غذا در متاورس؛ ورود متاورس به صنایع غذایی

احتمالا شما هم از شنیدن عنوان غذا در متاورس تعجب می کنید. البته شاید در نگاه اول ارتباطی بین رمزارز و صنایع غذایی به چشم نیاید. اما اگر به اولین روز های کریپتو و بازار رمز ارز نگاهی بیندازیم، اولین مورد استفاده ی بیت کوین (BTC) مربوط به مواد غذایی بود. در 22 می سال 2010، فردی به نام لازلو هانیچ اولین تراکنش رسمی توسط BTC را انجام داد و با 10000 واحد بیت کوین دو عدد پیتزا خرید. در بازار ارز های دیجیتال آن روز را روز پیتزای ییت کوینی می نامند!

پس از مدتی این روز به خودی خود به جشنی سالانه تبدیل شد که در آن رستوران های زنجیره ای و شرکت های رمزارز به طور برد برد از فرصت های بازار یابی استفاده می کنند. پس بیت کوین و پیتزا یا به عبارتی کریپتو و صنایع غذایی دوست های قدیمی هستند و قرار است ارتباط آن ها با توسعه ی Web3 و متاورس (MetaVerse) بیشتر تقویت شود.

 

ارتباط های کریپتو و صنایع غذایی

علیرغم روز پیتزای بیت کوین، دنیای ارز دیجیتال همیشه ارتباط خود را با غذاها داشته است. اگر به فهرست “سکه های مرده” نگاهی بیندازیم می توانیم در آن نمونه هایی از ارتباط رمزارزها و آشپزی ببینیم. به عنوان مثال؛ onioncoin ،barbequecoin، bacoinbitscoin را می بینیم. البته این ارز ها معمولاً توکن‌هایی هستند که هیچ فناوری اساسی برای پشتیبانی از آنها وجود ندارد. ولی ارزهایی مانند pizzacion هنوز در coinmarketcap موجود اند. از موفق ترین ارزهای صنایع غذایی می توان به sushiswap و pancakeswap اشاره کرد که با ظهور فناوری DeFi به این جایگاه رسیدند.

همچنین در سال 2021 و بازار صعودی آن، پیشرفت های زیادی در زمینه ارتباط غذا و ارز دیجیتال شکل گرفت. مثل Food Trust IBM این شرکت با فناوری بلاک چین به شفافیت در مورد منشا تامین مواد غذایی از مزرعه تا فروشگاه و رستوران کمک می کند. به کمک این شرکت غذایی ایمن تر، ماندگاری طولانی تر، گسترش صنایع غذایی ،کاهش ضایعات و… به تحقق نزدیک شد. همچنین اطلاعاتی از قبیل گواهی ها و  آزمایش های سلامت و بسیاری از اطلاعات در مدتی بسیار کوتاهی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد. پس از تمام این اتفاقات پای متاورس به صنایع غذایی باز شد.

 

ورود متاورس به صنعت غذا

 

غذا در متاورس

قطعا در فضای دیجیتالی متاورس نمی توان به صورت فیزیکی غذا خورد، البته صفحه نمایش های طعم داری ساخته شده اند که می توانند طعم غذا  در متاورس را شبیه سازی کنند. با این حال هنوز به بازار نرسیدند. البته هیچ چیز جای غذا خوردن در دنیای واقعی را نمی گیرد. پس سوال ایجاد می شود که چه کمکی از متاورس در صنایع غذایی برمی آید؟ در هالووین سال گذشته، رستوران های زنجیره ای آمریکایی Chipotle، یک رستوران مجازی برای بازیکنان Roblox افتتاح کرد. کاربرانی که وارد رستوران شدند، تجربه ی جالب و البته کمی ترسناک با تم هالووین داشتند. پس از این تجربه یک کد تبلیغاتی برای یک بوریتو رایگان در دنیای واقعی دریافت کردند. این یک مورد کوچک از ایده هایی است که با کمک متاورس اجرایی می شود. جهت آشنایی کامل و صفر تا صد با دنیای جذاب متاورس می توانید به مقاله متاورس چیست؟ سر بزنید.

ایده های بسیاری وجود دارد؛ مثلا یک رستوران می تواند ظاهر، فضا، تم و تزیینات، منو و حتی قیمت های خود را در متاورس معرفی کند. یا تصور کنید که رستورانی هم در دنیای فیزیکی و هم در فضای متاورس وجود دارد، ما می توانیم با آواتار خود به آنجا برویم و غذا سفارش دهیم و در فضای فیزیکی غذا را از پیک پس از مدتی تحویل بگیریم. حتی می توان در این فضا با کمک قرارداد هوشمند میز خود را رزرو کنیم و به در دنیای فیزیکی به آنجا برویم. همه ی این سناریوها از سمت مشتری تصور می شود. مطمئن باشید در ذهن رستوران دارها ایده های بیشتر و بهتری برای استفاده از متاورس به عنوان یک فرصت وجود دارد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها