دامیننس چیست؟ بررسی دامیننس ارزهای دیجیتال

دامیننس dominance، یک واژه انگلیسی است که به معنای قدرت تاثیرگذاری، تسلط یا غلبه می باشد. این اصلاح در هر زمینه ای می تواند معنای خاص خود را پیدا کند که یکی از مصداق های آن، دامیننس ارزهای دیجیتال می باشد. این واژه در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار رایج است. ارزهای دیجیتال در سال های اخیر به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای سرمایه گذاری تبدیل شدند. البته منظور از دامیننس ارزهای دیجیتال، درصد سهم آن رمز ارز نسبت به ارزش کل ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو می باشد.

اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم دامیننس ارزهای دیجیتال مقدار تسلط رمز ارزها نسبت به کل بازار کریپتوکارنسی را به ما نشان می دهد. تحلیلگران دنیای رمز ارزها نخست جذب دامیننس بیت کوین شدند و سپس به دامیننس سایر رمز ارزها توجه کردند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم کامل دامیننس ارزهای دیجیتال و دامیننس ارزهای مختلف آشنا کنیم.

 

تاثیر دامیننس ارزهای دیجیتال در قیمت

 

آیا دامیننس ارزهای دیجیتال با قیمت آن ها ارتباط دارد؟

دامیننس ارزهای دیجیتال با روند قیمتی آن رمز ارزها ارتباط مستقیمی دارد به طوری که بسیاری از تحلیگران برای بررسی وضعیت یک رمز ارز در بازار، می توانند از تغییرات دامیننس آن اطلاعات مفیدی را استخراج کنند. تحلیلگران با در نظر گرفتن دامیننس ارزهای دیجیتال می توانند روند قیمتی آن رمز ارز را تشخیص دهند.

همانطور که گفته شد، اگر دامیننس ارزهای دیجیتال بالا باشد روند قیمتی آن رمز ارز نیز می تواند صعودی شود. البته که همیشه هم این اتفاق نمی افتد. چرا که دامیننس یک متغیر وابسته است و به عملکرد سایر ارزهای دیجیتال نیز بستگی دارد. این موضوع در خصوص کاهش قیمت و دامیننس یک ارز دیجیتال نیز صدق می کند. بنابراین باید در نظر داشت که معیار دامیننس ارزهای دیجیتال به تنهایی نمی تواند عاملی برای تشخیصی روند قیمتی ارزها باشد.

 

دامیننس بیت کوین

 

دامیننس بیت کوین چقدر است؟

حال که با اصلاح دامیننس ارزهای دیجیتال آشنا شدید بهتر است بدانید که نخست دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) مورد توجه تحلیلگران حوزه ارز دیجیتال قرار گرفت و سپس بقیه رمز ارزها. دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می دهد که چه مقدار از ارزش کل بازار ارز دیجیتال در اختیار بیت کوین و چه مقدار در اختیار آلت کوین های دیگر قرار دارد.

تحلیگران می توانند برای اطلاع دقیق از دامیننس ارزهای دیجیتال از سایتی به نام Coinmarketcap کمک بگیرند. طبق داده های سایت کوین مارکت کپ از سال 2009 تا سال 2017 سطح تسلط بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال بسیار بالا بود به طوری که در آن زمان دامیننس بیت کوین به بالای 80% رسید.

اما در این نقطه بیت کوین با سقوطی مواجه شد و دیگر نتوانست به تسلط دوباره خود در بازار دست یابد. با گذشت چند سال دامیننس بیت کوین در هفته اول ژانویه به بالای 40 درصد رسید و این روزها سلطه بیت کوین در بازار حدود 44.24% درصد می باشد. طبق آماری که کوین مارکت کپ نشان می دهد، بیت کوین از نظر تسلط بر بازار رمز ارزها در اولین جایگاه قرار دارد و دومین جایگاه نیز متعلق به اتریوم می باشد.

البته باید در نظر داشت که تحلیل دامیننس بیت کوین می تواند به سرمایه گذاران برای تشخصیص زمان پایان یافتن صعود بیت کوین و شروع صعود آلت کوین ها کمک کند. زیرا زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا می کند، آلت کوین ها فرصت مناسب تری برای جذب سرمایه و افزایش تسلط خود بر بازار پیدا می کنند.

 

بررسی دامیننس تتر

 

بررسی دامیننس تتر

دامیننس تتر (Tether Dominance) نیز یک مصداق از دامیننس ارزهای دیجیتال است. اگر بخواهیم به بیان ساده و شفاف توضیح دهیم باید بگوییم دامیننس تتر نشان دهنده میزان تسلط استیبل کوین تتر بر بازار ارز دیجیتال است. ارزش کل بازار یا مارکت کپ تتر از حاصل ضرب تعداد توکن های در گردش این استیبل کوین در قیمت آن به دست می آید. بر همین اساس چون قیمت تتر در بیشتر مواقع برابر با دلار آمریکا می باشد، می توان گفت ارزش کل بازار USDT با توکن های در گردش این استیبل کوین برابر است.

روند افزایشی دامیننس تتر نشان می هد که تعداد توکن های در گردش USDT افزایش یافته و کاهش دامیننس آن نشانگر کاهش تعداد توکن های در گردش است. جالب است بدانید دامیننس تتر نسبت به دامیننس ارزهای دیجیتال دیگر بسیار حائز اهمیت است. زیرا افزایش دامیننس تتر نشان دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط معامله گران و تبدیل آنها به USDT است. از این رو می توان نتیجه گرفت که اکثر سرمایه گذاران در حال فروش دارایی های خود هستند.

البته کاهش دامیننس تتر نیز نشان دهنده تبدیل تتر به سایر ارز های دیجیتال می باشد و از کاهش آن نیز می توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاران در حال تبدیل تتر های خود به دیگر رمز ارزها هستند و احتمال صعود بازار وجود دارد. بر همین اساس  دامیننس ارزهای دیجیتال تاثیر زیادی بر قیمت رمز ارزها دارند و تحلیلگران باتوجه به این موضوع می توانند روند بازار را مورد بررسی قرار دهند.

استیبل کوین تتر در زمان روند نزولی بازار به سرمایه گذاران کمک می کند تا آنها با تبدیل دارایی های خود به تتر بتوانند ارزش دارایی های خود را حفظ کنند. با توجه به این موضوع در زمان نزولی شدن روند بازار دامیننس تتر افزایش پیدا می کند. بهتر است بدانید که دامیننس تتر در روز 29 آذر ماه به 8.61 درصد رسید و در زمان نوشتن این مقاله 6.62% می باشد.

 

دامیننس ارزهای دیجیتال دیگر

 

دامیننس ارزهای دیجیتال دیگر چقدر است؟

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، بیت کوین با بیش از 44.24% اولین جایگاه را در دامیننس ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. پس از آن اتریوم با 19.14% دومین جایگاه را نصیب خود کرده و سپس تتر با 6.62%، سومین جایگاه را به خود اختصاص می دهد.

جالب است بدانید که فقط ارز بیت کوین، اتریوم و تتر سهمی از دامیننس ارزهای دیجیتال ندارند بلکه تمامی ارزها تسلطی بر بازار دارند. ممکن است یکی از ارزها تسلط بیشتر و یکی از آن ها تسلط کمتری بر بازار داشته باشد. به طور مثال بایننس کوین 4.64%، کاردانو 1.28%، ریپل 1.9% و دوج کوین 1.07% از دامیننس ارز های دیجیتال را در اختیار دارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها