مقایسه اتریوم و کاردانو

مقایسه اتریوم و کاردانو، این دو ارز محبوب دنیای رمزارزها به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید، کدام یک برای سرمایه گذاری مناسب تر است. دنیای بلاک چین یکی از پرهیاهو و پر کاربردترین انقلاب های مالی این روزهای بازار است. جایی که بیت کوین پادشاه آن جاست، سایر فناوری ها مانند اتریوم و کاردانو در تلاش برای بهبود رتبه و رقابت اند.

اگرچه پلتفرم اتریوم از نظر ارزش بازاری بالاتر از کاردانو قرار گرفته، اما طولی نمی کشد که این ارز تازه وارد بتواند دنیای کریپتو کارنسی را دگرگون کند. فعالان این حوزه، آینده کاردانو را بسیار روشن پیش بینی می کنند. ارزش آدا و اتر این دو ارز محبوب روز به روز در حال افزایش است و احتمالا شما هم بر روی این دو ارز پرطرفدار سرمایه گذاری کرده اید.

با ما همراه باشید تا با شناخت تفاوت های اتریوم و کاردانو در زمینه های مختلف در زمینه های سرعت، کارمزد، مقیاس پذیری و پرتکل های امنیتی و شناخت نقاط ضعف و قوت هر کدام، یک دیدگاه کلی از آنها پیدا کنید. پس از خواندن این مقاله شما می توانید تصمیم بهتری درباره سرمایه گذاری روی این دو ارز داشته باشید.

 

اتریوم چیست؟

 

اتریوم چیست؟

قبلا در مقایسه بیت کوین و اتریوم به معرفی اتریوم پرداختیم، حال می خواهیم یک سری از مطالب را بازگو کنیم. ویتالیک بوترین در سال 2015 ساز و کار اتریوم را با مشورت گروهی از دوستان بنیان گذاری کرد. اتریوم اولین پروژه ای است که به افراد اجازه استفاده از قرارداد های هوشمند را می دهد. این رمزارز برخلاف بیت کوین علاوه بر پردازش تراکنش های مالی، امکانات بیشتری دارد. این پلتفرم از قابلیت تمرکززدایی برخوردار است، یعنی که تحت کنترل هیچ شخص یا نهادی نیست.

هر تراکنش، به خصوص تراکنش های قرارداد هوشمند، در اتریوم توسط اجماع کاربران تایید می شود. رمزارز بومی اتریوم، اتر (ETH)، نام دارد و پرداخت ها از طریق این ارز انجام می شود. قراردادهای هوشمند به افراد سراسر جهان این امکان را می دهد که بدون حضور شخص ثالث یا نهاد و دولتی وارد توافق های غیر قابل بازگشت با یک دیگر شوند.

مقاله مرتبط: اتریوم چیست

 

کاردانو چیست؟

 

کاردانو چیست؟

کاردانو هم مثل اتریوم یک پروژه بلاک چین است که از فناوری قراردادهای هوشمند برای انجام تراکنش ها استفاده می کند. این رمزارز برای اولین بار توسط سازمان IOHK که تحت مدیریت و رهبری چارلز هوسکینسون (Charles Hoskinson)، بود ایجاد شد. در آن زمان که اتریوم  را به عنوان نسل دوم بلاک چین می شناختند، کاردانو نام نسل سوم بلاک چین را یدک می کشید.

شاید برایتان جالب باشد که بنیان گذار کاردانو (چارلز هوسکینسون) یکی از بنیان گذاران اتریوم بود، او باور داشت که می تواند بلاک چین بهتری نسبت به اتریوم ایجاد کند. به همین دلیل برای ایجاد کاردانو تلاش کرد. این موضوع نشان می دهد که کاردانو از جانب مؤسسان آن چقدر حائز اهمیت است. به همین دلیل کاردانو را قاتل اتروم می دانند. رمزارز بومی کاردانوآدا، (ADA) نام دارد که درست مانند اتریوم می تواند برای ارسال و دریافت سرمایه، از یک کیف پول به یک کیف پول دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

مقاله مرتبط: کاردانو چیست

 

مقایسه اتریوم و کاردانو در سرعت و کارمزد

 

مقایسه اتریوم و کاردانو در سرعت و کارمزد

پلتفرم اتریوم توانایی انجام 20 تراکنش در ثانیه را دارد، این رقم در مقایسه با غول ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین، سریع تر است. همچنین به گفته تحلیلگران مختلف، این پلتفرم از توانایی اتمام فرایند تراکنش ها در 5 دقیقه برخوردار است. به طورکلی سرعت معاملات، بستگی به میزان گس (سوخت کارمزد شبکه اتریوم) خروجی شما دارد. برای مثال اگر هزینه گس کمی بپردازید، ممکن است تراکنش شما چند روز طول بکشد.

در طرف مقابل مقایسه اتریوم و کاردانو، کاردانو می تواند 100 تراکنش در ثانیه انجام دهد، این رقم در مقابل اتریوم بسیار سریع تر است. پیش بینی ها نشان می دهد، این شبکه می تواند در آینده بیش از 1 میلیون تراکنش را در ثانیه انجام دهد. این پلتفرم، به طور مداوم شبکه که خود را به روزرسانی می کند و در جهت ارائه بهترین خدمات تلاش می‌کند.

با این حال تراکنش ها در پلتفرم کاردانو به طور متوسط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد تا به طور کامل انجام شود. ابتدا، تکمیل یک بلاک حدود 20 ثانیه طول می کشید، اما برای اطمینان از برگشت ناپذیری، کاردانو فرایندی را شامل تکمیل حدود 15 الی 30 بلاک، انجام می دهد.

مقایسه کاردانو و اتریوم از نظر کارمزد

به نقل از منابع مختلف،هزینه های اتریوم به صورت افزاینده و غیر قابل کنترل در حال افزایش است. طبق آمار اخیر کوین دسک، هزینه های اتریوم در حال حاضر به طور میانگین 12.95 دلار است که بیش از 6.35 هزار درصد نسبت به هزینه های سال گذشته افزایش داشت. برای تعیین مجموع هزینه تراکنش های اتر، فرمول مورد استفاده شامل ضرب مقدار گس و قیمت هر گس است. حداکثر هزینه معامله را حداکثر محدودیت گس بر اساس قیمت گس مشخص می‌کند.

برخلاف اتریوم، کاردانو قیمت بسیار مناسبی دارد و هزینه های ترکنش آن بسیار مقرون به صرفه است. هزینه های مربوط به یک تراکنش، به مبلغ (اندازه) تراکنش های هر فرد بستگی دارد. فرمول های مورد استفاده در محاسبه قیمت،*X+Y مبلغ تراکنش (X به اضافه Y ضرب در مبلغ تراکنش) است، جایی که XوY ثابت  0.155318 و 0.000043946 هستند. به هر حال، میانگین هزینه ها به طور کلی، مساعدتر از اتریوم است.

 

مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر بلاک چین، امنیت و مقیاس پذیری

 

مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر بلاک چین، امنیت و مقیاس پذیری

شبکه اتریوم به زبان سالیدیتی (Solidity) برنامه نویسی شد. این زبان برای ایجاد ماشین مجازی اتریوم بسیار موثر است و کمک های زیادی به آن کرده است. اتریوم هنوز یک شبکه تک لایه است. بنابراین، شبکه قدرت کمی در مقیاس پذیری دارد. مقایسه اتریوم با کاردانو نشان می دهد، توسعه دهندگان کاردانو از زبان های برنامه نویسی با نام Haskell و Plutus برای ایجاد آن استفاده می کنند. کاردانو دارای یک سیستم دو لایه است که به افزایش مقیاس پذیری، سرعت، هزینه ها و قابلیت اطمینان کمک می کند.

مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر پرتوکل های امنیتی

اگرچه شبکه اتریوم ادعا می کند از امنیت بالایی برخوردار است، اما قراردادهای هوشمند این پلتفرم با خطرات جدی رو به رو است. مسایلی از قبیل حملات بازگشتی (توسط چندین برنامه مستقل بطور همزمان)، آسیب پذیری محدودیت های گس، اشکالات منطقی ساده و … برای آن وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور اند که اتریوم در معرض حملات مختلف قرار می گیرد. با این حال ETH 2.0 که به تازگی معرفی شد، می توان گفت که این شبکه در تلاش است تا احتمال هک شدن را در آن از بین ببرد. بلاک چین اتریوم قوی است و نمی توان تهدید جدی برای آن به وجود آورد.

برای اطمینان از امنیت بالای پلتفرم، کاردانو مقرراتی را که به محافظت از سیستم عامل ها کمک کرده رعایت می کند. به صورت کلی ، این پلتفرم غیر متمرکز است اما پایبند بودن آن به یکسری مقررات، باعث افزایش امنیت آن می شود. این بلاک چین از پرتوکل اثبات سهام استفاده می کند، بنابراین از حملات 51 درصد در امان خواهد بود.

مقایسه اتریوم و کاردانو از نظر مقیاس پذیری

یکی از بزرگترین مشکلات در شبکه اتریوم مقیاس پذیری است. به طوری که این پلتفرم را با مشکلات زیادی رو به رو کرد. در اواخر سال 2018، شبکه اتریوم به بیش از 1 ترابایت رسید و اندازه آن با سرعت فوق العاده ای رشد می کند. اتریوم میزبان صد ها پروژه کوچک است. اگرچه توسعه دهندگان این پلتفرم می خواهند سیستم را با استفاده از تکنیک هایی مانند شاردینگ (یک روش برای بهبود مقیاس پذیری) تقویت کنند، اما مقیاس پذیری همچنان یک مسئله بزرگ است.

تقریبا هر شبکه بلاک چین برای غلبه بر مقیاس پذیری مانند یک شبکه وسیع طراحی شده است. اکثر شبکه های فعلی که از محبوبیت بالایی برخوردارند، از جمله بیت کوین و اتریوم  مقیاس پذیر نسیتند. به عنوان مثال، سیستم عامل ها فقط چند تراکنش را در ثانیه پردازش میکنند. بااین حال، کاردانو قادر به انجام تراکنش ها باسرعت بسیار بالا است و می تواند تعداد زیادی تراکنش را به طور هم زمان میزبانی کند. بنابراین، سرمایه گذاران می توانند در کاردانو معامله کنند و از قابلیت های این پلتفرم لذت ببرند. در مقایسه اتریوم و کاردانو، کاردانو معاملات مقیاس پذیرتر و گسترده تری نسبت به پرتوکل های بلاک پین در فضای ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد.

جمع بندی

مقایسه اتریوم و کاردانو نشان می دهد، هر دو این پلتفرم ها ویژگی ها بالقوه ای برخوردار هستند. با توجه به موارد گفته شده انتخاب بهترین بین این دو ارزدیجیتال بسیار مشکل است و نمی توان عنوان بهترین را به هر کدام اختصاص داد. برای ورود به بازار بهتر است به این اطلاعات اکتفا نکنید و تحقیقات خود را کامل کنید. پس از تکمیل اطلاعات می توانید با خیال راحت تری وارد بازار شوید. برای خرید این دو ارز و بسیاری ازز ارز های دیگر می توانید به سایت صرافی آنلاین بیت ایمن بروید و پس از ثبت نام و احراز هویت از خرید ایمن و پشتیبانی 24 ساعته و آنلاین ما برخوردار باشید.

 

 

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها