معرفی ارز دیجیتال STORJ

پایگاه‌های داده که امروز در دنیا مرسوم هستند، مجموعه‌هایی متمرکز به‌شمار می‌روند که با فراهم آوردن زیرساخت‌های پیشرفته در مقیاس بزرگ، ظرفیت میزبانی از حجم قابل توجهی داده را فراهم می‌کنند. استفاده از فناوری بلاک‌چین امکان شکل‌گیری مدل جدیدی از ذخیره‌سازی داده را فراهم آورده است. مدلی که تحت عنوان ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز شناخته می‌شود. در همین راستا پروژه‌های مختلفی در بازار رمز ارزها مشغول به‌فعالیت هستند.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بازار رمز ارزها در این حوزه استورج (Storj) است که سابقه نسبتا بیشتری در مقایسه با سایرین دارد. همچنین ارز دیجیتال STORJ توکن اختصاصی این پلتفرم است. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی پلتفرم استورج، بررسی مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. ارز دیجیتال STORJ چیست؟
  2. تاریخچه ارز دیجیتال STORJ
  3. ویژگی‌ های ارز دیجیتال استورج
  4. قیمت ارز دیجیتال STORJ
  5. خرید ارز دیجیتال STORJ
  6. بهترین کیف پول‌های STORJ

 

ارز دیجیتال STORJ چیست؟

 

ارز دیجیتال STORJ چیست؟

استورج یک پلتفرم ذخیره سازی ابری منبع باز است. در قالب این پلتفرم از شبکه غیرمتمرکز گره‌ها برای میزبانی از داده‌های کاربران استفاده می‌شود. در زمان نگارش این مقاله بیش 22700 گره در این شبکه فعالیت می‌کنند. نکته قابل توجه این است که هیچ یک از این گره‌ها در شبکه با هم در ارتباط نیستند. بلکه صرفا ظرفیت ذخیره سازی خالی که در سیستم‌های خود در اختیار دارند را در شبکه به اشتراک می‌گذارند.

همچنین مکانیزم عملکرد پلتفرم استورج به‌گونه‌ای است که امنیت بالایی را برای داده‌های کاربران فراهم می‌کند. در ابتدا مجموعه داده‌های بارگذاری شده روی پلتفرم توسط کاربران، با استفاده از الگوریتم AES-256-GCM رمزنگاری می‌شود. پس از آن داده‌های رمزنگاری شده به چند بخش تقسیم می‌شوند. هر یک از این بخش‌ها بین نودهای فعال در شبکه توزیع و توسط آن‌ها ذخیره می‌شود. در ادامه کاربر برای دانلود داده‌های ذخیره سازی شده، باید 29 قطعه از آن‌ها را جداگانه دانلود کند تا در نهایت به اطلاعات خود دسترسی یابد.

ممکن است در این بین این سوال برایتان مطرح شود که انگیزه نودها برای ارائه ظرفیت ذخیره سازی خود در شبکه استورج چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در ازای ارائه ظرفیت ذخیره سازی، با استفاده از ارز دیجیتال STORJ پاداش دریافت می‌کنند.

 

تاریخچه ارز دیجیتال STORJ

 

تاریخچه ارز دیجیتال STORJ

شرکت استورج در ماه می سال 2014 افتتاح شد. شاون ویلکینسون (Shawn Wilkinson) و جان کوین (John Quinn) دو هم‌بنیان‌گذار این شرکت هستند که هر دو از متخصصان توسعه دهنده نرم افزار و بلاک‌چین به‌شمار می‌روند. اولین نسخه وایت پیپر ارز دیجیتال STORJ در سال 2014 منتشر شد. بعد‌ها دو بار در سال 2016 و 2019 این سند بازنگری و به‌روزرسانی شد.

ویلکینسون و کوین در سال‌های 2014 یک فروش عمومی توکن برگزار کردند و در قالب آن موفق به جمع آوری 910 بیت کوین شدند. همچنین حدود 3 میلیون دلار در جذب سرمایه‌گذاری در سال 2017 انجام دادند. چند ماه بعد نیز در جریان فروش عمومی توکن استورج، بار دیگر 30 میلیون دلار تامین مالی انجام دادند. پس از آن نهایتا پلتفرم استورج در سال 2018 به‌صورت رسمی رونمایی شد.

در حال حاضر فردی به‌نام بن گلوب (Ben Golub) به‌عنوان مدیرعامل شرکت استورج فعالیت می‌کند. ویلکینسون و کوین نیز به‌ترتیب در جایگاه مدیر ارشد استراتژی و مدیر درآمدزایی حاضر هستند. اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، ظرفیت ذخیره سازی شبکه استورج بالغ بر 40 PB است. ضمن اینکه تعداد فایل‌های دیتا ذخیره شده در این پلتفرم از 2 میلیون فراتر رفته است.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال استورج

 

ویژگی‌ های ارز دیجیتال استورج

ارز دیجیتال STORJ که به‌صورت کلمه انگلیسی Storage تلفظ می‌شود، یک توکن کاربردی برای این پلتفرم به‌حساب می‌آید. هر یک از نودهای فعال در شبکه با توجه به میزان فضای ذخیره‌سازی که ارائه می‌کنند، پاداش می‌گیرند. پاداش آن‌ها در قالب توکن استورج پرداخت می‌شود.

برای فعالیت به‌عنوان نود در شبکه استورج شرایط در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ارائه فضای ذخیره سازی حداقل به میزان 550 گیگابایت
  • پهنای باند ماهانه حداقل 2 ترابایت
  • آنلاین بودن دائمی نود در شبانه‌روز
  • دسترسی به اینترنت پایدار با حداقل سرعت 25 مگابایت بر ثانیه

 

قیمت ارز دیجیتال STORJ

 

قیمت ارز دیجیتال STORJ

طبق داده‌های coinmarketcap ارز دیجیتال STORJ در زمان فروش توکن در سال 2017 با قیمت حدود 0.5 دلار عرضه می‌شد. پس از عرضه عمومی این توکن، شاهد افزایش قیمت شدید آن در روزهای ابتدایی بودیم. به‌طوری که در ابتدای ژانویه 2018 به قیمت 2.54 دلار رسید. اما خیلی زود این تب تند در بازار فروکش کرد. به‌طوری که توکن استورج با روند نزولی شدیدی روبرو شد. در مارس سال 2020 این توکن به کف تاریخی خود یعنی 0.09 دلار رسید.

بعد از مدتی موج صعودی قیمت در بازار رمز ارزها را شاهد بودیم. استورج نیز با این موج همراه شد. به‌طوری که ظرف مدت زمان یک سال تا آوریل 2021 سقف تاریخی خود از زمان عرضه را تجربه کرد و به قیمت 3 دلار رسید. در ادامه و با کاهش قیمت بیت کوین، استورج نیز به‌ همراه بسیاری دیگر از آلت کوین‌ها وارد زمستان کریپتو شد. این روند تا به امروز که در نیمه دوم سال 2023 هستیم، ادامه دارد. به‌طوری که در زمان نگارش این مقاله به قیمت 0.3 دلار معامله می‌شود. همچنین توکن استورج با ارزش بازار 140 میلیون دلار در جایگاه 163 بازار کریپتو قرار دارد.

 

خرید ارز دیجیتال STORJ

 

خرید ارز دیجیتال STORJ

اگر با بررسی ویژگی‌های پلتفرم استورج، نسبت به خرید ارز دیجیتال STORJ، ترغیب شده‌اید، می‌توانید معاملات خود را در صرافی بیت ایمن دنبال کنید. بیت ایمن، جزو امن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی می‌باشد که در تمام ساعات شبانه‌روز امکان معامله ارزهای دیجیتال مختلف از جمله استورج را فراهم می‌کند. ضمن اینکه ابزارهای لازم برای پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی مختلف در صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن در اختیار شما قرار دارند.

 

بهترین کیف پول‌های STORJ

 

بهترین کیف پول‌های STORJ

ارز دیجیتال STORJ یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم با استاندارد ERC-20 است. بنابراین پس از خرید ارز دیجیتال استورج باید از والت‌های با قابلیت پشتیبانی اتریوم برای نگهداری این توکن استفاده کنید.

برای نگهداری بلندمدت این توکن بهترین گزینه استفاده از والت‌های سخت افزاری است. کیف پول‌هایی همچون ترزرو (Trezor)، لجر نانو اس (Ledger Nano S) و الیپال (Ellipal) بهترین گزینه‌های موجود پیش روی شما هستند. علاوه بر آن می‌توانید از والت‌های نرم افزاری نیز برای نگهداری ارز دیجیتال استورج استفاده کنید. کیف پول‌‌هایی همچون تراست ولت (Trust Wallet)، کوینومی (Coinomi) و متامسک (Metamask) بهترین کیف پول‌های نرم افزاری استورج به‌حساب می‌آیند.

ایده نوآورانه و کاربردی پلتفرم استورج باعث شده تا مورد استقبال کاربران زیادی قرار بگیرد. در صورتی که شاهد افزایش تقاضا برای ذخیره سازی در این پلتفرم باشیم، قطعا قیمت ارز دیجیتال STORJ نیز بالا می‌رود. به‌نظر شما چه آینده‌ای در انتظار استورج و توکن اختصاصی آن است؟‌

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها