معرفی ارز دیجیتال دش (Dash)

در مقاله‌های قبلی سایت، درباره ارزهای دیجیتال پیگیر‌ گریز صحبت کردیم. ارزهای پیگیر‌ گریز مانند ارز دیجیتال دش، ارزهایی با امنیت فوق‌العاده بالا و نفوذ ناپذیر هستند. این ارزها آلت کوین‌هایی هستند که در‌پی‌رفع یکی از مشکلات بیت کوین به وجود‌‌‌آمدند. رمز ارز بیت کوین که‌به‌عنوان اولین و معروف‌ترین ارز دیجیتال، شناخته می‌شود، تراکنش‌هایی قابل رهگیری دارد.

یعنی در تراکنش‌های بیت کوین می‌توان آدرس گیرنده، فرستنده و مبلغ تراکنش را مشاهده کرد. ارزهای پیگیر‌ گریز جهت حفظ حریم‌شخصی کاربران، این امکان را از بین برده و یا انتخابی کرده‌است. یعنی کاربران در بعضی از این شبکه‌ها می‌توانند به‌طور دلخواه اطلاعات تراکنش را منتشر کنند.

 

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال را می‌توان از‌چند‌ طریق، به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. دسته‌هایی که بر‌اساس ویژگی‌های مختلف این ارزها به وجود‌آمدند. در این قسمت به چند نمونه از این دسته‌بندی‌ها اشاره می‌کنیم و آن‌ها را به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم. دانستن همه این مطالب، به‌ما کمک می‌کند که درک بهتری از ارز دیجیتال دش و کاربرد آن داشته‌باشیم. دش هم مثل بقیه ارزهای دیجیتال، ترکیبی از این ویژگی‌ها است. بعضی از این دسته‌ها کلی و برخی دیگر جزئی‌تر هستند.

  • آلت کوین – بیت کوین
  • پیگیر گریز – قابل پیگیری
  • محدود – نامحدود
  • کوین – توکن

معرفی دش

 

تفاوت بیت کوین و آلت کوین

در اینجا از 8 مفهوم جداگانه که با یکدیگر در ارتباط هستند استفاده کرده‌ایم. در دسته اول که یک دسته کلی می‌باشد، نام‌های آلت کوین و بیت کوین به چشم می‌خورد. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر‌متمرکز است که با حذف واسطه‌ها، نسل جدیدی از سیستم‌های پرداختی را به مردم جهان معرفی کرد. آلت کوین به هزاران ارزی می‌گویند که پس از بیت کوین به وجود‌آمدند و قصد جایگزینی آن را داشتند. آلت کوین مخفف Alternative Coin یا کوین جایگزین است. بنابراین هدف از ساخت این ارزها در اسم آن‌ها به خوبی قابل مشاهده‌ است. دش هم، مانند هزاران رمز ارز دیگر، یک آلت کوین است.

تفاوت ارزهای پیگیر گریز و قابل پیگیری

در معرفی ارزهای پیگیر گریز مانند مونرو، اعلام کردیم که این ارزها با هدف حفظ حریم‌خصوصی کاربران به وجود آمدند. ارزهای قابل پیگیری، امنیت کمتری دارند و اطلاعات تراکنش را به صورت عمومی منتشر می‌کنند. این امر باعث شده تا ارزهای پیگیر گریز مانند ارز دیجیتال دش، در شبکه‌هایی مانند Dark Web استفاده شوند. دولت‌ها به خاطر عدم توانایی در کنترل این ارزها، از پذیرش آن‌ها اجتناب می‌کنند. دش در دسته ارزهای پیگیر گریز قرار می‌گیرد.

 

دیجیتال کش

 

تفاوت ارزهای محدود و نامحدود

میزان عرضه انواع ارز دیجیتال با یک دیگر متفاوت است. با میزان عرضه کمتر، شانس رشد یک ارز بیشتر است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تقاضا برای یک ارز افزایش یابد. بعضی ارزها مانند دوج کوین، عرضه ای نامحدود دارند. میزان عرضه عده ای دیگر 1 میلیارد است. ارز دیجیتال دش در این بین قدرت‌نمایی می‌کند و مانند مونرو، تنها 18 میلیون از آن وجود دارد که از طریق استخراج به دست می‌آید.

ممکن است استخراج تمام این مقدار تا سال 2300 طول بکشد! دش هر سال 7 درصد از پاداش استخراج خود را کم می‌کند که این کار از تورم در شبکه آن جلوگیری می‌کند. پس می‌توان گفت که دش یک ارز دیجیتال با عرضه محدود است.

تفاوت کوین و توکن

توکن و کوین دو مفهومی هستند که در بازار ارز دیجیتال زیاد با آن‌ها سر و کار داریم. کوین ها دارای بلاک‌چین مستقل می‌باشند و معمولاً عرضه محدودی دارند. تعداد کمتری از ارزهای دیجیتال کوین هستند و اکثر آن‌ها توکن می‌باشند. توکن ها روی بلاک‌چین‌های دیگر مانند اتریوم، ترون، ایاس و بایننس طراحی می‌شوند. یونی سواپ، آوه و چین لینک، سه نمونه پرطرفدار از توکن‌ها می‌باشند. دش در کنار بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و غیره در دسته کوین‌ها قرار می‌گیرد.

حال که به خوبی با ویژگی‌های دش آشنا شدید، به بررسی دقیق تر ابعاد مختلف آن می‌پردازیم.

مقاله مرتبط: تفاوت کوین و توکن

 

ارز دیجیتال Dash

 

ارز دیجیتال دش چگونه به وجود آمد؟!

پیدایش دش به سال 2014 میلادی مربوط می‌شود. این رمز ارز در طول تاریخ فعالیت خود، 2 بار تغییر نام داد! ارز رمزنگاری شده دش، ابتدا با نام‌های ایکس کوین و دارک کوین منتشر شد و پس از حدود یک سال به نام فعلی خود یعنی ارز دیجیتال دش یا دیجیتال کش (Digital cash) تغییر نام داد. ایوان دوفیلد را می‌توان خالق اصلی دش دانست. او که با بیت کوین آشنایی کامل داشت، سعی کرد که دو مشکل آن یعنی سرعت و حریم‌شخصی پایین را حل کند. با اختراع دش به‌همراه یک تیم‌حرفه‌ای، موفق به انجام این کار هم شد. این ارز اکنون به یکی از کامل‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌است.

دش به نوعی ترکیبی از چند ارز دیجیتال بیت کوین، مونرو، لایت کوین و غیره است که قابلیت های همه آن‌ها را در شبکه خود جمع‌آوری کرده‌است. هر بلاک در طول 2.5 دقیقه تولید می‌شود. این یک وجه اشتراک بین این کوین و ارز دیجیتال لایت کوین می‌باشد. سرعت تولید بلاک در شبکه دش حدودا 4 برابر بیت کوین می‌باشد.

 

قیمت ارز دیجیتال دش در بازار کریپتوکارنسی

ارز دیجیتال دش یکی از ارزهایی است که هنوز به جایگاه حقیقی خود نرسیده‌است. طبق رتبه‌بندی سایت Coinmarketcap، ارز دیجیتال دش با 384,128,674 دلار ارزش، در رتبه 91 بازار قرار دارد. قیمت این ارز در‌حال‌حاضر حدود 33.80 دلار است. بالاترین قیمت ثبت شده برای دش در طول یک سال اخیر 476 دلار و پایین‌ترین قیمت آن 62 دلار بوده‌است. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که قیمت دش در طول یک‌سال‌اخیر، در بدترین شرایط 3 برابر و در بهترین شرایط حدود 8 برابر شده‌است. با این وجود این ارز هنوز هم جای زیادی برای رشد دارد. از بین 18.9 میلیون دش قابل استخراج، تا‌کنون حدود 10.1 میلیون استخراج شده‌است.

قیمت دش در صرافی‌های مختلف مقداری متفاوت است اما میزان حدودی آن را روند عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌کند. دلیل تأثیر عرضه و تقاضا در روند قیمتی این ارز، غیرمتمرکز بودن آن است. ارزهای متمرکز مانند تتر، قیمتی از پیش تعیین شده‌دارند. قیمت تتر تقریباً برابر یک دلار است و با تغییرات دلار نوسان می‌کند.

 

کدام کیف پول برای ذخیره دش بهتر است؟!

ارز دیجیتال دش دارای یک کیف‌پول اختصاصی و چندین کیف پول پشتیبان می‌باشد. کیف‌پول اصلی آن Dash Core Wallet می‌باشد. در این کیف‌پول می‌توان از هر‌دو‌روش انتقال در شبکه دش استفاده کرد. این دو روش شامل ارسال فوری و ارسال خصوصی می‌شوند. ارسال فوری در شبکه دش در کمتر از دو ثانیه انجام می‌شود اما کارمزد بیشتری به آن تعلق می‌گیرد. کیف‌پول‌های دیگری هم از این ارز پشتیبانی می‌کنند.

محبوب‌ترین آن‌ها الکتروم دش است. این کیف‌پول علی‌رغم امنیت بسیار بالا، از قابلیت‌های ارسال فوری و خصوصی پشتیبانی نمی‌کند. کیف‌پول مجازی که صرافی آنلاین بیت ایمن در اختیار شما قرار می‌دهد هم امکان ذخیره ارز دیجیتال دش و انتقال آن به کیف‌پول‌های دیگر را دارد.

رمز ارز دش

 

خرید ارز دیجیتال دش چگونه است؟!

رمز ارز دش را می‌توان مانند سایر ارزهای دیجیتال، از صرافی آنلاین و آفلاین ارز دیجیتال تهیه کرد. صرافی‌های ایرانی و خارجی از این ارز پشتیبانی می‌کنند. اکثر صرافی‌های آنلاین ایرانی این ارز را در سبد خود ندارند. ارز دیجیتال دش در صرافی آنلاین بیت ایمن با کم‌ترین کارمزد به فروش می‌رسد. با خرید دش از بیت ایمن، امکانات جانبی بسیاری در اختیار شما قرار‌داده می‌شود. همه این امکانات رایگان هستند و برای استفاده از آن‌ها ثبت‌نام و احراز‌هویت داخل سایت بیت ایمن کافی است. خرید شما از بیت ایمن با سرعت و سادگی همراه است و در چند دقیقه انجام می‌شود.

قبل از خرید ارز دیجیتال دش لازم است که در مورد وضعیت آن در بازار و آینده ای که دارد اطلاعات بیشتری کسب کنید. به این منظور شما را به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دش در مقاله بعدی دعوت می‌کنم.

 

جمع بندی نهایی

ارز دیجیتال دش دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای می‌باشد که ارزش آن را بسیار بالا برد. این ارز می‌تواند در آینده کاربرد زیادی در دنیای مجازی و واقعی داشته‌باشد و دارایی سرمایه‌گذارانش را به شدت افزایش دهد. شبکه دش همواره در حال بهبود است و تغییرات مثبت زیادی در آن به چشم می‌خورد. ارز دیجیتال دش را می‌توان از انواع صرافی آنلاین و آفلاین خریداری کرد و به کیف‌پول‌های مختلف انتقال داد. انجام تراکنش‌ها در این شبکه به دو شکل فوری و خصوصی انجام می‌شود. کارمزد تراکنش فوری مقداری بالاتر است اما در زمان کمتری انجام می‌شود.

شما به سادگی می‌توانید دش را به لیست دارایی‌های خود اضافه کنید. با خواندن مقاله بعدی ما در مورد تحلیل دش، می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد روند قیمتی این ارز از گذشته، حال و آینده به دست آورید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Star
Star
2 سال قبل

ممنون از مطالبتون که هم کاربردیه و هم ساده بیان شده.

بیت ایمن ادمین
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  Star

سلام کاربر عزیز
ممنون از نظر پر مهر شما، هدف ما در این مجموعه ارائه خدمات مفید و رایگان در جهت ارتقای سطح فردی در سرمایه گذاری به شما عزیزان هست.