ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟

ظهور ارزهای دیجیتال تحولات بسیار زیادی را در بازارهای مالی ایجاد کرد زیرا این تکنولوژی از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است. غیرمتمرکز بودن این بازار مالی یکی از ویژگی‌های مهم بازار کریپتوکارنسی می‌باشد. ابتدا سرمایه گذاران به خاطر همین ویژگی منحصر به‌فرد مخالف پیشرفت حوزه ارزهای دیجیتال بودند. حتی در گذشته بعضی از کشورها معامله ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده بودند. اما پیشرفت روز افزون این تکنولوژی و ارائه خدمات متفاوت باعث شد دید بسیاری از سرمایه‌گذاران در خصوص این فناوری تغییر کند. با در نظر داشتن این موضوع جالب است بدانید که رمز ارزی با نام ارز دیجیتال بانک مرکزی یا ارز دیجیتال ملی که با نماد اختصاری CBDC توسط بانک مرکزی یک کشور طراحی شده است.

این رمز ارز به نوعی نسخه دیجیتال ارز فیات یک کشور می‌باشد و عده‌ای آن را به عنوان پول نقد الکترونیکی نیز می‌شناسند. زیرا دارندگان این نوع رمز ارزها امکان دسترسی به بانک مرکزی و خدمات آن را دارند. همچنین تمام پرداخت‌های افراد مختلف و کسب و کارها با استفاده از این رمز ارز امکان پذیر می‌باشد. این ارز دیجیتال به شکلی طراحی شده است که واسطه‌هایی همچون بانک‌های تجاری را از میان برمی‌دارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون واسطه با بانک مرکزی ارتباط برقرار کنند. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص این رمز ارز و مباحث زیر بپردازیم.

  1. تفاوت ارز دیجیتال بانک مرکزی با سایر رمز ارزها
  2. ارز دیجیتال بانک ملی چگونه کار می‌کند؟
  3. مزایا و معایب ارز دیجیتال بانک مرکزی
  4. چه کشورهایی ارز دیجیتال بانک ملی خود را دارند؟

 

تفاوت ارز دیجیتال بانک مرکزی با سایر ارزهای دیجیتال

 

 

تفاوت ارز دیجیتال بانک مرکزی با سایر رمز ارزها

اکنون که با ارز دیجیتال بانک مرکزی آشنا شدید بهتر است بدانید این رمز ارز ملی با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است. زیرا هر یک از این فناوری‌ها اهداف متفاوتی با یکدیگر دارند. همانطور که به آن اشاره کردیم بازار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز می‌باشد و هیچ گروه و نهادی بر روی آن نظارت ندارند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید کشورهای زیادی با این ویژگی ارزهای دیجیتال میانه خوبی ندارند. برهمین اساس دفتر کل توزیع پس از راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی به دولت‌ها اجازه می‌دهد که در کنار استفاده از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال بر روی بعضی از جوانب این رمز ارزها کنترل داشته باشند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو فناوری در عرضه آن‌ها می‌باشد به طور کلی ارزهای غیرمتمرکز همچون اتریوم عرضه محدودی دارند و نهاد خاصی نمی‌تواند روند عرضه رمز ارزها را تغییر دهد. اما ارز دیجیتال بانک مرکزی به این شکل نمی‌باشد و کنترل عرضه این رمز ارزها را به دست دارد. همچنین برخلاف سایر رمز ارزها دفتر کل توزیع شده سابقه‌ای کامل از تراکنش‌های CBDC به بانک ملی ارائه می‌دهد. برهمین اساس برخی از کشورها با استفاده از این فناوری می‌توانند بر روی اطلاعات مالی شهروندان نظارت بیشتری داشته باشند. البته قوانین و سیاست‌های کشورها در خصوص این موضوع با یکدیگر متفاوت است.

 

ارز دیجیتال بانک مرکزی چگونه کار می‌کند؟

 

ارز دیجیتال بانک ملی چگونه کار می‌کند؟

به دلیل پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال فناوری‌ها و پلتفرم‌های زیادی روی کار آمد که هر یک از ویژگی‌های بسیار زیادی بهره‌مند بودند. برهمین اساس بانک مرکزی نیز این فرصت را غنیمت شمرده است. بانک مرکزی با کمک بلاک‌چین رمز ارزی متفاوت را به صورت متمرکز وارد بازار کرد. با راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی دفتر کل توزیع شده به بانک‌های مرکزی این امکان را می‌دهد تا بتوانند به تاریخچه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین نسخه بلاک‌چین این رمز ارز به صورت کامل زیر نظر بانک مرکزی می‌باشد و دسترسی به آن‌ها تنها با مجوز بانک مرکزی امکان پذیر است.

البته بهتر است بدانید ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز از قوانین مشخصی پیروی نمی‌کنند و قیمت آن‌ها تحت تاثیر استقبال سرمایه‌گذاران و اخبار و حوادث تغییر می‌کند. اما ارز دیجیتال بانک مرکزی کارکردی همچون استیبل کوین‌ها دارد و ارزش آن‌ها پایدار و ثابت است. برهمین اساس این نوع رمز ارزها تحت تاثیر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرند. البته باید به این نکته توجه کرد که این رمز ارزها در کنار شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز با استیبل کوین‌ها دارند. زیرا استیبل کوین‌ها رمز ارزهایی رمزنگاری شده‌اند که ارزشی ثابت دارند اما به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. اما ارز دیجیتال ملی پولی دیجیتالی می‌باشد که ارزشی وابسته به ارز فیات دارند.

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال بانک مرکزی

 

مزایا و معایب ارز دیجیتال بانک مرکزی

ارز دیجیتال بانک مرکزی نیز همچون سایر رمز ارزها از مزایا و معایب بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس ما در این بخش قصد داریم به مزایا و معایب این فناوری متفاوت بپردازیم تا اگر قصد خرید این نوع رمز ارزها را دارید با اطلاعات کافی خرید خود را انجام دهید. اگر بخواهیم ویژگی‌ها و مزایای ارز دیجیتال ملی را نام ببریم باید بگوییم این فناوری می‌تواند به پرداخت‌های بین المللی کمک‌های بسیاری کند. یعنی پرداخت‌های بین المللی دارای کارمزدهای بسیار بالایی هستند و ارز دیجیتال بانک ملی می‌تواند به بهبود سیستم پرداخت‌های بین المللی در کشورهای مختلف کمک کند.

به نوعی این رمز ارزها کمک می‌کنند تا تراکنش‌ها در سطح بین الملل به شکل قانونی، ارزان و سریع انجام شود. همچنین CBDC می‌تواند جایگزین پول نقد باشد زیرا خطرات مربوط به اعتبار و نقدینگی این رمز ارز را تهدید نمی‌کند. اکنون که با مزایای CBDC آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی در خصوص معایب و خطرات این رمز ارز نیز داشته باشید.

به طور کلی استفاده از CBDC ممکن است منجر به برداشت هرچه بیشتر سرمایه از بانک‌ها در زمان بحران مالی شود که این موضوع می‌تواند با خود احتمال ورشکستگی بانک‌ها را نیز به همراه داشته باشد. همچنین یکی دیگر از معایب ارز دیجیتال ملی این است که بیشتر مواقع تنها در کشور عرضه کننده پذیرفته می‌شوند که این موضع برای سرمایه‌گذاران این رمز ارزها به شدت چالش برانگیز می‌باشد.

 

چه کشورهایی ارز دیجیتال ملی خود را دارند؟

 

چه کشورهایی ارز دیجیتال ملی خود را دارند؟

به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران از CBDC بسیاری از کشورها به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود بودند. بسیاری از این کشورها هم اکنون در حال بررسی نسخه آزمایشی این رمز ارز می‌باشد و بعضی از آن‌ها رمز ارز ملی خود را عرضه کرده‌اند. در همین بین کشور باهاما اولین کشوری است که ارز دیجیتال ملی خود را عرضه کند و پس از آن کشورهایی همچون نیجریه، هند و غیره رمز ارز ملی خود را عرضه کردند.

البته بعضی از کشورها نیز در صدد توسعه CBDC خود هستند. کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا که به دنبال توسعه و پیشرفت ارز دیجیتال بانک مرکزی آمریکا می‌باشد. البته جالب است بدانید که ایران نیز جزو کشورهایی است که به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی خود می‌باشد و آن را رمز ریال نام‌گذاری کرده‌است.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها