آموزش تحلیل فاندامنتال (بخش دوم)

 در مقاله قبلی به معرفی تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی، تاریخچه آن و اهمیت آن در حوزه کریپتو پرداختیم. همچنین منابع اطلاعاتی برای تحلیل فاندامنتال را به شما معرفی کردیم. در این بخش قرار است مراحل تحلیل فاندامنتال (بنیادی) یک ارز دیجیتال را بررسی کنیم و یک فاندامنتال یک ارز دیجیتال آینده دار را برای شما بررسی کنیم.

 

مراحل تحلیل فاندامنتال

 

مراحل تحلیل فاندامنتال

به دلیل جدید بودن بازار ارزهای دیجیتال، برای تحلیل فاندامنتال پروژه های فعال در این حوزه، چارچوب کلی که مورد توافق همه باشد وجود ندارد. تمام تریدر ها و تحلیلگران با تجربه تحلیل های مخصوص خود را دارند  که شامل فاندامنتال های کمی و کیفی می شوند.

ما در این بخش برخی از روش های موجود برای تحلیل بنیادی را که توسط عمده تحلیلگران مورد استفاده قرار می گیرد را ارائه خواهیم داد. در نهایت تمامی روش های تحلیل Fundametal به این سوال می پردازد که آیا ارز دیجیتال مورد نظر ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر؟ در ادامه 8 فاکتور شناس را معرفی خواهیم کرد.

 

مرحله اول تحلیل فاندامنتال (بنیادی)؛ ارزش بازار یا مارکت کپ 

ارزش بازار از حاصل ضرب تعداد کوین در گردش یک پروژه در قیمت آن کوین به دست می آید. مارکت کپ، معمولا اولین فاکتور در تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال است. ارزش بازار پارامتر بسیار مهمی است؛ زیرا مقدار سرمایه موجود در بازار یک ارز دیجیتال را نشان می دهد. همچنین با توجه به مارکت کپ می توان پیش بینی کرد که آیا قیمت یک دارایی جای رشد دارد یا خیر؟

برای محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال، تنها کاری که باید انجام دهیم محاسبه حاصل ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال در موجودی در گردش ان است. برای مثال اگر یک میلیون کوین در گردش با قیمت یک دلار وجود داشته باشد، ارزش کلی بازار آن یک میلیون دلار می شود. همچنین برای اطلاع از ارزش بازار ارز دیجیتال مورد نظرتان می توانید به صفحه اصلی سایت coinmarketcap مراجعه کنید. در این صفحه ارزش بازار تمام ارزهای دیجیتال را مشاهده خواهید کرد.

یکی از رایج ترین اشتباهات در بازار ارزهای دیجیتال، تمایل روانی و ذهنی افراد به سمت کوین هایی با قیمت کمتر وجود دارد. سرمایه گذاران مبتدی ارز دیجیتال ترجیح می دهند تا تعداد بیشتری از یک ارز دیجیتال داشته باشند. برای مثال از نظر ورانی دوست دارند بگویند 1000 واحد ریپل دارند تا اینکه بگویند 0.005 واحد بیت کوین دارند. از طرفی بسیاری از افراد با نگاه به جدول قیمت ارزهای دیجیتال، می بینند که قیمت بیت کوین 40,000 دلار است اما قیمت ریپل 0.78 دلار، با خود می گویند بیت کوین رشد خود را کرده و دلیل حرف خود را صرفا قیمت بالای آن می دانند. در صورتی که قیمت تمام فاکتورهای ارزش یک بازار نیست. بلکه مارکت کپ یک دارایی، مقدار سرمایه موجود در آن را نمایش می دهد.

مرحله دوم تحلیل فاندامنتال (بنیادی)؛ موجودی کوین

دلیل اینکه بسیاری از هولدکنندگان بیت کوین (اصطلاحی که در بازار ارزهای دیجیتال برای اشخاصی که به جای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به حفظ آن می پردازند) معتقدند که در آینده بالاخره به ثروت عظیمی دست خواهند یافت، به موجودی بیت کوین مربوط است آن 21 میلیون کوین است. در حال حاضر (تاریخ 25 اسفند 1400) 18.98 میلیون بیت کوین استخراج شده است و نزدیک به 4 میلیون واحد از آن برای همیشه از دست رفته است.

طبق قانون عرضه و تقاضا؛ عرضه کم و تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت می شود. هنگامی که بالاخره عرضه بیت کوین به اتمام برسد، تقاضا برای این ارز دیجیتال باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. قانون تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و ایجاد پورتفولیوی سرمایه گذاری خود باید به موجودی کوین دقت زیادی کنید. برای مشاهده تعداد کوین های در گردش هر پروژه نیز می توانید در صفحه اصلی سایت coinmarketcap بر روی هر رمزارز کلیک کنید و اطلاعات موجود ان را بدست آورید

مرحله سوم تحلیل بنیادی؛ حجم معاملات 

حجم معاملات، شاخص مهمی در خصوص محبوبیت ارزهای دیجیتال است. البته این مولفه هم در تحلیل تکنیکال و هم در تحلیل فاندامنتال، مورد استفاده قرار می گیرد. حجم معاملات را به طور خلاصه می توان اینطور تعریف کرد که میزان ارز دیجیتال معامله شده در یک بازه زمانی مشخص است. به عبارت دیگر، حجم معاملات به شما می گوید که ارز دیجیتال مورد نظر در صرافی های ارز دیجیتال به چه میزان خرید و فروش می شود.

در این خصوص، همچنین باید بدانید که ارز دیجیتال مورد نظر در چند صرافی در دسترس است. اگر فقط در صرافی های کوچک و کمتر شناس معامله می شود، به این معنی است که تقاضا برای خرید آن کم است.

مرحله چهارم تحلیل فاندامنتال؛ کاربرد

در مقاله قبلی به دنتا کوین به عنوان یک ارز دیجیتال با کاربرد بسیار کم اشاره کردیم. بعضی از ارزهای دیجیتال مشخصا فقط به این دلیل وجود دارند. تا موسسان و توسعه دهندگان آنها بتوانند با شکار سرمایه گذاران به پول باد آورده برسند. این سرمایه گذاران ارزیابی نمی کنند که آیا پروژه مورد نظر آنها مشکلی را از عموم مردم یا بازار ارزهای دیجیتال برطرف می کند یا نه؟

از خود بپرسید که آیا توسعه دهندگان درصدد حل مشکل واقعی هستند؟ اگر به این فکر می کنید که آیا راهکار آنها بهبود چشمگیری در وضعیت فعلی ایجاد خواهد کرد؟ نکته مهم تر آن که آیا به کار بردن بلاک چین برای هدف مورد نظر، راهکاری ضروری است؟ اگر برای حل مشکل موجود، ایجاد راهکار غیر بلاک چین ارزانتر، سریعتر و آسانتر است، بسیار بعید است که این پروژه به موفقیت قابل توجهی دست یابد.

اگرچه به نظر می رسد که شکست دنتا کوین از قبل مشخص بود، اما پیش بینی پتانسیل اکثر ارزهای دیجیتال بسیار سخت تر است. پیشنهاد می کنیم شبکه ای از سرمایه گذاران ارز دیجیتال با پیشینه های مختلف ایجاد کنید تا به صورت دسته جمعی به پیش بینی و قضاوت پتانسیل کاربرد کوین مورد نظر بپردازید.

مرحله اول پنجم بنیادی؛ موسسان و توسعه دهندگان

بررسی تیم توسعه ارز دیجیتال باید بخش مهمی از تحلیل فاندامنتال باشد. متاسفانه دنیای ارزهای دیجیتال، افراد متقلب بسیار زیادی را به خود جلب کرد. این افراد فقط برای متقاعد کردن سرمایه گذاران بی خبر حاضرند به طور آشکار و عمومی، دروغ بگویند. در واقع بسیاری از پروژه های ارز دیجیتال، حداقل مدتی را صرف مطالعه مصاحبه ها و مشاهده کنفرانس موسسان کنید.

چون توسعه دهندگان و تیم اجرایی یک رمزارز نقشی کلیدی و اساسی در موفقیت یک پروژه دارند، لازم است شما افرادی را که از پروژه حمایت و پشتیبانی می کنند به خوبی بشناسید. تحلیل کنید که آیا هیچ یک از اعضای تیم توسعه بر روی پروژه فعالیت دارند و یا آن را رها کردند. همچنین تیم پروژه در گذشته سابقه فعالیت در پروژه های معتبری را دارند؟ و یا آیا عضوی از اعضای برجسته و سرشناس حوزه بلاک چین هستند؟ علاوه بر این موارد، تجربیات و توانمندی های آنان نیز باید در نظر گرفت.

اطمینان حاصل کنید که توکن مورد حمایت افرادی است که به کار و حوزه ارزهای دیجیتال تسلط دارند. این می تواند شما را از شرکت هایی دور نگه دارد که منافع مالی را بر اصول اخلاقی مقدم می شمارند. کلاهبرداران از هویت شخصی قربانیان ناآگاه هم برای منافع خود سوء استفاده کنند. از این رو، بهترین حفاظ در مقابل این تاکتیک فریبکارانه انجام تحقیقات به شکل درست است.  در هنگام تحلیل یک پروژه از رمزارزهایی که نمی‌ توانید هیچ اطلاعاتی در مورد توسعه‌ دهندگان و بنیانگذاران آنها بدست آورید دوری کنید. حتی اگر بیوگرافی مختصری از آنها بدست آوردید بررسی کنید که آیا فعالیت‌ هایشان با تعداد فالوورها و لایک‌ های آنها مطابق دارد یا خیر؟ به تفاوت‌ های ظریف و اختلافات جزیی مشابه این موارد هم دقت کنید.

 

مرحله ششم تحلیل فاندامنتال؛ موانع بالقوه

هنگامی که صحبت از پروژه های بلاک چین می شود، عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است اشتباه پیش روند. همیشه باید سرمایه گذاری خود را با توجه به این نکته که از نظر قانونی پروژه مورد نظر در چه شرایطی قرار دارد. مشخصا اتمام افراد در زمینه توافق های بین المللی کپی رایت و قوانین حفظ حریم خصوصی متخصص نیستند، اما انجمن ها و گروه های ارز دیجیتال در این مورد می توانند کمک خوبی باشند.

نکته بعدی مقیاس پذیری است. حتی بیت کوین که قدیمی ترین ارز دیجیتال جهان است، علی رغم منابع و نیروی انسانی که دارد با مشکلات جدی مقیاس پذیری مواجه است. اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار است که با ارائه اتریوم 2 به دنبال رفع مشکل مقیاس پذیری است.

در انتها مطمئن شوید که آیا این ارز دیجیتال، رقبای قابل ذکری دارد یا نه. امروزه ارزهای دیجیتال بسیار موفق نظیر بیت کوین، مزیت اول بودن در دنیای ارز دیجیتال را دارد. این موضوع به بیت کوین این امکان را می دهد تا قبل از ورود سایر ارزهای دیجیتال، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کند.

مرحله هفتم تحلیل بنیادی؛ نقشه راه 

بعضی از پروژه های ارز دیجیتال هیچ ایده ای از آینده خود ندارند. این پروژه ها با افکار بلند پروازانه تغییر دنیا عرضه می شوند اما به ارائه یک محصول کاربردی نیز نمی رسند. اگر پروژه ای دارای نقشه راه مبهم و غیر عملی است، مطمئن باشید که آینده روشنی ندارد.

نقشه راه خوب، پر از جزییات و جامع است و مشخصا بیان می کند چه چیزی و در چه زمانی انجام شد یا انجام خواهد شد. هرچه نقشه راه جزییات بیشتری ارائه دهد، بهتر است. پس شما باید مطمئن شوید که به برنامه کلی پروژه خود فکر می کنید. در پایان پروژه می خواهید که محصول کاربردی عرضه کنید. قطعا نمی خواهید که بازاریابی به توجه اصلی تیم پروژه در چند سال آتی تبدیل شود.

مرحله هشتم تحلیل فاندامنتال؛ پروسه فروش توکن را دنبال کنید

تمام عرضه اولیه کوین ها (IOC) برای جذب سرمایه از طریق تامین مالی عمومی (Crowdfunding) به سیستم رمزارز یا توکن خود وابسته هستند. شما باید در تحلیل آنها همواره میزان فروش توکن را هنگامی که برای اولین بار عرضه می شوند دنبال کنید و در طول زمان مراقب روند فروش آن باشید. در واقع شرکت ها و دیگر نهاد ها دانسته و از روی عمد دسترسی سرمایه گذاران بالقوه را به روند فروش توکن و سیستم شان تسهیل می کنند. این امر با هدف اثبات و تحقق وجاهت قانونی شرکت صورت می پذیرد.

امروزه با رشد محبوبیت مدل های تجاری زیرساختی ابری (مدل هایی که بر حسب تقاضا به کاربران ارائه خدمات می نمایند) بلاک چین نیز در میان جامعه رواج یافته و به عنوان سرویسی برای تامین شفافیت بالاتر فراگیر می شوند. به عبارت دیگر هیچ دلیلی برای یک شرکت وجود ندارد که روند فروش رمزارز خود را از شما مخفی کند. شرکتی که چنین کرد، به احتمال زیاد کلاهبردار است، پس اگر در تحلیل آن به چنین پروژه هایی برخوردید به هیچ وجه روی آنها سرمایه گذاری نکنید.

حال که مراحل تحلیل فاندامنتال یک ارز دیجیتال را آموختید می خواهیم فاندامنتال یک ارز دیجیتال را به عنوان مثال بررسی کنیم تا منظور را کامل متوجه شوید. پس در تحلیل ارز دیجیتال سولانا (SOL) با ما همراه باشید.

 

تحلیل فاندامنتال سولانا

 

تحلیل فاندامنتال سولانا (SOL)

سولانا اولین بار در سال 2017 آغاز شد و در سال 2020 توسط بنیاد سولانا که دفتر مرکزی آن در سوئیس قرار دارد، رسما راه اندازی شد. آناتولی یاکوونکو بنیانگذار اصلی پروژه ارز دیجیتال سولانا است. حال می خواهیم مراحل تحلیل فاندامنتال این ارز را به ترتیب پیش ببریم.

ارزش بازار سولانا

طبق اطلاعات لحظه ای سایت کوین مارکت کپ، ارزش بازار سولانا 26 میلیارد دلار است (در تاریخ 12 اسفند ماه 1400). در بازار ارزهای دیجیتال، این ارز در رتبه 9 از نظر ارزش بازار قرار دارد. 

موجودی کوین

بنیاد سولانا اعلام کرده است که در مجموع 489 میلیون ارز دیجیتال سولانا (یا توکن SOL)، منتشر خواهد شد. در حال حاضر، از این میزان حدود 260 میلیون ارز دیجیتال سولانا وارد بازار شده است.

حجم معاملات 

در حال حاضر حجم معاملات 24 ساعته سولانا بیش از 1.98 میلیارد دلار است (بر اساس گزارش های کوین مارکت کپ). این مقدار طبیعتا تغییر می کند. برای مشاهده حجم معاملات لحظه ای رمزارز SOL می توانید به سایت Coinmamketcap مراجعه کنید. بخش عمده ای از این معاملات در صرافی بایننس است. کوین مارکت کپ تقریبا تمامی صرافی هایی که رمزارز سولانا در آنها معامله می شود را نشان می دهد.

کاربرد سولانا

در مورد کاربرد سولانا به سایت شبکه این بلاک چین مراجعه می کنیم. این ارز در وب سایت خود اینگونه بیان کرده است:

ارز دیجیتال سولانا با هدف افزایش سرعت پردازش، بهبود مقیاس پذیری و کاهش کارمزد شبکه پا به عرصه گذاشته است در این شبکه سولانا با بهره مندی از الگوریتم اجماع اثبات تاریخ PoH، میزان مقیاس پذیری شبکه افزایش پیدا کرده است و در نتیجه قابلیت های استفاده از شبکه افزایش یافته است.

همچنین زمان اعتبار سنجی و اجرای قراردادهای هوشمند به وسیله پروتکل ترکیبی سولانا کاهش یافته است. این موضوع باعث افزایش توجه و علاقه کاربران به آن شده است. به علاوه این شبکه با وجود مقیاس پذیری و پردازش سریع، از کارمزد بسیار پایینی دریافت می کنند. 

کاربرد های سولانا بسیار وسیع تر از این موارد است می توانید با مراجعه به مقاله سولانا چیست؟ درباره این ارز بیشتر بخوانید.

موسسان و توسعه دهندگان

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) بنیانگذار اصلی پروژه ارز دیجیتال سولانا است. شغل حرفه ای او از کمپانی فناوری اطلاعات و مخابرات کوالکام (Qualcomm) آغاز شد، جایی که او به سرعت در رده‌های بالاتر قرار گرفت و در سال 2015 مدیر ارشد مهندسی شد. مدتی بعد، مسیر حرفه ای او تغییر کرد و یاکوونکو به عنوان یک مهندس نرم افزار در Dropbox وارد یک موقعیت شغلی جدید شد.

در سال 2017، یاکوونکو کار بر روی پروژه سولانا را شروع کرد. گرگ فیتزجرالد (Greg Fitzgerald)، پروژه ای را به نام Solana Labs، تاسیس کردند. پروژه ارز دیجیتال سولانا، با جذب چندین همکار که قبلا در کوالکام با هم کار می کردند، پروژه سولانا یا ارز دیجیتال SOL در سال 2020 به طور رسمی منتشر شد.

موانع بالقوه 

یکی از موانع موجود برای رشد قیمت سولانا این است که بلاک چین هایی مانند اتریوم و کاردانو در حال به روز رسانی شبکه خود هستند تا بر مشکلات مقیاس پذیری، از جمله زمان طولانی تراکنش و هزینه های بالا، غلبه کنند.

با این وجود، پیشرفت‌ های مختلف سولانا نیز می‌ تواند آن را در برابر رقبای خود مستحکم‌ تر کند، از جمله به‌ روزرسانی‌ های پیش‌ بینی‌ شده‌ ای که امکان تشابه زنجیره‌ ای متقابل را در میان سولانا و سایر توکن‌های SOL فراهم می‌ کند.

نقشه راه سولانا

در اسناد رسمی پلتفرم سولانا، نقشه راه توسعه این پلتفرم تا پایان سال 2020 منتشر شده است. ما مهمترین اهداف و دستاوردهای این بلاک چین را برای شما آماده کردیم. سال 2018، کاغذ سفید رسمی منتشر شد، یک شبکه آزمایشی تک گره و چند گره و همچنین یک کیت توسعه نرم افزار منتشر شد.

در سال 2019، برنامه‌ های زنجیره‌ ای، پیاده‌ سازی ماشین‌ های مجازی، موتورهای قرارداد هوشمند، و شبکه‌ های تست انگیزشی و چند ابری منتشر شدند. در سال 2020 انتشار نسخه بتا شبکه اصلی و در نهایت انتشار نسخه نهایی شبکه اصلی بلاک چین سولانا انجام شد.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین
نسرین
2 سال قبل

مرسی برای پارت دوم 👌🏽

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  نسرین

ممنون برای وقتی که گذاشتین🙏🙏