شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) چیست؟

بیشتر اوقات معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی با عواطف و احساسات بسیار زیادی روبرو است. که این عواطف و احساسات می‌تواند در معاملات سرمایه‌گذاران به شدت مشکل ساز شود. این عواطف و احساسات یا همان ترس و طمع در بیشتر بازارهای مالی وجود دارد اما در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر است. زیرا این بازار مالی همواره با نوسانات بسیار زیادی روبرو است. برهمین اساس توسعه‌دهندگان برای کنترل این موضوع فناوری را با نام شاخص ترس و طمع وارد بازار کردند.

روی کار آمدن شاخص ترس و طمع تواست در معاملات کاربران به شدت کار آمد باشد. زیرا سرمایه‌گذاران با بررسی این شاخص توانستند معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آوردند و احساسات خود را کنترل کنند. با در نظر داشتن این مسائل ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال بیشتر آشنا کنیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم تا شما با کمک این شاخص بتوانید معاملات بهتری داشته باشید.

  1. شاخص ترس و طمع چیست؟
  2. ویژگی ها و کاربردهای شاخص ترس و طمع
  3. درجه بندی های شاخص ترس و طمع
  4.  نمودار شاخص ترس و طمع را کجا ببینیم؟
  5. مزایا و معایب شاخص ترس و طمع
  6. زمان مناسب خرید ارز دیجیتال

 

شاخص ترس و طمع چیست؟

اگر بخواهیم شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) را به‌صورت ساده توضیح دهیم باید بگوییم احساس ایجاد‌شده برای خرید یا فروش، می‌تواند به‌خاطر دلایل مختلفی باشد. تغییرات قیمتی یکی‌ از دلایلی هستند که پیوند احساسات با خود را قوی‌تر می‌کنند. به‌طور مثال، زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، ممکن‌ است که فردی در اوج قیمت به بازار ورود کند تا از سود بیشتر آن، جا نماند. در این موقعیت احساس طمع ایجاد شده‌است و بازار فرد طمع کار را تنبیه می‌کند. تنبیه بازار به‌این شکل است که موج‌های اصلاحی به‌سراغ قیمت رمز ارز می‌آیند تا از افزایش کاذب آن جلوگیری کنند. در اینجا کسانی که ترس یا طمع گریبان‌گیر آن‌ها شده‌است، با ضرر مواجه می‌شوند.

در شرایط افت قیمت هم این قضیه به‌گونه‌ای دیگر جلوه‌گر می‌شود. وقتی سرمایه‌گذاران ریزش قیمت روز افزون رمز ارزها را مشاهده می‌کنند، تصمیم به فروش آن‌ها می‌گیرند. زیرا گمان می‌کنند این کار از ضرر بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌کند. اما در نظر داشته‌ باشید که این کار در رابطه با ارزهایی که پروژهای قوی دارند کار اشتباهی است. زیرا رمز ارزهایی که از نظر فاندامنتال تایید می‌شوند قطعا ضرر شما را در آینده جبران خواهند کرد و با کمی صبر و بردباری می‌توانید سود دلخواه خود را به‌‌دست‌ آورید.

برهمین‌اساس طبق سابقه بازار ارز دیجیتال بهتر است در قیمت‌های پایین راضی به فروش رمز ارزها نشوید. زیرا این کار شما نشان‌دهنده ترس از ضرر بیشتر می‌باشد و در این شرایط بازار تصمیم به تنبیه شما می‌گیرد. در چنین موقعیتی رشد دوباره رمز ارزها شروع می‌شود و تنها کسی که در این بین ضرر می‌کند شما هستید. پس ترس و طمع بازار کریپتو را کنار بگذارید و کمی صبوری به خرج دهید و برای انجام معاملات به شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال دقت کنید. البته بهتر است بدانید این شاخص از مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی نیز برخوردار است که ما قصد داریم در ادامه به آن بپردازیم.

 

کاربرد شاخص ترس و طمع

 

ویژگی ها و کاربردهای شاخص ترس و طمع

ویژگی بارزی که در شاخص Fear and Greed قابل مشاهده‌ است، لجبازی می‌باشد زیرا اگر رفتار شما در بازار استاندارد نباشد و دچار ترس یا طمع شوید، می‌تواند این موضوع مشکلاتی برای شما به همراه داشته‌باشد . در این زمان شما طمع می‌کنید تا سود بیشتری دریافت کنید و این کار، رمز ارز را به سوی دریافت ارزش کاذب می‌برد. بازار برای جلوگیری از این ارزش کاذب و تورم ناشی از آن، از افزایش آن جلوگیری می‌کند. منظور بازار در اینجا می‌تواند افرادی باشد که سود خود را دریافت کرده و خارج می‌شوند.

در این نقطه، شما که ذخیره سود یا به اصطلاح سیو سود نکرده‌اید، دچار ضرر می‌شوید. اما در بازار نزولی شرایط برعکس می‌باشد، زیرا کسانی که رمز ارز خریداری کرده سود دریافت می‌کنند و کسانی که رمز ارزهای خود را می‌فروشند دچار ضرر می‌شود. این یک امر طبیعی است که در بین ویژگی‌های شاخص ترس و طمع هم به چشم می‌خورد. در این بین‌نکته قابل‌توجه در خصوص شاخص ترس و طمع درجه‌بندی‌هایی است که برای آن در نظر گرفته‌اند. در این قسمت می‌توانید 5 درجه‌بندی شاخص ترس و طمع را مشاهده کنید.

  1. ترس مطلق
  2. ترس
  3. خنثی
  4. طمع
  5. طمع مطلق

این درجه‌بندی‌ها، نماینده اعدادی بین 0 و 100 هستند. هر کدام از آن‌ها یک ناحیه بین این دو عدد را در اختیار دارند. این نواحی در اعداد 25، 50 و 75 از یک‌دیگر جدا می‌شوند. محدوده هر یک از این درجه‌بندی‌های را در بخش‌بعدی توضیح می‌دهیم.

 

درجه بندی های شاخص ترس و طمع

هنگامی که عدد شاخص ترس و طمع بازا ، بین 0 تا 25 باشد، یعنی ترس مطلق بر بازار حاکم است. در این زمان سرمایه‌گذاران ترس از دست‌دادن سرمایه خود را دارند و سعی می‌کنند تا با ضرر کمتر، دارایی خود را از بازار ارز دیجیتال خارج کنند. زمانی که این شاخص بر روی اعداد 25 تا 50 قرار دارد در این زمان شاخص نام ترس را به خود اختصاص می‌دهد، که نشان‌دهنده نگرانی افراد برای روندهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌باشد. همچنین زمانی که شاخص بر روی عدد 50 می‌باشد، شرایط خنثی و عادی بازار را نشان می‌دهد، شرایطی که در آن رمز ارزها ارزشی که باید را دارند.

در اعداد بین 50 تا 75 نیز طمع مشاهده می‌شود، جایی که خریداران مایل به پرداخت مبلغی بیش از ارزش واقعی کوین یا توکن مورد نظر می‌باشند. اما زمانی که شاخص ترس و طمع از 75 تا 100 باشد شرایط بازار نشان‌گر طمع مطلق می‌باشد و خریدار حاضر به پرداخت بالاترین هزینه برای رمز ارز است. پس باید بدانید که این احساسات هر‌کدام تاثیری در رفتار سرمایه‌گذاران دارند. این رفتارها به بازار جهت می‌دهد و قیمت‌ها را جا‌به‌جا می‌کند. اگر ترس بر بازار غالب باشد، احتمال صعود بالا می‌رود و در شرایط طمع باید منتظر امواج اصلاحی و کاهش قیمت باشیم.

 

نمودار شاخص ترس و طمع را کجا ببینیم؟

بسیاری از سایت‌های تحلیلی ارزهای دیجیتال، نمودار ترس و طمع کریپتو را به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌کنند. برهمین اساس اگر قصد دارید از این شاخص‌ها اطلاع داشته باشید کافی است به سایت‌های تحلیلی مراجعه کنید. اما سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که به صورت لحظه‌ای نمودار ترس و طمع را آپدیت می‌کنند. اما بعضی از این سایت‌هایی همچون btctools تنها نمودار شاخص ترس و طمع بیت کوین را به شما نمایش می‌دهد و شما با ورود به این وب سایت می‌توانید نمودار ترس و طمع بیت کوین امروز را مشاهده کنید.

اما با رجوع به سایت‌هایی همچون cryptocurrencytracker می‌توانید نمودار شاخص تمامی رمز ارزها را بررسی کنید. البته با خواندن این بخش ممکن است این سوال برایتان به میان آید که شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست و چه تفاوتی با سایر شاخص‌ها دارد؟ بهتر است بدانید این شاخص با سایر شاخص‌‌های ترس و طمع تفاوتی ندارد و تنها به میزان ترس و طمع بازار در خصوص بیت کوین بیشتر می‌پردازد.

 

معایب و مزایای شاخص ترس و طمع

 

مزایا و معایب شاخص ترس و طمع

اکنون که با شاخص ترس و طمع و ویژگی‌های آن آشنا شدید بهتر است بدانید که این شاخص‌های کاربردی مزایا و معایب بسیاری دارد که باید با آن آشنا شوید. این مزایا و معایب عبارت‌اند از:

مزایا

  • شاخص‌ ترس و طمع برای تأیید تحلیل تکنیکال کاربرد دارند. همچنین می‌‌توان از شاخص‌‌های احساسات برای تأیید سرمایه‌ گذاری‌‌های بلند مدت براساس تحلیل فاندامنتال استفاده کرد.

 

  • این دو احساس برای تصمیم‌‌گیری درباره بهترین زمان خروج یا ورود به موقعیت‌‌های بازار بسیار مفید هستند.

 

  • شاخص‌ ترس و طمع می‌‌توانند درباره احساساتی که ممکن‌ است بر تصمیم‌‌گیری‌‌های سرمایه‌‌گذار تأثیر گذار باشد، هشدار دهند. همچنین این شاخص‌‌ها به شما کمک می‌‌کنند از وسوسه‌‌ها جلوگیری کنید.

 

  • البته ترس و طمع از هفت مولفه تشکیل می‌شود و به هیچ متغیری وابسته نیست؛ بنابراین این امر تأثیرات عوامل خارجی را که ممکن‌ است بر یکی از متغیرها تأثیر‌گذار باشد، حذف می‌‌کند.

 

معایب

  • شاخص ترس و طمع به‌ تنهایی قابل استفاده نیستند. گاهی اوقات ترس شدید به‌معنای فرصت‌‌های کوتاه‌‌مدت است؛ در صورتی ‌که در مواقعی دیگر ممکن‌ است سرآغاز بازار نزولی باشد. همچنین برعکس این اتفاق برای طمع نیز صدق می‌‌کند؛ بنابراین هنگام معامله باید عوامل‌ دیگری را نیز در نظر بگیریم.

 

  • عواملی که به اصلاحات عمده و نزولی بازار اشاره می‌‌کنند، ناشی از شاخص‌‌های احساسات نیستند، بلکه بیشتر به عوامل اقتصادی مربوط می‌‌شوند.

 

  • شاخص‌ ترس و طمع بازار نمی‌‌توانند رویدادهای غیرقابل پیش‌‌بینی (black swan event) را که سبب آشفتگی بازار می‌شوند، پیش‌‌بینی کنند؛ بنابراین هیچ استراتژی‌ نمی‌‌تواند با استراتژی مدیریت دارایی برابری کند؛ زیرا این استراتژی 10 راه برای پوشش سبد سهام ارائه می‌‌دهد که به کاهش ریسک بازار ارائه منجر می‌‌شود.

 

زمان مناسب خرید ارز دیجیتال

 

زمان مناسب خرید ارز دیجیتال

اگر گمان می‌کنید که شاخص ترس و طمع یک سیگنال مطمئن برای ورود به‌بازار به شما می‌دهد باید بگوییم سخت در اشتباهید. زیرا با استفاده از شاخص ترس و طمع تنها می‌توانید شرایط سرمایه‌گذاران در بازار را بسنجید و بر اساس آن احتمال کاهش یا افزایش قیمت در روندهای پیش رو را داشته‌باشید. همچنین تاریخ بازار رمز ارزها به ما نشان‌داده است که هرچه میزان ترس بیشتر باشد، احتمال رشد بیشتر است و می‌توان به‌صورت حساب‌ شده خرید را انجام داد. در هنگام افزایش قیمت هم باید از طمع پرهیز کرد و در نقاط مناسب از بازار خارج شد.

بنابراین، متوجه شدیم که بهترین زمان خرید، کف قیمت است که سرمایه‌گذاران از کاهش بیشتر قیمت می‌ترسند. بهترین زمان فروش هم جایی‌ است که رشد مورد انتظار انجام‌ شده و نشانه‌های بازگشت در روند بازار دیده می‌شود. با داشتن چنین دیدگاهی، احتمال داشتن یک معامله سودمند افزایش می‌یابد. این را به‌خاطر داشته‌ باشید که در شرایط عادی باید خلاف روند بازار عمل کنید. یعنی هنگام افزایش قیمت بفروشید و هنگام کاهش قیمت بخرید. اگر در هنگام افزایش قیمت بخرید و موقع کاهش آن بفروشید دچار ضرر خواهید شد. برهمین‌اساس شاخص ترس و طمع در این زمان می‌تواند شما را راهنمایی کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پری
پری
2 سال قبل

من ترجیح میدم قیمت بالا خرید کنم چون طبق روند بیت کوین میبینم مدام میاد پایین و ضرر میکنم.

نيلي
نيلي
2 سال قبل

و سود از آنِ صابرين است😂

MIILAD
MIILAD
2 سال قبل

شاخص ترس و طمع رو از کجا باید پیدا کنیم؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  MIILAD

سلام دوست عزیز
این سایت منبع خوبیه https://alternative.me/crypto/fear-and-greed-index/