بررسی 5 مورد از بهترین صرافی های غیر متمرکز 2023

با ظهور ارزهای دیجیتال و فضای بلاک چین دریچه‌ای جدید برای سرمایه گذاران گشوده شد و روز افزون افراد زیادی علاقه‌مند به کار در حوزه کریپتوکارنسی شدند. همچنین با ورود سرمایه گذاران به این بازار مالی تغییرات و پیشرفت‌های بسیار زیادی شکل گرفت و از آن زمان صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchange) شروع به کار کردند. اما به دلیل حساسیت و غیرمتمرکز بودن این بازار مالی سرمایه‌گذاری در صرفی‌های متمرکز با مشکلاتی مواجه بود.

برهمین اساس, صرافی‌های غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) روی کار آمدند و روز به روز تعداد این پلتفرم‌ها با افزایش روبه رو بود و هر یک سعی داشتند به عنوان بهترین صرافی غیرمتمرکز انتخاب شوند. با در نظر داشتن این موضوع ما سعی داریم در این مقاله شما را با بهترین صرافی‌ های غیرمتمرکز آشنا کنیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. صرافی غیرمتمرکز چیست؟
  2. آشنایی با بهترین صرافی غیرمتمرکز؟
  3. صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس (dYdX)
  4. نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v3)
  5. صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (Curve Finance)
  6. نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v2)
  7. نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (Uniswap v2)
  8. معیار انتخاب بهترین صرافی غیرمتمرکز چیست؟

 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

 

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) که با نماد اختصاری DEX در میان سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود به نوعی بستر جدیدی برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. پلتفرم‌های غیرمتمرکز بدون دخالت شخص یا ارگانی و بدون واسطه با تکیه بر قرارداد هوشمند تمامی معاملات را انجام می‌دهند. همچنین در این نوع پلتفرم‌ها دیگر نیاز نیست برای هرگونه خرید و فروشی کاربران دارایی خود را به صرافی منتقل کنند، بلکه به راحتی می‌توانند با متصل کردن کیف پول خود به صرافی‌های غیرمتمرکز به راحتی معاملات خود را انجام دهند.

برهمین اساس زمانی که قصد دارید کیف پول مورد نظر خود را به صرافی غیرمتمرکز متصل کنید حتما دقت کنید که آن پلتفرم از کیف پول مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند یا خیر؟ البته باید در نظر داشت که صرافی‌های غیرمتمرکز یک پروژه کدنویسی شده مبتنی برا بلاک‌چین می‌باشند که امنیت و کیفیت این پلتفرم‌ها بستگی به تیم توسعه دهنده آن‌ها دارد. با در نظر داشتن این موضوعات ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با بهترین صرافی غیرمتمرکز آشنا کنیم.

 

آشنایی با بهترین صرافی غیرمتمرکز

 

آشنایی با بهترین صرافی غیرمتمرکز؟

پلتفرم‌های غیرمتمرکز از مزایا و ویژگی‌های بی شماری برخوردارند و با استفاده از همین ویژگی‌ها توانسته‌اند کاربران زیادی را به خود جلب کنند. برهمین اساس ما در قسمت بالا به چند مورد از صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال اشاره کردیم ولی بهتر است بدانید همین مزیت‎‌های متفاوت پلتفرم‌های غیرمتمرکز باعث شده تا آن‌ها از یک دیگر متمایز شوند و هر یک به دنبال راهی برای تبدیل شدن به بهترین صرافی غیرمتمرکز باشند. با در نظر داشتن تمامی این موارد ما سعی داریم شما را با 5 مورد از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز آشنا کنیم، که به ترتیب عبارت‌اند از:

  • صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس (dYdX)
  • نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v3)
  • صرافی غیرمتمرکز Kine Protocol
  • صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (Curve Finance)
  • نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v2)

 

صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس (dYdX)

 

صرافی غیرمتمرکز دی وای دی ایکس (dYdX)

پلتفرم غیرمتمرکز دی وای دی ایکس (dYdX) در سال 2017 با بیش از 10 میلیون دلار سرمایه اولیه بر روی بستر اتریوم تاسیس شد و در سال 2019 کار خود را آغاز کرد. این پلتفرم در این روزها به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی تبدیل شده ‌است و با ارائه ویژگی‌های متفاوت توانسته محبوبیت بسیار زیادی در میان عموم سرمایه‌گذاران به دست آورد. یکی از ویژگی‌های این پلتفرم فراهم کردن فضایی برای معاملات مارجین و معاملات آپشن می‌باشد.

البته در زمان نوشتن این مقاله حجم معاملات روزانه پلتفرم دی وای دی ایکس 302,483,607 دلار و با سهم بازار 15.5719% جایگاه اول پلتفرم‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است و جزو بهترین صرافی غیرمتمرکز شناخته می‌شود. همچنین توسعه‌دهندگان این پلتفرم در 9 سپتامبر 2021، دقیقا دو سال پس از شروع کار صرافی دی وای دی ایکس، توکن حاکمیتی این پلتفرم را با نماد اختصاری dYdX در بازار ارز دیجیتال عرضه کردند.

 

نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v3)

 

نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v3)

یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب غیرمتمرکز، پروتکل یونی سواپ نسخه سوم (Uniswap v3) می‌باشد که جزو بهترین صرافی غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شود. این پروتکل در ماه می 2021 تقریبا دو سال و نیم پس از انتشار اولین نسخه خود و یک سال پس از راه‌اندازی نسخه دوم Uniswap V2، بر روی بستر اتریوم راه‌اندازی شد. در نسخه جدید پلتفرم یونی سواپ تغییرات زیادی اعمال شده است.

به نوعی کاربران در نسخه سوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ می توانند کنترل بیشتری بر روی نقدینگی خود داشته باشند و این پروتکل نسبت به نسخه‌های قبلی خود مزایای بهتری برای معاملات پرریسک در نظر گرفته است. همچنین در نسخه جدید یونی سواپ تغییرات زیادی بر روی کارمزد این پروتکل اعمال شده است و در حال حاضر از چهار کیف پول متفاوت و تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی می‌کند. البته در زمان نوشتن این مقاله حجم معاملات روزانه صرافی Uniswap v3 حدود 233,578,866 دلار و با حجم بازار 14.8581% جایگاه دوم بهترین صرافی غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است.

 

صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (Curve Finance)

 

صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس (Curve Finance)

صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس در ژوئن 2020 در تابستان دیفای بر روی بستر اتریوم راه‌اندازی شد و به عنوان یکی از عوامل اصلی سازنده بخش دیفای شناخته می‌شود. این پلتفرم نیز همچون سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی می‌توان آن را مجموعه‌ای از استخرهای دارایی نامید. این پلتفرم برای کاربران امکانی فراهم می‌کنند تا بتوانند رمز ارزهای خود را به استخرهای نقدینگی مختلف وارد کنند و از آن‌‌ها درآمد کسب کنند.

البته این پلتفرم در حال حاضر از 11 کیف پول متفاوت و تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی می‌کند. همچنین در زمان نوشتن این مقاله حجم معاملات روزانه صرافی کرو فایننس، 98,923,904 دلار و با حجم بازار 6.5404% جایگاه سوم بهترین صرافی‌ غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است.

 

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap v2)

 

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap v2)

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در آگوست 2021 توسط هیدن آدامز با هدف برطرف کردن مشکلات نسخه قبلی خود راه‌اندازی شد. این پروتکل نیز همچون سایر پروتکل‌ها از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. همچنین نسخه دوم شامل طیف گسترده‌ای از آپدیت‌ها می‌باشد که برای بهبود مکانیزم‌های تبادل توکن و ارائه نقدینگی در نسخه اول طراحی شده است. نکته قابل ذکر این است که پلتفرم Uniswap v2 و Uniswap v3 دو پروتکل کاملا مجزا می‌باشند و در حال حاضر نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ از چندین رمز ارز متفاوت پشتیبانی می‌کند و در زمان نوشتن این مقاله حجم معاملات روزانه آن 99,215,506 دلار و با حجم بازار 6.6542% جایگاه چهارم بهترین صرافی غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است.

 

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap v2)

 

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ (PancakeSwap v2)

نسخه دوم صرافی پنکیک سواپ یا PancakeSwap v2 یکی دیگر از پلتفرم‌های غیرمتمرکز محبوب می‌باشد. این پروتکل در سپتامبر سال 2020 با هدف برطرف کردن مشکلات نسخه قبلی خود راه‌اندازی شد. نکته قابل ذکر این است که کار با صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ مشکلی ندارد و تمامی کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند. با این حال کشورهایی همچون کوبا، ایران، زیمبابوه، عراق، کریمه، سوریه، سودان، بلاروس و جمهوری دموکراتیک کنگو اجازه سرمایه‌گذارای در این پلتفرم را ندارند. همچنین در زمان نوشتن این مقاله حجم معاملات روزانه پنکیک سواپ 91,162,860 دلار و 6.341% از حجم بازار را نصیب خود کرده است.

 

معیار انتخاب بهترین صرافی غیرمتمرکز چیست؟

 

معیار انتخاب بهترین صرافی غیرمتمرکز چیست؟

اکنون که با بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال آشنا شدید بهتر است بدانید معیارهای مختلفی در انتخاب بهترین صرافی غیرمتمرکز دخیل هستند. با در نظر داشتن این موضوع یکی از معیارهای انتخاب بهترین صرافی غیرمتمرکز بر اساس حجم معاملات 24 ساعته آن پروتکل می‌باشد. معیارهای دیگری نیز وجود دارد که در رتبه بندی این پلتفرم‌ها تاثیر گذار هستند از جمله درصد سهم آن‌ها از کل بازار صرافی‌های غیرمتمرکز و تعداد بازارها.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها