بزرگترین چالش اتریوم فاش شد

یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتال پنهان ماندن آدرس تراکنش ها است که از نظر دیگران شاید مقوله پیچیده ای به نظر برسد. اتریوم یک شبکه هوشمند پرکاربرد در زمینه ارزهای دیجیتال است و طرفداران زیادی دارد. کاربردی بودن این شبکه چالش هایی را نیز به دنبال دارد. حفظ حریم شخصی مهم ترین چالش اتریوم می باشد. ویتالیک بوترین راه‌حل‌های حفظ حریم خصوصی اتریوم به عنوان یکی از ویژگی های این شبکه را سطحی و با فناوری پایین توصیف کرده بود.

بنابراین ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، بزرگترین چالش اتریوم را پایین بودن فناوری این بلاک چین در حفظ حریم شخصی بیان کرد که به دنبال یک راه حل اساسی برای این موضوع بوده است. او اعتقاد بر این دارد، در حال حاضر آدرس‌های مخفیانه، آدرس‌های یک‌بارمصرف که کلید عمومی فرد را غیرقابل‌‌ شناسایی می‌کند، بهترین راه حفظ حریم خصوصی در این بلاک چین هستند و تا مدتی این چالش اتریوم را برطرف می کند.

ویتالیک در یکی از نوشته های وبلاگ در 20 ژانویه به پیدا کردن یک راه حل درست برای این چالش اتریوم که حفظ حریم خصوصی تایید کرد. زیرا او معتقد است هر چند که داده ها بر روی یک بلاک چین منبع باز و عمومی ذخیره می شود اما باز هم به صورت عمومی ذخیره می شود که همین امر باعث شد ویتالیک موضوع آدرس های مخفی را اعلام کند. او بیان کرد که این آدرس های مخفیانه می توانند تراکنش های p2p، انتقال توکن های غیر مثلی (NFT) و ثبت نام در سرویس اتریوم به نام ENS را به صورت ناشناس انجام دهد.

در این پست وبلاگ، بوترین توضیح داد که چگونه می توان تراکنش های زنجیره وار را بین دو طرف به صورت ناشناس انجام داد.

راهکار چالش اتریوم

راه کار چالش اتریوم توسط ویتالیک بوترین

برای حل این چالش اتریوم در مرحله اول، فردی که دریافت کننده یک دارایی دیجیتال است، یک کلید خرج کردن (spending key) ایجاد می کند و این کلید تا زمان ایجاد آدرس مخفی نگه داری و ذخیره می شود. آدرس مخفی ایجاد شده در سیستم ENS نیز ثبت می شود و سپس برای فرستنده ارسال می‌شود که با یک محاسبه رمزنگاری شده بر روی آدرس متا یک آدرس مخفی که متعلق به گیرنده است، ایجاد می کند. سپس فرستنده می‌تواند دارایی دیجیتال را به آدرس مخفی که توسط گیرنده ایجاد شده است را انتقال دهد.

هر کلید موقت متعلق به یک آدرس مخفی می باشد در نتیجه، هر تراکنش جدید منجر به ایجاد یک آدرس مخفی جدید می‌شود.

بوترین اشاره کرد که برای اینکه بین آدرس مخفیانه و آدرس متا کاربر تداخلی ایجاد نشود و غیرقابل مشاهده باشد از تکنیک کور کردن کلید استفاده کنند. بوترین اعلام کرد هزینه‌های تراکنش نیز با استفاده از روش  ZK-SNARKs، که یک روش مطمئن بر پایه رمزنگاری داخلی است، پرداخت می شود. با اینکه این روش تایید شده از سمت ویتالیک است اما او اعتقاد دارد این روش به صورت کوتاه مدت چالش اتریوم را برطرف می کند و مشکلات خاص خود از جمله هزینه تراکنش بسیار بالا برای انتقال دارایی ها است.

 جدا از مطرح شدن چالش اتریوم به تازگی، بوترین قبلا نیز از این آدرس های مخفی در شبکه اتریوم و مفهوم آن ها صحبت کرده بود. اما از نظر او این روش یک عملکرد با فناوری پایین بود که فقط برای انتقال توکن های غیرمثلی به صورت ناشناس مورد استفاده قرار می گرفت. بوترین در رابطه با پروژه های در حال توسعه وب 3 توصیه هایی را اعلام کرد از جمله این موضوع که امروزه این آدرس‌های مخفیانه می توانند به پیاده سازی و تقویت حفظ حریم خصوصی در شبکه اتریوم را سرعت بخشد.

وی همچنین گفت برای پشتیبانی از این آدرس های مخفی نیاز به کیف پول مناسب می باشد که این کیف پول ها نیازمند تغییراتی به منظور بومی سازی و چند آدرسی شدن دارند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها