کریپتوگرافی یا رمزنگاری به چه معناست؟

واژه کریپتوگرافی (Cryptography) یا رمزنگاری در محیط پیرامون ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این فناوری می‌تواند در هر حوزه‌ای یا حتی در کوچک‌ترین موضوعی نیز کاربرد داشته باشد. به طور مثال فرض کنید قصد دارید برای دوستان خود پیامی ارسال کنید اما افراد دیگری نیز قادر به دیدن این پیام‌ها هستند و می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. برهمین اساس ممکن است احساس امنیت نکنید و از ارسال پیام منصرف می‌شوید.

اما با کمک کریپتوگرافی با خیال راحت می‌توانید پیام‌ها، عکس‌ها یا حتی مدارک مورد نظر را برای دوستان خود ارسال کنید. زیرا با استفاده از این فناوری تنها شما و شخص مورد نظر به آن داده‌ها دسترسی دارید. البته ارسال پیام به صورت رمزنگاری شده تنها یک مورد کوچک از کاربردهای این فناوری می‌باشد. با در نظر داشتن این موضوعات ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص کریپتوگرافی و مباحث زیر بپردازیم.

  1. کریپتوگرافی (Cryptography) چیست؟
  2. تاریخچه کریپتوگرافی
  3. ویژگی‌ های کریپتوگرافی
  4. کاربرد کریپتوگرافی در دنیای ارزهای دیجیتال

 

کریپتوگرافی (Cryptography) چیست؟

 

کریپتوگرافی (Cryptography) چیست؟

کریپتوگرافی یا همان رمزنگاری، فناوری متفاوت می‌باشد که برای مخفی کردن یا نگهداری داده‌های امن از آن استفاده می‌شود. یعنی این تکنولوژی مدرن با کمک علوم ریاضی و محاسبات می‌تواند در رمزگذاری و رمز گشایی اطلاعات، یکپارچگی آن‌ها و صحت داده‌ها کاربرد داشته باشد. همچنین با کمک Cryptography کاربران می‌توانند یک متن ساده را به صورت رمزنگاری شده در آورند. پس از رمزنگاری پیام‌ها تنها عده‌ای محدود که از قبل توسط مبدا مشخص شده با کمک یک کلید رمزگشا قادر به دسترسی و خواندن آن پیام‌ها هستند.

البته این تکنولوژی زمانی مشهور و پر اهمیت شد که توسعه دهندگان از فناوری رمزنگاری شد در صنعت حوزه ارز دیجیتال استفاده کردند. همچنین این نوآوری توانست به یکی از ویژگی‌های دنیای ارز دیجیتال تبدیل و باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرها به کار در این بازار مالی علاقه‌مند شوند. برهمین اساس در بخش‌های بعدی قصد داریم در خصوص کاربرد این فناوری در حوزه ارزهای دیجیتال بپردازیم.

 

تاریخچه کریپتوگرافی

 

تاریخچه کریپتوگرافی

کریپتوگرافی فناوری نیست که به تازگی ظهور کرده باشد. بلکه افراد متفاوتی از سال‌ها پیش از رمزنگاری برای رساندن پیغام‌های خود به دیگران استفاده می‌کردند. به نوعی هزاران سال پیش از اولین ظهور رمزنگاری می‌گذرد اما در آن سال‌ها کارکرد این تکنولوژی به این شکل نبود و تفاوت‌هایی داشت. اولین بار در مصر باستان کتیبه حکاکی شده با ظاهری متفاوت تولید شد.

اگر چه این کتیبه به صورت کامل رمزنگاری نشده بود اما متن آن تغییر کرده بود و افراد کمی می‌توانستند نوشته‌های این کتیبه را شناسایی کنند. البته هرچه زمان بیشتری می‌گذشت استفاده از این فناوری نیز تغییر می‌کرد و روز افزون با پیشرفت‌های زیادی مواجه می‌شد. اما فناوری رمزنگاری این روزها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است.

 

ویژگی‌ های کریپتوگرافی

 

ویژگی‌ های کریپتوگرافی

تا به اینجای مقاله به چندین ویژگی مهم کریپتوگرافی اشاره کردیم. اما این فناوری متفاوت از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های مهم این فناوری داشتن احراز هویت برای کاربران می‌باشد. یعنی زمانی که قصد دارید داده یا اطلاعاتی را برای دوستان خود انتقال دهید پیش از انجام این کار ابتدا باید مبدا و مقصد احراز هویت انجام دهند. این فرآیند توسط تکنیک‌های رمزنگاری شده مانند امضای دیجیتال طراحی شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت فرستنده خود را بررسی و تایید کنند تا اطلاعات را به شخص دیگری یا یک هویت جعلی ارسال نکنند.

البته که شخصی قصد ارسال داده یا پیامی را دارد تا زمان رسیدن آن پیام به مقصد در طول مسیر این شخصی قادر به دسترسی آن داده‌ها یا تغییر آن‌ها نمی‌باشد. که این موضوع یکی دیگر از ویژگی‌های Cryptography می‌باشد.

 

کاربرد کریپتوگرافی در دنیای ارزهای دیجیتال

 

کاربرد کریپتوگرافی در دنیای ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال با داشتن ویژگی‌ها و فرهم کردن شرایطی متفاوت توانسته محبوبیت بسیار زیادی را نسبت به سایر بازارهای مالی به دست آورد. یکی از ویژگی‌هایی که توانسته حوزه کریپتوکارنسی را نسبت به سایر بازارهای مالی متمایز کند استفاده از فناوری کریپتوگرافی می‌باشد. زیرا این فناوری توانسته برای کاربران شرایطی فراهم کند تا انتقال‌های خود را به صورت ناشناس و رمزنگاری شده انجام دهند.

به طور مثال زمانی که شما قصد واریز رمز ارزی را به سایت یا پلتفرمی دارید برای واریز شما تنها با یک آدرس با اعداد و حروف متفاوت روبرو هستید و هیچگاه نمی‌توانید از هویت صاحب حساب مطلع شوید. حتی گاهی ممکن است در زمان انتقال رمز ارزی به کیف پول یا پلتفرمی آدرس مقصد را اشتباه وارد کنید و انتقال انجام شود. در این زمان شما قصد بازگرداندن رمز ارز خود را دارید اما به دلیل رمزنگاری حساب‌های کاربری هیچگاه متوجه نمی‌شوید که رمز ارز خود را برای چه شخصی واریز کرده‌اید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها