امنیت بلاکچین؛ چه عواملی باعث امنیت شبکه بلاک چین می باشد؟

بلاک چین یک پایگاه داده یا دفتر کل اطلاعات توزیع شده است که نودهای مختلف یک شبکه به صورت اشتراکی ذخیره می‌شود. البته بهتر است بدانید که بلاکچین یک فناوری نوپا و تازه کار است که عده‌ای از افراد ممکن است به امنیت این شبکه اعتماد نکنند اما قابل ذکر است که فناوری بلاک چین از ویژگی‌های مختلفی همچون غیرمتمرکز، رمزنگاری شده و حتی قوانین اجماع برخوردار است.

برهمین اساس این ویژگی باعث به وجود آمدن امنیت بلاکچین شده است و در نهایت تمامی این عوامل باعث می‌شود تراکنش‌های شبکه به‌ صورت امن و قابل اعتماد انجام شود. از همین رو افراد پس از کسب اطلاعات در خصوص این فناوری می‌توانند به امنیت بلاک چین پی ببرند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله سعی داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص امنیت بلاکچین بپردازیم تا با این فناوری بیشتر آشنا شوید.

 

امنیت بلاکچین به چه شکلی است؟

 

امنیت بلاکچین به چه شکلی است؟

فناوری بلاکچین از ساختار منسجی طراحی شده است و فرآیند پردازش و ذخیره اطلاعات را با استفاده از مکانیزم‌هایی پیشرفته رمزنگاری شده و راه‌حل‌های ریاضی انجام می‌دهد. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان به این نکته توجه کرد که به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد دنیای بلاک چین توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزهای خود را برروی بستر بلاکچین طراحی کرده‌اند تا بتوانند از امنیت بلاکچین استفاده کنند.

البته قابل ذکر است که حوزه کریپوتکارنسی تنها فناوری نیست که بر روی حوزه بلاکچین قرار دارد یلکه هر فناوری که در آن امنیت و ثبات اهمیت داشته باشد می‌توانند از بلاک چین استفاده کنند. از همبن رو امنیت بلاک چین یک روش جامع مدیریت ریسک است که از طریق اجرای چارچوب‌های امنیت سایبری، روش‌های تست امنیتی و شیوه‌های کدگذاری امن برای محافظت بلاک چین به دست می‌آید. همچنین امنیت بلاکچین از این فناوری در برابر کلاهبرداری آنلاین، نقض و سایر حملات سایبری محافظت می‌کند.

 

امنیت بلاکچین عمومی

امنیت بلاکچین عمومی

به صورت کلی در چندین سال گذشته بلاک چین در چهار نوع متفاوت راه اندازش شده است که می‌توان بلاکچین خصوصی (Private Blockchain) و عمومی (Public Blockchain) را به عنوان مهم‌ترین انواع بلاکچین معرفی کرد. از همین رو بهتر است بدانید که بلاک چین عمومی ابتدا برای بیت کوین راه‌اندازی شده است و به همه افراد اجازه مشارکت در شبکه را می‌دهند تا بتوانند حتی در تایید تراکنش‌ها نیز شرکت کنند.
البته این موضوع به این معنا نیست که نظارتی بر روی این نوع بلاکچین وجود ندارد بلکه بلاک چین عمومی بلکه برای این فناوری توسعه دهندگانی در نظر گرفته شده است که این افراد موظف‌اند کد را برای اشکالات، آسیب پذیری‌ها و سایر مسائل بلاک چین به صورت مداوم بررسی کنند. از همین رو امنیت و ویژگی‌های بلاک چین عمومی به صورت مداوم بررسی و بهبود می‌یابد.
امنیت بلاکچین خصوصی

امنیت بلاکچین خصوصی

بلاک چین خصوصی نیز یکی از انواع بلاکچین می‌باشد که به صورت انحصاری با دسترسی محدود فعالیت می‌کنند که این موضوع این نوع بلاک چین‌ها را متمرکز می‌سازد. که این کنترل متمرکز به طور بالقوه مقاومت بلاک چین خصوصی را در برابر برخی تهدیدات خارجی افزایش می‌دهد. همچنان ایمن سازی یک بلاک چین خصوصی تنها بر عهده نهاد عامل است. البته باید به نکته توجه کرد که ماهیت متمرکز این نوع بلاک چین ها به این معنی است که یک نقطه شکست وجود دارد که اجرای اقدامات امنیتی قوی را برای موسسه ضروری می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع به دلیل دسترسی محدود می‌توان گفت بلاک چین خصوصی از امنیت بالاتری برخوردار است.

 

کلاهبرداران از چه روش به امنیت بلاکچین حمله می کنند؟

 

کلاهبرداران از چه روش به امنیت بلاکچین حمله می کنند؟

بلاکچین به شکلی طراحی شده است که امکان دستکاری آن وجود ندارد و همین موضوع می‌تواند امنیت این فناوری را افزایش دهد اما باید به این نکته توجه کرد که بلاک چین با داشتن ویژگی ضد دستکاری یا سایر ویژگی‌هااز حملات سایبری‌ و کلاهبرداری در امان نیست. زیرا افرادی که قصد کلاهبرداری دارند می‌توانند آسیب پذیری زیر ساخت‌ها بلاک چین را شناسایی کنند. از همین رو کلاهبرداران از روش‌های متفاوتی برای حمله به امنیت بلاکچین استفاده می‌کنند که این روش‌ها عبارت‌اند از:

 

  • حمله روتینگ (Routing): حمله روتینگ یک نوع حمله سایبری است که به مسیر انتقال اطلاعات در بستر اینترنت مربوط می‌باشد و از آنجایی که فناوری بلاک چین در لحظه اطلاعات زیادی را منتقل می‌کند کلاهبرداران از این روش برای حمله به امنیت بلاکچین استفاده می‌کنند. زیرا در زمان شروع حمله روتینک کاربر متوجه هیچگونه مشکلی نمی‌شود و دقیقا زمانی که همه چیز به شکل طبیعی به نظر می‌رسد هکرها در پشت پرده مسیر انتقال اطلاعات را دستکاری می‌کنند و تا بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کنند.

 

  • حمله فیشینگ (Phishing): گاهی ممکن است با یکسری تبلیغات مبتنی بر خرید و فروش یک کالا مواجه شده باشید که برایتان از یک شماره ناشناس ارسال شده باشد و برای ورود لینکی را برای شما ارسال کرده باشد. ممکن است شما وارد لینک شوید و با وارد کردن اطلاعات حساب خود در آن سایت غیرواقعی، تحت حمله  فیشینگ قرار بگیرید در این صورت هکر با ورود به حساب کاربری شما، تمام موجودی شما را به کیف پول دیگری انتقال می‌دهد.

 

  • حمله ۵۱ درصد: امنیت بلاکچین هایی که با الگوریتم Proof of work کار می‌کنند در اثر توزیع توان پردازشی بین تمام نود یا گره‌های شبکه تأمین می‌شود و برای تأیید بلاک‌ها باید بیش از نیمی از نودها موافقت خود را با عملیات مربوطه اعلام کنند. اگر یک ماینر یا مجموعه‌ای از آن‌ها به طریقی بتواند بیش از ۵۰ درصد توان پردازشی شبکه را در اختیار بگیرد، می‌تواند بلاک‌های مدنظر خود را به شبکه اضافه کند و درون آن‌ها تراکنش‌های نامعتبر را به صورت تأیید شده ثبت نماید. که به این نوع حمله‌ها به اصطلاح حمله ۵۱ درصدی می‌گویند.

 

جمع بندی

به طور کلی، بلاک چین به دلیل استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری قوی، شبکه پراکنده، الگوریتم معدن و الگوریتم اثبات از امنیت بالایی بهره‌مند است. زیرا این مکانیزم‌های امنیتی باعث می‌شوند که بلاک‌چین به عنوان یک سیستم غیرقابل تغییر در برابر تغییرات و حملات از خود مقاومت نشان دهد. همچنین این فناوری به دلیل داشتن امنیت بالا شرایط مناسبی برای انتقال و ذخیره اطلاعات فراهم کرده است.

از همین رو به عنوان پایه‌ای برای ایجاد انواع مختلفی از برنامه‌ها و کاربردهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر داشتن این موضوع به طور کلی، امنیت بلاکچین به عنوان یکی از اصول اساسی و بنیادین آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از آنجا که بر اساس این اصول طراحی و پیاده‌سازی می‌شود، بسیاری از امنیت‌های مرتبط با حفظ اطلاعات را فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها