انواع بلاک چین؛ بررسی مزایا و معایب انواع فناوری های بلاکچین

در چندین سال اخیر با ورود بلاک چین (Blockchain) تکنولوژی دگرگون شده است و تغییرات زیادی با خود به همراه داشته است. به صورت کلی بلاک چین یکی از فناوری‌های نوآورانه است که توانسته در حوزه‌های مختلفی همچون مالی، امنیت، زنجیره تأمین و حتی بهداشت، اثر مثبتی بر جای بگذارد.

این فناوری با ارائه یک محیط امن و شفاف برای ذخیره سازی داده‌ها و انجام تراکنش‌ها، از اطلاعات دیجیتال برای تامین اعتماد و اثربخشی بیشتر در فعالیت‌های مختلف استفاده می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع می‌توانیم بگوییم بلاک انواع متفاوتی دارد که برای شناخت بهتر این تکنولوژی بهتر است با انواع بلاکچین آشنا شوید. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص انواع بلاکچین بپردازیم.

 

بلاک چین چیست؟

 

بلاک چین چیست؟

بهتر است پیش از آشنایی با انواع بلاکچین در خصوص این فناوری اطلاعاتی داشته باشید. بلاک چین یک فناوری نوین است که به عنوان پایه اصلی برای ایجاد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به کار می‌رود، اما کاربردهای آن به مراتب بیشتر از ارزهای دیجیتال است و می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از اقتصاد و صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. در اصل، بلاک‌چین یک راهکار غیرمتمرکز برای ذخیره و تایید تراکنش‌ها و داده‌ها است که توسط یک شبکه از کامپیوترها اداره می‌شود.

همچنین این تکنولوژی به صورت یک زنجیره‌ بلوک‌ها عمل می‌کند، هر بلوک شامل اطلاعاتی است که به صورت رمزگذاری شده تراکنش‌ها و داده‌های مربوط به یک بازه زمانی خاص را شامل می‌شود. هر بلوک همچنین یک لیست از تراکنش‌ها و یک هش از بلوک قبلی را نیز دارد که این ویژگی به آن امکان می‌دهد که اطلاعات در بلاک‌ها به صورت پیوسته مرتبط باشند و هر تلاشی برای تغییر در یکی از بلوک‌ها به طور خودکار مشخص شود.

 

انواع بلاکچین

 

انواع بلاکچین

همانطور که در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم کاربرد بلاک چین تنها به بازار ارزهای دیجیتال خلاصه نمی‌شود و این فناوری در بیشتر حوزه‌ها کاربرد دارد. با در نظر داشتن این موضوع فناوری بلاک چین در چندین سال اخیر با پیشرفت‌های زیادی روبرو بود که همین موضوع باعث استقبال هرچه بیشتر افراد از این فناوری شد و همین موضوع باعث به وجود آمدن انواع بلاکچین شد. البته اولین نوع بلاک چین برای ارز دیجیتال بیت کوین بلاک چین عمومی می‌باشد اما این فناوری از انواع متفاوتی تشکیل شده است. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی انواع بلاکچین بپردازیم تا شما با مزایا و معایب این تکنولوژی آشنا شوید.

 

بلاک چین عمومی (Public Blockchain)

 

بلاک چین عمومی (Public Blockchain)

بلاک چین عمومی یا همان Public Blockchain یکی از انواع بلاکچین است که برای اولین بار در ارز دیجیتال بیت کوین به چشم خورد. این بلاک چین یک سیستم دفتر کل توزیع شده است که بدون نیاز به اجازه شخصی یا ارگانی و حتی بدون محدودیت فعالیت می‌کند. که اصطلاحا به این نوع تکنولوژی Permission Less می‌گویند.

با استفاده از این بلاک چین هر شخصی می‌تواند با دسترسی به اینترنت برای تبدیل شدن به یک نود یا گره مجاز و مشارکت در شبکه، به یک پلتفرم بلاک چین ورود کند. از همین رو فردی که از این بلاک چین استفاده می‌کند می‌توانند به رکوردهای فعلی و پیشین، تایید تراکنش‌ها یا انجام اثبات کار برای بلوک‌های بعدی و استخراج ماینینگ دسترسی پیدا کنند. همچنین افرادی که از بلاک چین عموی استفاده می‌کنند نیاز به استفاده از هویت حقیقی و واقعی ندارند و می‌توانند با نام مستعار نیز فعالیت کندو این فناوری توسط هیچ شخص و نهادی مدیریت نمی‌شود و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

برهمین اساس تمامی موارد که به آن اشاره کردیم از ویژگی‌ها و مزایای بلاک چین عمومی محسوب می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که این فناوری از معایبی نیز برخوردار است. به صورت کلی بلاک چین عمومی با مشکلاتی همچون سرعت پایین تایید تراکنش‌ها درگیر است و این مشکل برای افرادی که از بلاک چین عمومی استفاده می‌کند مشکلات ساز است. زیرا تایید تراکنش‌ها در بلاک چین عمومی ممکن است با چند دقیقه یا چند ساعت تاخیر انجام می‌شود. همچنین این فناوری از مقیاس پذیری پایین‌تری نسبت به سایر بلاک چین‌ها برخوردار است.

 

بلاک چین خصوصی (Private Blockchain)

 

بلاک چین خصوصی (Private Blockchain)

اگر بخواهیم یکی دیگر از انواع بلاکچین را به شما معرفی کنیم می‌توانیم به بلاک چین خصوصی (Private Blockchain) اشاره کنیم. بهتر است بدانید که بلاک چین خصوصی تنها در یک شبکه فعالیت می‌کند و عموما تعداد محدودی از اعضای نهادها یا سازمان‌ها اجازه دسترسی به این نوع بلاک چین را دارد. از همین رو اختیارات سازمان‌ها در خصوص این نوع بلاک چین محدود است. همچنین از این شبکه برای رای گیری، مدیریت زنجیره تامین، هویت دیجیتال، مالکیت دارایی و غیره استفاده می‌شود. البته برخلاف بلاک چین عمومی این فناوری تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری تایید می‌کند و همچنین بلاک چین خصوصی از مقیاس پذیری بیشتری برخوردار است.

که این موضوع مورد توجه افراد قرار گرفته است.اما باید به این نکته توجه کرد که بلاک چین‌های خصوصی از نودهای کمتری بهره‌مند است. همین موضوع احتمال حمله‌های امنیتی را افزایش می‌دهد. در صورتی که گره‌ها به سیستم مدیریت مرکزی دسترسی پیدا کنند، توانایی دسترسی به کل نودها در شبکه را خواهند داشت. که این موضوع از معایب بلاک چین خصوصی به حساب می‌آید و باعث شده سازمان‌های زیادی از فعالیت در این نوع بلاک چین ها خودداری کنند.

 

بلاک چین کنسرسیوم (Consortium Blockchain)

 

بلاک چین کنسرسیوم (Consortium Blockchain)

اکنون که با دو نوع بلاک چین آشنا شدید بهتر است بدانید که Consortium Blockchain را به عنوان یکی دیگر از انواع بلاکچین ها معرفی کنیم که به عنوان بلاک چین ترکیبی یز از این فناوری یاد می‌شود. زیرا این تکنولوژی بلاک چین عمومی و خصوصی می‌باشد و به صورت نیمه متمرکز فعالیت می‌کند.

از همین رو زمانی که چند سازمان‌ یا شرکت‌ شروع با یکدیگر همکاری می‌کنند می‌توانند با استفاده از این بلاک چین در یک بستر مشترک و به راحتی و با امنیت کامل اطلاعات را با یکدیگر در میان بگذارند. البته بهتر است بدانید که این فناوری از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. از همین رو از آنجایی که تمام اعضا به نتیجه برسند می‌توانند داده‌های ثبت شده درون این نوه بلاک چین را تغییر دهند.

 

بلاک چین هیبرید (Hybrid Blockchain)

 

بلاک چین هیبرید (Hybrid Blockchain)

هیبرید (Hybrid Blockchain) یکی دیگر از انواع بلاکچین می‌باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این بلاک چین نیز همچون کنسرسیوم می‌باشد. زیرا این بلک چین نیز ترکیبی از بلاک چین خصوصی و عمومی است و از مزایا و معایب این دو بلاک چین بهره‌مند می‌باشد. همچنین این بلاک چین انعطاف پذیری زیادی به همراه دارد که همین موضوع باعث شده کاربران بتوانند یک بلاک چین خصوصی را به چندین بلاک چین عمومی پیوند دهند و قابل ذکر است که تراکنش‌ها در شبکه هیبرید درون همان شبکه تایید می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع قصد داریم چند مورد از مزایا و معایب مهم این بلاک چین را به شما معرفی کنیم.

از همین رو بهتر است بدانید که ورود برای عموم افراد در این بلاک چین آزاد است و این موضوع باعث می‌شود تا هر فردی بتواند از این شبکه استفاده کند. همچنین این پروژه به شکلی راه اندازی شده تا در صورت نیاز و براساس نظر افراد ترانکش‌ها و فعالیت‌ها بر روی شبکه نمایش داده شود یا نه. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت که این بلاک می‌تواند از حمله ۵۱ درصدی جلوگیری کند که تمامی این موارد را می‌توانیم به عنوان مزایای بلاک چین هیبرید شناخته می‌شود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که این بلاک چین نیمه متمرکز می‌باشد و به صورت شفاف فعالیت نمی‌کند. همچنین افرادی که در این شبکه فعالیت می‌کنند پاداش دریافت نمی‌کنند. که تمامی این مسائل به عنوان معایب این فناوری شناخته می‌شود.

 

جمع بندی

پیشرفت هر چه بیشتر دنیای بلاک چین باعث راه اندازی انواع بلاک چین شده است و همین موضوع باعث شده افراد بتوانند براساس اهدافی که در نظر دارند به انتخاب انواع بلاکچین بپردازند. البته باید توجه کرد که دسترسی به انواع بلاکچین برای تمامی افراد امکان پذیر نمی‌باشد. زیرا بعضی از بلاک چین ها همچون بلاک چین خصوصی تنها برای تعدادی از اعضای سازمان‌ها و نهادها راه اندازی شده است و سایر افراد نمی‌توانند به این نوع بلاک چین ها دسترسی پیدا کنند. با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله به معرفی انواع بلاکچین پرداختیم تا شما با این فناوری بیشتر آشنا شوید و در خصوص مزایا و معایب آن‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید.

 

سوالات متداول

 

اولین بلاک چین کدام است؟

ظهور بیت کوین باعث به وجود آمدن بلاک چین شد و از آنجایی که این رمز ارز بر روی بلاک چین عمومی راه اندازی شده می‌توان Public Blockchain را به عنوان اولین نوع بلاک چین معرفی کرد.

بلاک چین خصوصی چه تفاوتی با بلاک چین عمومی دارد؟

بلاک چین خصوصی و عمومی جزو انواع بلاکچین ها می‌باشد که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما تفاوتی اصلی این دو بلاک چین در مقیاس پذیری، امنیت و شفافیت آن است.

کدام بلاک چین بهتر است؟

به صورت کلی نمی‌توان گفت که کدام یک از بلاک چین ها نسبت به دیگری محبوبیت دارد. زیرا انواع بلاکچین ها براساس اهداف متفاوتی راه اندازی شده است و هر یک از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها