آموزش تحلیل فاندامنتال (بخش اول)

تحلیل فاندامنتال یکی از مباحثی است که بدون آن نمی توان وارد بازار شد. آموزش تحلیل فاندامنتال برای ورود به هر بازاری ضروری است مخصوصا بازار ارز های دیجیتال. ما قصد داریم آموزش تحلیل فاندامنتال را برای شما عزیزان به سه بخش تقسیم کنیم؛ در قسمت اول تحلیل فاندامنتال را به شما معرفی خواهیم کرد و کاربرد آن در بازار ارزهای دیجیتال را شرح خواهیم داد. در قسمت دوم مراحل تحلیل فاندامنتال را مورد بررسی قرار می دهیم و فاندامنتال یکی از ارزهای دیجیتال بازار را برای شما مثال خواهیم زد. همچنین در قسمت آخر به کاربرد شاخص های بازار اقتصاد سنتی و اهمیت توکنومیک رمزارزها خواهیم پرداخت.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

برای تحلیل و ارزیابی قیمت دارایی ها در بازار ارزهای دیجیتال، دو روش وجود دارد؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال. در مقالات قبلی به تحلیل تکنیکال پرداختیم. اما تحلیل فاندامنتال چیست؟ برای تحلیل بنیادی یک پروژه رمزارز یا یک پروژه بلاک چین از چه ابزار و روش هایی باید استفاده کنیم؟ بر روی چه ارزهایی سرمایه گذاری کنیم؟ بهترین قیمت برای ورود به بازار یک ارز دیجیتال کجاست؟ چطور پروژه های آینده دار بازار کریپتو را شناسایی کنیم؟ هدف از این مقاله پاسخ به این سری از سوالات است.

بازار ارز های دیجیتال یک بازار فناوری محور است. هر پروژه، ایده و نوآوری ای که در حوزه بلاک چین، رمزارزها، امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای ارائه می دهند و پیش از سرمایه گذاری بر روی آنها، بهتر است این ایده و نوآوری را بشناسیم، کاربرد آن را بدانیم و بر اساس آینده دار بودن آن و همچنین ارزشمندی آن برای سرمایه گذاری را بسنجیم. واقعیت این است که اکثر ارزهای دیجیتال موفق به راه اندازی کامل نمی شوند. بعضی از آن ها حتی از مرحله آزمایشی برای تبدیل شدن به ارز دیجیتال هم عبور نمی کنند. برای اجتناب از اخذ تصمیمات احساسی که به از دست دادن سرمایه منجر می شود، باید نحوه انجام تحلیل فاندامنتال یا بنیادی را بر روی ارزهای دیجیتال یاد بگیرید تا به جای تبلیغات بازار، بر اساس اطلاعات موثق تصمیم گیری کنید.

تاریخچه تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Anaiysis روش ارزیابی یک دارایی از طریق بررسی معیار های اقتصادی، مالی و سایر معیارهای کمی و کیفی مرتبط با آن به منظور سنجش ارزش درونی آن دارایی است. به عبارت دیگر، تحلیل بنیادی، ارزیابی متغیر ها کلیدی یا متغیر های اساسی برای سنجش دارایی های مالی قابل معامله نظیر ارزهای دیجیتال است. در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال هر آن چیزی که پتانسیل تاثیر بر قیمت آن دارایی را دارد، مورد بررسی قرار می گیرد؛ از بروزرسانی های فنی شبکه بگیرید تا اعلام همکاری جدید یا لیست شدن در صرافی های رمزارز، همه این عوامل در تحلیل بنیادی یک رمزارز مورد بررسی قرار می گیرد.

اساس و پایه تحلیل فاندامنتال توسط بنجامین گراهام (Benjamin Graham) بنا نهاده شد. گراهام سرمایه گذار، استاد دانشگاه و اقتصاددان بریتانیایی-آمریکایی بود که به پدر سرمایه گذاری ارزشی معروف است؛ سرمایه گذاری ارزشی نوعی الگوی سرمایه گذاری است که شامل خرید یک دارایی است که تحلیل فاندامنتال، آنها را دارایی Undervalue است؛ یعنی ارزش فعلی دارایی کمتر از میزان واقعی آن برآورد می شود. لذا آن دارایی ارزش سرمایه گذاری را دارد.

طبق سخنان گراهام، ارزش ذاتی یک دارایی می تواند با استفاده از عوامل شرکتی نظیر دارایی ها، درآمد و پرداخت های آن شرکت مشخص شود. تغییر قیمت همواره به خاطر وجود دلایل مختلف صورت می گیرد و کسانی که تمام نکات را می دانند و می توانند تصمیم صحیحی بگیرند، باید بتوانند نوسانات آینده قیمت را پیش بینی کنند.

 

تحلیل بنیادی در حوزه کریپتو

 

تحلیل بنیادی در حوزه کریپتو

در دارایی های سنتی نظیر سهام، تحلیل فاندامنتال شامل ارزیابی سلامت مالی شرکت بر اساس صورت های مالی آن است. از آنجایی که سرمایه گذاران متخصص در زمینه دارایی های مالی سنتی دارای میزان بسیار زیادی اطلاعات برای تحلیل هستند، تحلیل بنیادی معمولا فرایند ساده ای است. اما در بازار نوین ارزهای دیجیتال، فاکتورهای تحلیل فاندامنتال چیست؟

هنگامی که صحبت از ارزهای دیجیتال می شود، شرایط به طور کلی متفاوت است. اکثر پروژه های کریپتویی هیچ درآمد، سود و سایر معیار های سنتی را ندارند که افراد حاضر در دنیای امور مالی بتوانند برای ارزش گذاری دارایی های مالی از آن استفاده کنند. بدون وجود معیارهای سنتی که بر اساس آنها می توان قضاوت کرد، سرمایه گذاران ارز دیجیتال باید از زاویه دیگر و بر اساس منطق پیش بینی، تحقیقات گسترده و عمیق و پتانسیل ارز دیجیتال مورد نظر، به تحلیل فاندامنتال آن بپردازند.

آیا تحلیل بنیادی در بازار کریپتو همیشه پاسخگو است؟

به خاطر داشته باشید که  تحلیل بنیادی به دلیل ماهیت منحصر به فرد بازار کریپتوکارنسی همیشه پاسخگو نیست. بسیاری از ارزهای دیجیتال اهداف خوبی را در جهان فیزیکی دنبال نکردند و پروژه آنها با شکست مواجه شد. برای مثال پروژه دنتا کوین را در نظر بگیرید. این پروژه برای متحول سازی صنعت دندانپزشکی شکل گرفت. اما سوال اینجاست دندانپزشک برای شغل خود چه نیازی به بلاک چین و کوین دارد؟ پاسخ این است که در واقع هیچ نیازی ندارد! بله خب برخی پروژه ها به نوعی آینده پژوهانه هستند و در زمان حال هیچ کاربردی ندارند و طبیعتا با شکست مواجه خواهند شد. 

پس ما در حوزه ارزهای دیجیتال، با دارایی‌ هایی سروکار داریم که محصولی را ارائه می‌ دهند. این محصول باید بازار هدف آن، نیاز جامعه بشری به آن و بسیاری عوامل دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. اگر یک پروژه، ایده بسیار عالی و جذابی را ارائه دهد اما در زمان فعلی، جهان به آن نیازی نداشته باشد، احتمال موفقیت آن بسیار کاهش خواهد یافت. برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال و پروژه‌ های حاضر در این حوزه باید اطلاعات و دیتا مورد نیاز برای ارزیابی بنیادی آن را بدست آورید. این اطلاعات را از کجا می‌ توان بدست آورد؟ در ادامه مقاله به جواب این سوال خواهیم پرداخت.

 

منابع اطلاعاتی برای تحلیل فاندامنتال

 

منابع اطلاعاتی برای تحلیل فاندامنتال

اگر تحلیل فاندامنتال به تحقیقات گسترده و عمیق نیاز دارد، از کجا می توان اطلاعات موثق جمع آوری کرد؟ چندین منبع اطلاعات وجود دارند که عبارت اند از:

وب سایت های مورد نظر

تمامی پروژه ها و ارزهای دیجیتال، وبسایت خود را دارند. در این وبسایت مسیر توسعه پروژه و Whitepaper یا اوراق سفید آن را می توان مشاهده کرد. همچنین بسیاری از اتفاق های فاندامنتالی آن پروژه از طریق حساب کاربری پروژه در شبکه های اجتماعی رسمی خواهد شد. یکی از بهترین وبسایت های مرجع که برای لینک شدن که وب سایت های پروژه های مورد نظر مواجعه به سایت coinmarketcap.com است.

وایت پیپر

مقاله‌ای که تمام سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال موظف به خواندن آن هستند. وایت پیپر، گزارشی رسمی است که موارد استفاده پروژه را بررسی و درباره اهداف پروژه صحبت می‌کند. از آنجایی که وایت پیپر‌ها اغلب توسط تیم پروژه برای توسعه دهندگان دیگر نوشته می‌شود، خواندن آن ممکن است دشوار باشد. اما منبع بسیار خوبی برای شناختن دقیق یک پروژه است. وایت‌ پیپر یک رمزارز یا کوینی که برای اولین بار عرضه می‌شود، حاوی پیشینه، استراتژی، اهداف، نگرانی‌ها و گاه‌نمای پروژه بلاک چین مورد نظر برای اجرای موفقیت‌آمیز آن است. از آنجایی که وایت پیپرها باید دقیق و دربرگیرنده تمامی جزئیات پروژه باشند، تحلیل آنها می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما بگذارد. در مقاله وایت پیپر چیست؟ مفصل راجع به این مفصل توضیح داده شده است.

کانال های ارتباطی جامعه 

هر پروژه خوب و واقعی غیرممکن است که در انزوا توسعه یابد. تمام ارزهای موفق حداقل در چند شبکه اجتماعی حضور دارند و حتی بعضی از آنها در برنامه های دیسکورد (Discord)، تلگرام و اسلک (Slack) کانال های مخصوص به خود را دارند. معمولا توسعه دهندگان، بروزرسانی های مختلف را در وبسایت خود یا پلتفرم آنلاین مدیوم (Medium) منتشر می کنند. این شرکت ها عموما اخبار خود را در پلتفرم مدیوم منتشر می کنند.

نشریات و خبرگزاری ها

خوشبختانه اکنون خبرگزاری های بسیاری وجود دارند که در حوزه تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال متخصص هستند و مطالب تخصصی منتشر می کنند. در نتیجه باید همواره بررسی کنید که خبرنگاران درباره هر پروژه چه مطالبی می گویند که نظر شما را جلب کند. همیشه هنگام بررسی منبع اطلاعات هوشیار باشید. صحت اطلاعات را از چندین منبع تایید کنید و این نکته را بدانید که پرداخت پول به اینفلوئنسرها و وبسایت ها برای ارائه نقد و پیشنهاد وسوسه انگیز در خصوص یک پروژه خاص اصلا موضوع عجیب و غیر قابل باوری نیست.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیکی
نیکی
2 سال قبل

منتظرش بودم مرسی😀

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  نیکی

سلام
خوشحالیم که خوشت اومده

مینا
مینا
2 سال قبل

سلام
ببخشید می خواستم بدونم تحلیل تکنیکال رو آموزش نمی دید؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  مینا

سلام دوست عزیز
بله در برناممون هست آموزش تحلیل تکنیکال هم در بلاگ باشه