آیا الان وقت خوبی برای سرمایه گذاری در بیت کوین است؟!

یورین تیمر، یکی از مدیران شرکت سرمایه‌ گذاری فیدیلیتی مقاله ای را منتشر کرد و در آن به بررسی قیمت بیت کوین پرداخت. او در این گزارش بیت کوین را مطابق با شاخص‌های فیدیلیتی برای سرمایه‌ گذاری در یک دارایی مورد آنالیز قرار داد. به گزارش کریپتو گلوب، تیمر گزارش تحقیقاتی 12 صفحه‌ ای با عنوان “درک بیت کوین؛ آیا بیت کوین ارزش سرمایه گذاری را دارد؟” منتشر کرد. او در این مقاله به بررسی ارزش بیت کوین برای سرمایه‌ گذاری پرداخت. در تاریخ 16 می (26 اردیبهشت)، تیمر در توییتی به بررسی قیمت بیت کوین پس از ریزش اخیر بازار پرداخت. وی در توییت خود به موارد زیر اشاره کرد و شاخص‌ های فیدیلیتی برای سرمایه‌ گذاری در یک دارایی را بررسی کرد:

 

مقایسه قیمتی بیت کوین و طلا

در درجه اول به نسبت بیت کوین و طلا می‌ پردازیم. به عقیده من این نسبت معیاری برای سنجش عملکرد بیت کوین نسبت به طلا است. نسبت بیت کوین و طلا در حال حاضر در ناحیه حمایت مهم خود قرار دارد که با اوج سال 2017 و پایین‌ ترین حد سال 2021 منطبق است. همزمان، اندیکاتور باندهای بولینگر نشان می‌ دهد که این نسبت اکنون پایین‌ تر از روند خود قرار دارد.

 

بیت کوین

 

وضعیت فعلی سرمایه گذاران بیت کوین

معیار بعدی که بررسی می‌ کنیم، جریان نهفتگی (dormancy flow) است که وضعیت سرمایه‌ گذاران را بررسی می‌ کند. بر اساس نمودار گلاسنود، جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده در پایین‌ ترین سطوح سال 2014 و 2018 قرار دارد.

جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده، نسبتی از ارزش فعلی بازار و ارزش نهفتگی سالانه (به دلار) است.

 

بررسی روند پذیرش ارزهای دیجیتال

معیار بعدی، پذیرش بیت کوین است. با کاهش فعلی قیمت BTC به سمت $25,000، بیت کوین کمتر از قیمتی است که مدل پیش‌ بینی منحنی S برای سیر جذب کاربران اینترنت و تلفن‌ های همراه طی کرد. تیمر در این نمودار روند پذیرش بیت کوین (تعداد آدرس‌ های بیت کوین) را با روند پذیرش پدیده‌ هایی مثل تلفن همراه و اینترنت (از لحاظ تعداد کاربران) مقایسه کرد.

 

تحلیل یورین تیمر درباره مقایسه سرمایه گذاری در بیت کوین و طلا

تیمر در این گزارش نوشت قصد دارد تا سخنانش بسیار ساده بیان شوند. با این حال وی خاطرنشان کرد ارزش بیت کوین برای سرمایه گذاری را به خوبی بررسی خواهد کرد.

تیمر در این گزارش در رابطه با اختصاص سرمایه به طلا و دارایی‌ هایی که مشابه با طلا هستند نوشت:

 

“امروزه طلا در حال حاضر با اوراق قرضه رقابت می‌ کند. بازدهی این اوراق نزدیک به صفر و یا منفی است، شاید منطقی باشد که بخشی از دارایی خود را به طلا و یا دارایی‌ هایی که مشابه با طلا هستند اختصاص دهیم.”

 

تیمر در پایان در رابطه با ارزش بیت کوین نوشت:

 

“اگر بپذیریم که بیت کوین یک مخزن ارزش منطقی است. از طلا کمیاب‌ تر است و با تقاضای احتمالی تصاعدی خود کامل می‌شود. آیا ارزش ندارد تا در سبد سرمایه‌گذاری خود (در کنار سایر دارایی‌ های دیگر مانند املاک، اوراق بهادار و …) گنجانده شود؟”

 

نتیجه گیری

در واقع می توان گفت اکثر جملات این مقاله نقل قولی از گزارش های کریپتو گلوب، و تحلیل های یورین تیمر است. نتیجه گیری زیر را نیز از زبان او می شنوید:

 

  • بیت کوین دیگر یک جریان اصلی است و توسط سرمایه‌ گذاران مختلف به عنوان کلاس دارایی قانونی آن را می پذیرند.
  • بیت کوین هم پویایی عرضه (مطابق مدل انباشت به جریان) و هم پویایی تقاضا (بر اساس قانون متکالف در اثر شبکه) را دارد.
  • اعتبار بیت کوین به عنوان نسخه دیجیتالی طلا در حال افزایش است. این ارز با گذشت زمان سهم بیشتری از بازار را از طلا خواهد گرفت.

 

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا
شیوا
2 سال قبل

فکر میکنم الان خیلی زمان مناسبی برای خرید های پله ای است

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیوا

بله کاملا درسته
خرید پله ای بهترین روش برای وقتیه که بازار رنج میزنه

شاهین
شاهین
2 سال قبل

منکه حس میکنم پایین تر از این قیمتا میاد

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شاهین

هیچ تحلیلی صد درصد درست نیست
باید ببینیم با مقاومت 30 هزار دلار چی کار میکنه