مقایسه بیت کوین و بایننس کوین

مقایسه ارز های دیجیتال را با دو ارز بیت کوین و اتریوم شروع کردیم و قرار است در این مقاله به مقایسه بیت کوین و بایننس کوین بپردازیم. برای این کار لازم است ابتدا به معرفی بیت کوین و بایننس کوین، تاریخچه، اهداف و کارایی این ارز ها را بدانیم و سپس به شباهت ها و تفاوت هایشان اشاره کنیم. رقابت این دو ارز هم می تواند در نوع خودش جالب باشد. از نظر قیمت و ارزش بازار بیت کوین و بایننس کوین تفاوت های زیادی دارند. ارز دیجیتال BNB، رمز ارز منحصر به فرد صرافی بایننس است و در رقابت با ارزهای تمام صرافی ها مثل یونی سواپ، پنکیک سواپ و… بایننس کوین رتبه اول را دارد.

 

بیت کوین چیست؟

 

بیت کوین چیست؟

در مقاله مقایسه بیت کوین و اتریوم به معرفی ارز دیجیتال BTC پرداختیم. به همین دلیل در این مقاله مختصر تر درباره بیت کوین صحبت می کنیم. بیت کوین اولین و مشهور ترین رمزارز است که توسط فرد یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو با هدف ذخیره و انتقال امن پول به دنیا معرفی شد. لازم به ذکر است که هویت ساتوشی ناکاموتو هنوز هم نامشخص می باشد.

پس از بحران اقتصادی سال 2008 عده ای به این فکر افتادند تا پول دیجیتالی را خلق کنند که تنها در بستر دیجیتال و به صورت متمرکز فعالیت کند. در راستای رسیدن به این هدف بیت کوین (BTC) در قالب یک اختراع فرعی به عنوان یک واحد ارزی دیجیتالی به دنیا معرفی شد با این تفاوت که این نوع ارز و تمام ارز های دیجیتال که پس از آن بع وجود آمدند به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند. در حالی که تنها 10 سال از ایجاد این ارز می گذشت یعنی سال 2018 قیمت آن به 13 هزار دلار رسید و باعث جلب توجه در جامعه ی مردم ، به میژه سرمایه گذاران قرار گرفت.

بیت کوین غیر متمرکز است و با کمک فناوری بلاک چین فعالیت می کند. این ارز با محاسبات بسیار پیچیده ریاضی به صورت رمزنگاری شده به دست می آید و همین امر باعث شد که به یک دارای مطمئن تبدیل شود. برای استخراج این رمز ارزها از دستگاه های ویژه ای استفاده می کنند که مصرف برق بالایی دارد. همین دلیل سبب می شود بسیاری از کشورها تولید آن را به صرفه ندانند.

 

ویژگی های بیت کوین

همانطور که در مطالب قبل ذکر شد بیت کوین (bitcoin) و همچنین همه ارزهای دیجیتال موجود دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. این ویژگی ها سبب برتری این کوین های دیجیتالی نسبت به پول های رایج شدند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • غیر متمرکز بودن بیت کوین: این یعنی ارز دیجیتال بیت کوین تحت نظارت هیچ سازمان، نهاد یا دولتی نیست و همچنین به واسطه ای مثل بانک یا هر فرد یا سازمان دیگری برای معامله احتیاج نیست.
  • آسان بودن روند معامله: به دلیل نبود نهاد نظارتی، قوانین سختی برای انجام معامله وجود ندارد و همه چیز به طور شفاف است.
  • امنیت بالا؛ دسترسی به کد های شبکه بلاک چین بیت کوین ممکن نیست. در نتیجه امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری در بازار رمزارز ها، تقریبا غیر ممکن می باشد.
  • ناشناس بودن هویت افراد: با این ویژگی هویت دو طرف معامله برای یکدیگر می باشد. به همین دلیل پیگیری طرفین معاملات تقریباً غیر ممکن شود.
  • حمل و نقل آسان: از آنجایی که بیت کوین ماهیت فیزیکی ندارد، حمل و جابه جایی آن بسیار ساده تر از پول رایج می باشد.
  • عدم دریافت مالیات: به دلیل غیر متمکز بودن بیت کوین و سایر ارزها، دولت ها نمی دانند که چگونه با آن ها برخورد کنند. در نتیجه این امر فعالیت در این بازار در حال حاضر مشمول مالیات نیستند و مکان بسیار خوبی برای انجام معاملات بزرگ می باشد.
  • برگشت نا پذیری تراکنش ها: همانطور که قبلا گفتیم این معاملات واسطه ای ندارند و امکان پیگیری در تراکنش ها وجود ندارد. پس لازم است بسیار در معاکلات خود دقت کنید.

 

باینانس کوین چیست؟

 

بایننس کوین چیست؟

ارزدیجیتال بایننس کوین، از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) برای اولین بار در ماه جولای سال 2017 منتشر شد. هدف اصلی بایننس کوین، جذب سرمایه برای توسعه و گسترش صرافی Binance بود. صرافی کریپتو Binance از نظر امنیت و سرعت پردازش قابل توجهی برخوردار است و ایجاد ارز دیجیتال اختصاصی اش باعث پیشروی در این مسیر شد. در تاریخ 18 آپریل 2019، این صرافی بلاک چین و کوین های معاملاتی خود را راه اندازی کرد. بایننس کوین (BNB) که یک توکن اتریوم ERC-20 بر روی بلاک چین اتریوم بود در سال 2019 به بلاک چین خود منتقل شد. در واقع بایننس کوین هم یک ارزدیجیتال مختص صرافی Binance و هم یک رمزارز بر روی بلاک چین بایننس است.

بایننس کوین یک آلت کوین است و هنگام ایجاد آن بر اساس استاندارد ERC-20 و با استفاده از شبکه انتقال اتریوم ساخته شد. این بدان معناست که این سکه نیز از قوانین بلاک چین اتریوم تبعیت می کند. مزیت این امر این است که بایننس کوین می تواند از ثبات و ایمنی بلاک چین اتریوم بهره مند شود.

همه این‌ ها در آوریل 2019 تغییر یافت، زمانی که صرافی بایننس، BNB را به شبکه اصلی خود منتقل کرد. همان موقع، 5 میلیون توکن ERC-20 BNB را نیز سوزاندند و مقدار متناظر توکن BNB بومی BEP-2 را به کیف پول ‌های خود اختصاص دادند. در آن زمان بایننس کاربران را تشویق می‌کرد که توکن‌ های ERC-20 BNB خود را به توکن‌ های بومی BEP-2 تبدیل کنند. با این حال از نوامبر 2019، بایننس هنوز از توکن‌ های ERC-20 پشتیبانی می‌ کند و کاربران هنوز قادر به انتقال به توکن BEP-2 هستند. اگر چه امکان حذف توکن‌ های ERC-20 بیش از این وجود ندارد. جهت آشنایی کامل و صفر تا صد بایننس کوین می توانید به مقاله بایننس کوین چیست؟ سر بزنید. در این مقاله به معرفی صرافی بایننس، رمزارز BNB ، قیمت توکن آن و همچنین آینده آن می پردازد.

بلاک چین بایننس یا Binance Chain

زنجیره بایننس چندین کارکرد مفید مانند ایجاد توکن‌ های جدید برای دیجیتالی کردن دارایی‌ های موجود، ارسال، دریافت، سوزاندن و بلوکه کردن و آزاد کردن توکن‌ ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌ توانید از طریق Binance Chain Explorer، API و رابط RPC، بازار DEX را برای تأیید قیمت و فعالیت بازار دارایی‌ های خاص، بررسی تاریخچه معاملات و بلوک‌ های زنجیره‌، رصد کنید.

ناگفته نماند که می‌ توانید سایر دیتا های شبکه بایننس را از طریق full node یا API استخراج کنید، ابزارها و برنامه‌ هایی را توسعه دهید تا به کاربران در استفاده از Binance Chain و Binance DEX کمک کند و همین‌ طور توکن‌های BNB را نیز ارسال و دریافت کنید. تمرکز اصلی در طراحی Binance Chain بر روی عملکرد بالا، هزینه کم، تجربه کاربری آسان و معاملات عادلانه است. 

 

مزایای بایننس کوین

  • دارای هزینه‌ پایین در بازار کریپتو
  • امکان بهره‌ مندی از تخفیف در هزینه‌ معاملات Binance
  • استفاده از آن در خارج از پلتفرم معاملاتی Binance
  • امکان مبادله‌ ی آن با ارزهای فیات
  • دسترسی آسان به آن از طریق دسک تاپ، HTML5، iOS و Android
  • انجام فرایندهای تراکنش با سرعت بالا
  • دسترسی گسترده: صرافی Binance امکان معامله بیش از ۴۰ جفت ارز را فراهم می‌کند

 

تفاوت های بیت کوین و بایننس کوین

 

تفاوت های بیت کوین و بایننس کوین

زمانی که می خواهیم بیت کوین معامله کنیم، باید همیشه مراقب باشیم از کدام صرافی رمزارز خرید می کنیم. چراکه تمام صرافی ها و سایت ها به یک اندازه امن و قابل اعتماد نیستند. ارزدیجیتال بایننس کوین در صرافی Binance پذیرش می شود. این صرافی یکی از امن ترین صرافی ها در جهان است. بیت کوین در همه جا معامله می شود و نسبت به بسیاری از متغیر ها آسیب پذیر است. ارزدیجیتال بایننس کوین کمتر مستعد تاثیر از شرایط خارجی است. درحالی که به شدت تحت تاثیر از شرایط داخلی Binance است.

بایننس کوین ارزی جدید است که در سال 2017 راه اندازی شد، این در حالی است که بیت کوین دارای سابقه طولانی و ثابت شده ای است. بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 منتشر شد. حداکثر تعداد بیت کوین 21 میلیون است. این در حالیست که بایننس کوین تمام 200 میلیون کوین خود را در همان ابتدا عرضه کرد. فرایند کاهش عرضه در بیت کوین به شکل کوین سوزی است. این ها بدان معناست که در سال های آینده کوین های BNB می توانند در سال های آینده از نظر حجم بازار از بیت کوین سبقت بگیرند.

کریپتوکارنسی‌ ها ممکن است به دلیل عدم وابستگی شان به دولت، برای بسیاری از معامله‌ گران فریبنده باشند، اما این عاقلانه نیست که فکر کنیم اقدامات دولت تأثیر عمده‌ای بر ارزش آن‌ها نخواهد گذاشت. برای نمونه اگر اوضاع اقتصاد دولت ایالات متحده در شرایط نامساعدی باشد، این موضوع ممکن است باعث شود معامله‌ گران به دلیل ترس از کاهش ارزش ارز خود، سرمایه گذار‌یشان را در فضای کریپتوکارنسی‌ها افزایش دهند.

 

جدول مقایسه بیت کوین و بایننس کوین

بایننس کوین بیت کوین
قیمت فعلی 406$ 42,892$
حجم بازار 66,683,000,000$ 806,576,000,000$
تعداد سکه های موجود 165M 19M
تعداد کل سکه ها 165M 21M
جایگاه بر اساس ارزش بازار 4 1
رکورد قیمت 688$ 68,664$
زمان ایجاد اولین بلاک 2017 2008
الگوریتم رمزنگاری ERC-20 SHA-576
تعداد صرافی 138 364
فورک ها 2,040 31,576
مشترکین ردیت 799,260 3,900,940

جمع بندی

حال کدام یک سرمایه گذاری بهتری است؟ بیت کوین یا بایننس کوین؟ در جواب این سوال باید گفت که بستگی به نوع سرمایه گذاری شما دارد. هر دوی این ارز ها ارز های نسبتا قوی ای هستند بیت کوین در مرحله پذیرش بهتر و بایننس ارزی است که با کم تر از 5 سال سابقه از بسیاری از ارز ها پیشی گرفته است.

در واقع بهتر است هر دوی این ارز ها را در سبد داشته باشید. چرا که همیشه می گویند همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید. بهتر است قبل از سرمایه گذاری با اطلاعات کامل وارد بازار شوید، هم چنین باید همیشه خود را با اخبار به روز نگهدارید. برای این کار، ما به شما بلاگ بیت ایمن را پیشنهاد می کنیم. هم چنین وقتی که کاملا با ریسک های بازار آشنا شدید، می تواند به صفحه اصلی صرافی آنلاین بیت ایمن بروید و پس از ثبت نام و احراز هویت، بیت کوین یا بایننس کوین بخرید.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیما
شیما
2 سال قبل

این مطالبی که توی وبلاگ گذاشته میشه و ۲ ارز باهم مقایسه میشن واقعا کمک کننده ست ممنون🌷

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیما

سلام دوست عزیز
خوشحالم که مطالب براتون مفید واقع شده🙏🙏🙏

Siyavash
Siyavash
2 سال قبل

بایننس کوین وقتی تو مدت زمان کوتاه تری تونسته خودشو به اندازه بیت کوین بالا بکشه اینده بهتره داره نه؟

جوکار
جوکار
11 ماه قبل
پاسخ به  Siyavash

سلام. بله درست می فرمایید من روی بیت کوین سرمایه گذاری کردم تقریبا توی بیشتر از یک روز بالا و پایین رفتن به زور ۷۰۰تومن سود بهم داد (من صد هزار تومن سرمایه‌گذاری کرده بودم البته) . ولی یک شب دیدم دارم کلی ضرر میبینم چون داشت به شدت افت می کرد . من پول خودم رو کشیدم بیرون روی بایننس سرمایه‌گذاری کردم . خداروشکر بر خلاف بیت کوین ثبات بیشتری داشت . سود می داد و خیلی ضرر نمیزد