آشنایی با انواع تریدرهای ارز دیجیتال با 5 سبک معامله گری متفاوت

کریپتوکارنسی جزو معدود بازارهای مالی است که انواع سبک‌های معامله‌گری را می‌توان در آن اجرا کرد. از اسکالپرها تا هولدرهای ارز دیجیتال در این بازار می‌توانند استراتژی معاملاتی شخصی خود را دنبال کنند. البته فرهنگ بازار کریپتوکارنسی باعث شده تا سبک‌های معامله‌گری اختصاصی نیز برای این بازار به وجود بیاید. در هر صورت شما باید برای شروع فعالیت در این بازار، یک استراتژی و سبک معاملاتی مشخص را انتخاب کنید. اگر کنجکاو هستید که با انواع تریدرهای ارز دیجیتال آشنا شوید، دعوت می‌کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

 

انواع سبک معاملاتی ارز دیجیتال

آنچه سبک‌های مختلف معامله‌گری را از هم متمایز می‌کند، مربوط به زمان و تعداد ترید در بازار ارزهای دیجیتال است. بدیهی است که همه معامله‌گران به‌دنبال کسب سود هستند؛ اما باید توجه داشته باشید که مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. به صورت کلی تریدرهای ارز دیجیتال  به 5 دسته اسکالپر، تریدر روزانه یا دی تریدر، سوئینگ تریدر، پوزیشن تریدر و هولدر تقسیم می شوند.

 

اسکالپر کیست؟

 

1. اسکالپر (Scalper)

به‌اعتقاد بسیاری از معامله‌گران باتجربه، اسکالپ تریدینگ سخت‌ترین سبک ترید در بازارهای مالی است. در قالب این شیوه، پوزیشن‌های معاملاتی تنها ظرف چند ثانیه تا چند دقیقه باز و بسته می‌شوند. در واقع تمرکز تریدرهای ارز دیجیتال، روی کسب سود کم و پرتعداد از پوزیشن‌های معاملاتی است. به‌همین دلیل بعضا ممکن است اسکالپرها در یک روز تا 100 پوزیشن را نیز باز و بسته کنند.

ریسک پیش روی اسکالپرها بسیار زیاد است؛ چراکه نوسانات شدید قیمت، ویژگی ذاتی برای ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌روند. از آن جایی که یک پوزیشن باید خیلی سریع باز و بسته شود، احتمال اینکه تغییرات قیمت، خلاف جهت پیش‌بینی اسکالپر صورت بگیرد، خیلی زیاد است. از طرفی معامله‌گر باید زمان زیادی برای حضور فعال در بازار اختصاص دهد. هر چند که برخی از افراد از ربات هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ اما باز هم نیاز به نظارت و مدیرت آن‌ها وجود دارد. از همه مهم‌تر تعداد زیاد پوزیشن‌های معاملاتی، فشار روحی و روانی وارد بر اسکالپرها را به‌شدت افزایش می‌دهد. موضوعی که تحمل آن از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

 

تریدر روزانه کیست؟

 

2. تریدر روزانه (Day Trader)

معامله‌گران روزانه نیز یکی دیگر از انواع تریدرهای ارز دیجیتال هستند. در قالب این سبک معامله‌گری، عمر یک پوزیشن معاملاتی از 24 ساعت فراتر نمی‌رود. در این روش هم تمرکز تریدر روی کسب سود از تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت است؛ اما در عین حال نسبت به اسکالپرها، فشار ذهنی کمتری را متحمل می‌شود. ضمن این که معمولا تعداد پوزیشن‌های معاملاتی تریدرهای روزانه به‌مراتب کمتر از اسکالپرهاست.

اگر قصد باز کردن چند پوزیشن به‌صورت همزمان را داشته باشید، باید نقدینگی کافی برای این منظور را نیز تامین کنید. یکی از مزایای قابل توجه معامله‌گری روزانه امکان اجرای آن در بازارهای مختلف صعودی، نزولی و رنج است.

 

سوئینگ تریدر کیست؟

 

3. سوئینگ تریدر (Swing Trader)

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی متمرکز روی نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، سوئینگ تریدینگ است. در قالب این سبک معامله‌گری، تریدرها به‌سراغ تایم فریم طولانی‌تری می‌روند. بر همین اساس یک پوزیشن معاملاتی ممکن است بین یک روز تا یک ماه باز بماند. این شیوه برای کسانی که علاقه‌مند به نوسان‌گیری هستند؛ اما در عین حال فرصت کافی برای حضور روزانه پای سیستم معاملاتی را ندارد، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

سوئینگ تریدرها خیلی روی تاثیر اخبار بر افزایش یا کاهش قیمت رمزارزها تمرکز می‌کنند. مثلا فهرست شدن یک ارز دیجیتال در چند صرافی آنلاین مهم، پتانسیل آن را دارد که تا چند روز قیمت توکن را افزایش دهد. از این دست اتفاقات در بازار کریپتو به‌دفعات رخ می‌دهند.

به‌عنوان مثال گروهی از افراد هستند که با نام Fud Trader شناخته می‌شوند. این افراد در بزنگاه‌هایی به‌یکباره شبکه‌های اجتماعی را با موجی از اخبار منفی درباره یک رمزارز پر می‌کنند. گاهی اوقات این اخبار واقعی و در بسیاری از موارد نیز کذب هستند. هدف آن‌ها تشویق معامله‌گران برای فروش بیشتر ارز دیجیتال است. سپس از محل پوزیشن‌های معاملاتی شورت (Short) سودهای کلانی به‌جیب می‌زنند. اگر می‌خواهید به دام آن‌ها نیفتید، اخبار را از منابع معتبر مانند کوین تلگراف دنبال کنید.

 

پوزیشن تریدر کیست؟

 

4. پوزیشن تریدر (Position Trader)

یکی دیگر از انواع تریدرهای ارز دیجیتال، پوزیشن تریدر است. در سه سبک معاملاتی قبلی، تمرکز افراد بیشتر روی تحلیل تکنیکال است. چراکه معاملات در کوتاه مدت صورت می‌گیرند. اما وقتی کمی پا را از دامنه محدوده استراتژی‌های قبلی فراتر بگذارید، دیگر نباید تنها به تحلیل تکنیکال بسنده کنید.

یک پوزیشن تریدر ممکن است پوزیشن‌های معاملاتی خود را حتی برای مدت زمان بیش از یک سال باز نگه‌دارد. در این حالت نمی‌توان نقش عوامل بنیادی را در افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نادیده گرفت. بخشی از این عوامل بنیادی مربوط به خود ارز دیجیتال و بازار کریپتو هستند. مثلا بررسی نقشه راه یک پروژه در پیش‌بینی تحولات آینده آن نقش بسزایی دارد. از طرفی دیگر بررسی وضعیت دامیننس بیت کوین به‌عنوان یک شاخص مهم در تحلیل وضعیت کلان آلت کوین‌ها در آینده بلند مدت به‌تریدرها کمک می‌کند. در عین حال اوضاع و احوال اقتصادی دنیا هم می‌تواند روی روند حرکت بازار اثرگذار باشد.

 

هولدر کیست؟

 

5. هولدر (Holder)

هولد کردن یکی از سبک‌های سرمایه‌گذاری برآمده از فرهنگ بازار کریپتوکارنسی است. پروژه‌های ارز دیجیتال بیش از هر چیز به اعضای جامعه خود وابسته هستند. کم نیستند رمزارزهایی که شاید ارزش بنیادی چندانی نداشته باشند؛ اما به‌دلیل برخورداری از اکوسیستم وفادار، رشد قیمت قابل توجهی را در بلندمدت تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال بررسی وضعیت دوج کوین و شیبا برای این منظور خالی از لطف نیست.

مهم‌ترین ویژگی هولدر ارز دیجیتال، امیدوار بودن به آینده یک کوین یا توکن است. هولدرها ایمان دارند که رمزارز مورد علاقه‌شان از پس فراز و نشیب‌های بسیار، بالاخره راه خود را به‌سمت موفقیت پیدا خواهد کرد. هولدرها صبور هستند و منتظر می‌مانند تا بعد از چند سال نتیجه سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنند. مثلا می‌توان به گروه خاصی از هولدرهای بیت کوین اشاره کرد که تحت عنوان ماکسیمالیست (Maximalist) شناخته می‌شوند. ماکسیمالیست‌ها گروهی از هولدرهای قدیمی بیت کوین هستند که تحت هر شرایطی در سال‌های قبل حاضر به فروش دارایی خود نشده و آن را به امید روزهای بهتر در آینده نگهداری می‌کنند.

بررسی رفتار هولدرهای یک ارز دیجیتال می‌تواند در پیش‌بینی آینده قیمت آن کمک کننده باشد. برخی از هولدرهای ارز دیجیتال سرمایه کلانی در اختیار دارند. در بازار رمزارزها از اصطلاح نهنگ (Whale) برای این افراد استفاده می‌شود. نهنگ‌ها معمولا آرام هستند؛ اما وقتی حرکت می‌کنند، موج بزرگی را در دریا به‌وجود می‌آورند. نهنگ‌های بازار کریپتو نیز دقیقا چنین ویژگی دارند.

 

کلام پایانی

در این مطلب با انواع تریدرهای ارز دیجیتال آشنا شدیم. تصمیم‌گیری برای انتخاب روش مناسب معامله‌گری بر عهده شماست. قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم حتما دانش تکنیکال و فاندامنتال خود را تقویت کنید. در این صورت دست شما برای انتخاب سبک‌های مختلف معامله‌گری باز خواهد بود. ضمن اینکه از تجربه کردن روش‌های مختلف نیز هراس نداشته باشید. پلتفرم‌های دمو در صرافی‌ها به‌شما کمک می‌کنند تا بدون نیاز به سرمایه واقعی، روش‌های مختلف ترید را آزمایش کنید. از دل کسب دانش و تجربه می‌توانید بهترین استراتژی معاملاتی مخصوص خود را بیابید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها