برنامه نویسی بلاکچین چیست و برنامه نویس بلاک چین کیست؟

پیش از اطلاع در خصوص اینکه برنامه نویسی بلاکچین چیست و به چه کسی برنامه نویس بلاک چین می‌گویند بهتر است بدانید هر فناوری‌ جدیدی که در بازار پدیدار می‌شود، دیر یا زود فرصت‌های شغلی‌ جدید و متعددی را با خود به‌ همراه می‌آورد. حوزه ارز دیجیتال و در کنار آن، فناوری بلاک‌ چین نیز هم که یکی از آینده‌دارترین و پر تقاضا‌ترین عرصه‌ها در بخش توسعه‌ نرم‌افزار به‌شمار می‌رود، از این قاعده مستثنا نیست. یکی از فرصت‌های شغلی مهم در این زمینه، توسعه و برنامه نویسی بلاک چین است. موضوعی که این روزها به ترندی داغ و جذاب میان کاربران تبدیل شده‌است.

دلیل این رویداد، پذیرش گسترده این فناوری‌ استثنایی میان کاربران و صنایع است. در حال‌حاضر کاربردهای فناوری بلاک چین صرفا محدود به ارزهای دیجیتال و پرداخت‌های دیجیتال نمی‌شود. اگر به دیتاها و آمار بازارهای کار در کشورهای مختلف نگاهی بیندازید، مشاهده می‌کنید که برنامه نویس های بلاک چین حقوق‌های بالا دریافت می‌کنند و از مزایا شغلی مناسبی برخوردار هستند. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم توضیح دهیم که برنامه نویسی بلاکچین چیست و برنامه نویس بلاک چین کیست؟

  1. برنامه نویسی بلاکچین چیست؟
  2. اهمیت برنامه نویسی بلاکچین چیست؟
  3. موقعیت شغلی برای برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

 

برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

 

برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

دنیای بلاک چین نیز همچون سایر فناوری‌ها برای پیشرفت و گسترش پروژه‌های خود به برنامه نویسی نیاز دارد. برای اینکه بتوانیم به سوال برنامه نویسی بلاکچین چیست پاسخ دهیم باید بگوییم برنامه نویسی بلاک چین فرایندی این که در آن ابتدا هسته و بستر اصلی این فناوری طراحی می‌شود، سپس برنامه‌ها و قابلیت‌های کارآمد به آن اضافه می‌شود. برهمین اساس برنامه نویسی بلاک چین به مهارت و دانش خاصی نیاز دارد. زیرا در برنامه نویسی بلاک چین بیشتر اوقات از زبان‌های برنامه نویسی سطح بالا همچون Solidity استفاده می‌شود.

به صورت ساده‌تر برای اینکه بتوانیم پاسخی مناسب به سوال برناه نویسی بلاکچین چیست دهیم باید بگوییم برنامه نویسی بلاکچین شامل طراحی، ساخت و نگهداری برنامه‌ها و سیستم‌های بلاک چین است. که این فعالیت با هدف استفاده از قابلیت‌های منحصر به‌فرد تکنولوژی بلاکچین برای حل مشکلات و خلق فرصت‌ها به وجود آمده است. برهمین اساس با پیشرفت هرچه بیشتر این فناوری تعداد متقاضیانی که به برنامه نویسی بلاکچین علاقه‌مند می‌شوند گسترش پیدا می‌کند.

 

اهمیت برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

 

اهمیت برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

اکنون که توانستیم به سوال برنامه نویسی بلاکچین چیست پاسخ دهیم بهتر است بدانید برنامه نویسی بلاک چین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که می‌تواند منجر به پیشرفت‌های زیاد پروژه‌های بلاک چینی می‌شود. برهمین اساس برای اینکه بدانید اهمیت برنامه بنویسی بلاکچین چیست و یک فرد برای دستیابی به این هدف به چه مهارت‌هایی نیاز دارد بپردازیم.

 

برنامه نویسی بلاک چین رقبای کمتری دارد

بلاک چین حوزه‌‌ای نو و در حال‌‌ تکامل است. اگر درباره پیشینه این واژه تحقیق کنید، مقالاتی درباره رمزنگاری، هش و مطالب مشابه پیدا می‌‌کنید که همگی مربوط به دهه‌‌ها پیش می‌باشند. با این حال، پذیرش‌ اصلی بلاک چین از سال 2009 آغاز شد، زمانی که ساتوشی ناکاموتو، خالق‌ ناشناس بیت کوین، این ارز دیجیتال را به‌‌ عنوان یک سیستم پرداخت همتا به‌ همتا یا همان P2P به جهان معرفی کرد. پس از آن، در سال 2015 تا 2016 مفاهیمی مانند پول قابل‌ برنامه‌‌ ریزی و قرارداد هوشمند به‌‌ همراه بلاک چین اتریوم روی کار آمدند.

این برهه‌‌های تاریخی نشان می‌‌دهند که این فناوری نوپا است و ما هنوز در مراحل اولیه آن هستیم برای برنامه نویس بلاک چین شدن رقبای زیادی ندارید. برهمین اساس به دلیل اهمیت حوزه بلاک چین آن دسته از توسعه‌‌ دهندگان و برنامه‌ نویس‌‌هایی که به این حوزه علاقه‌‌مند بودند، از سال 2016 شروع به یادگیری مفاهیم کردند و دانش خود را به این حوزه انتقال دادند. بنابراین برخلاف بسیاری از حوزه‌‌های توسعه مانند وب، موبایل یا بازی، رقبای چندانی در صنعت بلاکچین وجود ندارد.

 

حقوق بالاتر

برای اینکه بتوانیم پاسخس مناسب به سوال برنامه نویسی بلاک چین چیست بدهیم بهتر است بدانید مشاغل مربوط به توسعه نرم‌‌ افزار و حقوق یک برنامه نویس بلاک چین، مانند بسیاری از حوزه‌‌های دیگر کسب‌ و کار، با عرضه و تقاضا در بازار کنترل و تنظیم می‌‌شوند. به زبان‌ساده، اگر در یک بخش‌ خاص از توسعه نرم‌ افزار، تقاضای زیادی وجود داشته باشد عرضه نیز باید مطابق با آن افزایش یابد. اگرچه متاسفانه در واقعیت چنین چیزی نیست اما در فضای ارزهای دیجیتال هزاران پروژه فعال وجود دارند. علاوه بر آن، هرچه روبه جلو حرکت می‌‌کنیم، نهادهایی مانند بانک‌‌ها، دولت‌‌ها و بخش‌‌های فین‌ تک (Fintech)، بیشتر به بلاک چین‌‌ها و ارز دیجیتال علاقه‌‌مند می‌‌شوند.

از آنجا که هنوز برنامه‌ نویسان متعددی در این عرصه فعالیت نمی‌کنند، بنابراین فرصت‌‌های شغلی بی‌‌شماری در این زمینه وجود دارد. به‌دلیل ماهیت عرضه و تقاضا که پیش‌‌تر به آن اشاره کردیم، احتمال زیادی وجود دارد که با انتخاب و ورود به شغل برنامه نویس بلاک چین یا سایر مشاغل مرتبط با بلاک چین بتوانید قراردادهایی با دستمزد بسیار بالا ببندید.

 

فهم بهتر بازار رمز ارزها

بلاک جین و ارزهای دیجیتال مفاهیم ساده‌ای نیستند و جزئیات فنی زیادی دارند. برخی از این مفاهیم عبارتند از:

  • رمزنگاری یا کریپتوگرافی
  • مدل‌های اجماع 
  • مقایس‌پذیری
  • تمرکززدایی
  • امنیت
  • قراردادهای‌ هوشمند

البته باید بگوییم، در این میان هزاران پروژه و کوین یا توکن‌های فهرست‌ شده در بازار هم وجود دارد. اگر نمی‌خواهید برنامه نویس بلاک چین شوید و توسعه بلاک چین را به‌عنوان هدف و مسیر شغلی انتخاب کنید، ایرادی ندارد. هنوز هم مزایای متعددی در یادگیری این مباحث وجود دارد. به‌طور مثال می‌توانید کدهای پروژه را بخوانید و سعی کنید از آن‌ها سر درآورید، ساز و کارهای مختلف پروژه‌ها از جمله اجماع، امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکز زدایی را ارزیابی کنید و حتی آسیب‌ پذیری‌های احتمالی کدها را بررسی کنید. اما سوالی که در این میان وجود دارد این است؛ چنین اطلاعات و دانشی در نهایت چه سودی دارد؟

در پاسخ باید گفت، تعداد کمی از معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران در دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشند که واقعا جزئیات فنی پشت پروژه‌ها را درک می‌کنند. اکثر آن‌ها بدون اینکه چیزی از ماهیت پروژه‌ها بدانند، به‌روشی کاملا پر ریسک در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما با یادگیری توسعه بلاک چین، می‌توانید به یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بهتر در این بازار تبدیل شوید. برهمین اساس می‌توان گفت برنامه نویسی بلاک چین از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اجرای پروژه های شخصی بلاک چین

زمانی که درباره بلاک چین صحبت می‌کنیم منظورمان فرصت‌ها و راه‌حل‌های بی‌پایانی است که بلاک چین آن را برای ما فراهم می‌کند. برخی از این کاربردها را می‌‌توان به این ترتیب دسته‌‌بندی کرد.

  • ذخیره ارزش
  • پرداخت‌‌ها
  • بیمه‌‌ها
  • قراردادهای هوشمند
  • رأی‌‌دهی
  • شرط‌‌بندی
  • خودکار سازی وظایف
  • توکنی‌ کردن دارایی‌‌ها
  • امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi

البته این فهرست تنها به‌ این موارد ختم نمی‌شود و ادامه‌ دارد. ما در این مقاله به سوال برنامه نویسی بلاکچین چیست پاسخ دادیم و به برنامه نویسی بلاک چیم پرداختیم. زیرا این فناوری قرار است جنبه‌‌های مختلفی از زندگی ما را متحول کند. تصور کنید وقتی دانش‌ فنی برای پیاده‌‌ سازی برخی از راه‌‌حل‌‌ها را در اختیار دارید چه اتفاقی می‌افتد. چندان دور از ذهن نیست که با داشتن دانش‌ کافی به عنوان برنامه نویس بلاک چین و همچنین یک توسعه‌‌دهنده بلاک چین بتوانید برخی از این راه‌‌حل‌‌ها را در آینده به‌‌عنوان یک پروژه 100 درصد شخصی پیاده‌‌سازی کنید. برای درک بهتر این موضوع قصد داریم مثالی بزنیم

می‌دانیم وام‌‌های آنی (Flash Loan) پدیده‌ کاملا جدیدی در فضای امور مالی غیر متمرکز می‌باشند که با توجه به این ویژگی می‌‌توان تنها با انجام یک تراکنش از پروتکل‌‌های دیفای وام‌ گرفت. به صورت کلی شخصی انجام این فرایندها را کنترل نمی‌‌کند و آزادانه می‌توان از این وام برای هر کاری استفاده کرد. البته این وام‌‌ها مانند وام‌‌های بانکی خودرو یا کالا نیست که افراد فقط مجاز باشند آن را برای مصارف‌ مشخصی خرج کنند.

برهمین اساس پس از دریافت‌ وام درنهایت، همان مبلغی که قرض می‌گیرند را به پروتکل باز‌ می‌‌گردانند. با توجه به اینکه این ساختار بسیار قدرتمند است حال تصور کنید که بتوانید به عنوان برنامه نویس بلاک چین شروع به کار کنید و میلیون‌‌ها دلار از یک پلتفرم بدون ضامن یا وثیقه وام بگیرید.

 

مزیت های پیش قدم بودن

مانند سایر حوزه‌‌ها و فناوری‌‌ها، در فضای بلاک چین هم اگر سریع‌‌تر حرکتی را انجام دهید، می‌‌توانید از مزایای پیشگام‌‌ بودن برخوردار شوید. برهمین اساس بلاک چین‌‌های بیت کوین و اتریوم بزرگترین بازیگران بازار در چند سال گذشته بودند. بنیان‌ گذاران این بلاک چین‌‌ها یک مشکل واقعی که همان تمرکزگرایی را شناسایی کردند و راه‌‌حلی با محوریت تمرکز زدایی پیاده‌سازی کردند. اقدامی که به این مشکل رسیدگی می‌‌کرد و در نوع خود اولین محسوب می‌‌شد.

اگر جزئیات فنی بلاک چین‌‌های بیت کوین و اتریوم را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بهینه و کامل نیستند. با آنکه پروژه‌های دیگری با فناوری‌‌های به‌‌ مراتب بهتر و نوآورانه‌‌تری در این فضا پدید آمدند، اما بیت کوین و اتریوم به‌‌ دلیل مزیت پیشگامی و اثر شبکه‌‌ای در این فضا، همچنان پیشتاز هستند.

بیایید مجددا به بحث‌ اصلی برنامه نویس بلاک چین بازگردیم. اگر برنامه‌ نویس بلاک چین شوید، فرصت‌‌های متعددی برای طراحی و پیاده‌‌سازی راه‌‌حل‌‌هایی خواهید داشت که هنوز در بازار وجود ندارند. به‌ عبارت دیگر، اگر بتوانید با موفقیت پروژه‌‌ای را پیاده‌سازی کنید که به مشکلات واقعی در این بازار رسیدگی کند، به یک پیشرو در این فضا تبدیل خواهید شد و مزایایی که در این مسیر نصیبتان می‌‌شود پاداش پیشگام‌ بودن شما است.

 

موقعیت های شغلی برای برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

 

موقعیت های شغلی برای برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

اکنون که توانستیم به سوال برنامه نویسی بلاکچین چیست پاسخ دهیم  و به اهمیت این فناوری بپردازیم قصد داریم فهرستی از موقعیت‌‌های شغلی با پتانسیل‌بالا را برای یک برنامه‌ نویس بلاک چین به شما ارائه دهیم. تا بدانید بهترین موقعیت‌های شغلی برای برنامه نویسی بلاکچین چیست که این مشاغل عبارتند از:

  • توسعه‌‌ دهنده بلاک چین
  • معمار بلاک چین
  • مدیر بلاک چین
  • مدیر پروژه بلاک چین
  • طراح رابط‌ کاربری بلاک چین
  • مشاور بلاک چین
  • مهندس کیفیت بلاک چین
  • مهندس بلاک چین
  • مشاور حقوقی بلاک چین
  • تحلیلگر بلاک چین
  • مدیر امنیت بلاک چین
  • مدیر جامعه بلاک چین
  • توسعه‌‌ دهندگان مبتدی

یادتان‌ باشد تمامی مواردی که در بخش بالا به آن اشاره شد تنها برخی از موقعیت‌‌های شغلی احتمالی در این زمینه می‌باشند. که به‌‌ عنوان یک توسعه‌‌ دهنده بلاک چین، می‌توانید دانش و تخصصی را که دارید در حوزه‌‌های مختلفی به کار بگیرید. طراحی و توسعه قراردادهای هوشمند، طراحی یا توسعه API، امنیت، رمزنگاری، تحلیل‌ اطلاعات، تحلیل بلاک چین، رابط‌ کاربری UI/UX، مدیریت‌ پروژه، طراحی‌ معماری بلاک چین و بسیاری دیگر، همگی به دانش و تخصص شما نیاز دارند.

 

جمع بندی

از آنجا که فناوری بلاک چین هنوز در مراحل‌ ابتدایی پذیرش به سر می‌برد. بنابراین افراد زیادی وارد این فضا نشدند. که این موضوع نشان می‌دهد اگر همین‌حالا برای تبدیل‌ شدن به یک برنامه نویس بلاک چین تلاش کنید، می‌توانید به‌راحتی در این مسیر شغلی استثنایی و ویژه پیشرفت کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، دلایل منطقی برای ورود به این حوزه وجود دارد.

بر خلاف سایر حوزه‌های توسعه نرم‌افزار مانند موبایل، وب و دسکتاپ، که رقابت‌‌شدیدی در آن‌ها جریان دارد، در عرصه مشاغل بلاک چین چنین شرایطی حاکم نیست و فردی که در این زمینه فعالیت کند از حقوق بیشتر نسبت به‌ دیگران بهره‌مند خواهد شد. برهمین اساس ما در این مقاله سعی کردیم پاسخی مناسب به سوال برنامه نویسی بلاکچین چیست دهیم.

 

سوالات متداول

بهترین زبان برنامه نویسی بلاکچین چیست؟

توسعه دهندگان برای اینکه بتوانند به برنامه نویسی بلاک چین بپردازند باید از زبان‌های سطح بالایی همچون سالیدیتی (Solidity)، جاوا (Java)، پایتون (Python)، جاوا اسکریپت (JavaScript) و پی‌اچ‌پی (PHP) استفاده کنند.

برنامه نویس بلاکچین چه مسئولیت هایی دارد؟

برنامه نویسان بلاک چین مسئولیت‌های زیادی را برعهده دارند که از مهم‌ترین مسئولیت‌های آن‌ها می‌توان به طراحی پروتکل‌های بلاک چینی، توسعه بک‌اند (Back-End) بر اساس پروتکل‌های بلاک چینی، توسعه طرح‌های فرانت‌اند (Front-End) بر اساس نیاز مشتری اشاره کرد.

برنامه نویس بلاکچین باید چه مهارتی داشته باشد؟

برنامه نویسان بلاک چین باید مهارت‌هایی همچون تفسیر الگوریتم‌ها، شناخته ساختار اطلاعات، قراردادهای هوشمند، شبکه‌های همتا به همتا و رمزنگاری و توسعه هسته بلاکچین برخوردار باشند.

آیا برنامه نویسان بلاکچین انواع متفاوتی دارند؟

برنامه نویسان بلاک چین انواع مختلفی دارد و به چهار دسته متفاوت تقسیم می‌شود. که عبارت‌اند از برنامه نویس زیرساخت بلاک چین، توسعه دهنده نرم‌افزار بلاک چین، برنامه نویس بک‌اند بلاک چین، مهندس قرارداد هوشمند بلاک چین

چگونه یک برنامه نویس بلاک چین شویم؟

برای اینکه بتوانیم برنامه نویس بلاک چین شویم باید به یادگیری یکی سری مفاهیم بپردازیم که شامل مفاهیم پایه و علمی در حوزه بلاک چین، برنامه نویسی بلاک چین، کسب تجربه کاری و همچنین یادگیری مفاهیم مربوط به قرارداد هوشمند بپردازیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohamad.sh
Mohamad.sh
2 سال قبل

اتفاقا شغل پردرآمدیه تو ایران کف حقوقشون ۲۰ تومنه تو ماه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  Mohamad.sh

بله هم پردرآمده هم رقابت توش کمه