بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال از پیچیدگی و نوسانات بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس کاربران برای کنترل ریسک و خطرات این بازار مالی باید در خصوص این بازار مالی اطلاعات زیادی به دست آودند. ابتدا باید در نظر داشته باشند که اصطلاحات زیادی بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفته است که بسیاری از آن‌ها اصطلاحات رایج می‌باشند و کاربران برای آغاز فعالیت خود در این بازار مالی باید به آن‌ها توجه کنند. یکی اصطلاحات رایج در دنیای کریپتوکارنسی بازار خرسی و گاوی می‌باشد.

آشنایی و درک مفهوم این بازارها برای کاربران بسیار مفید است. زیرا با کمک آن می‌توانند از روند بازار مطلع شوند و معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورند. با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کاملی در خصوص بازار خرسی و بازار گاوی بپردازیم. تا بتوانید با اطلاعات کامل‌تری در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید.

  1. بازار خرسی در ارز دیجیتال
  2. بازار گاوی در ارز دیجیتال
  3. ویژگی های بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال
  4. در بازار خرسی و بازار گاوی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

بازار خرسی در ارز دیجیتال

 

بازار خرسی در ارز دیجیتال

اصطلاح بازار خرسی (Bear market) از زمانی کاربرد دارد که عده‌‌ای دلال فروش پوست خرس که به خرسی‌‌ها نیز معروف بودند با پیش‌‌بینی آینده قیمت‌‌ها که به احتمال زیاد روندی نزولی خواهند داشت، پوست‌‌ها را به قیمت روز می‌‌فروختند و هنگامی که قیمت‌‌ها با  کاهش روبرو می‌شدند پولی کمتر به فروشندگان اصلی پرداخت می‌کردند. اتفاقی که در بازار ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی همچون بورس از آن به عنوان بازار خرسی یاد می‌‌کنند، به همین صورت است. اما در مورد بازارهای خرسی باید گفت زمانی که تقاضا در بازار کم می‌شود و عرضه افزایش پیدا می‌کنند قیمت‌‌ها کاهش پیدا می‌کنند.

البته در این شرایط رمقی در بازار برای خرید وجود ندارد، زیرا سرمایه‌گذاران نه تنها از روند بازار ناامید شده بلکه ضررهای زیادی را نیز متحمل می‌شوند. در بازار خرسی ارزش رمز ارزها در نتیجه تصمیم‌‌ها و رفتار سرمایه‌‌‌گذاران کاهش پیدا می‌‌‌کند. به عبارت‌دیگر باید گفت در بازار خرسی واقعی که نزول ارزش 20% یا بیشتر اتفاق بیفتد و ارزش سهام کاهش پیدا می‌‌کند و قیمت‌ دارایی‌ها افزایش می‌‌‌یابد و به طور کلی شرایط اقتصادی متزلزل و ناپایدار می‌‌‌شود.

البته در بورس زمانی که بازار به صورت خرسی افرادی به دنبال این هتند که کدام صندوق برای بازار خرسی مناسبتر است؟ اما این شرایط در خصوص بازار ارزهای دیجیتال صدق نمی‌کند. همچنین باید بدانید بیت کوین یکی از رمز ارزهایی است که در سال‌های گذشته با بازار خرسی مواجه شد. اولین بازار خرسی بیت کوین در سال 2011 اتفاق افتاد و باعث شد قیمت این رمز ارز به زیر یک دلار برسد.

 

بازار گاوی در ارز دیجیتال

 

بازار گاوی در ارز دیجیتال

بازار گاوی (Bull market) زمانی اتفاق می‌افتد که بازار روند صعودی را در پیش می‌گیرد. برخلاف بازار خرسی دلیل دقیقی برای این نام‌‌‌گذاری وجود ندارد اما شاید بتوان گفت چون گاوها در هنگام جنگ شاخ‌‌های خود را بالا نگه می‌‌دارند به بازارهایی با روند صعودی نیز بازار گاوی می‌‌‌گویند. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم در بازارهای گاوی سرمایه‌گذاران با نرخ صعودی مواجه هستند. این موضوع به آن معنا است که همزمان با زیاد شدن تقاضا قیمت‌‌ رمز ارزها نیز بالا می‌رود.

اما در کنار تقاضای بالا در بازار عرضه نیز کاهش پیدا می‌کند. انگار با بالا رفتن قیمت‌‌ها سرمایه‌‌گذاران انتظار سود بیشتری دارند و حاضر نیستند سهامی که سودآور است را از دست بدهند. البته اغلب بازارهای گاوی در شرایط آرامش و در نتیجه اوضاع خوب سیاسی و اقتصادی اتفاق می‌‌‌افتد. شرایطی را در نظر بگیرید که انواع ارزهای دیجیتال در اکثر کشورها و بین مردم مورد پذیرش قرار بگیرد. در نتیجه تقاضا بالا می‌‌‌رود و با افزایش قیمت هر ارز، عرضه نیز کاهش پیدا می‌کند.

همان طور که گفتیم کمتر کسی حاضر می‌‌شود تا سرمایه ارزشمندی را از دست بدهد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید بیت کوین دو سال بعد از گذراندن بازار خرسی تا کنون سه بازار گاوی را پشت سر گذاشته است. اولین بازار گاوی بیت کوین در سال 2013 اتفاق افتاد که در آن زمان این رمز ارز با رشد بسیار زیادی روبرو شد و به صورت تقریبی بیت کوین در آن زمان شاهد رشد چند هزار درصدی بود.

 

ویژگی های بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال

 

ویژگی های بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم بازار خرسی و گاوی آشنا شدید بهتر است بدانید این دو بازار از ویژگی‌های بسیار زیادی برخودار است. برهمین اساس در ادامه قصد داریم شما را ویژگی‌های بازار خرسی و بازار گاوی آشنا کنیم

  • عرضه و تقاضا

روند صعودی و نزولی در بازار ارزهای دیجیتال تحت‌تاثیر میزان عرضه و تقاضا قرار دارد، به نحوی که با رشد تقاضا و شرایط مناسب اقتصادی به اصطلاح در بازار گاوی تقاضا بالا و عرضه کم است. اما در بازار خرسی شرایط کاملا برعکس است. تقاضا کم و عرضه زیاد به دنبال آن به دلیل عرضه زیاد ارزش رمز ارزها نیز کاهش می‌‌یابد.

  • روانشناسی سرمایه گذاران

برداشت سرمایه‌‌گذاران از اوضاع و واکنش آنان به‌طور مستقیم بر شرایط بازار تاثیر می‌‌گذارد. به طوری که رفتار سرمایه‌‌گذاران باعث ایجاد صعود یا نزول در روند بازار می‌‌شوند. اما هر تغییر و کنشی در بازار نیز بر رفتار سهام‌‌‌داران تاثیر می‌‌گذارد. به عبارتی تاثیرگذاری بین بازار و سهام‌‌داران دو جانبه است. در بازار گاوی سرمایه‌‌گذاران از طریق خرید ارز دیجیتال به دنبال کسب سود بیشتر هستند.

زمانی که شرایط  بازار خرسی است، سرمایه‌‌گذاران با وجود این که منتظر اتفاقی مثبت در بازار هستند سرمایه خود را از بازار خارج کرده و در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند. در این بین می‌توانیم شرایط بانک‌ها را مثال بزنیم زیرا بانک‌‌‌ها ریسک کمتری را نسبت به سایر بازارهای مالی تجربه می‌‌کنند. علاوه بر این کاهش نرخ در قیمت‌های بازار، اعتماد سرمایه‌‌گذاران را نسبت به بازار سهام متزلزل می‌‌سازد و سبب می‌شود تا مردم تا جایی که می‌توانند سهام خود را بفروشند و از بازار بورس خارج شوند. در نتیجه جریان خروجی پول از بازار، قیمت‌ها به طور مداوم افزایش می‌‌یابد.

 

  • تغییرات در روند فعالیت های اقتصادی

در بازار خرسی شرایط اقتصادی به شدت ضعیف می‌‌شود. زیرا به دنبال اینکه مصرف‌‌کنندگان قادر به خرید نیستند و زیاد هزینه نمی‌‌کنند، بیشتر مشاغل نیز قادر به ثبت سود کلان نخواهند بود. از دیگر پیامدها می‌‌توان به کاهش مستقیم ارزش بازار اشاره کرد. اما در بازار گاوی شرایط برعکس است زیرا مردم علاوه بر تمایل به خرید از قدرت خرید خوبی برخوردارند، در نتیجه اقتصاد قدرت می‌‌یابد.

 

  • چطور روند تغییرات بازار را تخمین بزنیم؟

برای تشخیص شرایط بازار باید دقت کنید که روند صعودی یا نزولی باید در یک بازار زمانی طولانی مدت باشد و  اینکه در مدت یک هفته حجم زیادی ارز دیجیتال فروخته شده و عده زیادی پولشان را خارج کردند به معنای خرسی بودن بازار نیست. زیرا اتفاقاتی که در بازه زمانی کوتاه‌ مدت می‌‌افتد، نمایانگر اصلاح یا روندی است که در آن زمان صورت می‌‌گرفت. حال قضاوت شرایط بازار مبنی بر اینکه بازار گاوی است یا خرسی فقط در بلند مدت ممکن است. البته همیشه هر اتفاقی را نمی‌‌توان نتیجه یا عاملی برای بازار گاوی بودن یا خرسی دانست زیرا ممکن است یک کشور درگیر رکود اقتصادی بوده باشند و حالا سعی دارد شرایط خود را بهبود ببخشد.

 

در بازار خرسی و بازار گاوی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

در بازار خرسی و بازار گاوی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در شرایط بازار گاوی تا جایی که ممکن است باید عجله کرد تا ارز دیجیتال مناسب را تهیه کرد. باید از رشد قیمت‌ها بهره برد و تا جایی که ممکن است رمز ارز را هنگامی که قیمتش به اوج می‌رسد به فروش برسانید در طی زمانی که بازار روند گاوی دارد باید از ضررها صرف نظر کرد و آن‌ها را موقت دانست. اما در بازارهای خرسی ضررها بسیار جدی‌‌تر خواهد بود و نرخ بیشتری خواهد داشت. زیرا قیمت ارزهای دیجیتال مدام در حال کاهش است و اینکه تا چه زمانی این روند نزولی ادامه خواهد داشت مشخص نیست.

حتی اگر به امید صعود سهمی در این شرایط بخرید مطمئن باشید قبل از اینکه سودی نصیبتان شود، متحمل ضرر زیادی خواهید شد. زیرا سوددهی‌‌ها بیشتر مختص به سرمایه‌‌‌گذاری‌‌های کوتاه‌ مدت یا سرمایه‌‌گذاری‌ با درآمد ثابت خواهد بود. مثلا سپرده‌‌گذاری در بانک‌‌ها. همچنین ممکن است برخی از سهام‌‌‌داران به سهام‌‌های تدافعی روی آورند که عملکرد آن‌ها تنها تحت تاثیر تغییرات روند بازار هستند. بنابراین می‌‌توان گفت هم در زمان تاریکی‌‌های اقتصادی و هم در زمان‌‌های عالی اقتصادی سهام تدافعی حالت پایدار دارد.

این سهام معمولا مربوط به صنایع تاسیساتی می‌‌شوند که متعلق به دولت هستند و اغلب صرف نظر از شرایط اقتصادی مردم آن‌‌ها را ‌می‌‌خرند. البته موضوع جالبی که در این بین وجود دارد در خصوص سودی می‌باشد که ممکن است عاید برخی از تریدرها در بازار خرسی شود. چند راه برای دریافت سود از این بازار وجود دارد. روش‌هایی همچ خرید و فروش های آنی و ترید، استیکینگ و غیره

 

جمع بندی

به طور کلی بازار گاوی به بازاری می‌گویند که نرخ صعودی دارد اما بازار خرسی به بازاری می‌گویند که نرخ نزولی دارد. همچنین با وجود اینکه اوضاع سهام برخی از سرمایه‌‌‌گذاران ممکن است، خرسی باشد، برخی دیگر گاوی. البته فراموش نکنید که شرایط بازار کریپتو و صعود و نزول نرخ سهام در بلند مدت بررسی می‌‌شود. یعنی شرایط به این صورت نیست که بتوانیم بگوییم این هفته بازار روند صعودی دارد یا همان خرسی است یا بازار روند نزولی دارد یا گاوی است. به طور معمول بورس اوراق‌بهادار در مدت زمان طولانی گرایش صعودی دارد. البته اوضاع سرمایه‌‌گذاری در زمان بازار خرسی خطرناک‌تر و نگران‌ کننده‌‌تر از هر وقتی است.

زیرا، در نتیجه رکود اقتصادی کالاها ارزش خود را از دست می‌دهند و قیمت‌ها ثبات ندارند. همچنین این بازار پیامده‌های بسیار زیادی دارد که به عنوان یکی از پیامدهای بازار خرسی می‌‌‌توان به زمانی اشاره کرد که مردم سهام خود را می‌فروشد و نقدینگی افزایش می‌‌یابد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
omid
omid
2 سال قبل

امیدوارم خیلی زود بازار خرسی به بازار گاوی تبدیل شه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  omid

قطعا این اتفاق خواهد افتاد این خاصیت بازاره
دیر و زود داره سوخت و سوز نداره