آشنایی با توکن حاکمیتی (Governance Token)

ظهور بازار کریپتوکارنسی باعث دگرگونی عظیمی در بازارهای مالی شد. زیرا این فناوری ایده‌ها و تحولات زیادی را با خود به ارمغان آورد. ایده‌های جدید و نوآورانه بازار ارزهای دیجیتال باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را به این بازار مالی انتقال دهند. اما هرچه زمان بیشتری می‌گذشت محبوبیت این بازار مالی بیشتر می‌شد و تحولات جدیدی نیز به بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شد.

یکی از ایده‌های جذاب و متفاوتی که دنیای ارزهای دیجیتال ارائه کرد عرضه فن توکن‌ برای هواداران فوتبال می‌باشد. در همین بین یکی دیگر از ایده‌های جذاب فضای کریپتوکارنسی ظهور توکن حاکمیتی یا توکن بومی است. با ارائه این نوع توکن‌های متفاوت و جدید، توسعه‌دهندگان قصد داشتند ارتباطی میان کاربران و پروتکل‌های ارزهای دیجیتال ایجاد کنند. بر همین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص توکن حاکمیتی و موارد زیر بپردازیم.

 

توکن حاکمیتی چیست؟

 

توکن حاکمیتی چیست؟

همانطور که به آن اشاره شد توسعه‌دهندگان همواره به دنبال راهی برای ارتباط هرچه بیشتر کاربران با پروتکل‌ها بودند. از همان زمان ایده راه‌اندازی توکن‌هایی با کارایی متفاوت و جذاب مطرح شد. این توکن‌ها که با نام توکن حاکمیتی (Governance Token) یا توکن بومی نیز شناخته می‌شود به دلیل در برداشتن ایده و ویژگی‌های متفاوت توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد و با شناخت‌ هرچه بیشتر این فناوری محبوبیت‌ها به استفاده از توکن‌های بومی بیشتر شد. زیرا این نوع توکن‌ها برای دارندگان خود امکانی فراهم می‌کنند تا بتوانند در خصوص اتفاقات مهم آینده آن پروتکل تاثیر گذار باشند.

دارندگان توکن‌های حاکمیتی با داشتن حق رای می‌توانند بر تصمیمات مربوط به پروژه همچون پیشنهادها یا تصمیم‌گیری درباره ویژگی‌های جدید و حتی تغییر سیستم حاکمیت آن پروتکل تأثیر بگذارند. یعنی دارندگان این نوع توکن‌ها ایده‌ها و نظرات خود را بیان می‌کنند در صورتی که این ایده‌ها و نظرات مورد تایید اکثریت جمع باشد توسعه‌دهندگان آن پروژه شروع به اجرای تغییرات مورد نظر شما می‌کنند.

 

مزایای توکن حاکمیتی

 

مزایای توکن حاکمیتی

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم توکن‌های بومی از ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی برخوردار‌ است که داشتن حق رای برای دارندگان این نوع توکن‌ها تنها یکی از ویژگی‌های آن‌ها می‌باشد. اما یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای این فناوری ارائه معاملات غیرمتمرکز می‌باشد. به نوعی از ابتدای ظهور فناوری بلاک‌چین تمرکز زیادی بر ایجاد و توسعه غیرمتمرکز سازی معاملات بوده است. اما جالب است بدانید که بدون توکن‌های حاکمیتی این کار امکان پذیر نمی‌باشد. حتی بهتر است بدانید دارندگان توکن حاکمیتی می‌توانند از کارمزدهای پرداختی دورن شبکه‌ کسب درآمد کنند. زیرا بعضی توکن‌های بومی کارمزد درون شبکه را میان دارندگان و کاربران خود تقسیم می‌کنند.

 

معایب توکن حاکمیتی

 

معایب توکن حاکمیتی

اکنون که با مزایای توکن حاکمیتی آشنا شدید بهتر است بدانید هر فناوری جدید در کنار ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیاد ممکن است مشکلات و معایبی نیز با خود به همراه داشته باشد. به طور مثال یکی از مسائلی که می‌تواند هم به عنوان ویژگی‌ و هم به عنوان معایب این فناوری شناخته شود، سیستم رای دهی می‌باشد. زیرا ممکن است یکی از دارندگان توکن‌های بومی ایده‌ای را مطرح کند که برای خود فرد سودمند باشد اما آسیب جبران ناپذیری به پروتکل وارد کند. حتی گاهی ممکن است نهنگ‌های بازار ارزهای دیجیتال جزو دارندگان اصلی این نوع توکن‌ها باشند و با دستکاری در سیستم رای گیری نتیجه را به نفع خود تغییر دهند.

 

برترین توکن‌های حاکمیتی

 

برترین توکن‌های حاکمیتی

با گذشت زمان و شناخت کاربرد توکن‌های حاکمیتی محبوبیت آن‌ها روزافزون در حال افزایش بود برهمین اساس توسعه‌دهندگان زیادی شروع به راه‌اندازی توکن‌های بومی کردند. اما در میان تعداد بسیار زیاد این توکن‌ها بعضی از آن‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند. برهمین اساس ما در این بخش قصد داریم برترین و معروف‌ترین توکن‌های حاکمیتی را به شما معرفی کنیم.

 

توکن حاکمیتی کامپاند

 

توکن حاکمیتی کامپاند (COMP)

پروتکل کامپاند یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌های غیرمتمرکز می‌باشد که در سال 2017 بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. اما پس از گذشت چند سال توکن حاکمیتی خود را با نماد اختصاری comp وارد بازار کرد که این توکن به عنوان بزرگ‌ترین و برترین توکن‌ حاکمیتی نیز شناخته می‌شود. زیرا به نوعی این رمز ارز آغازگر راه توکن‌های بومی می‌باشد. کامپاند برای اولین بار برای کاربران خود امکانی فراهم کرد تا بتوانند در خصوص اتفاقات و تصمیمات مهم این پروتکل نظرات خود را اعلام کنند.

 

توکن حاکمیتی لند

 

توکن حاکمیتی لند (LEND)

پروتکل آوه نیز همچون پروتکل کامپاند برای ایجاد ارتباط بیشتر کاربران با پروژه، توکن حاکمیتی خود را با نام لند و نماد اختصاری LEND راه‌اندازی کرد. این پروتکل که به صورت غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است، به دارندگان LEND این امکان را می‌‌دهند تا با قابلیت رای دهی بتوانند ساسیت‌های کلی آوه را تغییر دهند. همچنین این توکن در بعضی مواقع کارمزد دریافتی درون شبکه‌ای را در میان کاربران به اشتراک می‌گذارد.

 

توکن حاکمیتی بالانسر

 

توکن حاکمیتی بالانسر (BAL)

توکن بالانسر نیز یکی دیگر از برترین و محبوب‌ترین توکن‌های حاکمیتی می‌باشد که توسط پروتکل غبرمتمرکز بالانسر بر روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. دارندگان توکن بالانسر می‌توانند قوانین پروتکل را تغییر دهند یا قوانین جدیدی وضع کنند. به نوعی پروتکل و توکن بالانسر فناوری جدیدی می‌باشند که به دلیل ویژگی‌های متفاوت توانسته‌‌اند توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کنند.

 

توکن حاکمیتی سینتتیکس

 

توکن حاکمیتی سینتتیکس (SNX)

پروتکل سینتتکس اولین بار در سال 2018 با نام HAVAN راه‌اندازی شد اما پس از گذشت مدتی به سینتتکس تغییر نام داد. این پروژه با ایده متفاوتی که با خود به همراه دارد از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. محبوبیت این پروتکل به حدی بود مه پس از گذشت مدتی توکن حاکمیتی خود را به نام سینتتکس و نماد اختصاری SNX به صورت غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم راه اندازی کرد.

اکنون که با توکن حاکمیتی و موارد مختص به آن آشنا شدید بهتر است بدانید صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن به زودی قصد دارد از برترین توکن‌های حاکمیتی که شامل بالانسر، سینتتکس و کامپاند می‌باشد پشتیبانی کند. برهمین اساس از این پس می‌توانید تنها با گذراندن روند ثبت نام و احراز هویت، معاملات مورد نظر خود را انجام دهید.

 

جمع بندی

توکن های حاکمیتی در دنیای ارزهای دیجیتال امکان مشارکت کاربران در تصمیم گیری‌های مهم پروژه‌ها و شبکه‌های بلاک چینی را فراهم می‌کنند. این توکن‌ها به دارندگان رمز ارزها اجازه می‌دهند تا در رای گیری‌های مربوط به تغییرات پروتکل، ارتقا شبکه، و تخصیص منابع شرکت کنند. از همین رو بهتر است بدانید مزایای این توکن‌ها شامل افزایش شفافیت، توزیع قدرت و تشویق به مشارکت فعال کاربران است. با این حال، چالش‌هایی مانند تمرکز قدرت در دست دارندگان بزرگ و پیچیدگی فرایندهای حاکمیتی نیز وجود دارد. به صورت کلی توکن‌های حاکمیتی با دموکراتیزه کردن فرایندها، به ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز و شفاف کمک می‌کنند، اما نیازمند مدیریت هوشمندانه برای رفع چالش‌های مرتبط هستند.

 

سوالات متداول

چگونه توکن حاکمیتی را ذخیره کنیم؟

توکن‌های حاکمیتی را می‌توان در کیف پول های دیجیتال همچون MetaMask یا کیف پول های سخت افزاری همچون Ledger ذخیره کرد.

آیا توکن حاکمیتی می تواند به عنوان وثیقه در قراردادهای مالی استفاده شود؟

بله، برخی پروژه‌ها امکان استفاده از توکن‌های حاکمیتی به عنوان وثیقه برای وام‌ها و قراردادهای مالی را فراهم می‌کنند.

آیا توکن‌های حاکمیتی در برنامه‌های DApps کاربرد دارند؟

بله، توکن‌های حاکمیتی معمولاً در برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) برای اهداف مختلفی مانند رای‌گیری و مدیریت استفاده می‌شوند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها