یوتیلیتی توکن چیست و چه کاربردی دارد؟

در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال به دست‌بندی‌های متفاوتی تقسیم شدند و هریک از ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی برخوردار بودند. به طور مثال ارز دیجیتال اتریوم از بلاک چین مختص به خود برخوردار است و به عنوان رمز ارزهای اختصاص شناخته می‌شوند. البته برخلاف آن‌ها در سال‌های اخیر توسعه‌دهندگان رمز ارزهای دیگری را وارد بازار کردند.

این رمز ارزها از بلاک چین اختصاص برخوردار نبود و رمز ارز خود را بر روی بستر بلاک چین ارزهای دیگر راه‌اندازی کردند و با نام توکن (Token) فعالیت خود را آغاز کردند. پس از آن توکن ها جدیدی وارد بازار شدند. که یکی از آن‌ها یوتیلیتی توکن (utility token) یا توکن کاربردی بود. همان‌طور که از نام این رمز ارز پیداست این توکن از کاربردهای زیادی برخوردار است و ویژگی‌های متفاوتی را به همراه دارد. اکنون به معرفی توکن‌ های کاربردی و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانیم به سوال utility token چیست پاسخ دهیم.

  1. یوتیلیتی توکن چیست؟
  2. ویژگی های توکن های ابزاری
  3. یوتیلیتی توکن چه تفاوتی با توکن حاکمیتی دارد؟
  4. مهم ترین توکن های کاربردی کدام است؟
  5. یوتیلیتی توکن چه مشکلاتی دارد؟

 

یوتیلیتی توکن چیست؟

 

یوتیلیتی توکن چیست؟

کاربران با ورود به بازار ارزهای دیجیتال به دنبال سرمایه‌گذاری و دریافت سود هستند. اما تمامی رمز ارزها تنها برای سرمایه‌گذاری نمی‌باشند و برخی از آن‌ها کارکرد متفاوتی دارند. یوتیلیتی توکن یا توکن ابزاری یک نوع توکن رمزنگاری شده است که به منظور ارائه یک سری خدمات خاص در یک اکوسیستم مربوطه طراحی شده‌ است. توسعه‌دهندگان ای نوع توکن ها برای دارندگان خود امکانی فراهم می‌کنند تا بتوانند مسائل مربوط به شبکه و پلتفرم‌های آن رمز ارزها را انجام دهند.

به طور مثال می‌توان ارز دیجیتال اتر را برای دسترسی به اپلیکیشن غیر متمرکز (dApps) یا حتی پرداخت هزینه‌های قرارداد هوشمند که در بستر اتریوم اجرا می‌شوند نیز مبادله کرد. جالب است بدانید که برخی از توکن های کاربردی مانند امتیاز پاداش عمل می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مقاله به ویژگی‌ها و کاربردهای این توکن ها می‌پردازیم.

 

ویژگی های توکن های ابزاری

 

ویژگی های توکن های ابزاری

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم توکن های کاربردی از ویژگی‌های بسیار زیادی برخورداراند. اما نمی‌توان یک کاربرد واحد را برای تمامی این رمز ارزها مثال زد. زیرا کاربرد و ویژگی‌های توکن های ابزاری با توجه به شرایط و خدماتی که ارائه می‌دهند در نظر گرفته می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه قصد داریم به معرفی مهم‌ترین کاربردهای utility token بپردازیم.

 

رای‌گیری (Voting): یوتیلیتی توکن به فعالان حوزه ارزهای دیجیتال امکان رای‌دهی می‌دهند تا اگر پیشنهاد یا ایده‌ای برای بهبودی و پیشرفت پلتفرم‌های غیر متمرکز دارند را مطرح کنند. همچنین جالب است بدانید اگر یک توکن ابزاری از این ویژگی‌ برخوردار باشد به عنوان توکن حاکمیتی نیز شناخته می‌شود.

 

پاداش (Tipping): یکی دیگر از ویژگی‌های توکن های ابزاری پاداش‌دهی می‌باشد. یعنی بعضی از پلتفرم‌های غیر متمرکز برای پاداش داخلی خود ممکن است از یکسری توکن های کاربردی استفاده کنند.

 

بازی (Gaming): در چندین سال گذشته صنعت بازی سازی در حوزه بلاک چین پیشرفت‌های زیادی را به همراه داشته است. از همین رو بسیاری از این بازی‌ها دارای توکن‌های کاربردی هستند و می‌توان از آن‌ها برای خرید آیتم‌های درون بازی استفاده کرد.

 

یوتیلیتی توکن چه تفاوتی با توکن حاکمیتی دارد؟

 

یوتیلیتی توکن چه تفاوتی با توکن حاکمیتی دارد؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم زمانی که توکن کاربردی امکان رای‌دهی برای کاربران ایجادمی‌کند به عنوان توکن حاکمیتی نیز شناخته می‌شود. البته دقت کنید که این دو نوع رمز ارز تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. یکی از تفاوت‌های توکن کاربری و توکن حاکمیتی در هدف راه‌اندازی آن‌ها است. زیرا توکن حاکمیتی تنها برای کاربران امکانی فراهم می‌کنند تا با داشتن حق رای بتوانند ایده‌های خود را مطرح کنند. اما یوتیلیتی توکن به حقوقی همچون حق محصولات، خدمات و حتی تجربیات انحصاری در شبکه مربوطه به همان توکن ارتباط دارد.

همچنین اگر بخواهیم به تفاوت دیگر این رمز ارزها اشاره کنیم باید بگوییم این دو توکن از نظر ارزش دارایی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. زیرا ارزش توکن حاکمیتی به پروژه مربوطه بستگی دارد. اما توکن کاربردی ارتباط مستقیمی با ارزش‌گذاری نسبی آن شرکت دارد. اکنون که با  یوتیلیتی توکن و کاربردهای آن آشنا شدید بهتر است بدانید کدام رمز ارزها جزو دسته‌بندی این توکن ها قرار می‌گیرند.

 

 

مهم ترین توکن های کاربردی کدام است؟

 

مهم ترین توکن های کاربردی کدام است؟

یکی از رمز ارزهای شناخته و کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال که جزو دسته‌بندی توکن های کاربردی فعالیت می‌کند بایننس کوین (BNB) است. این رمز ارز سال‌ها قبل توسط صرافی Binance راه‌اندازی شده است و در ابتدا تنها به کاربران صرافی بایننس در کارمزد معاملات تخفیف می‌داد. اما با گذشت زمان BNB در پلتفرم بایننس کاربردهای بیشتری داشت و این روزها توانسته زنجیره هوشمند خود را به وجود آورد.

در همین بین توکن BAT که توکن بومی مرورگر Brave می‌باشد، یک مدل درآمد تبلیغاتی جدید را به دنیای ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. یعنی کاربران می‌توانند با مشاهده تبلیغات به عنوان پاداش این توکن را دریافت کنند.

همچنین چین لینک (LINK) نیز یکی دیگر از توکن‌های کاربردی می‌باشد که بر روی بستر اتریوم راه‌اندازی شده است و به عنوان بزرگترین اوراکل بلاک چین غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شود. البته کاربران اگر بخواهند از خدمات اوراکل استفاده کنند باید هزینه تراکش را با استفاده از توکن LINK پرداخت کنند.

با در نظر داشتن این مسائل بهتر است بدانید صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن از دو توکن کاربردی چین لینک و بایننس کوین پشتیبانی می‌کند. برهمین اساس اگر علاقه‌مند به خرید این رمز ارزها هستید با رجوع به این پلتفرم معاملاتی می‌توانید رمز ارز خود را خریداری کنید.

 

یوتیلیتی توکن چه مشکلاتی دارد؟

 

یوتیلیتی توکن چه مشکلاتی دارد؟

اکنون که با مفهوم توکن های ابزاری و کاربردی آن‌ها آشنا شدید بهتر است بدانید این نوع توکن ها از خطرات و مشکلاتی زیادی نیز برخوردارند. اولین خطری که این نوع رمز ارزها را تهدید می‌کند ریسک و امنیت آن‌ها است. زیرا توکن های کاربردی در دسته‌بندی اوراق بهادار قرار نمی‌گیرند و از قوانین خاصی نیز تبعیت نمی‌کنند. برهمین اساس امکان کلاهبرداری و سوء استفاده از این توکن ها وجود دارد.

همچنین از آنجایی که بیشتر توکن های ابزاری بر روی بستر ERC-20 طراحی شده‌اند، ممکن است هزینه‌های کارمزد بالا و مقیاس‌پذیری پایین این شبکه برای کاربران اذیت کننده باشد. برهمین اساس ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با یوتیلیتی توکن ها آشنا کنیم تا اگر قصد خرید این نوع رمز ارزها را دارید با اطلاعات کامل معاملات خود را آغاز کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها