمک می‌کند به‌ سایر پروتکل‌های Blockchain وصل شویم. این امر مشاغل را قادر می‌سازد که بدون نیاز به دغدغه امنیت و حریم شخصی با شفافیت کار کنند.

یک بلاک چین هیبرید پلتفرم دراگون چین از طریق قابلیت ثبت‌ شده میان زنجیره‌ای امکان‌پذیر است که به ما کمک می‌کند به‌راحتی به سایر پروتکل‌های Blockchain وصل شویم. این امر مشاغل را قادر می‌سازد که بدون نیار به دغدغه امنیت و حریم شخصی با شفافیت کار کنند. البته بلاک چین هیبرید با تولید بلاک‌های هش با استفاده از شبکه Blockchain خصوصی کار می‌کند. همچنین از این بلاک چین برای مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز استفاده می‌شود.

 

بلاک چین کنسرسیوم

بلاک چین کنسرسیوم نیمه غیرمتمرکز است که در شبکه بلاک چین توسط بیش از یک سازمان اداره می‌شود. در واقع بخشی از آن عمومی و بخشی خصوصی است شکاف بین ماهیت عمومی و خصوصی براساس اجماع اتفاق‌ می‌افتد. همچنین در یک بلاک چین کنسرسیوم تنها به چند نود یا کاربر اختیار تایید تراکنش و نظارت بر روند اجماع می‌دهند.

تقسیم حقوق و اختیارات برای هر یک از اعضای بلاک چین‌های کنسرسیوم متفاوت است. قابل ذکر است که اداره بلاک چین‌های کنسرسیوم توسط یک نهاد واحد نمی‌باشد بلکه توسط یک گروه اداره می‌شوند. برخی از نمونه‌های بلاک چین‌های کنسرسیوم عبارتند از: Corda ،Quorum ،Hyperledger.

 

کاربردهای بلاکچین

 

کاربردهای بلاکچین

اکنون که با این تکنولوژی منحصر به فرد آشنا شدید بهتر است بدانید فناوری بلاک چین تنها مختص به بازار ارزهای دیجیتال نیست. همان‌طور که در تعریف این فناوری اشاره کردیم، Blockchain بستری برای ذخیره اطلاعات به روشی مخصوص به خود است. هرچند حوزه ارزهای دیجیتال به‌دلیل ارتباط با مباحث اقتصادی و مالی و مسائل سرمایه‌گذاری و کسب‌ درآمد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اما Blockchain از کاربردها و ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است.

برخی از افراد معتقدند که یکی از کاربردهای فناوری بلاک چین، محافظت از حقوق افراد است. به‌عبارتی، می‌‌توان از فناوری بلاک چین به خوبی در محافظت از حق امتیاز و مبارزه با جعل اطلاعات استفاده کرد. به‌دلیل شفافیت و قابلیت ردیابی اطلاعات در شبکه‌‌های Blockchain، می‌‌توان از آن در حفظ حقوق‌ مادی و معنوی افراد در تولید اثر استفاده کرد. همچنین بسیاری از شرکت‌‌هایی که به تولید و عرضه تلفن‌‌های همراه مشغول‌اند، از Blockchain در محصولات خود استفاده می‌‌کنند. برای مثال شرکت سامسونگ در گوشی‌‌های سری جدید گلکسی خود از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند.

یکی‌دیگر از کاربردهای Blockchain در صنعت پزشکی است. برای مثال، پلتفرم ClinTex با هدف رساندن منابع‌دارویی به بازار با قیمت‌رقابتی، به‌صورت مستقیم به افرادی که بیشترین نیاز را به آن‌ها دارند مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. فرایند به اشتراک‌‌گذاری اطلاعات برای آزمایش‌‌های بالینی موجب ایمن‌‌سازی انتقال اطلاعات Blockchain، فراگیری ماشین و پروتکل‌‌های هوش‌مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پیش‌ بینانه ارائه می‌‌شود.

 

بلاک چین و ارزهای دیجیتال

 

بلاکچین و ارز دیجیتال

شاید بتوان گفت بیشترین کاربرد فناوری Blockchain تاکنون در حوزه ارزهای دیجیتال است. اما بسیاری از پروژه‌‌ها برای ارائه بستری برای انتقال دارایی از Blockchain استفاده می‌کنند. همچنین تمامی اطلاعات مربوط به یک دارایی دیجیتال در بلاک چین آن ارز دیجیتال ذخیره می‌‌شود. برای مثال، ارز دیجیتال بیت کوین از شبکه بلاک چین Bitcoin برای ذخیره‌ اطلاعات کوین‌‌ها، تراکنش بین افراد، مالکیت هر رمز ارز و غیره استفاده می‌‌کند. بسیاری از رمزارزهایی که بعد از بیت کوین معرفی‌شدند نیز از همین تکنولوژی استفاده می‌‌کنند. البته این موضوع به این معنا نیست که تمامی رمز ارزها از بلاک چین اختصاصی برخوردارند. بلکه بعضی از رمز ارزها بر روی بلاک‌چین‌های دیگر راه‌اندازی می‌شوند که به آن‌ها توکن می‌گویند.

یعنی این رمز ارزها می‌توانند از تمامی ویژگی‌های آن بلاک چین استفاده کنند. به طور مثال ارز دیجیتال ارز دیجیتال ایمیوتبل ایکس (IMX) بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است و از تمامی مزایای این شبکه برخوردار است. البته رمز ارزهایی همچون ارز دیجیتال الروند (EGLD) در ابتدا بر روی بلاک‌چین بایننس راه‌اندازی شد  و پس از گذشت مدتی بستر خود را تغییر داد و بر روی شبکه اتریوم به فعالیت خود ادامه داد. اما توسعه‌دهندگان این پروژه تصمیم گرفتند که بلاک‌چین اختصاص الروند را راه‌اندازی کنند و از آن پس EGLD بلاکچین مختص به خود را دارد و به عنوان رمز ارز اختصاصی شناخته می‌شود.

با در نظر داشتن این موضوع جالب است بدانید که به زودی می‌توانید تنها با گذراندن روند ثبت نام و احراز هویت IMX و EGLD را از صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن خریداری کنید. البته این پلتفرم معاملاتی به تازگی قصد دارد به جز این دو رمز ارز، چندین رمز ارز متفاوت دیگر را نیز به لیست ارزهای دیجیتال خود اضافه کند.

 

مزایا و معایب بلاک چین

در واقع مزایا و معایب بلاک چین نوعی ویژگی از این فناوری به حساب می‌آید. یعنی به طور مثال یک ویژگی و یک خاصیت می‌تواند در برخی موارد و برای برخی کاربردها جزء مزایا و در موارد و کاربردهای دیگر جزء معایب به حساب آید. برهمین اساس در این قسمت از مقاله، ما قصد داریم تاثیری که برخی از این ویژگی‌ها روی کاربردهای مختلف می‌گذارند را شرح دهیم:

 

تغییر ناپذیری 

بلوک های تاییدی در یک زنجیره بلوکی، تقریبا غیرقابل تغییر هستند. به عبارتی، زمانی که اطلاعاتی را در یک شبکه Blockchain ذخیره می‌کنیم، به سختی می‌توان آن را حذف کرد و یا بخشی از آن را تغییر داد. از این لحاظ، استفاده از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات یک بلاکچین عمومی، بسیار دشوار بوده و در صورت وقوع هر گونه تغییر، تمامی نودها آن را تشخیص می‌دهند.

 

حمله 51 درصد 

تغییر اطلاعات در یک شبکه بلاک چین کار بسیار دشواری است، اما غیر ممکن نیست. حمله 51 درصد یکی از رایج‌ترین خطرها برای امنیت یک شبکه Blockchain است. این حمله زمانی اتفاق می‌افتد که یک نود شبکه، کنترل بیش از 50 درصد قدرت پردازشی یک شبکه Blockchain را در دست خود بگیرد. در صورت وقوع چنین اتفاقی، این نود می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین را تغییر دهد. هر چه قدرت پردازشی یک شبکه Blockchain افزایش یابد، احتمال وقوع چنین حمله‌ای کاهش می‌یابد. برای مثال، وقوع این حمله در Bitcoin بسیار بعید و دور از ذهن است.

 

کلید خصوصی 

تمامی دیتا و اطلاعات در Blockchain با استفاده از الگوریتم کلید عمومی رمزنگاری می‌شود. اگر فردی کلید خصوصی بیت کوین خود را گم کند، دسترسی به اطلاعات او به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. برای مثال اگر فردی کلید خصوصی بیت کوین خود را گم کند، دارایی او برای همیشه از بین می‌رود و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد. این ویژگی هرچند امنیت اطلاعات را تضمین می‌‌کند، اما در صورتی که کاربران در نگهداری آن غفلت کنند، اولین اشتباه او آخرین اشتباهش بوده و دارایی او از بین خواهد رفت.

 

آینده بلاک چین

همان‌‌طور که می‌‌دانید فناوری Blockchain به تازگی پا در عرصه تکنولوژی گذاشته است و همچنان در حال پیشرفت و تکامل است. با توجه به قابلیت‌‌هایی که تکنولوژی بلاک چین دارد می‌‌توان منتظر شد که در آینده نقش بیشتری را در قسمت‌‌های مختلف زندگیمان ایفا کند. قابلیت‌‌هایی مانند تمرکز زدایی، شفافیت، امنیت، سرعت و غیره ویژگی‌‌هایی است که امروزه بسیار حائز اهمیت است.

آیا تا به حال فکر کردید که چرا ارزهای دیجیتالی تا این حد محبوبیت پیدا کردند؟ پاسخ بدیهی است؛ چون دیگر لازم نیست مردم دارایی‌‌های خود را در بانک‌‌ها نگه‌‌داری کنند و تمامی فعالیت‌‌های مالی مردم توسط خودشان انجام می‌‌شود. به‌نوعی می‌‌توان گفت واسطه حذف می‌شود. از طرفی، دیگر تعاملات سیاسی و اقتصادی روی دارایی‌‌های مردم تاثیر نمی‌‌گذارد، یا اگر بگذارد بسیار کم است. به‌عنوان مثال تحریم‌‌های مالی و ابرقدرت‌‌ها دیگر در کاهش ارزش دارایی مردم تاثیر چندانی نخواهند داشت.

تازه این تنها کاربرد Blockchain در زمینه‌ امور مالی است، در بسیاری دیگر از زمینه‌‌ها می‌توان از قابلیت‌‌های بلاک چین بهره برد. همان‌‌طور که بسیاری معتقدند Blockchain بزرگترین اختراع‌بشر پس از اینترنت است. با مطالعه این مقاله در پایان خوشحال می‌شویم که نظرتون رو درباره بلاک چین و چشم‌انداز آن در آینده، با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریسا
پریسا
2 سال قبل

مقالاتتون عالیه هر سوالی داشته باشم تو سایتتون جوابش هست

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پریسا

سلام
ممنون خوشحالم که براتون مفید بوده

فرهاد
فرهاد
2 سال قبل

عالیه اینکه همه چی به سمت تمرکززدایی میره

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  فرهاد

بله بلاک چین واقعا دنیا رو به این سمت غیرمتمرکز سازی می بره

Amin
Amin
2 سال قبل

پاراچین هم از دسته های بلاک چینه؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  Amin

پاراچین از دسته های بلاک چین نیست پاراچین یک تکنولوژی برای اتصال دو بلاک چین به یکدیگر است و بیشتر برای اتصال بلاک چین پولکادات به باقی بلاک چین هاست.