عمق بازار چیست و چرا اهمیت دارد؟

عمق بازار (Depth of Market) یکی دیگر از اصطلاحات بازار می‌باشد که به عنوان معیاری برای شناسایی میزان عرضه و تقاضا برای دارایی‌هایی همچون اوراق بهادار، بورس، فارکس و ارز‌های دیجیتال می‌باشد. داشتن اطلاعاتی در خصوص عمق بازار بسیار مهم است و می‌تواند بر روی معاملات شما تاثیر به سزایی بگذارد. بهتر است بدانید عمق بازار که با DOM نیز شناخته می‌شود،‌ می‌تواند به شما نشان دهد که هر چه مقدار سفارشات بازار بیشتر باشد بازار عمیق‌تر یا به نوعی نقد شونده‌تر می‌باشد. البته فعالان حوزه ارز دیجیتال عمق بازار را به عنوان دفتر سفارش (Order Book) نیز می‌شناسند‌.

زیرا عمق بازار به نوعی به عنوان لیستی از سفارشات تایید نشده برای هر بازار مالی می‌باشد. اکنون ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که برای دستیابی به عمق بازار باید به سراغ چه سایت‌هایی بروید. بهتر است بدانید بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی و همچون صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن Depth of Market را به صورت رایگان یا با پرداخت مبلغ بسیار ناچیزی در دسترس کاربران قرار می‌دهند. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم شما را با نمودار عمق بازار و اهمیت آن آشنا کنیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. نمودار عمق بازار چیست؟
  2. دفتر سفارش (Order Book) چیست؟
  3. آیا می‌توان با کمک نمودار عمق بازار روند بازار را بررسی کرد؟

 

نمودار عمق بازار چیست؟

 

نمودار عمق بازار چیست؟

اکنون که با مفهوم عمق بازار آشنا شدید بهتر است بدانید عمق بازار را می‌توانید توسط نمودار‌هایی با نام نمودار DOM مورد بررسی قرار دهید. نمودار عمق بازار چارت‌هایی هستند که مقدار توان عرضه و تقاضا آن بازار مالی را به شما نشان می‌دهد. همچنین می‌تواند مقدار سفارش ثبت شده‌ای که برای خرید یک دارایی استفاده می‌شود را برای شما به نمایش بگذارد. البته همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم DOM تنها به فضای کریپتوکارنسی خلاصه نمی‌شود بلکه بیشتر بازارهای مالی را در بر می‌گیرد. از همین رو، نمودار عمق بازار کریپتوکارنسی نشان‌گر عرضه و تقاضا رمز ارز مورد نظر شما می‌باشد.

جالب است بدانید در فضای کریپتوکارنسی هرچه سفارشات در انتظار تایید بیشتری در دفتر سفارشات ثبت گردد، دفتر سفارش با عمق زیادی روبرو می‌شود. برهمین اساس برای دسترسی به این نمودار تنها کافی است وارد پلتفرم مورد نظر شوید سپس رمز ارز خود را انتخاب کنید، سپس نموداری برای شما نمایش داده می‌شود که به صورت نمایش گرافیکی با خط‌های سبز و قرمز می‌باشد.

از همین رو خط سبز نشان‌گر پیشنهاد خرید یا تقاضا می‌باشد و خط قرمز میزان پیشنهاد فروش یا عرضه را نشان می‌دهد. به نوعی اطلاعات این نمودار همان اطلاعاتی است که در دفتر سفارش ثبت شده است. اما در این نمودار میزان سفارشات به صورت اعداد و ارقام مشخص می‌شود و برای درک بهتر این چارت باید اطلاعات کافی در دست داشته باشید.

 

دفتر سفارش چیست؟

 

دفتر سفارش (Order Book) چیست؟

در بالا چندین بار به کلمه دفتر سفارش اشاره کردیم بهتر است بدانید دفتر سفارش (Order Book) لیستی الکترونیکی از سفارشات می‌باشد که پیشنهادات مختلفی از خرید و فروش را نشان می‌دهد. این سفارشات به نوعی می‌تواند اوراق بهادار یا هر نوع بازار مالی متفاوتی باشد.

همچنین اوردر بوک می‌تواند تعداد سفارشات پیشنهاد شده یا ارائه شده در یک قیمت خاص یا عمق بازار را فهرست کند و تقریبا در تمامی بازار‌های معاملاتی مانند بورس، کالاها، ارزهای فیات و کریپتوکارنسی‌ها پرکاربرد می‌باشد. به نوعی دفتر سفارشات از مزایای بسیار زیادی برخوردارند و می‌تواند تاثیراتی در تصمیم تریدها بگذارد و معامله‌ای مفیدتر را برای آن‌ها به ارمغان آورد. به نوعی تریدرها با استفاده از دفتر سفارشات می‌توانند بررسی کنند که کدام کارگزاری‌ها چه سهامی را معامله کرده‌اند.

 

آیا می‌توان با کمک نمودار عمق بازار روند بازار را بررسی کرد؟

 

آیا می‌توان با کمک نمودار عمق بازار روند بازار را بررسی کرد؟

همانطور که در ابتدای محتوا اشاره کردیم نمودار عمق بازار میزان عرضه و تقاضا را به معامله گران نشان می‌دهد. برهمین اساس زمانی که وارد نمودار DOM می‌شوید اگر قسمت سبز رنگ نمودار بیشتر باشد یعنی پیشنهاد خرید و تقاضا بیشتر است و اگر قسمت قرمز رنگ نمودار بیشتر باشد یعنی پیشنهاد فروش و عرضه بیشتر است. البته موضوعات دیگری وجود دارد که در بسیاری از نمودارهای پلتفرم‌های معاملاتی مشترک است و می‌تواند اطلاعاتی به کاربران دهد.

موضوعاتی همچون خط پیشنهاد خرید (Bid Line)، خط درخواست فروش (Ask Line)، محور افقی (X)، محور عمودی (Y) و غیره از نکاتی می‌باشد که می‌تواند در بررسی نمودار عمق بازار به شما کمک کند. استفاده از نمودار DOM تنها می‌تواند اطلاعاتی به شما بدهد و با کمک آن به صورت قطعی نمی‌توانید روند بازار را شناسایی کنید. برای شناسایی روند قیمتی بازار باید آموزش‌های زیادی دیده باشید تا بتوانید روند بازار و آینده قیمتی یک رمز ارز را بررسی کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها