پرسودترین ارزهای دیجیتال سال 2021 

سال 2021 سال انفجار ارزهای دیجیتال بود. به طوری که بازار کریپتو در روز اول ژانویه 2021 تقریبا از 775 میلیارد دلار کمی بیشتر بود. با جهشی 275 درصدی در اواسط ماه نوامبر رکوردی نزدیک به 3 تریلیون دلار ثبت کرد. بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) به ترتیب با 68% و 436% رشد طی یک سال گذشته، عملکرد خیلی خوبی داشتند. با این حال این دو ارز دیجیتال بزرگ از نظر رشد بازار خیلی با شیبا اینو و پروژه های آلت کوین مثل اکسی اینفینیتی و ترا یا درصدهای رشد پنج رقمی نمی رسند. در این مقاله قرار است شما را با پرسودترین ارزهای دیجیتال سال گذشته آشنا کنیم.

علاوه بر این، کوین ها و توکن های بی شمار جدیدی به بازار معرفی شدند و برخی از آنها توانستند جایگاه خود را به خوبی محکم کنند. طبق آمار وب سایت کوین مارکت کپ، در مه 2021، تعداد کل دارایی های دیجیتال 10,115 کوین و توکن بود که تعدادشان در اوایل دسامبر 15,309 عدد رسید. در زمان نگارش این مقاله 18,886 ارز دیجیتال در بازار وجود دارد. در این بین، برخی از این پروژه ها مثل سیف مون (SafeMoon)، اینترنت کامپیوتر (ICP) و شبکه چیا (Chia Network) هم پس از راه اندازی به شهرت قابل ملاحظه ای دست یافتند.

سال 2021، سال میم کوین ها هم بود و پای نژاد های مختلف سگ مخصوصا نژاد شیبا اینو، به بازار ارزهای دیجیتال باز شد. بین شاخص ترین و خبرساز ترین میم کوین های امسال می توانیم به دوج کوین، شیبا اینو و فلوکی اینو اشاره کنیم.

همچنین، در سالی که گذشت شاهد رشد کم نظیر توکن های غیر مثلی (NFT) و بازی های مبتدی بر بلاک چین بودیم. براساس گزارش دپ ریدار (DappRadar)، حجم معاملات در بخش NFT به بیش از 23 میلیارد دلار رسید که در مقابل حجم 100 میلیون دلاری سال 2020 رقمی شگفت انگیز محسوب می شود. اعلام رسمی تغییر نام فیسبوک به متا در اواخر ماه اکتبر باعث رشد انفجاری پروژه های مبتنی بر متاورس شد و 3.6 میلیارد دلار سرمایه نصیب این بخش شد.

 

 

پرسودترین ارزهای دیجیتال سال 2021 طبق کوین مارکت کپ

معیار انتخاب این ارزها عملکرد سالیانه کوین ها (YTD) بر اساس اطلاعات سایت کوین مارکت کپ است در ضمن، این دارایی های دیجیتال از میان 100 کوین برتر بازار انتخاب شدند. قیمت ها را بر اساس دیتاهای کوین مارکت کپ در 28 دسامبر 2021 (7 دی 1400) در مقاله زیر لحاظ کردیم. در این مقاله می خواهیم 5 تا از پرسودترین ارزهای دیجیتال سال گذشته را معرفی کنیم.

 

ارز دیجیتال شیبا

 

ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB)

قیمت شیبا اینو در پنجم ماه مارس 2021، 0.000002 سنت بود و قیمت آن در پایان سال 2021، 0.0035 سنت و بازدهی سالانه شیبا اینو 174,900 درصد و همچنین ارزش کل بازار 20.7 میلیارد دلار در دسامبر 2021 ثبت شده است. شیبا اینو را پرسودترین ارز دیجیتال سال 2021 می نامند.

شیبا اینو را می توانیم عجیب ترین توکن این فهرست بدانیم. با اینکه در حال حاضر، SHIB روزهای خوبی را سپری نمی کند. هنوز هم در تب و تاب تلاطم بازار قرار دارد، اما این توکن توانست از اواخر سال گذشته تا حوالی ماه نوامبر رشدی فوق العاده را تجربه کند.

آنچه ماجرای شیبا را جذاب تر می کند، داستان شکل گیری این توکن به عنوان “قاتل دوج کوین” و در قالب یک میم کوین است. شیبا توانست از یک شوخی اینترنتی خود را به جمع برترین های ارزهای دیجیتال از نظر ارزش کل بازار برساند.

فهرست شدن در صرافی بایننس، توییت های ایلان ماسک در خصوص خریدن سگی با نژاد شیبا اینو و سوزاندن 6.7 میلیارد دلار از شکیبایی که در اختیار ویتالیک بوترین بود از جمله عوامل اصلی صعود غافلگیر کننده توکن شیب در ماه مه بودند.

جهش بعدی این کوین در فصل آلت کوین ها یعنی سه ماهه آخر سال اتفاق افتاد که با فهرست شدن در صرافی های دیگر همچون کراکن، همکاری با فروشگاه هایی مثل نیواگ (Newegg) و باز هم توییت های ایلان ماسک در مورد تحویل گرفتن سگی با نژاد شیبا اینو، قدرتی تازه گرفت. جالب است بدانید که ایلان ماسک در ماه اکتبر اعلام کرد او حتی یک توکن شیبا اینو هم نخریده است!

توکن شیب فقط در ماه اکتبر رشدی معادل 600% را تجربه کرد. این صعود با استقبال کاربران از توکن های غیر مثلی “شیبوشی”، افزایش تعداد صرافی های پشتیبان شیب و افزایش پذیرش این توکن به عنوان واسطه پرداخت، همراه بود. در حال حاضر توکن شیبا اینو حدود 39.5 درصد کمتر از اوج قیمتی خود معامله می شود.

 

ارز دیجیتال گالا

 

ارزدیجیتال گالا (GALA)

رمزارز گالا (GALA) قیمت در ابتدای سال 2021، 0.1 سنت و در پایان همان سال به 50 سنت رسید. بازدهی سالانه 52,195 درصد و ارزش کل بازار در آخر دسامبر 2021 به 3.5 میلیارد دلار رسید. گالا توکن کاربردی اکوسیستم گالاگیمز (Gala Games)، پلتفرمی برای ایجاد بازی های مبتنی بر بلاک چین و توکن های غیر مثلی است.

توکن گالا تا سه ماه چهارم سال حرکت خارق العاده ای از خود نشان نداد. بازار این توکن زمانی دچار انفجار قیمت 260 درصدی شد که در 13 سپتامبر (22 شهریور)، صرافی بایننس اعلام کرد این توکن را در فهرست دارایی های دیجیتال خود جای خواهد داد. این خبر طی 24 ساعت، قیمت گالا را از حدود 2 سنت به 7 سنت رساند.

جهش بعدی گالا در ماه نوامبر و هم زمان با افزایش توجه و تمایل کاربران به توکن های متاورس و گیمینگ اتفاق افتاد. در این زمان، گالا در طول دو هفته شاهد رشدی 930 درصدی بود و از 8 سنت به 83 سنت رسید. در حال حاضر این توکن نزدیک به 80 درصد با اوج قیمت (ATH) خود فاصله دارد. گالا در رتبه دوم پرسودترین ارزهای دیجیتال سال 2021 قرار دارد.

 

ارزدیجیتال اکسی اینفینیتی

 

ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی (AXS)

قیمت این ارز دیجیتال در ابتدای سال 2021، 54 سنت و در پایان همان سال به 103 دلار رسید. بازدهی سالیانه این ارز در آخر 2021 حدود 18,600 درصد و ارزش کل این بازار نیز به 6.2 میلیارد دلار رسید. توکن AXS، توکن کاربردی و حاکمیتی بازی “Axie infinity” است که مبتنی بر بلاک چین و توکن های غیر مثلی شکل گرفته است.

ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی سال 2021 را با انتقال از شبکه لوم به یکی از زنجیره های جانبی اتریوم به نام رونین به منظور کاهش ترافیک و کارمزد آغاز کرد. در پی این تغییر، توکن AXS شاهد 80 درصد رشد قیمت از 6 دلار به 11 دلار در هفته آخر ماه آوریل بود. با افزایش طرفیت شبکه و رشد تصاعدی کاربران این بازی، در ماه ژانویه هم بازار این توکن قدرت تازه ای گرفت. با رشدی 300 درصدی این ارز تا مرز 45 دلار پیش رفت. 

اعلام ایردراپ و برنامه سهام گذاری توکن AXS در اواخر سپتامبر با اقبال بیشتر کاربران به این پلتفرم همراه شد. در نهایت قیمت این توکن سه رقمی شد. هم زمان با خیز برداشتن بیت کوین برای احیای قیمت و ثبت رکورد خود را بالاتر از 165 دلار به ثبت برساند. فاصله فعلی این توکن با اوج خود حدود 68 درصد است. ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی (AXS) در رتبه سوم پرسودترین ارزهای دیجیتال سال 2021 قرار دارد.

 

ارز دیجیتال سندباکس

 

ارزدیجیتال سندباکس (SAND)

قیمت ارز دیجیتال SAND در ابتدای سال 2021، 3.6 سنت و قیمت آن در پایان همان سال به 6.2 دلار رسید. بازده سالیانه این ارز در سال 2021، 17,820 درصد بود و ارزش کل بازار نیز در پایان سال به 5.7 میلیارد دلار رسید.

توکن سند (SAND) توکن کاربردی با استاندارد ERC-20 پلتفرم سندباکس است. سندباکس در فضای متاورس و مبتنی بر بلاک چین است. در آن فضا می توانید دارایی های دیجیتال خود را در قالب یک بازی در آن بسازید، بخرید و بفروشید.

سندباکس هم سه فصل ابتدای سال را در آرامش نسبی سپری کرد. با این حال، این پلتفرم در اواسط نوامبر و هم زمان با معروف شدن متاورس اعلام کرد. رویداد مشهور چند هفته ای “بازی برای کسب درآمد” (P2E) خود به نام “آلفا” را پس از چهار سال توسعه، راه اندازی خواهد کرد. اخبار داغ متاورس و راه اندازی آلفا به این توکن کمک کردند تا با رسیدن به 8.44 دلار در 25 نوامبر (4 آذر) بالاترین بهای خود را به ثبت برساند. در حال حاضر، فاصله این توکن با اوج قیمتی خود حدود 52 درصد است.

 

ارزدیجیتال پالیگان

 

ارز دیجیتال پالیگان (MATIC)

قیمت این ارز در ابتدای سال 2021، 1.8 سنت و قیمت آن در پایان همان سال به 2.6 دلار رسید. بازدهی سالانه این ارز در سال گذشته به 14,890 درصد و ارزش کل بازار آن به 18.6 میلیارد دلار رسید. متیک (MATIC) کوین کاربردی ERC-20 پلتفرم پالیگان است که در زمینه توسعه و زیر ساخت و بهبود مقیاس پذیری اتریوم فعالیت می کند.

بخش عمده ای از رشد قیمت متیک در سال 2021 به توسعه سریع شبکه پالیگان و همکاری با پلتفرم هایی مثل زپر (Zapper)، آوی (AAVE)، سوشی سواپ (SushiSwap)، اپن سی (OpenSea)، کرو فایننس (Curve Finnace)، دیسترالند (Decentraland)، وان اینچ نتورک (1inch Network) و بسیاری اپلیکیشن های بزرگ دیگر در حوزه دیفای مربوط می شود.

جهش شگفت انگیز ماه مه این توکن نیز متئاثر از اعلام پالیگان مبنی بر عرضه کیت توسعه نرم افزار ویژه ای برای توسعه بلاک چین های مرتبط با اتریوم و همچنین خبر مارک کوبان، سرمایه گذار و میلیارد مشهور در مورد سرمایه گذاری اش روی این پلتفرم بود.

روند توسعه اکوسیستم، افزایش ادرس های فعال و جذب سرمایه گذاران نهادی برای پالیگان تا آخرین روزهای سال 2021 نیز ادامه پیدا کرد. در نهایت مقاومت 2.5 دلاری متیک در ابتدای ماه دسامبر شکسته شود. آخرین خبر مهم این شبکه را می توانیم همکاری مرورگر اپرا (Opera) با پالیگان بدانیم که به رسیدن قیمت این توکن به رکورد 2.76 دلاری در 26 دسامبر (5 دی) کمک کرد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریسا
پریسا
2 سال قبل

من با شیبا امسال بالاترین سود رو داشتم

راشین
راشین
2 سال قبل

شبکه پالیگان رو اضافه نمیکنید؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  راشین

سلام دوست عزیز
هنوز این تصمیم رو نداریم ولی اکر قرار باشه چنین تغییری داشته باشیم حتما در صفحات مجازی اعلام می کنیم

اهورا
اهورا
2 سال قبل

کاش از شییا بیشتر میخریدم‌ الان میلیونر بودم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  اهورا

اشکال نداره سود همیشه هست مثل ماهی تو رودخونه بهتره ماهی گیری یاد بگیرید تا فرصت های بیشتری از دستتون نره

شیدا
شیدا
2 سال قبل

من از ارز اکسی اینفینیتی خیلی راضیم و اینکه شنیدم جز ارزهای متاورس هم هست

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیدا

سلام دوست عزیز
بله این ارز س.مین ارز پرسود سال گدشته بوده و هنوز هم به خاطر داغ شدن بازار متاورس جای پیشرفت داره