اینترنت اشیا چیست و چه رابطه ای با بلاکچین دارد؟

بسیاری از افراد کاربرد اینترنت را تنها به فضای وب محدود می‌دانند؛ اما در چند سال گذشته تحولات و پیشرفت‌های زیادی در دنیای اینترنت به وجود آمده است. به طور مثال یکی از پیشرفت‌های اینترنت که در چندسال اخیر در میان مردم رواج پیدا کرده است اینترنت اشیا می‌باشد. اینترنت اشیا (Internet of Things) که با نام IOT نیز شناخته می‌شود به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و اشیا می‌گویند که با کمک اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این اشیا می‌تواند هر شی‌ای اعم از خودرو، وسایل منزل و دستگاه‌های پزشکی باشد. البته می‌توان گفت هر وسیله‌ای که بتواند به اینترنت متصل شود جزوی از اینترنت اشیا یا IOT می‌باشد. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این تکنولوژی آشنا کنیم و به مباحث زیر بپردازیم.

  1. تاریخچه اینترنت اشیا
  2. امنیت اینترنت اشیا به چه صورت است؟
  3. اینترنت اشیا چه کاربردی دارد؟
  4. اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟
  5. کاربردهای بلاک چین در اینترنت اشیا

 

 

تاریخچه اینترنت اشیا

 

تاریخچه اینترنت اشیا

ایده اینترنت اشیا از سال‌ها قبل مطرح شده بود، زمانی که اینترنت به تازگی در میان مردم رواج پیدا کرده بود و افراد می‌توانستند از این فناوری استفاده کنند. سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ انسان برای بهبود و راحتی زندگی، ایده IOT را مطرح کرد. در ابتدا این ایده به ذهن فردی به نام دیوید نیکولز که علاقه زیادی به نوشابه‌های کوکاکولا داشت رسید. او هر روز باید مسیری را طی می‌کرد تا می‌توانست قوطی‌های کوکاکولا را خریداری کنید. اما گاهی پس از طی کردن مسیر طولانی با نبود نوشابه‌ها یا خنک نبودن آن‌ها روبرو می‌شد.

برهمین اساس او که علاقه زیادی به کوکاکولا داشت به دنبال راه حلی بود و در آخر چاره‌ای اندیشید. نیکولز با کمک دوستانش توانست به سیستم وندینگ قوطی‌های کوکاکولا دسترسی پیدا کند و با استفاده اینترنت بتواند از راه دور شرایط یخچال را بررسی کند و ببیند آیا یخچال، کوکاکولا را موجود دارد یا حتی نوشیدنی‌ها خنک هستند یا خیر. اما با اینکه ایده این فناوری سال‌ها قبل مطرح شده بود راه اندازی IOT با تاخیر مواجه شد.

شرکت شناخته شده سیسکو اعلام کرد که اینترنت اشیا در سال‌های 2008 و 2009 متولد شد. همچنین جالب است بدانید شرکت گارانتر که یک شرکت شناخته شده در حوزه پژوهشی می‌باشد برای اولین بار این نوآوری جدید را در فهرست تکنولوژی‌های جدید خود قرار داد. البته بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم عموم مردم قادر به استفاده از IOT نمی‌باشند. اما  توسعه دهندگان این پروژه اعلام کردند که تا سال 2030 افراد زیادی می‌توانند از این تکنولوژی در بخش خودرو سازی استفاده کنند.

 

اینترنت اشیا چه کاربردی دارد؟

 

اینترنت اشیا چه کاربردی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم IOT می‌تواند برای هر اشیایی که به اینترنت متصل می‌شود کاربرد داشته باشد. به طور مثال فرض کنید قصد سفر به یک راه طولانی و دور را دارید و می‌خواهید با خودرو شخصی سفر کنید. به جای اینکه ساعت‌های طولانی پشت فرمون بنشینید و از رانندگی خسته شوید، می‌توانید بدون نیاز به رانندگی به مقصد برسید و از مسیر لذت ببرید. همچنین اینترنت اشیا می‌تواند تمامی کارهای منزل را بدون دخالت فردی انجام دهد. به طور مثال زمانی که شما در منزل حضور ندارید می‌تواند پیش از حضور شما محیط خانه را در زمستان گرم کند و یا در تابستان خانه را خنک کند.

همچنین اگر منزل نیاز به نظافت داشته باشد این کار را بهترین شکل انجام می‌دهد. حتی جالب است بدانید به طور مثال اگر یخچال شما هوشمند باشد زمانی که خوراکی‌ای را در یخچال کم داشته باشید می‌تواند برای تلفن همراه شما پیام ارسال کند. پس از آن اگر خودرو شما هوشمند باشد پیام بر روی داشبورد نمایان می‌شود و خودرو بر روی نقشه نزدیک‌ترین سوپرمارکت را به شما نشان می‌دهد. البته همه این کارها بدون دخالت شما و هوشمند انجام می‌شود. البته این‌ها بخش کوچکی از کاربردهای IOT می‌باشد و این فناوری از ویژگی‌ها و کاربرد‌های بیشماری برخوردار است.

 

امنیت اینترنت اشیا

 

امنیت اینترنت اشیا به چه صورت است؟

وقتی تکنولوژی جدیدی همچون اینترنت اشیا یا متاورس، ظهور می‌کند اولین چیزی که می‌تواند ذهن متخصصان را درگیر کند امنیت آن فناوری می‌باشد. برهمین اساس یکی از چالش‌های اینترنت اشیا امنیت آن می‌باشد. که این موضوع یکی از مهم‌ترین مباحثی است که همواره در خصوص IOT مطرح بوده است. زیرا حسگرها بسیاری از اطلاعات شخصی و خصوصی را مانند اینکه یک فرد در طول روز به چه مسیرهایی می‌رود یا در خانه چه کارهایی انجام می‌دهد را جمع آوری می‌‌کند.

پس بنابراین امنیت یک پروژه برای افرادی که می‌خواهند از آن استفاده کنند بسیار اهمیت دارد و این پروژه موظف است امنیت کاربران خود را تامین کند. اما اینترنت اشیا در خصوص امنیت بسیار ضعیف می‌باشد و بسیاری از دستگاه‌های Internet of Things به امنیت داده‌ها توجه زیادی نکرده‌ است. همچنین به دلیل اینکه این تکنولوژی با اینترنت فعالیت می‌کند امکان هک کردن سیستم‌ها وجود دارد و توسعه دهندگان باید پیش از ارائه این خدمات به فکر امنیت بیشتر IOT باشند.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

اکنون که با اینترنت اشیا آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی در خصوص نحوه کارکرد این فناوری نیز داشته باشید. دستگاه‌های اینترنت اشیا با سنسورها و دستورالعمل‌های برنامه نویسی شده برای جمع آوری و ارسال داده‌ها به یک سرور متصل می‌شوند. البته پس از ارسال داده‌ها، اطلاعات پردازش شده و به اطلاعات قابل استفاده‌ای برای کاربران تبدیل می شوند. همچنین سستم‌های اینترنت اشیا از سه جز متفاوت تشکیل می‌شود. این سیستم‌ها شامل دستگاه‌های هوشمند، شبکه‌ها و اپلیکیشن IOT می‌باشد.

 

کاربردهای بلاک چین در اینترنت اشیا

 

کاربردهای بلاک چین در اینترنت اشیا

بهتر است بدانید اینترنت اشیا برای رشد بیشتر باید از فناوری‌های بلاک چین استفاده کند تا مشکل امنیت این فناوری برطرف شود. همچنین استفاده از فناوری بلاک چین در اینترنت اشیا می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد. اگر بخواهیم به کاربردهای آن اشاره کنیم باید بگوییم با استفاده از سیستم‌های ارزهای دیجیتال می‌توان انرژی IOT را تامین کرد.

حتی با استفاده از بلاک‌چین می‌توان به جای ارسال ارزهای فیات برای پرداخت دستگاه‌هایی که به اینترنت اشیا متصل هستند از ارزهای دیجیتال استفاده کرد. البته تنها فضای بلاک چین در اینترنت اشیا تاثیر گذار نیست بلکه فناوری IOT نیز کاربرهای زیادی در حوزه بلاک چین دارند. یکی از کاربردهای IOT است که می‌تواند ذخیره سازی و مشکلات محاسبی در فضای بلاک چین تا حدی برطرف کند.

البته چندین رمز ارز متفاوت نیز وجود دارند که در حوزه ابنترنت کاربرد دارند. که ارزهای دیجیتال هلیوم، آیوتکس (IoTeX)، ایکس وای او (XYO) و همچنین آیوتا (IOTA) از رمز ارزهای IOT می‌باشند. همچنین اگر قصد خرید رمز ارزهای اینترنت اشیا را دارید بهتر است بدانید صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن از ارز دیجیتال آیوتا پشتیبانی می‌کند که به راحتی و تنها با گذراندن روند ثبت نام و احراز هویت می‌توانید خرید خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها