دیفای (DeFi) چیست و چه کاربردی دارد؟!

امروزه نحوه معاملات با سال‌های کاملاً تفاوت دارد. زیرا در بدو پیدایش تمدن انسانی، افراد مبادله کالا به کالا انجام می‌دادند. یعنی کالایی که نیاز نداشتند را می‌دادند تا در قبال آن کالای مورد نیاز خود را دریافت کنند. ما نیز در این مقاله با بررسی ارزهای دیجیتال و نقش دیفای در پیشرفت سیستم پرداختی، متوجه تغییر این روند در معاملات می شویم.

با پیشرفت جوامع بشری و شکل‌گیری اولین سیستم‌های اقتصادی در اوایل قرون جدید، سیستم‌های مالی متمرکزی به وجود آمدند که قابلیت وام دهی، سرمایه‌گذاری و سهام‌داری را به وجود آوردند. اکثر پرداخت‌های روزانه در این دوران با سکه‌های ضرب شده و بعدها انواع اسکناس انجام می‌شد. اما این مسئله در نظام اقتصادی نوین تغییر کرده است و چند سالی است که شیوه جدیدی از پرداخت به وجود آمده است و جای آن را روشی غیر متمرکز برای تبادل ایمن‌تر و سریع‌تر گرفته است.

 

  1. دیفای چیست؟
  2. مزایای پروژه های دیفای
  3. چالش ها و مشکلات دیفای
  4. معرفی ارزهای حوزه دیفای
  5. یونی سواپ (UniSwap)
  6. چین لینک (ChainLink)
  7. استیبل کوین خدمتی از دیفای
  8. آوه (Aave) در سیستم دیفای
  9. پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  10. بهترین ویژگی‌ های دیفای چیست؟
  11. دریافت وام از دیفای
  12. پلتفرم های کشت سود در دیفای
  13. پروتکل های سرمایه گذاری در دیفای
  14. پروتکل های بیمه دیفای
  15. صرافی های غیر متمرکز (DEX)
  16. اهداف پروژه های دیفای در آینده
  17. معرفی پروژه های دیفای 2
  18. مفهوم TVL در دیفای
  19. لیست ارزهای دیفای را از کجا پیدا کنیم؟
  20. اسمارت دیفای چیست؟

 

دیفای چیست؟

دیفای (DeFi) مخفف عبارت Decentralized Finance می‌باشد که به معنای فایننس غیرمتمرکز است و به عنوان زیر مجموعه‌های اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز یا همان DApp شناخته می‌شود که بر امور مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند تمرکز زیادی دارد. همچنین سال‌ها است که بیشتر امور مالی توسط بانک‌ها ه صورت متمرکز صورت می‌گیرند. اما توسعه‌دهندگان با کمک بلاک چین یک امور مالی غیرمتمرکز به نام دیفای راه‌اندازی کرده‌اند که این فناوری با هدف از بین بردن واسطه‌های متفاوت برای معاملات ارزهای دیجیتال به وجود آمده است.

هچنین دیفای قصد دارد همان خدماتی که بانک‌ها عرضه می‌کنند را به صورت غیر متمرکز و بدون نظارت هیچ نهادی بر روی معاملات رمز ارزها پیاده‌سازی کند و خدمات مالی زیای را ارائه کند تا سرمایه‌گذاران دسترسی راحت‌تری به دارایی‌های خود داشته باشند.

 

کاربرد ارزهای دیفای

 

معرفی ارزهای حوزه دیفای

همانطور که به آن اشاره شد دیفای به سیستم‌های مالی غیر متمرکز گفته می‌شود و بیشتر برنامه‌هایی که در قالب دیفای به وجود آمدند، روی بلاک چین اتریوم قرار دارند و بسیار از رمز ارها از فناوری دیفای استفاده می‌کنند. برهمین اساس در این بخش قصد داریم به معرفی چند ارز حوزه دیفای بپردازیم.

 

یونی سواپ (UniSwap)

یونی سواپ (UNI) یک ارز دیفای مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که در بین ارزهای حوزه دیفای، یونی بیشترین ارزش بازار را دارد.  البته در بازار ارزهای دیجیتال توکن یونی سواپ با نماد اختصاری UNI نیز شناخته می‌شود و  این روزها  توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است که در ابتدا این رمز ارز توسط صرافی UniSwap عرضه شد. همچنین در زمان نوشتن این مقاله ارزش توکن یونی  6.1 دلار است و در حال حاضر جایگاه 22 بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

 

 

چین لینک (ChainLink)

چین لینک یکی از بازوهای ارزشمند شبکه اتریوم است. این ارز در بین ارزهای دیفای، بر اساس ارزش بازار رتبه 12 را دارد. همچنین این رمز ارز از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان قصد دارد پیوندی میان بلاک چین های مختلف و برقراری ارتباط بین بلاک چین اتریوم و دنیای واقعی به وجود آورد. البته در بازار ارزهای دیجیتال توکن لینک با نماد Link نشان داد می شود و در زمان نوشتن این مقاله Link با قیمت $14.29 به فروش می‌رود و با ارش بازار 7,955,623 دلار فعالیت می‌کند.

همچنین در این بین بهتر است بدانید پنکیک سواپ، آوه و دای هم از دیگر ارزهای شناخته شده دیفای می‌باشند. دلیل استفاده از دای در این لیست اشاره به یک مفهوم پایه‌ای دیگر از ارز دیجیتال، یعنی استیبل کوین است.

 

استیبل کوین (Stablecoin)

رمز ارز پایدار یا استیبل کوین ها، یکی از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشد که در برابر نوسانات شدید بازار و ریزش‌های قیمتی شدید قیمت خود را حفظ می کند و با هدف کنترل نوسانات بازار به وجود آمدند. به طور کلی استیبل کوین ها یکی از خدمات دیفای هستند که وظیفه حفظ ارزش پول را بر عهده دارند، به طور مثال: دوج کوین برای کسی که می‌خواهد ارزش پول خودش را در یک هفته یا یک ماه بعد بداند، نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد. تتر، دای و دیگر کوین های پایدار، این حفظ ارزش را انجام می‌دهند؛ پس می توانند در پرداخت‌های روزمره نیز گزینه‌ مناسبی باشند.

 

آوه (Aave)

آوه یا آوی، از دیگر ارزهای محبوب دیفای می‌باشد. این ارز، دریچه‌ای دیگر از قابلیت‌های دیفای را به روی ما باز می‌کند که این قابلیت وام دهی است. به طور کلی آوه در بخش دیفای یک سیستم‌مالی وام دهی غیرمتمرکز ایجاد کرده است. در این سیستم؛ وام‌گیرندگان، وام‌دهندگان و تامین‌کنندگان سرمایه حضور دارند. البته در زمان نوشتن این مقاله این رمز ارز توانسته جایگاه 43 بازار را نصیب خود کند و بهتر است بدانید هم اکنون با قیمت 96.02 دلار معامله می‌شود. ارزش بازار آن نیز 1,405,816,718 دلار می‌باشد که رقم قابل توجهی است. همچنین در بازار ارزهای دیجیتال آوه با نماد Aave نیز نشان داده می‌شود.

 

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ یا کیک سواپ، یک صرافی غیرمتمرکز است که از رمز ارز بومی خود به نام پنیکیک سواپ نیز برخوردار است و با نماد اختصاری CAKE نیز شناخته می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران با استفاده از این توکن می‌توانند بدون ایجاد حساب کاربری، توکن های BEP20 را در بلاک چین اختصاصی بایننس (Binance) مبادله کنند. البته در زمان نوشتن این مقاله CAKE با قیمت 2.19 دلار ب فروش می‌رود و هم اکنون در 89 بازار قرار گرفته است.

البته بهتر است بدانید ارزهای سیستم دیفای به همین چند مورد محدود نمی‌شود. اما ما سعی کردیم که معروف‌ترین توکن های دیفای را به شما معرفی کنیم همچنین اگر قصد خرید این رمز ارزها را دارید صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن تعدادی از رمز ارزهای حوزه دیفای را در لیست رم ارزهای خود قرار داده است و تنها با گذراندن روند ثبت نام و احراز هویت می‌توانید رمز ارزهای خود را خریداری کنید. البته در لا به لای توضیحات مربوط به هر یک از این ارزها با برخی از ویژگی‌های دیفای آشنا شدید. اما اکنون قصد داریم به طور دقیق‌تر به آن‌ها بپردازیم.

 

بهترین ویژگی‌ های دیفای چیست؟

حوزه دیفای که عده‌ای از سرمایه‌گذاران آن را به عنوان یک امور مالی غیرمتمرکز نیز می‌شناسند از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم در این بخش قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص ویژگی‌های این فناوری بپردازیم. زیرا ویژگی‌های بسیار زیاد DeFi باعث شده بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین به این فضای غیرمتمرکز علاقه‌مند شوند. برهمین اساس بهترین ویژگی‌های دیفای عبارت‌اند از:

 

دریافت وام از دیفای

وام و استقراض دیجیتالی که یکی از قابلیت‌های سیستم دیفای است و  مزیت های بسیار زیادی نسبت به سیستم مالی سنتی دارد. در این بین به چند نمونه از این مزیت‌های این دو فناوری اشاره می‌کنیم. که عبارت‌اند از توافق سریع و آسان، عدم نیاز به ضامن و یا چک اعتباری و قابلیت استفاده از دارایی‌های دیجیتال دیگر به عنوان وثیقه، از جمله دلایل برتری وام های دیفای نسبت به وام بانکی در سیستم سنتی هستند.

البته پروتکل‌های وام‌دهی بر بستر بلاک چین‌ های عمومی پیاده‌سازی می‌شوند. پس اعتماد لازم از طریق کدهای دیجیتالی تامین شده و به ارائه سند و مدرک برای تامین اعتماد احتیاجی نیست. سرعت و راحتی این نوع وام دهی نیز بیشتر می‌باشد و افراد بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

پلتفرم های کشت سود در دیفای

کشت سود (Yield Farming) روشی برای افزایش سود حاصل از سرمایه‌‌گذاری در پلتفرم‌‌های مختلف وام‌ دهی و سپرده‌‌گذاری دیفای است. سود حاصل از استخرهای نقدینگی توسط بازار سازهای خودکار تعیین می‌شود. بنابراین سود حاصل متغیر است و ممکن است مقدار آن بالا و پایین باشد. از طرفی استراتژی‌‌های مختلفی که پروتکل‌‌های مختلف دارند نیز بر مقدار سود در شرایط مختلف تاثیر می‌‌گذارد. زیرا کشت‌‌کنندگان سود، با استفاده از توکن‌ های نقدینگی خود در به کارگیری کاربردهای دیگر، به دنبال کسب سود بیشتر از دیفای هستند.

البته الگوریتم‌‌های مختلفی برای این کار استفاده می‌‌شود که معمولا مخفی هستند تا استراتژی مورد نظر توسط همه کاربران مورد استفاده قرار نگیرد. البته مفهوم کشت سود در پلتفرم‌‌های مختلف وام‌ دهی و سپرده‌‌گذاری و همچنین صرافی‌ های ارز دیجیتال غیرمتمرکز وجود دارد و کاربران می‌‌توانند توکن‌ های تامین‌کنندگان نقدینگی خود را در آن‌‌ها برای افزایش سوددهی استفاده کنند. در کنار آن، پروتکل‌‌هایی نیز هستند که کار اصلی آن‌ها تجمیع خدمات پروژه‌‌های مختلف در یک بستر و جابجایی دارایی کاربران بین آن‌ها برای کسب سود بیشتر است.

یکی از معروف‌ترین پروتکل‌‌ها در این حوزه yearn.finance است که به عنوان سرویس تجمیع خدمات مختلف امور مالی در دیفای عمل می‌‌کند. زیرا کاربران می‌‌توانند با سرمایه‌‌گذاری دارایی‌‌های خود در این پروژه، آن‌هارا در پروتکل‌ های مختلف دیفای مانند Curve ، Compound  و Aave به صورت بهینه سرمایه‌‌گذاری کنند و به کسب سود بپردازند.

 

پرتوکل های سرمایه گذاری در دیفای

خرید، فروش و مبادله رمز ارزها یکی از انواع روش‌‌های سرمایه‌‌گذاری و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. اما پروتکل‌‌های دیفای سرمایه‌‌گذاری به سبک سنتی و مدیریت آن‌‌ها را به طرز شگفت‌‌انگیزی تسهیل می‌‌کنند. زیرا با استفاده از دیفای می‌توان در طلا سرمایه‌‌گذاری کرد، به سهام شرکت‌‌های بزرگ مثل آمازون و اپل دسترسی داشت یا بر روی شاخص‌‌های مهم بورسی مثل S&P 500 ترید انجام داد.

البته این کارها به وسیله دارایی‌ های مصنوعی مبتنی بر رمز ارزها انجام می‌‌شود که در آن‌ها کاربران بدون نگهداری یا مالکیت دارایی‌‌های اصلی می‌‌توانند بر روی پروژه‌های متفاوت سرمایه‌‌گذاری کنند. که پروتکل‌‌هایی مثل Synthetix (سینستیکس) و اوما (UMA) این کار را امکان‌‌پذیر می‌‌کنند. در پروتکل سینستیکس، کاربران با وثیقه‌‌گذاری توکن‌‌های شبکه SNX دارایی مصنوعی جدید ایجاد می‌‌کنند که این دارایی‌ های قابل معامله و ترید هستند. پروتکل اوما نیز به روش مشابه به دنبال دسترسی جهانی به بازارها است و به کاربرها امکان ساخت دارایی‌‌های مصنوعی و قراردادهای مالی را به کاربران می‌‌دهد. البته پروتکل‌‌های سرمایه‌گذاری در دیفای به اینجا ختم نمی‌‌شود و امکانات مختلفی برای تریدرها در این بخش ایجاد می‌‌شود.

همچنین بهتر است بدانید با وجود پروتکل‌‌های سرمایه‌‌گذاری دیفای، مردم از هر کجای دنیا می‌‌توانند با داشتن یک دلار به فرصت‌ها و ابزارهای سرمایه‌‌گذاری مشابه با دیگران دسترسی پیدا کنند. این امکان در امور مالی متمرکز برای همه وجود ندارد و تنها کسانی که ثروتمند هستند یا کسانی که در کشورهای پیشرفته و مرفه به دنیا آمدند این شانس را خواهند داشت.

 

پروتکل های بیمه دیفای

یکی از ایرادات اساسی که به دیفای و حوزه امور مالی غیرمتمرکز وارد است بحث امنیت قراردادهای هوشمند است. زیرا بر روی پلتفرم‌ های قرارداد هوشمند مانند اتریوم، می‌‌توان به ایجاد تعداد زیادی قرارداد هوشمند و اپلیکشین غیرمتمرکز پرداخت. با توجه به این که تکنولوژی بلاک چین هنوز نوپا است ممکن است گاهی اوقات کدها آنطور که انتظار می‌‌رود عمل نکند و همه یا بخشی از فرآیند‌ها اشتباه انجام شوند.

همچنین بعضی اوقات اتفاقات بدی در اپلیکیشن‌‌ها رخ می‌‌دهد که نتیجه آن عدم توانایی در بازیابی دارایی کاربران است. حتی گاها این پلتفرم‌ها مورد حمله هکرها قرار می‌‌گیرند و وجوه مختلفی از آن‌ها به سرقت می‌رود که نمونه آن، دزدی از پروژه دائو (DAO) اتریوم به میزان 50 میلیون دلار بود که منجر به فورک شدن اتریوم و ایجاد اتریوم کلاسیک شد. گاهی اوقات نیز سیستم همان‌‌طور که انتظار می‌‌رفت کار می‌‌کند اما مدل اقتصادی سیستم ناقص است که کاربران باهوش از این نقص استفاده می‌کنند. که یک بار این موضوع در پروتکل بلنسر اتفاق افتاد و منجر به 500 هزار دلار ضرر برای کاربران شد.

بنابراین، هنگام تعامل با قراردادهای هوشمند و استفاده از اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز خطرات زیادی کاربران را تهدید می‌‌کند که این مساله برای برنامه‌‌های جدید بیشتر مطرح است. برای حل این مشکل، پروتکل‌ های بیمه در حوزه دیفای مطرح شدند که پیشرفت بزرگی برای این حوزه به شما می‌‌رود. پروژه اصلی و پیشرو در این حوزه نکسوس میوچوال (Nexus Mutual) است که توسط بسیاری از سرمایه‌‌گذاران برای کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری استفاده می‌‌شود.

 

صرافی های غیر متمرکز (DEX)

در قسمت های قبلی و هنگام آشنایی با ارز دیجیتال پنکیک سواپ، از عبارت صرافی غیر متمرکز استفاده کردیم. صرافی غیر متمرکز یا DEX ، یکی دیگر از خدمات سیستم دیفای می‌باشند و این پلتفرم‌ها کارمزد کمتری نسبت به صرافی های متمرکز می‌گیرند. همچنین معاملات در این صرافی ها به صورت غیر متمرکز و از طریق قرارداد هوشمند انجام می‌شود. در این فرآیند هنگام پرداخت، دارایی‌ها به طور مستقیم و بدون واسطه بین کیف پول کاربران انجام می‌شود. پس دیگر صرافی متمرکزی نیست که نقش واسطه را ایفا کند.

 

انعطاف پذیری و خلاقیت

امور مالی غیرمتمرکز انعطاف‌پذیر است. یعنی با توجه به متن باز بودن آن، می‌توان از برنامه‌های موجود برای ساخت برنامه های جدید استفاده کرد. از این قابلیت به نوعی با عنوان لگو پول هم یاد می‌شود. همچنین برنامه‌های دیفای مانند لگوهای بازی کودکان، قابلیت ترکیب و ساخت برنامه‌های مالی جدید را دارند.

 

سیستم دیفای و اتریوم

بعتر است بدانید در حال حاضر اتریوم در سیستم دیفای پیشتاز است. در ابتدا که ایده قرارداد هوشمند مطرح شد، محیط لازم برای اجرای آن وجود نداشت. این اتفاق اولین بار در سال 1994 رقم خورد. پس از گذشت چند سال و با ظهور بلاک چین، بیت کوین محیط لازم برای اجرای قرارداد هوشمند را داشت؛ اما ابزار آن در اختیار نبود. در سال 2013 که ویتالیک بوترین اتریوم را خلق کرد، همه چیز محیا بود تا قرارداد هوشمند انجام شود.

با انجام این اتفاق، دیفای هم همه ابزار لازم را به دست آورد تا با استفاده از قرارداد هوشمند، قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارد. پس اتریوم بهترین بستر برای انتشار دیفای و ارزهای مربوط به آن بود. اما اتریوم ایرادهایی هم دارد که در رقبای آن کمتر به چشم می‌آید. البته مقیاس‌پذیری اتریوم و سرعت تراکنش آن نسبت به دو رقیب خود یعنی ایاس (EOS) و ترون (TRX) کمتر است. با انتشار اتریوم 2 و با بهبود کارکرد آن، همچنان بعید است که گزینه‌ای بهتر از آن برای فعالیت دیفای پیشنهاد شود.

 

 

مزایای پروژه های دیفای

 

مزایای پروژه های دیفای

تا به اینجا موضوعاتی مانند مفهوم دیفای و کاربرد‌های آن و پیش زمینه‌های آن مباحث صحبت کردیم. در ادامه بحث می‌خواهیم به سوال مزایای دیفای چیست پاسخ دهیم. بیشتر مزایای امور مالی غیرمتمرکز از تکنولوژی بلاک چین نشات می‌گیرد. زیرا این تکنولوژی باعث اضافه شدن قابلیت‌هایی به دیفای می‌شود که در سیستم‌های متمرکز وجود ندارد. چند مورد مزیت مثبت اساسی پروژه‌های حوزه دیفای را بررسی می‌کنیم.

قابلیت برنامه نویسی 

همانطور که در بخش دیفای چیست گفتیم، دیفای با ظهور قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین شکل گرفت. قراردادهای هوشمند به توسعه‌ دهندگان و برنامه‌ نویسان این امکان را می‌ دهند که از هر کجای دنیا و بدون نیاز به دریافت اجازه از شخص یا نهادی، ابزارهای مختلفی برای استفاده در امور مالی ایجاد کنند. ویژگی مهم این قراردادها اجرای خودکار آنها با برقراری شرایط خاصِ شبکه است. این ویژگی باعث می‌ شود که کاربران از تمام نقاط جهان بدون اینکه یکدیگر را بشناسند و به هم اعتماد کنند، مراودات مالی داشته باشند.

علاوه بر این، با استفاده از چنین سیستمی نیاز به دادگاه‌ های حل اختلاف نیز تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌ کند چرا که در قراردادهای هوشمند شرایط قرارداد از پیش مشخص می‌ شود و کاربران با توجه به آن شرایط از آن استفاده می‌ کنند. هر زمان که یکی از آن شرایط اتفاق بیفتد قرارداد به صورت خودکار اقدامات مورد نیاز را انجام می‌ دهد و هیچ یک از طرفین نمی‌ توانند در این فرآیند دستکاری کنند.

تغییرناپذیری

ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین منجر به ایجاد ویژگی تغییر‌ناپذیری می‌ شود. این ویژگی به این معنی است که اگر دیتاها یا قراردادی در بلاک چین ذخیره شود قابل حذف یا ویرایش نیست. بنابراین، امور مالی غیرمتمرکز که از این تکنولوژی استفاده می‌ کند، امنیت اطلاعات موجود در شبکه و همچنین امنیت اطلاعات قراردادها را تضمین می‌ کند. توجه کنید؛ امنیت کامل قراردادهای هوشمند تنها به این بخش محدود نیست چراکه این قراردادها می‌ توانند با استفاده از توابعی با دیگر قراردادها یا بلاک چین‌ ها در ارتباط باشند و در صورت وجود اشکالات فنی مورد دستبرد واقع شوند.

قابلیت همکاری

یکی از ویژگی‌ های مهم پروژه‌ های بر بستر بلاک چین متن باز بودن اکثر آن‌ هاست. در چنین فضایی محصولات جدید به جای اینکه از صفر کار خود را شروع کنند از توسعه در پروژه‌های قبلی استفاده و بستر مناسب خود را ایجاد می‌ کنند. این مساله باعث می‌ شود سرعت توسعه اپلیکیشن‌ های دیفای بالا باشد و از طرفی تنوع در محصولات افزایش یابد.

به خاطر این ویژگی به دیفای لگوهای پول (Money Legos) می گویند. در امور مالی متمرکز سیستم‌ ها برای امنیت بیشتر کاملا محرمانه و بومی هستند و همکاری میان نهاد های مختلف نیازمند همکاری‌ های سیاسی و اقتصادی مابین کشورها است.

شفافیت

یکی از ویژگی‌ های اساسی بلاک چین‌ ها شفافیت تراکنش‌ ها در آن است. اطلاعات مربوط به تراکنش‌ های مختلف شبکه‌ های بلاک چینی در اختیار همه است. همه کاربران می‌ توانند به عنوان ماینر در این شبکه‌ های فعالیت کنند و در تایید و ثبت تراکنش‌ ها سهیم باشند و از این طریق بر امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه صفحه بگذارند. پروژه‌ های دیفای نیز با توجه به این که بر بستر بلاک چین‌ های با قابلیت قرارداد هوشمند می سازند، از این شفافیت برخوردار هستند.

این شفافیت کمک می‌ کند اطلاعات شبکه در اختیار همه باشد، رانت اطلاعاتی از بین برود و از طرفی شخص یا نهادی قادر به دستکاری اطلاعات به صورت پنهانی نباشد.

 

اهداف پروژه های دیفای در آینده

 

اهداف پروژه های دیفای در آینده

دیفای نیز همانند باقی تکنولوژی ها مزایا و معایبی دارد. در این بخش می خواهیم معایب دیفای را بررسی کنیم. همچنین برخی از چالش ها و اهداف دیفای که مربوط به بلاک چین است اما برخی دیگر مربوط به مشکلات برون زنجیره ای مانند تامین اطلاعات برای بلاک چین و دخالت دولت ها به دلایل مختلف فرار مالیاتی، پولشویی و دور زدن تحریم های بین المللی است.

 

مقیاس پذیری

بزرگترین چالش دیفای و در عین حال بلاک چین، مساله مقیاس‌پذیری (Scalability) است. مقیاس‌ پذیری به معنی توانایی شبکه برای مدیریت تعداد زیادی تراکنش در واحد زمان است. بسیاری از بلاک چین‌ های نسل اول امنیت بالایی دارند و تا حدود زیادی غیرمتمرکز هستند اما مقیاس‌ پذیری آنها بسیار پایین است. این مساله برای پلتفرم اتریوم که اصلیترین پلتفرم ایجاد قراردادهای هوشمند در حوزه دیفای است بسیار بغرنج است. اتریوم توانایی تایید 14 تا 17 تراکنش در ثانیه را دارد.

این مقدار برای پلتفرمی که می‌ خواهد میزبان صدها و شاید هزاران اپلیکیشن غیرمتمرکز دیفای و سایر حوزه‌ ها باشد فاجعه است. به همین دلیل رفع مشکل مقیاس پذیری مخصوصا برای اتریوم از اهداف پیش و روی حوزه دیفای است.

 

تامین اطلاعات

بسیاری از اپلیکیشن‌ های دیفای به اطلاعات دنیای واقعی نیاز دارند. به عنوان مثال در صرافی‌ های غیرمتمرکز برای تبدیل دو توکن ارز دیجیتال به یکدیگر باید نرخ برابری آنها مشخص باشد. این نرخ‌ ها در پلتفرم‌ های صرافی‌ های متمرکز که از اردر بوک استفاده می‌ کنند مشخص می‌ شود. در این صورت صرافی غیرمتمرکز باید اطلاعات مورد نیاز خود را از نهاد های متمرکز دریافت کند که این مساله باعث دور شدن از ایده‌ غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال می‌ شود. پروژه‌ های اوراکل مانند ارز دیجیتال لینک برای حل این مشکل ایجاد شدند.

در این پروژه‌ ها اطلاعات مورد نیاز با استفاده از منابع مختلف مورد اعتماد در دنیای واقعی جمع‌ آوری و صحت‌ سنجی و به شبکه ارسال می‌ شود. اگرچه این پروژه‌ ها تا حدودی متمرکز بودن و وابسته بودن پروتکل‌های دیفای به سرورهای مرکزی را تعدیل می‌ کنند اما همچنان تا حدود زیادی متمرکز هستند. تامین اطلاعات درست برای پروتکل‌ های دیفای حیاتی است و بدون آن عملا بیشتر پروتکل‌ ها بی‌ استفاده هستند.

 

دیفای 2 چیست؟

 

معرفی پروژه های دیفای 2

همان طور که در بخش اهداف پروژه‌ های دیفای گفتیم، پروتکل‌ های دیفای علی‌ رغم تمام مزایایی که برای کاربران شبکه‌ های بلاک چینی فراهم کردند معایبی نیز دارند. علاوه بر معایب عمومی این پروژه‌ ها که در بخش قبلی به آن اشاره شد، چند مشکل اساسی نیز در ساختار این پروژه‌‌ ها وجود دارد که در ادامه آن‌ ها را بررسی می‌ کنیم.

  • عدم استفاده از نقدینگی جمع شده در پلتفرم‌ ها
  • مدیریت پلتفر‌ها به صورت متمرکز و عدم استفاده از “سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز” (DAO)
  • احتمال ضرر تامین کنندگان نقدینگی با تغییر در نسبت بین توکن‌ های موجود در استخر

هدف دیفای 2 در واقع حل مشکلات مربوط به دیفای 1 و بهبود تجربه کاربری این پلتفرم‌ ها است. یکی از اقدامات اصلی که در اپلیکیشن‌ های دیفای 2 صورت می گیرد استفاده از سیستم‌ های بیمه برای مدیریت ضررهای احتمالی تامین کنندگان نقدینگی است. در این حالت کاربران با پرداخت مبلغ کم دارایی‌ های خود را در برابر نوسانات قیمتی شدید بیمه می‌ کنند.

یکی از اصلی ترین تفاوت‌های دیفای 2 با دیفای 1 استفاده از نقدینگی اضافه موجود در استخرهای نقدینگی در فعالیت‌ های مختلف است. در دیفای 1 با استیک کردن نقدینگی در استخر، توکن‌ های (Liquidity Provider | LP) پروتکل به کاربر اهدا می‌ شود و او می‌ تواند از این توکن‌ ها تنها در بسترهای کشت سود استفاده کند. در دیفای 2 یک گام فراتر رود  و از توکن‌ های LP  در بسترهای کشت سود به عنوان وثیقه برای دریافت وام یا تولید توکن‌ های جدید مشابه فرایند پروژه میکر استفاده می‌ شود.

 

مفهوم TVL در دیفای

کل سرمایه قفل شده یا (Total Value Locked | TVL) یکی از پارامترهای مهم در پروژه‌ های دیفای است. این پارامتر نشان می‌ دهد که در یک پروتکل دیفای چه مقدار سرمایه در استخرهای نقدینگی آن ذخیره می شود. هر چقدر این مقدار بالا باشد نشانگر اعتماد بیشتر کاربران به پروژه و سوددهی مناسب آن است.

معمولا از نسبت ارزش بازار یا (Market Cap) یک پروژه ارز دیجیتال به کل سرمایه قفل شده در آن برای پیدا کردن پروژه‌ های دیفای مناسب سرمایه‌ گذاری استفاده می‌ کنند. هر چه این نسبت کمتر باشد نشانگر بالا بودن ارزش قفل شده نسبت به ارزش بازار شبکه و احتمال بالا رفتن قیمت رمزارز پروژه است. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید تنها با یک معیار بر روی یک پروژه سرمایه‌ گذاری کرد.

 

لیست ارزهای دیفای را از کجا پیدا کنیم؟

ارزهای دیفای شامل پروژه‌ های مختلف امور مالی هستند که به صورت قراردادهای هوشمند بر روی پروژه‌ های بلاک چینی مادر مانند اتریوم ساخته می‌ شوند. امروزه پروژه‌ های مختلفی در این حوزه بر روی پلتفرم‌ های مختلف قرارداد هوشمند ایجاد شدند که برای مشاهده لیست آنها می‌ توان از سایت‌ های عمومی ارز دیجیتال مانند “کوین‌ مارکت‌ کپ” و “کوین‌ جکو” استفاده کرد.

برای انجام این کار در صفحه اول سایت کوین‌ مارکت‌ کپ که ارزها بر اساس ارزش بازار لیست شدند، می‌ توانید گزینه DeFi را انتخاب کنید تا لیست ارزهای دیفای و همچنین پروژه‌ های مادری که در این حوزه کار می‌ کنند را مشاهده کنید. در صورتی که می‌ خواهید حوزه‌ های خاصی از پروژه‌ های دیفای مانند صرافی‌ های غیرمتمرکز (DEX) را مشاهده کنید، می‌توانید از بخش Filters و قسمت Category عبارت مربوط به دسته را انتخاب کنید تا پروژه‌ های آن حوزه به شما نمایش داده شود.

 

امنیت سرمایه گذاری در ارزهای دیفای

سرمایه‌ گذاری در دیفای نیز همانند سایر حوزه‌ های ارز دیجیتال با ریسک‌ های زیادی همراه است. امنیت قراردادهای هوشمند مهمترین مساله در این حوزه است. تعداد زیادی از پروژه‌ های حوزه دیفای در سال‌ های گذشته هک شدند که در نتیجه آن، سرمایه بسیاری از افراد از بین رفت. علاوه بر این، فعالیت در حوزه دیفای با توجه به نوسان بالای قیمت ارزهای دیجیتال پرریسک است و ممکن است منجر به لیکویید شدن و از بین رفتن سرمایه‌ ها شود. دیفای 2 برای حل این مشکلات شکل گرفت. این پروژه در صورت رشد می‌ تواند حوزه دیفای را به فضای امن سرمایه‌ گذاری تبدیل کند.

 

اسمارت دیفای چیست؟

اسمارت دیفای یک اپلیکیشن سرمایه‌ گذاری کاربر پسند و غیر حضانتی است. این اپلیکیشن برای سرمایه‌گذاران سنتی که به دنبال سرمایه‌ گذاری در فضای دیفای هستند اما دانش و اطلاعات کافی در مورد ریسک‌ های آن ندارند، ایجاد شده است. اطلاعات زیادی در مورد این اپلیکیشن وجود ندارد و به همین دلیل توصیه می‌ شود بدون کسب اطلاعات بیشتر از این اپلیکیشن استفاده نکنید.

 

کلام آخر و جمع بندی

در نهایت می توان گفت که دیفای و ارزهای آن، خدمتی انکار ناپذیر به تکنولوژی و اقتصاد نوین بشری بوده اند. قابلیت های بسیار زیاد این بخش از دنیای ارز دیجیتال، می تواند به ما در انجام فعالیت های مالی کمک شایانی بکند. با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتال و تقاضا برای آن ها، سیستم دیفای هم کم کم جا می افتد و جایگاه خودش در زندگی روزمره ی ما را به طور کامل به دست می آورد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها