آیا بازار دوج کوین حباب است؟!

ظهور ارزهای دیجیتال با پروژه بزرگ بیت کوین در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو شروع شد. پس از بیت کوین ارزهای دیجیتال بسیار زیادی منتشر شدند. برخی از آن ها به زودی محو شدند. اما عده ای دیگر توانستند جایگاهی مناسب در بازار ارز دیجیتال به دست آورند. DOGE یکی از این ارزها بود و بازار دوج کوین در سال 2013 شکل گرفت. سازنده دوج کوین خودش را شیبتوشی ناکاموتو نامید. این کوین جهت پرداخت های روزانه و دوستانه به وجود آمد. دوج کوین در پرداخت های کوچک مانند کمک به خیریه یا مؤسسات مالی هم استفاده می شود. از این رو، این ارز بیش از ارزش مادی، ارزش معنوی دارد.

دوجی ها

طرفداران دوج کوین عموماً در ابتدا این ارز را به خاطر سوددهی خریداری نمی کردند. استفاده آن ها از این ارز بیشتر به خاطر علاقه به عملکرد آن بود. به این افراد که یاران همیشگی دوج کوین بودند و در رونق بازار دوج کوین نقش موثری را ایفا کردند به اصطلاح دوجی می گویند.

 

دوج کوین از بدو پیدایش تا کنون

دوج کوین از سال 2014 تا کنون، پیشرفت خاصی در عملکرد خودش نداشت. اما قیمت آن همواره با جهش های ناگهانی و خیره کننده همراه بود. چند هفته پیش، طی کمتر از 2 روز، قیمت دوج کوین افزایشی 8 برابر داشت! قیمت دوج در آن زمان از حدود 1700 تومان به بیش از 10500 تومان رسید!

با وجود افزایش قیمت های شدید دوج کوین، باید به یک سری مسائل درباره آن توجه شود. یکی از آن ها نقش بازیگران بزرگ بازار دوج کوین است. برای آشنایی کامل و صفر تا صد این ارز دیجیتال محبوب می توانید به مقاله دوج کوین چیست؟ مراجعه کنید و با تاریخچه، اهداف پیدایش و آینده این ارز آشنا شوید.

 

ارز دیجیتال دوج کوین

 

بازار دوج کوین همانند سایر ارزهای دیجیتال، وابستگی زیادی به افراد معروف دارد. ایلان ماسک و اسنوپ داگ دو تن از این افراد اند. آن ها از طرفداران دوج کوین هستند و با اقدامات خود روی این ارز تاثیر می گذارند. چندی پیش ایلان ماسک در توئیتی از بردن دوج کوین به کره ماه خبر داد. این توئیت باعث افزایش قیمت دوج کوین در طی 24 ساعت شد. البته ایلان ماسک علاوه بر دوج کوین از بیت کوین هم حمایت کرده و نظراتی را درباره ارز دیجیتال BTC منتشر کرده است.

 

آینده دوج کوین

اگر به خاطر داشته باشید، در سال های گذشته شبهات زیادی درباره بیت کوین مطرح بود. عده زیادی اعتقاد داشتند که بیت کوین یک حباب است. اکنون درباره بازار دوج کوین هم، این فرض مطرح است. اگر بخواهیم بیت کوین را مرجع پاسخ دادن به عنوان مقاله قرار دهیم، پاسخ منفی است. بیت کوین علی رغم پستی و بلندی های بسیار در طول مسیر 13 ساله اش، همواره روند بلند مدت صعودی داشت.

در 13 سالی که از انتشار بیت کوین می گذرد، قیمت این ارز از 0.05 دلار تا 69000 دلار افزایش داشته است! البته پس از این اتفاق، بیت کوین دچار اصلاحاتی هم شد و اکنون قیمت آن در محدوده 21 هزار دلار قرار دارد.

 

تاریخچه دوج کوین

 

اما آیا درست است که بیت کوین را به عنوان مرجع در نظر بگیریم؟ خیر. بیت کوین به دلیل کاربرد و قابلیت های بالای خود و همچنین اعتمادی که در این سال ها جمع کرده بود توانست نظر سرمایه گذاران و مردم عادی را به خود جلب کند. از طرفی عرضه محدود بیت کوین، به این ارز قابلیت افزایش قیمتی بسیار بالا را داده بود. اما DOGE اینگونه نیست و بازار دوج کوین وابستگی بیشتری به عوامل خارجی دارد. حرکات مثبت و منفی این ارز به بازیگران بزرگش وابسته است. گاهی یک توئیت از جانب یکی از حامیان بزرگ دوج، می تواند بازار دوج کوین را دچار تغییرات زیادی کند.

به نظر می رسد دوج کوین با توجه به عرضه ی نامحدود و عدم پیشرفت تا کنون، هیچگاه نمی تواند ارزش بسیار زیادی پیدا کند. اما این دلیل نمی شود که بازار آن را حباب خطاب کنیم. زمان همه چیز را تعیین خواهد کرد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها