بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین (BTC)

تا کنون 15 سال از پیدایش ارزهای دیجیتال می گذرد و در طول این سال‌ها بازار کریپتوکارنسی و دنیای بلاک چین با پیشرفت‌های بسیار زیادی روبرو بودند. برای اولین با بیت کوین با نماد اختصاری BTC به عنوان اولین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال راه اندازی شد. این رمز ارز از همان ابتدای فعالیت خود با استقبال زیادی روبرو شد و همین موضوع باعث شده سرمایه گذاران و معامله گران زیادی به سرمایه گذاری در این بازار مالی علاقه‌مند شوند. از همین رو توسعه دهندگان زیادی به راه اندازی انواع ارزهای دیجیتال پرداختند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی ارز دیجیتال BTC بپردازیم تا با اولین رمز ارز بازار کریپتوکارنسی آشنا شوید.

 

بیت کوین چیست؟

 

بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین اولین و معروف‌ترین رمز ارز موجود در بازار کریپتوکارنسی است. که به عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا فعالیت می‌کند که با حذف واسطه‌ها و روش‌های متمرکز به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند که توانسته دنیای اقتصاد را زیر و رو کند. علاوه بر این، سرعت و امنیت این شبکه نسبت به سیستم‌های سنتی بسیار بالا است. برهمین اساس کاربران می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز به خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بپردازند. این کار در مقایسه با روش‌های رایج، بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر و امن‌تر است. در کنار این ویژگی‌های فوق‌العاده، غیر قابل جعل بودن و جلوگیری از تورم هم در این شبکه مشاهده می‌شود.

 

تاریخچه بیت کوین

 

تاریخچه بیت کوین

این رمر ارز، در سال 2008 و توسط فرد یا افرادی به نام ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است. با توجه به سیستم منظم و حیرت انگیز بیت کوین، بعید به نظر می‌رسد که ساخت آن کار یک نفر باشد. به همین خاطر بیشتر فعالان بازار کریپتو، ساتوشی را یک گروه یا سازمان می‌دانند. ساتوشی ناکاموتو یک هویت مستعار است و یک نام حقیقی نمی‌باشد. البته عده‌ای اعتقاد دارند که سازنده رمز ارز مونرو هم همین فرد می‌باشد.

جالب است بدانید در طول این سال‌ها چند نفر خود را ساتوشی ناکاموتو معرفی کردند. اما هنوز ساتوشی واقعی خود را نشان نداده است و تا به امروز اطلاعات دقیقی در خصوص آن وجود ندارد. البته شهرت بیت کوین در چند دوره زمانی مختلف به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد. این ارز دیجیتال در سال های 2009، 2010، 2013، 2018 و 2020 همزمان با رشد قیمت‌های مکرر خود، طرفداران بیشتری هم به دست آورد.

به این ترتیب هر روز افراد بیشتری با بیت کوین آشنا می‌شوند و شهرت این ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. با نگاهی به تاریخ های فوق، در می‌یابید که افزایش قیمت بیت کوین تقریبا با افزایش قیمت‌های تاریخی یا اتفاقات مهم پیرامون آن نیز تناسب دارد. یکی از دلایل این اتفاق، مسئله هاوینگ بیت کوین است که در سال‌های 2012، 2016 و 2020 رخ داد. این چرخه همچنان ادامه دارد و هاوینگ بعدی بیت کوین نیز در سال 2024 اتفاق می‌افتد.

 

هاوینگ بیت کوین چیست؟

 

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ یکی از تدابیر اندیشیده شده توسط ساتوشی ناکاموتو است که تورم بیت کوین را کنترل می‌کند. این فرایند پس از استخراج و ایجاد 210 بلوک جدید اتفاق می‌افتد البته استخراج این رمز ارز به سختی شبکه بیت کوین نیز بستگی هرچی سختی شبکه بیشتر باشد زمان زیادی صرف به وجود آمدن بلاک‌ها می‌شود. که به صورت کلی هر 4 سال یک بار رخ می‌دهد و باعث نصف شدن عرضه بیت کوین و پاداش استخراج کنندگان آن می‌شود.

به صورت کلی هاوینگ با 3 موضوع استخراج، عرضه و قیمت در شبکه بیت کوین ارتباط دارد. طی این فرایند، پاداش ماینرها نصف می‌شود و میزان عرضه نیز نصف می‌شود. البته هاوینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این کار باعث می‌شود تا حفظ تقاضا و افزایش آن، رشد قیمت را چند برابر کند. عملیات هاوینگ در شبکه های دیگر که هارد فورکی از بیت کوین می‌باشند هم به چشم می‌خورد. وقتی که جهش‌های قیمتی و ثبت بالاترین قیمت جدید را پس از هاوینگ مشاهده می‌کنیم، می‌توانیم تاثیر این اتفاق در قیمت بیت کوین را به وضوح ببینیم.

به همین خاطر است که معمولا انتظار می‌رود در 4 سالی که بین هر هاوینگ فاصله است، یک جهش فوق العاده 2 ساله و یک استراحت 2 ساله نیز اتفاق افتد. این سخن به این معنا نیست که دقیقا دو سال پر سود خواهد بود و 2 سال کم سود! منظور این است که در این 4 سال به ترتیب چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. همچنین بهتر است بدانید بیت کوین از ابتدا تا به امروز مشکلات و ایراداتی به همراه دارد. برهمین اساس برای رفع ایرادات و مشکلات بیت کوین، توسعه دهندگان فورک های بیت کوین را راه اندازی کرده‌اند تا بتوانند این مشکلات BTC را تا حدی برطرف کنند.

 

فورک های بیت کوین

 

فورک های بیت کوین چیست؟

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم، در شبکه بیت کوین ایراداتی به چشم می‌خورد که همواره اصلاح می‌شوند. این اصلاحات نمی‌توانند به صورت یک آپدیت ساده انجام شوند و پیچیدگی زیادی دارند. به همین منظور، در پی آن‌ها سافت فورک (Soft Fork) و هارد فورک (Hard Fork) اتفاق می‌افتد. بهتر است بدانید هارد فورک ها گاهی منجر به پیدایش کوین های جدید می شوند. هدف از انجام این فورک ها، بهبود قابلیت‌‌های شبکه و رفع نواقص آن است.

ایرادات عمده‌ای که در بیت کوین مشاهده می‌شوند؛ سرعت، مقیاس پذیری، کارمزد بالا و تمرکز استخرها می‌باشد. از همین رو دو نوع از هارد فورک های معروفی که به منظور رفع این مشکلات روی این شبکه انجام شدند، کوین های بیت کوین کش (BCH) و زی کش (ZEC) را پدید آوردند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

ارز دیجیتال بیت کوین کش

ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) و شبکه آن به منظور رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین به وجود آمدند. از همین رو بهتر است بدانید بلاک های ذخیره کننده اطلاعات تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین، حجمی 1 مگابایتی دارند. در صورتی که این مقدار برای شبکه بیت کوین کش، معادل 32 مگابایت می‌باشد. افزایش حجمی که در این هارد فورک انجام شده است، باعث می‌شود که ترافیک تراکنش کاهش یابد. در پی این اتفاق، کارمزدهای پرداختی هم کمتر می‌شود و تراکنش‌ها سریع‌تر انجام می‌شوند.

 

ارز دیجیتال زی کش

رمز ارز زی کش (ZEC) و شبکه آن، یکی از فورک های پر سر و صدای بیت کوین می‌باشند. این شبکه و ارز دیجیتال آن در بدو ورود به بازار، شروعی طوفانی داشتند. با این حال پس از افزایش شهرت، با مانع بزرگ دولت‌ها مواجه شدند. در واقع زی کش قصد داشت تا تراکنش‌های بیت کوین را به شکلی محرمانه‌تر و با امنیت بسیار بالاتر در شبکه خود انجام دهد. به همین دلیل، با استفاده از خاصیت پیگیر گریزی، قابلیت رهگیری تراکنش‌ها و اطلاعات آن‌ها را اختیاری کرد.

یعنی در شبکه زی کش شرایط فراهم شده است تا کاربران بتوانند تراکنش‌ها را به صورت عمومی یا محرمانه انجام دهند. البته این قابلیت‌ها در شبکه‌های مونرو (XMR) و دش (DASH) نیز چشم می‌خورند. البته بهتر است بدانید از آنجایی که چنین ویژگی‌هایی باعث می‌شود تمرکز زدایی به طور کامل انجام شود و هیچکس نتواند تراکنش‌ها را کنترل کند، دولت‌ها با آن مخالفت کردند و شبکه‌هایی مانند مونرو و زی کش را تحریم کردند.

به طور کلی هارد فورک عملیاتی است که با هدف ترمیم و بهبود شبکه انجام می‌شود. برهمین اساس در شبکه اتریوم نیز چنین فورک هایی به چشم می‌آید که به عنوان بزرگ‌ترین هارد فورک انجام شده روی شبکه اتریوم، می‌توان اتریوم کلاسیک را معرفی کرد.

 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

 

بیت کوین چگونه کار می کند؟

اکنون که به سوال بیت کوین چیست پاسخ دادیم بهتر است در خصوص کارکرد این رمز ارز نیز اطلاعاتی داشته باشید. بیت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که از فناوری peer-to-peer برای تسهیل پرداخت‌های فوری استفاده می‌کند. افراد و شرکت‌های مستقلی که قدرت محاسباتی بالایی را دارند و در شبکه بیت کوین شرکت می‌کنند، از گره‌ها یا استخراج کنندگان تشکیل می‌شوند. به استخراج کنندگان بیت کوین به طور معمول ماینر می‌گویند. انگیزه ماینرها یا افرادی که معاملات روی بلاک چین را پردازش می‌کنند، کسب بیت کوین به عنوان پاداش است.

البته این ماینرها در سراسر دنیا وجود دارند، برهمین اساس می‌توان آن‌ها را به عنوان مرجعی غیرمتمرکز برای اعتبار شبکه بیت کوین به حساب آورد.بیت کوین جدید با نرخ ثابت، اما به صورت دوره ای در حال کاهش است. به طوری که کل عرضه بیت کوین به 21 میلیون می رسد. از ژوئیه سال 2020، تقریباً 3 میلیون بیت کوین قابل استخراج وجود دارد و مابقی در شبکه موجود اند. به این ترتیب بیت کوین (و هر ارز رمزنگاری شده ای که از طریق یک فرآیند مشابه تولید می شود) متفاوت از ارز فیات است.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

 

استخراج بیت کوین چیست؟

دستیابی ارز دیجیتال BTC از 3 راه امکان پذیر است. این راه ها شامل: استخراج، دریافت رایگان و خرید بیت کوین می باشند. اگر بخواهیم مراحل به دست آوردن این رمز ارز را در طول زمان بررسی کنیم، اولین گزینه ما دریافت رایگان BTC خواهد بود. در آن اوایل، افراد زیادی برای معرفی بیت کوین و دعوت بیشتر افراد به حوزه ارز دیجیتال، رمز ارز BTC را به صورت رایگان هدیه یا جایزه می دادند. این کار باعث تشویق افراد جدید به فعالیت در این حوزه می شد. انجام بازی یا دیدن تبلیغ در اپلیکیشن ها و سایت های وابسته به ارز دیجیتال، به شما BTC رایگان می داد.

 

فواید استخراج بیت کوین چیست؟

 

فواید استخراج بیت کوین چیست؟

دستگاه های شما هر تعداد که باشند ویژگی های مشترکی دارند. آن ها با استخراج بیت کوین یا دیگر رمز ارزها، ابتدا به شبکه کمک می کنند. در مقابل کمکی که ماینر به شبکه می کند، شبکه هم به آن پاداش می دهد. این پاداش بسته به هر شبکه، متفاوت است. مثلا پاداش استخراج در شبکه بیت کوین، ارز دیجیتال BTC است. این پاداش در شبکه لایت کوین متفاوت است و با ارزش دیجیتال LTC پرداخت می شود. با انجام فرایند استخراج 3 اتفاق در شبکه می افتد :

  1. امنیت شبکه حفظ می شود.
  2. تراکنش های شبکه تایید می شوند.
  3. کوین های جدید استخراج می شوند و بخشی از آن ها به عنوان پاداش به ماینر داده می شود.

با این حال، رفته رفته استقبال از ماینینگ هم کمرنگ شد و ترید به بهترین گزینه تبدیل شد. ترید (Trade) یا معامله بیت کوین و سایر ارز دیجیتال، در حال حاضر بهترین راه داشتن آن ها می باشد. ابتدا آن ها را می خرید و سپس در زمان مناسب می فروشید. باید به مرور زمان توانایی خود در معامله را افزایش دهید تا معاملات پر سودی داشته باشید.

 

قیمت بیت کوین

 

قیمت بیت کوین

ارز دیجیتال BTC یا همان بیت کوین، ارزشمند ترین رمز ارز دیجیتال است. قیمت آن در ابتدا کمتر از 0.05 دلار بوده و چند ماه پیش به 64 هزار دلار رسیده است. این رشد بی نظیر در طول 10 سال، بیت کوین را به پرسود ترین دارایی دهه اخیر تبدیل کرده است! در این مدت هیچ سرمایه ای در جهان نتوانسته اندازه بیت کوین سوددهی داشته باشد. قیمت آن در حال حاضر 32,563 دلار می باشد که حدودا نصف ATH یا بالاترین قیمت تاریخی BTC است. جایگاه بیت کوین در این بازار سال ها است که تغییری نمی کند. هیچ دارایی دیجیتالی تا کنون نتوانسته BTC را از صدر بازار کریپتوکارنسی پایین آورد.

با ورود به بازار اولین نامی که مشاهده می کنید BTC است. این رمز ارز در جمع 10 دارایی برتر جهان قرار دارد و ارزش بازار آن بیش از 610 میلیارد دلار است! میزان کل بیت کوین موجود و قابل استخراج 21 میلیون کوین است که ارزش آن را دو چندان می کند. چنین مقدار عرضه کمی، قدرت این شبکه را بسیار افزایش می دهد.

البته شبکه های دیگری هم هستند که عرضه کمی دارند اما هیچ کدام از آن ها به چنین موفقیتی نرسیده اند! قیمت ارز دیجیتال BTC در یک روز اخیر 7% و در یک هفته گذشته 3% کاهش داشته است. بالاترین قیمت تاریخی یا ATH آن 64,863 دلار و پایین ترین قیمت این ارز در یک سال اخیر 9,088 دلار بوده است.

جالب است بدانید که در سال 2020 قیمت بیت کوین به 3 هزار دلار رسید. این امر سرمایه گذاران را دچار نگرانی کرد. عده ای فکر می کردند که دیگر کار بیت کوین تمام است. اما جهش خیره کننده ارز دیجیتال بیت کوین در یک سال اخیر، قیمت آن را بیش از 20 برابر کرد!

برخی از تلحیل گران اعتقاد دارند که قیمت بیت کوین تا سال 2029 میلادی معادل 10 هزار انس طلا خواهد بود. در نگاه کوتاه مدت هم سودهای کلانی برای این ارز پیش بینی شده است. اعداد مختلفی برای پیش بینی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین تا پایان سال میلادی ارائه شده اند. با این حال، اکنون که در نیمه های سال 2024 قرار داریم، BTC با اوج قیمتی خود فاصله زیادی دارد.

 

مقایسه بیت کوین با آلت کوین ها

 

مقایسه بیت کوین با آلت کوین ها

آلت کوین ها جانشینان بیت کوین بزرگ هستند. این رمز ارزها تعداد بسیار زیادی دارند و برای جانشینی بیت کوین به وجود آمده اند. از قدیمی ترین آلت کوین های محبوب می توان لایت کوین (LTC) و ریپل (XRP) را نام برد. لایت کوین در سال 2011 توسط چارلی لی به وجود آمد و به نسخه 4 برابری بیت کوین تبدیل شد. سرعت تشکیل بلاک ها و میزان عرضه لایت کوین 4 برابر BTC می باشد. توکن XRP هم یکی از خدمات شرکت آمریکایی ریپل است که در سال 2012 به وجود آمد. برویم سراغ گزینه های دیگر…

 

مقایسه بیت کوین با مونرو (XMR)

مونرو یکی از آلت کوین هایی است که از نظر میزان عرضه به بیت کوین نزدیک می باشد. میزان کوین های مونرو (XMR) از BTC کمتر است. تعداد کل مونرو موجود در شبکه 18 میلیون است که بخش عمده آن استخراج شده است. فرایند استخراج این دو ارز هم مشابه است و هر دو از الگوریتم PoW استفاده می کنند. امنیت شبکه مونرو، به دلیل قابلیت تراکنش های غیرقابل رهگیری یا به اصطلاح پیگیر گریز بسیار بالاتر است. به حدی که سال گذشته برای هک کردن شبکه مونرو جایزه گذاشته شد! مقاله آن را می توانید در پست های پیشین بلاگ بخوانید.

 

مقایسه بیت کوین با زی کش (ZEC)

زی کش که در قسمت فورک ها درباره آن صحبت کردیم، در رتبه 61 بازار قرار دارد. ارز دیجیتال شبکه آن با نماد ZEC نشان داده می شود و مقدار عرضه آن با BTC برابر است. تا سال 2018، هیجان زیادی در بازار زی کش دیده می شد و قیمت آن رشد بسیار بالایی داشت. پس از اتمام عرضه اولیه سکه یا ICO آن، این هیجان رفته رفته کاهش یافت. زی کش هم قابلیت هایی شبیه مونرو دارد و سعی کرده امنیت شبکه خود را نسبت به بیت کوین افزایش دهد. اختلاف این دو ارز در حال حاضر 60 رتبه است و ارزش بازار و قیمت آن ها قابل مقایسه نیست.

 

مقایسه بیت کوین با دوج کوین (DOGE)

دوج کوین مشهور ترین میم کوین بازار رمز ارزها است. این روزها خانواده میم کوین در بازار کریپتوکارنسی طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. با رشد قیمت های خیره کننده دوج کوین و شیبا اینو (SHIB)، افراد زیادی به سمت این ارزها هجوم آوردند. طبق ادعای خنده دار ایلان ماسک، دوج کوین جای بیت کوین را خواهد گرفت! ایلان ماسک بزرگ ترین حامی و دلیل رشد دوج کوین در چند ماه اخیر بود. با حمایتی که خالق بایننس کوین (BNB) یعنی چانگ پنگ ژائو (CZ) از بیت کوین کرد، ارزش توئیت ها و مصاحبه های ایلان ماسک هم تقریبا به 0 رسید.

معمولا در بازار کریپتوکارنسی به ارزهایی که بدون بنیاد قوی و پشتوانه، رشد مقطعی بسیار زیادی را تجربه می کنند شت کوین می گویند. شت کوین ها پس از اتمام رشد، ذره ذره محو می شوند و به همان میزان که سود داده اند، ضرر می رسانند. به همین میزان سرمایه گذاری در آن ها ریسک بسیار بالایی دارد و فقط برای بازه های زمانی کوتاه مناسب هستند. بهتر است بعد از دریافت یک سود معقول، از بازار آن ها خارج شوید و به سمت ارزهای قوی بنیاد بروید.

 

خرید بیت کوین

 

خرید ارز دیجیتال بیت کوین

صرافی ارز دیجیتال می تواند بهترین منبع شما برای خرید بیت کوین و سایر رمز ارزها باشد. بیت ایمن سریع ترین و امن ترین صرافی ارز دیجیتال در ایران است که BTC و 28 ارز دیجیتال دیگر را پشتیبانی می کند. با انجام ثبت نام و احراز هویت در صرافی بیت ایمن، می توانید این 29 رمز ارز را خرید و فروش کنید. تمامی ارزهایی که در این مقاله نام بردیم؛ از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش، زی کش، دش، مونرو، اتریوم کلاسیک، دوج کوین، شیبا و ریپل، در سبد ارزی بیت ایمن قرار دارند.

علاوه بر این ها رمز ارزهایی مانند کاردانو (ADA) و پولکادات (DOT) و چندین ارز دیگر را هم می توانید در بیت ایمن معامله کنید. در این صرافی می توانید با کم ترین کارمزد و با دو ارز تومان و تتر، کوین های خود را خرید و فروش کنید. دارایی های دیجیتال شما پس از خرید، به کیف پول 3 امضایی که بیت ایمن در اختیارتان قرار می دهد واریز می شود. می توانید آن ها را در هر کیف پولی که می خواهید ذخیره کنید.

 

کیف پول های بیت کوین چیست؟

 

کیف پول های بیت کوین چیست؟

می توان گفت که تقریبا تمامی کیف پول های دیجیتال، پذیرای بیت کوین هستند. از طرفی کیف پول مجازی بیت ایمن هم قابلیت اتصال به تمامی کیف پول های دیجیتالی را دارد. پس کافی است که یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید و کوین های خود را از داخل صرافی به آن انتقال دهید. اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید و نیاز به کمک دارید، از طریق پنل پشتیبانی سایت، با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید تا به شما کمک کنند. همه کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری می توانند به کیف پول مجازی بیت ایمن وصل شوند.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید کیف پول سخت افزاری تهیه کنید، باید از یک شرکت معتبر آن را بخرید.بیت ایمن با بهترین امکانات و ارائه رایگان آن ها، بهترین مرجع خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها در ایران می باشد. با انجام ثبت نام و احراز هویت در این صرافی، فعالیت خود در بازار ارز دیجیتال را بدون نگرانی آغاز کنید.

 

تولید بیت کوین با ماینر

 

آیا بیت کوین رایگان واقعی است؟

در این سال ها، افراد و مؤسسات زیادی ادعا کردند که بیت کوین رایگان عرضه می کنند. ابتدای پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین، توسعه دهندگان این شبکه جهت افزایش شهرت آن، به آن ها بیت کوین رایگان می دادند. با افزایش قیمت ارز دیجیتال بیت کوین دیگر خبری از این بخشش ها نبود. از آن پس این جمله تبدیل به روشی برای کلاهبرداری شد. اکنون نرم افزارها و سایت های بسیاری هستند که ادعا می کنند بیت کوین را رایگان می فروشند.

این ادعا یا رسماً صحت ندارد و روشی برای کلاهبرداری است و یا به امتحانش نمی ارزد. حتی در صورت واقعی بودن این امر، شما باید زمان زیادی را صرف کنید. به طور مثال یکی از این برنامه ها از شما می خواهد که روی یک دکمه یا تبلیغ کلیک کنید تا در ازای هر بار کلیک مقداری ارز دیجیتال بیت کوین به دست آورید. فرض کنید شما با هر کلیک 0.001 دلار به دست آورید. یعنی با هزار بار کلیک که احتمالاً بین هر کدام حداقل چند ثانیه فاصله باشد، شما 1 دلار به دست می آورید.

 

معایب ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

 

معایب ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

هر چیزی در این دنیا، در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد. ارز دیجیتال بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نیست. سرعت تایید پایین تراکنش ها یکی از این ایرادات است. رمز ارزهایی که در جهت بهبود کارکرد آن ایجاد شدند، معمولاً سعی کردند که این مشکل را حل کنند و سرعت انجام و تایید تراکنش خود را نسبت به ارز دیجیتال بیت کوین افزایش بدهند. که برخی از آن ها موفق هم شدند.

لایت کوین یکی از آن ها بود. همانطور که در بخش های قبل هم اشاره کردیم، لایت کوین هر 2.5 دقیقه یک بار بلاک های حاوی اطلاعات تراکنش ها را با خود می برد و به بلاک های قبلی اضافه می کند. زنجیره این بلاک ها در کنار هم بلاکچین را تشکیل می دهد که خانه اول ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر سرعت مسائل دیگری هم در اینجا مطرح هستند. یکی از آن ها کارمزد بالای شبکه بیت کوین است. برای انجام تراکنش با ارز دیجیتال بیت کوین باید کارمزد بسیار بالایی پرداخت. این عامل موجب می شود که نتوانیم از آن در پرداخت های کوچک و روزمره استفاده کنیم.

کوین ها و توکن های دیگری هستند که این کار را با کارمزد بسیار پایین تر انجام می دهند. تمرکز استخرهای بیت کوین هم دیگر عیب آن است. پس چرا اغلب سرمایه گذاران، ارز دیجیتال بیت کوین را انتخاب می کنند و ارزش آن بیشتر است؟ در بخش بعد به پاسخ این سؤال می پردازیم.

 

مزایای بیت کوین

 

مزایای بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال BTC، از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار است. علاوه بر این، ارز دیجیتال بیت کوین قابلیت جعل و واسطه گرایی را در شبکه خود کاملاً از بین برد. در واقع دابل اسپندینگ در بیت کوین وجود ندارد. دابل اسپندینگ (Double-Spending)، حالتی است که در آن، با یک میزان ارز، دو بار خرید می کنید. برای شفاف سازی بهتر به این مثال توجه کنید.

فرض کنید شما به سوپر مارکت رفتید و قصد دارید با 10 هزار تومان یک چیپس بخرید. شما پس از خرید چیپس 10 هزار تومان به مغازه دار می دهید و خریدتان انجام می شود. حال قصد دارید که با همان 10 هزار تومان دوباره خرید کنید. این امکان برای شما وجود ندارد که با یک پول دو بار خرید کنید. مگر به زور و با توصل به خشونت!

در شبکه بیت کوین هم این امکان وجود ندارد؛ حتی به زور! بیت کوین بر خلاف پول های کاغذی جعل را از بین برد و نمی توانید با بیت کوین تقلبی در شبکه تراکنش کنید. از آن گذشته، این ارز با امنیت بسیار بالا، از هک و سرقت دارایی شما جلوگیری می کند. از دیگر دلایل افزاینده بر اعتبار بیت کوین، قدمت آن و اعتمادی است که پشتوانه ی این ارز دیجیتال می باشد. در این سال ها بیت کوین به خوبی توانست اعتماد سازی کند و سرمایه گذاران را از کارکرد بهینه شبکه خود مطمئن سازد.

 

جمع بندی

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال 2009 توسط فرد یا گروهی ناشناخته با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این ارز بدون نیاز به بانک‌های مرکزی یا واسطه‌های مالی، تراکنش‌ها را از طریق تکنولوژی بلاک چین انجام می‌دهد. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت بیت کوین از طریق فرایندی به نام ماینینگ تولید می‌شود که شامل حل مسائل ریاضی پیچیده توسط کامپیوترها است.

همچنین بهتر است بدانید تراکنش‌های شبکه بیت کوین با استفاده از تکنولوژی بلاک چین انجام می‌شود که از امنیت بالایی برخوردار است از همین رو امکان تقلب و دستکاری در این پروژه بسیار کم است. البته ویژگی‌های این شبکه بسیار زیاد و تمام تراکنش‌های شبکه بیت کوین در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شود که برای همه قابل مشاهده است. بنابراین می‌توان گفت بی کوین از شفافیت و امنیت بالایی بهره‌مند است. با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله به توضیح کامل‌تری در خصوص بیت کوین پرداختیم تا بدانید بیت کوین چیست و از چه ویژگی‌هایی برخوردار است.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها