آموزش کندل (Candle) و کندل شناسی در تحلیل تکنیکال

یکی از سوالات اولیه برای کسانی که تازه وارد بازارهای مالی همچون بورس، فارکس و کریپتو می‌شوند، این سوال است؛ که کندل (candle) چیست؟ کندل ها در ابتدا مسئله‌ای ساده و قابل فهم به نظر می‌یند، اما در واقعیت این است که مبحث آموزش کندل شناسی مبحثی نسبتا سختی است. نکاتی در این زمینه وجود دارد که به آموزش و یادگیری نیاز دارند. بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی بدون استفاده از اندیکاتور و تحلیل تکنیکال، تنها با شناخت کندل‌ ها معاملات خود را آغاز می‌کنند. بنابراین آموزش کندل شناسی یکی از مهمترین اصول ورود به بازارهای مالی است.

با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به آموزش صفر تا صد کندل شناسی ارز دیجیتال بپردازیم تا با آموزش کندل شناسی ارز دیجیتال و انواع کندل ها از دیدگاه زمانی (candle یک ساعته، candle چهار ساعته، candle یک روزه و مباحث زیر بپردازیم.

  1. تایم فریم (TimeFrame) یا بازه زمانی چیست؟
  2. کندل چیست؟
  3. آشنایی با شماتیک کلی کندل ها
  4. کندل قرمز (توپر) چیست؟
  5. نمودار شمعی (کندل استیک) چیست؟
  6. کندل استیک (نمودار شمعی) در برابر نمودار خطی
  7. معرفی انواع کندل
  8. رنگ و سایه در کندل استیک
  9. آشنایی با الگوهای تک کندلی در تحلیل تکنیکال
  10. کندل دوجی (Doji)
  11. کندل سنگ قبر (Gravestone)
  12. سنجاقک (Dragonfly) یا کندل دوجی سنجاقک
  13. ستاره دنباله دار یا Shooting Star
  14. چکش یا Hammer
  15. چکش معکوس یا Inverse Hammer
  16. مرد به دار آویخته (Hanging Man)
  17. اسپینیگ تاپ یا Spinning Top
  18. انواع الگوهای چند کندلی در تحلیل تکنیکال
  19. الگوی خط نفوذی (Piercing Line)
  20. سه سرباز سفید (Three White Soldiers)
  21. سه کلاغ سیاه یا Three Black Crows
  22. الگوی پوشش ابر تیره یا Dark Cloud Cover
  23. الگوی ستاره دوجی صبح (Morning Doji Star)
  24. الگوی ستاره دوجی عصر (Evening Doji Star)
  25. الگوی خرس باردار یا Bearish Harami
  26. گاو باردار (Bullish Harami)
  27. الگوی انگالف نزولی یا Bearish Engulf
  28. الگوی انگالف صعودی یا Bullish Engulf
  29. استراتژی معامله با کندل ها

 

تایم فریم (TimeFrame) یا بازه زمانی چیست؟

 

 

تایم فریم (TimeFrame) یا بازه زمانی چیست؟

قبل از شناخت آموزش کامل کندل شناسی باید نخست با موضوع تایم فریم ها آشنا شوید. تایم فریم یا بازه زمانی دقیقا همانند نام آن نمایانگر یک بازه زمانی در بازار معاملاتی است. به طور مثال، تایم فریم یک ساعته نمایانگر یک ساعت معاملاتی در بازار مورد نظر است. تایم فریم 5 دقیقه نمایانگر 5 دقیقه از معاملات بازار مورد نظر است و به‌همین ترتیب، تایم فریم Daily یا روزانه نمایانگر 1 روز معاملاتی در بازار ارز دیجیتال است.

دقت کنید تایم فریم ها در بازارهای مالی مختلف متفاوت‌اند. به‌طور مثال تایم فریم روزانه در بازار بورس ایران با‌توجه به ساعت محلی ایران است. همچنین بازار فارکس و ارزهای دیجیتال با ساعت محلی آمریکا فعالیت می‌کنند. به‌همین ترتیب، تایم فریم های 4 ساعته راس هر ساعت تمام می‌شود و تایم فریم جدید شروع خواهد شد.

همین موضوع در مورد تایم فریم های یک ساعته، نیم ساعته، 15 دقیقه‌ای، 5 دقیقه‌ای و 1 دقیقه‌ای نیز صادق است. یعنی در تایم فریم 1 دقیقه‌ای، هر 1 دقیقه این تایم فریم به اتمام می‌رسد و تایم فریم جدید آغاز خواهد شد. حال که با مفهوم تایم فریم آشنا شدید می‌توانیم شما را با آموزش کندل آشنا کنیم.

 

کندل چیست؟

 

کندل چیست؟

کندل یا Candle در لغت به معنی شمع است و این نام‌گذاری به علت شکل ظاهری این کندل می باشد. در واقع candle یک المان است که از 4 مولفه تشکیل می‌شود. که هر candle دارای 4 مولفه  قیمت باز شدن (Open Price)، قیمت بسته شدن (Close Price)، بالاترین قیمت (Highest Price) و پایین‌ترین قیمت (Lowest Price) است. اما این 4 مولفه دقیقا چه چیزی را بیان می‌کنند؟

قیمت باز شدن کندل (Open Price): قیمتی که یک ارز یا سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر شروع به معامله می‌کند.

قیمت بسته شدن کندل (Close Price): قیمتی که آخرین معامله یک سهم یا ارز در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر انجام می‌شود.

بالاترین قیمت (Highest Price): بالاترین و بیشترین قیمتی که ارز یا سهم در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر معامله می‌شود.

پایین‌ترین قیمت (Lowest Price): پایین‌ترین و کمترین قیمتی که یک سهم یا ارز در آن بازه زمانی (تایم فریم) مورد نظر معامله می‌شود.

موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که کندل ها در هر بازه زمانی (تایم فریم) متفاوت، دارای 4 مولفه ذکر شده متفاوتی هستند.

 

آشنایی با شماتیک کلی کندل ها

 

 

آشنایی با شماتیک کلی کندل ها

فرض کنید امروز 29 آبان 1402 است و شما قصد معامله ارز دیجیتال اتریوم را دارید. راس ساعت 10 صبح چارت را باز کردید و مشاهده می کنید که ETH در حال معامله شدن با قیمت 1,960 دلار است. بنابراین candle روزانه ارز ETH با قیمت 1,960 دلار باز می‌شود. همچنین candle یک ساعته نیز با همین قیمت باز می‌شود. حال فرض کنید 1 ساعت از معاملات بازار می گذرد و ساعت 11 صبح است.

ارز اتریوم پایین‌ترین قیمتی که به خود دید 1,952 است و بالاترین قیمت آن نیز 1,965 و قیمت کنونی آن هم 1,963 است. بنابراین، candle یک ساعته اتریوم با مشخصه های زیر به پایان می رسد و کندل های جدید باز می شود:

بالاترین قیمت: 1,965 High

پایین ترین قیمت: 1,952 Low

قیمت باز شدن: 1,960 Open

قیمت بسته شدن: 1,963 Close

 

 

کندل قرمز (توپر) چیست؟

 

کندل قرمز (توپر) چیست؟

برای آموزش کندل شناسی حرفه ای باید یک candle زمانی که به رنگ قرمز در می آید، به معنی این است که قیمت بسته شدن آن (Close Price) پایین‌تر از قیمت باز شدن آن (Open Price) است.

یعنی برای مثال همان رمز ارز اتریوم در ساعت معاملاتی شروع و در تایم فریم یک ساعته، اگر با قیمت 1,965 باز شود (یعنی اولین معامله‌گران با این قیمت شروع به خرید و فروش سهام کنند) و در ساعت بعدی و پس از گذشت 1 ساعت از اولین معامله، در قیمت 1,952 آخرین معامله انجام شود، یعنی این نماد افت قیمتی با خود به همراه داشت. بنابراین تایم فرم 1 ساعته به رنگ قرمز در می‌آید.

 

نمودار شمعی (کندل استیک) چیست؟

 

 

نمودار شمعی (کندل استیک) چیست؟

حال که با مفهوم کندل آشنا شدید، به راحتی تصویر یک نمودار شمعی (کندل استیک) را درک خواهید کرد. کندل استیک (Candlestick)، به‌معنای شمعدان، نوعی نمودار قیمت است که به کمک کندل ها در یک دوره زمانی (تایم فریم مشخص)، ترسیم می‌شود. به‌دلیل شکل ظاهری این نمودارها که شبیه شمعدان است، به آن نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی می‌گویند. نمودار شمعی از تعدای شمع تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده واحد یکسانی از زمان هستند.

واحد زمانی این نمودار براساس انتخاب رسم‌کنندگان نمودار متفاوت بوده و می‌تواند از یک ثانیه تا یک سال باشد. سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال از طریق این نمودار تا حدی می‌توانند روند قیمتی بازار را بررسی کنند. البته این نوع نمودار اولین بار توسط فروشندگان برنج در ژاپن استفاده می‌شد. ژاپنی‌ها به کمک این نمودارها، با یک نگاه به آن می‌توانستند قیمت‌های بازار و شتاب قیمتی روزانه را در بازار رصد کنند.

 

کندل استیک (نمودار شمعی) در برابر نمودار خطی

 

 

کندل استیک (نمودار شمعی) در برابر نمودار خطی

ساده‌ترین نوع نمودار برای نمایش یک سهم یا دارایی، نمودار خطی است، زیرا فقط قیمت‌های بسته شدن یک بازه معاملاتی (معاملات در یک تایم فریم های خاص) را نشان می‌دهد. درک این نمودار ساده است، قیمت بسته شدن (Close Price) در یک روز (یا تایم فریم‌های دیگر) یک نقطه از نمودار خطی را تشکیل می‌دهد و این منحنی، با اتصال قیمت‌های بسته شدن ایجاد می‌شود.

البته نمودارهای خطی برعکس نمودار شمعی (کندل استیک) اطلاعات دیگری از دامنه نوسان قیمتی در یک بازه زمانی مثل قیمت‌های بالا، پایین و قیمت باز شدن را نشان نمی‌دهند. همچنین در نمودار خطی ارزها ممکن است فقط قیمت پایانی ملاک ترسیم نمودار باشد. همان‌طور که در بخش بالا ذکر شد کندل استیک چهار قیمت متفاوت را در یک بازه زمانی به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد. که این موضوع مزیت بزرگی به شمار می‌رود زیرا با یک نگاه به چارت، اطلاعات زیادی را می‌توان از آن به‌دست آورد.

 

معرفی انواع کندل

 

معرفی انواع کندل 

در روزهای مختلف بازار و مخصوصا در روزهایی که روند یک ارز دچار ریزش می‌شود (از روند صعودی به نزولی یا از روند نزولی به صعودی)، رفتارهای هیجانی معامله‌گرها می‌تواند نوسانات شدیدی را در قیمت یک ارز ایجاد کند. هر یک از کندل های نمودار قیمتی یک ارز اطلاعات زیادی را در خود جای می‌دهد.

در واقع کندل ها نمایانگر رفتار، احساسات و نوع تصمیمات خریداران و فروشندگان یک ارز است. آموزش و آشنایی با انواع کندل ها به معامله‌گران کمک می‌کند تا نگاه دقیق‌تر و جزئی‌تری به چارت و حرکت جزئی قیمت یک ارز داشته باشند.

به‌طور کلی آشنایی با کندل ها و الگوهای کندلی را با عنوان آموزش کندل شناسی ارز دیجیتال در بازار‌های مالی یاد می‌کنند که در کنار تعیین سطوح حمایت و مقاومت، می‌تواند بهترین نقاط ورود و خروج از ارز را برای ما مشخص کند. کندل ها اشکال و اجزای گوناگونی دارند و هر کندل گویای یک جهت‌گیری خاص در بازار و روند حرکتی احتمالی قیمت است. قبل از آنکه به اشکال مختلف و الگوهای کندلی بپردازیم، به معانی اجزای یک candle می‌پردازیم.

 

رنگ و سایه در کندل استیک

 

رنگ و سایه در کندل استیک

سایه پایین و بالا (قسمت خطی کندل) در کندل شناسی یا کندل خوانی بسیار اهمیت دارد. به‌طور کلی سایه‌های بالایی و پایینی نیز دارای معانی خاصی هستند. سایه بلند یک کندل نشانگر این است که معاملات روی یک ارز، در خارج از محدوده قیمت باز و بسته شدن به صورت هیجانی شکل گرفته است. سایه بالایی یک candle اگر بلند باشد یعنی خریداران ارز قدرت زیادی داشتند که منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود. اما با فروشندگان قوی نیز همراه و در نهایت قیمت ارز در محدوده قیمت پایانی بسته می‌شود.

همچنین اگر رنگ کندل قرمز (توپر) باشد و دارای سایه بالایی بلندی باشد یعنی خریداران هیجانی عمل کردند و با افزایش فشار فروش بسیار بالا می‌رود. در کل شما می‌توانید با درکی که از شکل‌گیری کندل ها در قسمت قبلی به‌دست آورید، متوجه شوید که شکل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

آشنایی با الگوهای تک کندلی در تحلیل تکنیکال

 

آشنایی با الگوهای تک کندلی در تحلیل تکنیکال

برای آموزش کامل کندل شناسی در این بخش قصد داریم شما را با انواع کندل های تکی آشنا کنیم. برهمین اساس بهتر است بدانید هرکدام از انواع کندل ها نام‌های متفاوتی دارند که بعضی از ان اسامی ممکن است برای شما عجیب باشد. اما توجه کنید این نام‌گذاری‌ها اهمیت ندارند و شما باید با شکل و خصوصیات آن‌ها آشنا شوید.

 

کندل دوجی (Doji)

 

 

کندل دوجی (Doji)

دوجی (Doji) یکی از معروفترین انواع کندل ها است. این کندل ها با بدنه بسیار کوتاه و یا حتی در برخی مواقع بدون بدنه در نمودارهای مختلف شکل می‌گیرد و نشانگر وضعیت بلاتکلیف بازار است. در واقع قدرت خریدارها و فروشنده‌ها با هم برابر است و قیمت نوسانات زیادی ندارد. برهمین اساس در ادامه با برهم‌خوردن این تعادل، بازار می‌تواند در هر جهت بالا و پایین حرکت کند.

قیمت باز و بسته شدن در candle دوجی تقریبا یکسان است، این همان چیزی است که نشان می‌دهد بازار نمی‌تواند تصمیم بگیرد که قیمت به کدام سمت حرکت کند. بنابراین مشاهده candle دوجی در یک روند به منزله یک هشدار است که بازار در حال تصمیم‌گیری برای ادامه روند یا برگشت آن است.

 

کندل سنگ قبر (Gravestone)

 

 

کندل سنگ قبر (Gravestone)

candle سنگ قبر یک نوع کندل دوجی است که سایه پایینی ندارد و سایه بالایی بلند است. کندل دوجی سنگ قبر یک کندل بازگشت خرسی است. اصطلاح خرسی به معنی بازار یا روند نزولی و گاوی به معنی بازار یا روند صعودی است. این candle احتمال اتمام یک روند صعودی و آغاز روند نزولی است.

 

 

سنجاقک (Dragonfly) یا کندل دوجی سنجاقک

 

سنجاقک (Dragonfly) یا کندل دوجی سنجاقک

یکی دیگر از انواع کندل ها، کندل سنجاقک (Dragonfly) می‌باشد. این کندل نوعی از کندل دوجی است که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت احتمالی قیمت رو به پایین یا رو به بالا باشد. به نوعی این این کندل به ما می‌گوید بعد از باز شدن کندل، فروشنده‌ها قدرتمند بوده اما با پایین آمدن قیمت، خریدارها موقعیت را جذاب دیدند و دوباره قیمت را تا قیمت بازگشایی candle به بالا هل دادند. بنابراین اگر کندل بعدی بالاتر باشد می‌تواند پایان روند نزولی را پیش‌بینی کرد.

 

کندل ستاره دنباله دار (Shooting Star)

 

کندل ستاره دنباله دار (Shooting Star)

ستاره دنباله دار (Shooting Star) کندلی خرسی است و معمولا نشانه آغاز یک روند نزولی است. این candle سایه بالایی بلندی دارد ولی سایه پایین آن کوتاه است به‌طور کلی در بخش پایین اصلا سایه‌ای ندارد. بدنه این کندل کوچک و نزدیک به پایین‌ترین قیمت در کندل مورد نظر است. برای مثال در کندل روزانه، قیمت بسته شدن رمز ارزها نزدیک پایین‌ترین قیمت روز است.

توجه کنید که علاوه بر شکل این candle جایگاه آن نیز مهم است. ستاره دنباله دار در پایان یک روند صعودی ظاهر می‌شود. اگر این کندل در پایان یک روند نزولی ظاهر شود نام آن تفاوت دارد.

 

کندل چکش (Hammer)

 

 

کندل چکش (Candle Hammer)

برای آموزش کندل خوانی ارز دیجیتال بهتر است بدانید یکی‌دیگر از الگوهای کندلی بسیار کاربردی کندل چکش یا Hammer است. کندل چکش در واقع یک الگوی تک کندلی است و در انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌شود و بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و ایجاد قدرت در خریداران می‌باشد. در واقع تشکیل کندل چکش در یک روند نزولی می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت روند نزولی به صعودی باشد بنابراین چکش یک کندل گاوی است.

رنگ بدنه کندل (صعودی یا نزولی بودن کندل) در این الگو مهم نیست. همانطور که در تصویر زیر میبینید سایه پایینی candle چکش بلند، بدنه کوتاه و سایه بالایی ندارد. اگر هم داشته باشد خیلی کوتاه است.

 

کندل چکش معکوس (Inverse Hammer)

 

کندل چکش معکوس (Inverse Hammer)

کندل چکش معکوس شکلی شبیه candle ستاره دنباله دار دارد با این تفاوت که در یک روند نزولی ظاهر و نشانه ضعف فروشندگان است و می‌تواند نشانگر پایان اصلاح و آغاز روند صعودی باشد. رنگ این کندل اهمیت زیادی ندارد و کارکرد آن بسیار اهمیت دارد. زیرا تحلیل‌گران با استفاده از مبحث کندل شناسی می‌توانند روند بازار را بررسی کنند.

 

 

مرد به دار آویخته (Hanging Man)

 

مرد به دار آویخته (Hanging Man)

کندل مرد به دار آویخته (Hanging Man) به لحاظ شکل ظاهری شبیه به چکش است با این تفاوت که این نوع کندل در یک روند صعودی ظاهر می‌شود و نشانه احتمال پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی است. candle مرد به دار آویخته دارای بنده کوتاه و سایه پایینی بلند است. این کندل یا سایه بالایی ندارد یا سایه آن بسیار کوتاه است.

 

 

اسپینیگ تاپ یا Spinning Top 

 

اسپینیگ تاپ یا Spinning Top 

کندل اسپینیگ تاپ یک الگوی کندلی است که شباهت زیادی به کندل های دوجی دارد با این تفاوت بدنه کوتاهی دارد. بدنه کوتاه این candle در مرکز میان سایه‌های عمودی بالا و پایین خود قرار دارد. الگوی این کندل نشانگر تردید معامله‌گران درباره روند آتی قیمت است. در این حالت نه خریدار و نه فروشنده نمی‌توانند به یک‌دیگر غلبه کنند.

در این بین ممکن است این سوال برایتان به‌وجد آید که ویژگی اصلی کندل اسپینیگ تاپ چیست؟ کندل های اسپینینگ تاپ کاملا متقارن‌اند و طول سایه‌های بالا و پایین آن‌ها تقریبا برابر یک‌دیگر است. بدنه این کندل ها باید کوچک باشد تا نشان دهد که تفاوت چندانی میان قیمت گشایش و پایانی وجود ندارد. اما کندل اسپینیگ تاپ حتما باید دارای بدنه باشد. البته از این candle نمی‌توان چیزی زیادی را پیش‌بینی کرد.

 

انواع الگوهای چند کندلی در تحلیل تکنیکال

 

انواع الگوهای چند کندلی در تحلیل تکنیکال

الگوهای کندلی متشکل از چند candle می‌توانند دید بهتری به معامله‌گر بدهند و اعتبار زیادی در بین معامله‌گرها دارند. در این قسمت با معروف‌ترین الگوهای چند کندلی که در بحث آموزش کندل شناسی از اهمیت زیادی برخوردار هستند آشنا خواهید شد.

 

الگوی خط نفوذی (Piercing Line)

 

 

الگوی خط نفوذی (Piercing Line)

الگوی خط نفوذی یک الگوی صعودی یا گاوی است که با رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. کندل اول یک candle قوی (توپر، قرمز یا سیاه) است. کندل دوم یک candle صعودی است که قیمت بسته شدن آن بالاتر از نصف بدنه candle اول است. مشاهده این الگو در چارت یک ارز، در صورتی که در یک روند نزولی اتفاق بیفتد می‌تواند نشانگر پایان روند و بازگشت آن باشد.

 

سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

 

 

سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

سه candle بلند سفید یک الگوی کندلی را تشکیل می‌دهند که به سه سرباز سفید معروف است. هر گاه سه candle سفید (سبز یا توخالی) که قیمت باز شدن هر کدام در میانه‌های بدنه شمع قبلی اتفاق افتاده است و قیمت بسته شدن هرکدام از قیمت High روز قبلی باشد، الگوی سه سرباز سفید شکل می‌گیرد.

معمولا این الگو وقتی به‌وجود می‌آید که قیمت مدت زیادی درجا زده باشد و تلاش‌های  خریداران با کندل های بلند و سفیدی که در این الگو تشکیل می‌شود مشهود است.

 

سه کلاغ سیاه یا Three Black Crows

 

سه کلاغ سیاه یا Three Black Crows

نقطه مقابل الگوی سه سرباز سفید، سه کلاغ سیاه است که یک الگوی نزولی است. الگوی سه کلاغ سیاه تشکیل شده از سه candle متوالی با بدنه‌‌ای بلند که candle دوم در بدنه candle قبلی باز می‌‌شود و در پایین همان candle بسته می‌‌شود. همچنین کندل سوم نیز به همین صورت در بدنه candle دوم باز و در پایین بدنه candle دوم بسته می‌‌شود.

این الگوی سه کندلی می‌تواند نشانگر قدرت فروشندگان باشد. اما معمولا بعد از این سه candle، به صورت موقت عطش فروشندگان کاهش می‌یابد و قیمت کمی بالا می‌‌رود. که این موضوع می‌‌تواند به عنوان فرصت فروش باشد چرا که احتمالا روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود.

 

 

الگوی پوشش ابر تیره یا Dark Cloud Cover

 

الگوی پوشش ابر تیره یا Dark Cloud Cover

این الگو همان‌طور که از نامش پیداست هشدار ریزش و خروج را صادر می‌کند، پس حتما در انتهای یک حرکت صعودی شکل می‌گیرد. در این الگوی پوشش از دو candle با رنگ‌های متضاد استفاده می‌شود. candle اول که یک کندل صعودی (سفید) است باید کندلی بزرگ باشد. همچنین قیمت باز شدن candle دوم که نزولی (سیاه) است باید از بیشترین قیمت کندل اول بالاتر باشد (می‌توان قیمت بسته شدن candle اول را هم در نظر گرفت ولی اگر بالاتر از بیشترین قیمت باشد خیلی بهتر است) و بهتر است نفوذ خوبی هم در candle اول داشته باشد.

 

الگوی ستاره دوجی صبح (Morning Doji Star)

 

 

الگوی ستاره دوجی صبح (Morning Doji Star)

الگوی ستاره دوجی صبح، یک الگوی بازگشتی است که شامل سه Candle می‌باشد. مشاهده این الگو در یک روند نزولی به معامله‌گر گوشزد می‌کند که احتمال برگشت روند قیمت از نزولی به صعودی زیاد است. هنگامی که الگوی کندل ستاره صبحگاهی تشکیل می‌شود، معمولاً انتظار می‌رود که قیمت سهم روند کار خود را تغییر دهد و روندی صعودی پیدا کند.

 

الگوی ستاره دوجی عصر (Evening Doji Star)

 

الگوی ستاره دوجی عصر (Evening Doji Star) 

ستاره دوجی عصرگاهی دقیقا نقطه مقابل یک الگوی ستاره دوجی صبحگاهی است. الگوی ستاره دوجی متشکل از سه candle است. در این الگو اول یک candle صعودی بزرگ سپس یک دوجی و در دنباله آن یک کندل نزولی بزرگ که حداقل به اندازه نصف candle صعودی را پوشش دهد. این الگو بیانگر تغییر روند قیمت از صعودی به نزولی است. توجه کنید مشاهده این الگو در روند صعودی فقط احتمال برگشت روند را هشدار می‌دهد و قطعیتی در کار نیست.

 

 

الگوی خرس باردار یا Bearish Harami

 

الگوی خرس باردار یا Bearish Harami

الگوی خرس باردار یک الگوی دو کندلی است که نشانگر احتمال بازگشت روند قبلی است. در این الگوی Candle stick، کندل اول بزرگ و صعودی (سبز یا سفید یا توخالی) است و به دنبال آن یک candle نزولی (قرمز، سیاه یا توپر) با بدنه کوچکتر وجود دارد. برای معتبر بودن این الگو، کندل دوم باید کاملا در محدوده بدنه candle اول باشد. 

در زبان ژاپنی اصطلاح Harami به معنای باردار است و به لحاظ بصری این نام گذاری از شکل الگو کندل ها الگو گرفته شده است. البته در این روش آموزش کندل شناسی ارز دیجیتال candle سبز و بزرگ مادر و candle کوچک و قرمز فرزند است. این الگو معمولا در پایان یک روند صعودی نازل می‌شود و شروع یک روند نزولی است.

 

گاو باردار (Bullish Harami) 

 

گاو باردار (Bullish Harami) 

الگوی کندلی گاو باردار یک الگوی دو کندلی است که در مقابل الگوی خرس باردار قرار دارد. این الگو معمولا در انتهای یک روند نزولی ظاهر می شود و روندی صعودی را در پیش می‌گیرد. تنها تفاوت این دو الگو رنگ کندل ها است.

 

 

الگوی انگالفینگ نزولی یا Bearish Engulfing

 

الگوی انگالفینگ نزولی یا Bearish Engulfing

الگوهای انگالفینگ (پوششی) الگوهای دو کندلی هستند که در دو نوع نزولی (بیریش) و صعودی (بولیش) ظاهر می‌شوند. این الگو در انتهای یک روند صعودی ایجاد می‌شود و پس از آن احتمالا یک روند نزولی آغاز می‌شود. البته در این الگو، انگالفینگ نزولی است و candle قبل از آن صعودی می‌باشد. زیرا بدنه کندل قرمز می‌تواند بدنه کندل سبز قبل خود را به صورت کامل بپوشاند.

 

الگوی انگالفینگ صعودی یا Bullish Engulfing

 

الگوی انگالفینگ صعودی یا Bullish Engulfing

این الگو در مقابل الگوی انگالفینگ نزولی قرار دارد و در پایان یک روند نزولی ظاهر می‌شود و بیانگر آغاز روند صعودی است. توجه کنید candle اول قرمز (نزولی) و candle دوم (صعودی) است. همچنین کندل دوم باید تمام بدنه candle اول را پوشش دهد (نامگذاری الگوی پوششی از همین جا می آید) در حالت ایده‌آل، بهتر است کندل دوم علاوه بر بدنه، سایه‌های کندل نخست را نیز پوشش دهد.

 

 

استراتژی معامله با کندل ها

 

استراتژی معامله با کندل ها

به‌طور کلی تمامی ترفند‌ها و روش‌های تحلیلی باید به یک استراتژی معاملاتی ختم شوند. استراتژی معاملاتی دلیل و زمان خرید و همچنین دلیل و زمان فروش را برای یک معامله‌گر مشخص می‌کند.

کسی که با الگوهای کندلی و مبحث آموزش کندل شناسی کریپتو آشنا است می‌تواند به کمک این دانش، بی‌شمار استراتژی معاملاتی برای خود طراحی کند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. اما معمولا معامله‌گرهایی که از الگوهای کندلی برای معاملات خود استفاده می‌کنند، کمتر از اندیکاتورها استفاده می‌کنند و روش تحلیلی اموزش کندل شناسی در پرایس اکشن را انتخاب می‌کنند.

در واقع مبحث کندل شناسی یکی از زیر مجموعه‌های مباحث روش پرایس اکشن است. در روش پرایس اکشن که تنها به حرکات قیمت توجه می‌شود، معمولا از الگوهای کندلی صعودی که در محدوده‌های مقاومت تکنیکالی اتفاق می‌افتد سیگنال خرید دریافت می‌کنند و از الگوهای کندلی نزولی که در محدوده‌های مقاومت تکنیکالی اتفاق می‌افتد سیگنال فروش می‌گیرند. این معامله‌گرها هیچ‌گاه به تنهایی با دیدن الگوهای کندلی تصمیم به معامله نمی‌گیرند بلکه در پی تایید و اعتبارسنجی آن‌ها به روش‌های دیگر هستند. 

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم در خصوص آموزش کندل شناسی و همچنین آموزش تحلیل کندل ها به شما توضیحاتی دهیم. تا با شناخت کندل های ارز دیجیتال و آموزش تحلیل کندل ها معاملات بهتری را برای خود رقم بزنید. همچنین پس از توضیح در خصوص آموزش کندل خوانی ارز دیجیتال به انواع کندل ها و الگوها پرداختیم و کاربرد هر کدام را به شما توضیح دادیم. برهمین اساس امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد و با خواندن آن معاملات بهتری را در پیش داشته باشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
پارسا
2 سال قبل

وای چقدر دنبال همچین مطلبی بود هیچ سایتی انقدر کامل و جامع پیدا نکردم ممنون واقعا

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پارسا

سلام دوست عزیز خواهش می کنم ممنون از این که وققتون رو در اختیار ما گذاشتین

حمید
حمید
2 سال قبل

واقعا کامل و جامع بود ممنون

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  حمید

ممنون
خوشحالم که خوشتون اومده
امیدوارم سبب سود بشیم

ساناز
ساناز
2 سال قبل

سایتتون حرف نداره از نظر اطلاعات و اطلاع رسانی و هر چیزی که ادم بخواد بدونه واقعا جامع و کامله

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  ساناز

متشکریم نظر لطفتونه

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

ممنون از اطلاع رسانی خوبتون

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز ممنون از توجهتون

شیما
شیما
2 سال قبل

چقدر خوبه انقدر اطلاعات در اختیار کاربران قرار میدهید

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیما

سلام ممنون خوشحالیم که براتون مفید بوده