فاز عملیاتی ریال دیجیتال

بانک مرکزی در سال گذشته اعلام کرد که به دنبال ایجاد یک رمز ارز ملی بر اساس پول ملی ایران یعنی ریال است. بانک مرکزی در نظر دارد پس از راه اندازی ریال دیجیتال مردم ریال کاغذی خود را به بانک ها بدهند و در قبال آن این رمز ارز را دریافت کنند. این ریال دیجیتال به منظور سرمایه گذاری برای افراد نیست و فقط  به عنوان جایگزینی برای اسکناس خواهد بود.

شروع اولیه انتشار رسمی این رمز ارز در شهریور امسال توسط هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای شورای پول و اعتبار انجام شد. در همان زمان حدود یک میلیارد تومان رمز ریال ایجاد شد و در اختیار تعداد محدودی از افراد و در بانک های ملی و ملت به اجرا درآمد.

بانک مرکزی در نظر داشت با اضافه کردن سومین بانک به پروژه ریال دیجیتال دوره پیش آزمایشی را به اتمام برساند و مرحله اجرای آزمایشی را شروع کند. هدف از اجرای این مرحله  گسترش دامنه استفاده، افزایش تعداد کاربران و افزایش مبلغ اختصاص یافته به این موضوع است. هدف بانک مرکزی از ایجاد ریال دیجیتال گسترش، حوزه اقتصاد دیجیتال و برطرف کردن نیاز های پرداختی در اقتصاد است که در پیش نویس سند ریال دیجیتال درج کرده است و زیرسازی این بلاک چین در دسترس است.

از دیگر اهداف این پروژه، فعال سازی ظرفیت برنامه پذیری پول در زیر کارکردهای اقتصاد دیجیتال است. فعال سازی ظرفیت در خصوص برنامه های پول مبتنی بر ریال دیجیتال که در بستر بلاک چین است، بسیار کم هزینه تر است. همچنین بسترهای مبتنی بر فناوری بلاک چین به دلیل پیروی از قانون اثبات  کار در فرآیند تایید تراکنش‌ها، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و در عین حال به دلیل ذخیره  اطلاعات در بلاک ها در این شبکه، امکان پیگیری تغییرات در بلاک ها وجود دارد.

 

زمان فاز عملیاتی ریال دیجیتال

 

زمان فاز عملیاتی ریال دیجیتال

با قرار گرفتن ریال دیجیتال در کیف پول بانک های ملت، تجارت و ملی این پروژه وارد فاز عملیاتی شد. پیش نویس این پروژه که در 6 شهریور به تصویب رسید و باید در پاییز وارد مرحله اجرایی می شد که مدتی در اجرای آن وقفه ایجاد شد. در حال حاضر تصمیم بر این است به مناسبت دهه فجر از اجرایی شدن این پروژه رونمایی شود. ریال دیجیتال تا نیمه‌ ماه آبان هنوز در مرحله پیش‌ آزمایشی قرار داشت و به مرحله آزمایشی نیز وارد نشده بود. در حال حاضر با استناد به نقل از مدیر اداره‌ی نظارت نظام‌های پرداخت نوشته این طرح در تاریخ ۱۸ بهمن‌ ۱۴۰۱ به مرحله‌ ی اجرایی می‌ رسد.

بنابر نقل از محمدرضا مانی یکتا معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی فاز آزمایشی ریال دیجیتال با 500 کاربر در 3 بانک ملی، ملت و تجارت اجرایی شده است و در دهه فجر نیز به طور رسمی از این رمز ارز رونمایی می شود. بنابراین امکان توزیع ریال دیجیتال وجود دارد و افراد می توانند با احراز هویت از این رمز ارز خریداری کنند و در کیف پول های خود نگهداری کنند.

بانک مرکزی به عنوان متولی این پروژه اعلام کرد: با‌ توجه‌ به شکل‌ گیری مفهوم اقتصاد پلتفرمی در سال‌های اخیر و پیش‌بینی حرکت به‌ سمت اقتصادهای مبتنی‌ بر بلاک‌ چین، تصور دنیای مبتنی‌ بر توکن در حال شکل‌گیری است به‌ نحوی که هر موجودیت واقعی مابه‌ ازای دیجیتال در شکل توکن خواهد داشت و موجودیت‌های مجازی نیز هویتی مبتنی‌ بر توکن خواهند داشت.

اولین بار طرح ریال دیجیتال چهار سال پیش مطرح شده بود اما در حال حاضر این پروژه با پشت سر گذاشتن مراحل پیش نویسی و پیش اجرایی تا دو هفته دیگر با مجوز رسمی از بانک مرکزی فاز اجرایی خود را اغاز می کند و این رمز ارز ملی با نام رمزریال به عنوان ارز دیجیتال ملی معرفی می شود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها