چیزی به سقوط استیبل کوین USDC نمانده

در چند روزه گذشته بازار ارز دیجیتال دچار نوسانات شدیدی شد. با توجه به این نوسانات بیت کوین و دیگر رمز ارزها کاهش قیمت زیادی را تجربه کردند. البته در 48 ساعت گذشته نه تنها بیت کوین و سایر رمز ارزها، بلکه استیبل کوین هایی همچون استیبل کوین USDC، استیبل کوین DAI و USDD نیز دچار کاهش قیمت شدند. البته ماجرا به همینجا ختم نمی شود و شرایط استیبل کوین ها بسیار نگران کننده است. در حال حاضر برخی استیبل کوین ها از جمله USDC در خطر سقوط و دیپگ شدن قرار دارند.

در میان تمامی استیبل کوین ها، استیبل کوین USDC بیشتر از بقیه در خطر سقوط می باشد و نگرانی سرمایه گذاران در خصوص سقوط آن بیشتر است. در ادامه مقاله قصد داریم تا دلایل کاهش قیمت و سقوط استیبل کوین USDC را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سقوط استیبل کوین USDC

 

دلایل سقوط استیبل کوین USDC چه بود؟

استیبل کوین USDC یا همان یو اس دی سی کوین در سپتامبر سال 2018 توسط کنسرسیوم سنتر (Center) و با همکاری شرکت سیرکل و صرافی کوین بیس راه اندازی شد. استیبل کوین USDC پس از تتر (USDT) توانست جایگاه دوم را در استیبل کوین ها به خود اختصاص دهد، که این استیبل کوین با نسبت یک به یک با دلار آمریکا برابری می کرد.

اما روز 11 مارچ 2023 با انتشار خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley)، استیبل کوین USDC با کاهش 11 درصدی مواجه شد. البته در حال حاضر شرایط آن بهبود یافته و طبق داده های سایت worldcoinindex، استیبل کوین USDC با قیمت 0.9496$ معامله می شود. سیرکل (Circle) که یکی از توسعه دهندگان استیبل کوین USDC می باشد در خصوص ریزش قیمت یو اس دی سی کوین و ورشکستگی بانک بزرگ سیلیکیون بیانیه ای منتشر کرد.

این مجموعه در بیانیه اش اعلام کرد که بانک سلیکیون ولی، جزو 6 شریک بانکداری این شرکت است و 25 درصد از کل ذخایر پشتوانه USDC در این 6 بانک به صورت نقدی نگهداری می شود. شرکت سیرکل در ادامه صحبت های خود بیان کرد اگر بانک سیلیکیون ولی موفق به پس دادن تمام سپرده های استیبل کوین USDC نشود با کمک منابع شرکت تمامی کسری های ذخایر یو اس دی سی را جبران خواهیم کرد. این بیانیه شرکت سیرکل توانسته تا حدودی نگرانی سرمایه گذاران را کاهش دهد.

 

جلوگیری از تبدیل USDC به BUSD در صرافی بایننس

پس از انتشار خبر ورشکستگی بانک SV و ریزش استیبل کوین USDC دارندگان این استیل کوین دچار نگرانی زیادی شدند. دارندگان استیبل کوین USDC برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خود شروع به تبدیل USDC به BUSD کردند. صرافی بایننس نیز با دیدن این شرایط و هجوم سرمایه گذاران به این صرافی جلوی تبدیل یو اس دی سی به دلار بایننس را گرفت.

این صرافی در بیانیه ای اعلام کرد که بایننس موقتا جلوی تبدیل خودکار USDC به BUSD را به خاطر شرایط نابسامان بازار می گیرد. او در ادامه صحبت های خود اعلام کرد این روش یک مدیریت ریسک عادی و موقتی است، تا بتوان موقعیت به وجود آمده را بررسی کرد. در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد که چه شرایط برای این استیبل کوین رقم می خورد و توسعه دهندگان USDC چه برنامه ای برای جلوگیری از سقوط آن در نظر دارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها